Pagina 1 van 1
olietempertuur
Geplaatst: ma sep 21, 2009 17:30
door Flip
Zomaar een vraag;
mijn exc 400 '05 heeft zon prachtige olietemperatuur meter (heb de motor gekocht van een duitser)'.
Eigenlijk kijk ik er nooit op maar afgelopen zaterdag viel mij op dat het ding 110 graden aangaf. Verbaade mij dat de temp bob=ven de 100 graden was; waarom weet ik eigenlijk niet.
Dus: Is dat een normale temperatuur na een uurtje spelen in mul zand?
groet niek
Geplaatst: ma sep 21, 2009 19:27
door Surfroy01
Olie werkt het best tussen de 80 en 130 graden, dus 100-110 is perfect! > 130 graden is ook geen probleem maar dan worden de dopes sneller afgebroken dus moet je eerder verversen, c'est tout! Onder de 80 graden slijt je blok harder dus rustig aan gassen!
Re: olietempertuur
Geplaatst: ma sep 21, 2009 20:50
door folie
Flip schreef:Zomaar een vraag;
mijn exc 400 '05 heeft zon prachtige olietemperatuur meter (heb de motor gekocht van een duitser)'.
Eigenlijk kijk ik er nooit op maar afgelopen zaterdag viel mij op dat het ding 110 graden aangaf. Verbaade mij dat de temp bob=ven de 100 graden was; waarom weet ik eigenlijk niet.
Dus: Is dat een normale temperatuur na een uurtje spelen in mul zand?
groet niek
perfect
Geplaatst: ma sep 21, 2009 21:13
door Flip
Ok duidelijk antwoord.
Dank!
Geplaatst: di sep 22, 2009 10:27
door huskie
Grappig, nooit gerealiseerd dat die olie zo warm wordt.
Vooral omdat water koeler blijft.
Wat zijn de temps voor een 2takt? Iemand een idee?
Volgens mij komt die olie niet boven de 60 graden?!
Geplaatst: di sep 22, 2009 11:35
door folie
huskie schreef:Grappig, nooit gerealiseerd dat die olie zo warm wordt.
Vooral omdat water koeler blijft.
Wat zijn de temps voor een 2takt? Iemand een idee?
Volgens mij komt die olie niet boven de 60 graden?!
In het koelsysteem van je motor kan ook de watertemperatuur gerust een stuk boven de 100 graden omdat het systeem dan op druk komt te staan. De dop van de radiateur houdt geloof ik zo'n 1.5 bar.
Daarom mag je ook nooit de dop van de radiateur van een kokende motor afhalen. Het water is dan veel heter dan de kooktemperatuur bij atmosfeer zodat ie helemaal leegspuit. Met oververhitte stoom verbrand je je meteen en verschrikkelijk..
Geplaatst: di sep 22, 2009 11:56
door huskie
O maar dat is wist ik wel, hoor
en nu die 2takt temp nog, Folie.
gewoon voor de algemene info.
Geplaatst: di sep 22, 2009 16:09
door folie
huskie schreef:O maar dat is wist ik wel, hoor
en nu die 2takt temp nog, Folie.
gewoon voor de algemene info.
Geen idee, ik ben een volbloed stroker.
Maareh.. spuug eens op je blokje ?
Geplaatst: di sep 22, 2009 17:56
door huskie
Geen gesis als ik erop spuug, dus geen 100 graden?
Geplaatst: di sep 22, 2009 19:47
door PH450
op mijn LC4 had ik ok zo'n meter, reed wel enkel baan (supermoto) dus mss meer koeling, maar de olietemp kwam echt nooit boven de 90°c uit.
1 keer was de radiatorslang eraf gesprongen waardoor het blok dus immens opwarmde en kwam de olie op 120°c
(had niet gezien dat de slang eraf was)
Geplaatst: wo sep 23, 2009 09:13
door folie
huskie schreef:Geen gesis als ik erop spuug, dus geen 100 graden?
Lijkt me ook.
Geplaatst: wo sep 23, 2009 18:34
door Sjokske
folie schreef:Daarom mag je ook nooit de dop van de radiateur van een kokende motor afhalen. Het water is dan veel heter dan de kooktemperatuur bij atmosfeer zodat ie helemaal leegspuit. Met oververhitte stoom verbrand je je meteen en verschrikkelijk..
Yep, een keer in Polen de motor van m'n pootje proberen af te trappen met de andere, en als je mikt lukt het niet maar toen dus wel : de radiateurdop eraf gedraaid met m'n laars ---->>> gevolg : verbrande wreef (sap liep zo in m'n laars en die ging niet zo snel uit) en achterkant ham (sap liep ook m'n broekske in).
Niet fijn
Gelukkig wel Camelbak bij met radiateurvloeistof (water dus).
Geplaatst: wo sep 23, 2009 22:47
door Bosje
folie schreef:huskie schreef:Grappig, nooit gerealiseerd dat die olie zo warm wordt.
Vooral omdat water koeler blijft.
Wat zijn de temps voor een 2takt? Iemand een idee?
Volgens mij komt die olie niet boven de 60 graden?!
In het koelsysteem van je motor kan ook de watertemperatuur gerust een stuk boven de 100 graden omdat het systeem dan op druk komt te staan. De dop van de radiateur houdt geloof ik zo'n 1.5 bar.
Daarom mag je ook nooit de dop van de radiateur van een kokende motor afhalen. Het water is dan veel heter dan de kooktemperatuur bij atmosfeer zodat ie helemaal leegspuit. Met oververhitte stoom verbrand je je meteen en verschrikkelijk..
Maatje (schuimpie van hier) heeft net een 530 gekocht, maar daar gaat de dop zelfs tot 1,8 bar!
@Huskie: tweetakt blijft de olie stuk koeler omdat er geen warmtewisselaar is met de koelvloeistof. Meestal is dit bij een viertakt wel zodat het water de olie vlotter opwarmt en de motor dus ook sneller warm is. Op die manier koelt het water ook de olie en zullen beiden tijdens normaal gebruik tussen de 90 en 100 graden zijn