Pagina 1 van 1
Vervangen ketting
Geplaatst: zo sep 06, 2009 21:55
door Dion
Hallo allen,
Kan iemand mij vertellen wanneer het tijd is om je ketting te vervangen en hoe je de "conditie" van je eigen ketting kunt meten/bepalen?
Hoor graag!
Geplaatst: ma sep 07, 2009 10:33
door j. buikema
ketting op het achtertandwiel naar achteren trekken
is het mogelijk de ketting meer dan een centimeter naar achteren te trekken, dus van het achtertandwiel af, dan is hij aan de beurt
meet dit wel nadat je gereden hebt, dus voordat je hem hebt ingespoten met spray
ook gewoon kijken of de tanden op de tandwielen schuin staan, dwz aan een kant meer afgesleten zijn, is een indicatie dat ze aan vervanging toe zijn
als je de ketting vervangt ook altijd de beide tandwielen vervangen en andersom ook
alhoewel, ik vervang meestal tussentijds nog een keer het voortandwiel en houd dezelfde ketting en achtertandwiel
Geplaatst: ma sep 07, 2009 12:44
door mouser
Volgens mij de beste en goedkoopste manier:
-altijd stalen achtertandwiel en 2 voortandwielen op 1 ketting gebruiken.
-de beste kettingen: regina en dynachain (altijd O ring). De reden dat dit de beste kettingen zijn: ze knappen niet, want een geknapte ketting is gevaarlijk en kan je blok beschadigen
-ik smeer mijn ketting bijna altijd met 10W90 transmissieolie, met een kwast, is veel goedkoper
-levensduur van een setje: ca. 1300 km, alleen OTR en motocross, geen wegkilometers
-na ca. 600 km voortandwiel verwisselen
Geplaatst: ma sep 07, 2009 15:50
door Rolando
Ik gebruik een Premium X-Ring ketting van DID (520VM) en een Stealth achtertandwiel, dan kun je 3 voortandwielen verslijten!!
Geplaatst: ma sep 07, 2009 22:30
door Dion
bedankt allemaal voor de uitleg/reacties!!
Geplaatst: ma sep 07, 2009 23:14
door CrazyWezel
ik ben ook meer voor de Xring kettingen van DID, gewoon omdat ik daar erg goede ervaringen mee heb met mn DR800 die toch rake klapjes geeft bij elke slag.
Geplaatst: zo sep 13, 2009 22:09
door ktm640
Volgens KTM handleiding is de ketting versleten indien afstand tussen 18 schakelpennen 272 mm is. Na 2700 km (OER) zit ik daar nog niet aan, maar mijn nieuw alluminium achtertandwiel is na 2 keer rijden "op". Nu weet ik dat Allu tandwiel niet lang mee gaat maar 2 keer is wel erg kort, dus neem ik aan dat de ketting toch op is...?
Iemand ervaring met meten van de lengte vd ketting? (kan de ketting ook nog geen cm lostrekken zoals hierboven beschreven en de spanning is ook volgens t boekje)
Geplaatst: zo sep 13, 2009 22:58
door adje
Sorry hoor maar ik vind dat echt muggenziffterij om een versleten ketting te meten
Je kan toch op het oog ook wel zien of dat die versleten is
Kijk maar naar de rolletjes die er in zitten en naar de schakels zelf.
Een goed aluminium achtertandwiel doet niet veel onder kwa levensduur ten opzichte van een stalen achtertandwiel.
Geplaatst: ma sep 14, 2009 10:59
door Rolando
adje schreef:
Een goed aluminium achtertandwiel doet niet veel onder kwa levensduur ten opzichte van een stalen achtertandwiel.
Met een goede ketting is dat zeker waar!!
Geplaatst: ma sep 14, 2009 14:50
door mmrizio
adje schreef:Je kan toch op het oog ook wel zien of dat die versleten is
Kijk maar naar de rolletjes die er in zitten en naar de schakels zelf.
Wat zijn de kenmerken waar ik op moet letten?
Ik doe ook meestal de truc bij het achtertandwiel, maar als het zonder vieze handen kan....
Geplaatst: ma sep 14, 2009 15:35
door adje
Als de rolletjes zo los zitten of zelfs scheurtjes vertonen dan is het echt ver heen