compressie (vering)
Geplaatst: wo sep 02, 2009 20:28
vandaag op de crossbaan gewisseld van motor.
Wat me opviel was dat deze afgeveerd was zodat ie beter door eth mulle zand ging stabileer dan de mijne en lekkerder lande bij grote sprongen.
bij korte knippen was het weer meer stuiter en is mijn motor lekkerder(vindt ik).
nu merk ik dat ik soms wel eens doorlsa, komt dat door de verkeerde veer of is een paar klikjes meer compressie (ingaande ?) voldoende?
de man die op mijn motor(ervaren endurist) reed vondt dat mijn vering te slap was en dat ie wat sraffer mocht zijn, zeker voorde crossbaan en zand in nederland, voor harde ondergrond enduro/offroad buitenland was ie wellicht erg lekker.
vraag: als je de compressie verhoogt gebruik je dan minder veerweg bij een zelfde sprong dan met minder compressie? of gaat ie langzamer naar het eindpunt dat wel hetzelfde is? Wat heeft meer compressie voor invloed op normaal offroad /endruo(niet springen) rijden.
en dan als laats, als je je compressie veranderder moet je dan ook je uitgaande/rebound veranderen?
PS statische en dynamisch staan zoals het boekje het wil statisch +- 38mm
dynamisch 105-110mm
alvast bedankt
ik snap dat enduro/offroad en andere setting vereist dan een MX baan maarde enduro jongens doen ook crossproefen dus springen zal er ook gebeuren.
Wat me opviel was dat deze afgeveerd was zodat ie beter door eth mulle zand ging stabileer dan de mijne en lekkerder lande bij grote sprongen.
bij korte knippen was het weer meer stuiter en is mijn motor lekkerder(vindt ik).
nu merk ik dat ik soms wel eens doorlsa, komt dat door de verkeerde veer of is een paar klikjes meer compressie (ingaande ?) voldoende?
de man die op mijn motor(ervaren endurist) reed vondt dat mijn vering te slap was en dat ie wat sraffer mocht zijn, zeker voorde crossbaan en zand in nederland, voor harde ondergrond enduro/offroad buitenland was ie wellicht erg lekker.
vraag: als je de compressie verhoogt gebruik je dan minder veerweg bij een zelfde sprong dan met minder compressie? of gaat ie langzamer naar het eindpunt dat wel hetzelfde is? Wat heeft meer compressie voor invloed op normaal offroad /endruo(niet springen) rijden.
en dan als laats, als je je compressie veranderder moet je dan ook je uitgaande/rebound veranderen?
PS statische en dynamisch staan zoals het boekje het wil statisch +- 38mm
dynamisch 105-110mm
alvast bedankt
ik snap dat enduro/offroad en andere setting vereist dan een MX baan maarde enduro jongens doen ook crossproefen dus springen zal er ook gebeuren.