Pagina 1 van 1
piep-geluiden bij rally(cross)
Geplaatst: ma aug 10, 2009 18:01
door Jo VdB
We zitten in het café, vandaar....
Gisteren wezen kijken bij het EK rallycross, en het viel me op dat de 4-wielaangedreven kanonnen van die "piep"geluiden maken, zowel in de bocht maar ook op het rechte stuk.
Op TV hoor je dat ook bij de rally-auto's.
Ik vermoed dat het te maken heeft met cardan / (visco)koppeling / sperdifferentieel ...
Maar, wat is het eigenlijk ?
Jo VdB
Geplaatst: ma aug 10, 2009 18:06
door adje
Ik denk dat je misschien wel de remmen hoort.
Volgens mij hebben ze daar constant een voet op staan.
Geplaatst: ma aug 10, 2009 21:31
door speedphreax
Da's de wastegate van de turbo die je hoort fluiten als ze gas terug nemen.
http://www.youtube.com/watch?v=z7bTqIU_ ... re=related
Geplaatst: ma aug 10, 2009 22:43
door CrazyWezel
wat speedphreax zegt..
Geplaatst: di aug 11, 2009 15:55
door pHino
idd, wat CrazyWezel zegt
Geplaatst: di aug 11, 2009 18:00
door Jo VdB
Voilà, weeral wat bijgeleerd op noppenforum
Intussen al wat gegoogled, en het principe is me intussen duidelijk.
Jo VdB
Geplaatst: di aug 11, 2009 18:13
door Edwin
Geplaatst: wo aug 19, 2009 13:50
door mmrizio
Bij Rally gaat het een stapje verder dan de wastegate, bij rallycross mogelijk ook (tenzij verboden - ik ken het rallycross reglement niet goed?).
Nadeel van een turbo is dat hij o.a. bij het schakelen een moment 'lucht over houdt'. De turbo is lekker aan het pompen, maar omdat je minder toeren gaat draaien moet hij lucht afblazen om te voorkomen dat de druk te hoog wordt. De wastegate regelt dit door het afblazen van lucht/mengel, direct naar de uitlaat (vlammen!) of terug in de inlaat voor de turbo.
Vervolgens is de turbo afgeremd, zodat je na het schakelen een tekort aan turbodruk hebt. Dus een tekort aan vermogen, gevolgd door een plotseling opkomende turbodruk. Dit gat heet het turbo gat. Oplossing hiervoor is het Anti Lag Systeem. Dit verhoogt de turbodruk, door brandstof te ontsteken in het gebied van de uitlaat voor de turbo. In de rally wereld verschilt het geluid van een wild gepruttel (in het filmpje hierboven, de meeste groep N auto's) tot het geluid van kanonskogels (Ford Escort WRC). De doorontwikkelde systemen zoals op de laatste WRC's zijn weer redelijk stil.
Geplaatst: do aug 27, 2009 01:01
door nielscr500
Helaas állemaal fout!!
De wastegate van een turbo,regelt alleen de turbodruk doormiddel van een membraan.
De waste-gate laat uitlaatgassen die normaal door de turbo gaan, door het openen van een klep ín de turbo, lángs het turbinewiel van de turbo, in de uitlaat gaan. Daardoor wordt je turbodruk begrenst.
En deze maakt geen geluid.
Een dump-valve, deze zit vóór de gasklep, laat turbodruk naar de buitenlucht ontsnappen, en wordt geopend, ook weer door een membraan, door een slangaansluiting van het vacuum ná de gasklep.
Dat is het 'pfieeuw' geluid wat je hoort...
Dus blijft je turbo beter op toeren, door de gecomprimeerde lucht voor je gasklep te laten ontsnappen, want ná het gas loslaten, zal deze gecomprimeerde lucht, je turbo vertragen.....
@mmrizio,
Klopt geen hol van..
Bij rallyauto's, wordt ná gas loslaten, brandstof tijdens de uitlaatslag in de uitlaat gespoten, om de turbo op toeren te houden.
Je haalt van alles door elkaar...
Geplaatst: do aug 27, 2009 11:20
door gassen
Tja, wie heeft er al een turbo op zijn noppenfiets ?
Maar iig weer wat "wijzer".
Geplaatst: do aug 27, 2009 13:36
door mmrizio
nielscr500 schreef:Klopt geen hol van..
Was inderdaad niet netjes om de Dump valve uit te schelden voor wastegate.
nielscr500 schreef:
Bij rallyauto's, wordt ná gas loslaten, brandstof tijdens de uitlaatslag in de uitlaat gespoten, om de turbo op toeren te houden.
In mijn beleving wordt meestal de brandstof niet in de uitlaat gespoten, maar gewoon in de motor/inlaat. Door een heel late ontsteking - soms pas als de uitlaatkleppen al open staan - geeft de verbranding nauwelijks vermogen, maar houdt het wel de turbo op gang.
Geplaatst: do aug 27, 2009 17:25
door CrazyWezel
gassen schreef:Tja, wie heeft er al een turbo op zijn noppenfiets ?
Maar iig weer wat "wijzer".
hmm.. idee.. wel nie goedkoop zegmaar.
en eigenlijk alleen fatsoenlijk te beunen met een injectie systeem lijkt mij?
edit: en we hadden het over piep geluiden, niet over na gepruttel in de uitlaat.
Geplaatst: do aug 27, 2009 23:38
door nielscr500
mmrizio schreef:nielscr500 schreef:Klopt geen hol van..
Was inderdaad niet netjes om de Dump valve uit te schelden voor wastegate.
nielscr500 schreef:
Bij rallyauto's, wordt ná gas loslaten, brandstof tijdens de uitlaatslag in de uitlaat gespoten, om de turbo op toeren te houden.
In mijn beleving wordt meestal de brandstof niet in de uitlaat gespoten, maar gewoon in de motor/inlaat. Door een heel late ontsteking - soms pas als de uitlaatkleppen al open staan - geeft de verbranding nauwelijks vermogen, maar houdt het wel de turbo op gang.
Als jij aanneemt dat er brandstof in de inlaat wordt gespoten, terwijl de uitlaatkleppen nog open staan, hoe komt het mengsel dan in de uitlaat...
De inlaatkleppen staan immers nog dicht.
En tijdens de klepoverlap, lijkt het me niet handing om te doen, een ontbranding als beide kleppen open staan. Krijg je een backfire van hier tot...... ?
Geplaatst: do aug 27, 2009 23:57
door mmrizio
nielscr500 schreef:mmrizio schreef:
In mijn beleving wordt meestal de brandstof niet in de uitlaat gespoten, maar gewoon in de motor/inlaat. Door een heel late ontsteking - soms pas als de uitlaatkleppen al open staan - geeft de verbranding nauwelijks vermogen, maar houdt het wel de turbo op gang.
Als jij aanneemt dat er brandstof in de inlaat wordt gespoten, terwijl de uitlaatkleppen nog open staan, hoe komt het mengsel dan in de uitlaat...
De inlaatkleppen staan immers nog dicht.
En tijdens de klepoverlap, lijkt het me niet handing om te doen, een ontbranding als beide kleppen open staan. Krijg je een backfire van hier tot...... ?
Goed lezen, Niels. Kleptiming en klepoverlap staan hierbuiten. Het mengsel wordt na inspuiting gewoon gecomprimeerd, maar - we hebben het over benzinemotoren - ontsteekt pas als de vonk er is. En die komt in dit geval pas laat in de verbrandingsslag, rond het openen van de uitlaatklep. De inlaatklep is uiteraard gewoon dicht.
Het resultaat lijkt op backfire, alleen dan in de uitlaat. Forward fire?