Pagina 1 van 1

Nokkenas tuimelaars

Geplaatst: do mei 29, 2003 15:27
door XR600R-er
De tuimelaars voor mijn twee uitlaatklepjes (van XR600) zijn verneukt, zelfs mijn nokkenas is een beetje ingelopen :( -> dus twee vragen:

1. De belangrijkste, hoe kan dit? De tuimelaars/nokken van de inlaatkleppen zijn nog hardstikke goed, alle oliekanaaltjes zijn gewoon open en de distributieketting, wielen en spanner zijn ok.
2. Waar kan ik in de buurt (Noord Brabant) een paar goede gebruikte tuimelaartjes en misschien een nokkenas kopen?

Geplaatst: do mei 29, 2003 19:50
door Bart M
gekend probleem bij XR600. Waarschijnlijk veel wheelies gereden (dan komt het bovenste deel van de cilinderkop, in casu de uitlaatnokken, zonder olie te staan, net op het moment dat ze veel smering nodig hebben) of een keertje met iets te weinig olie kan al ook volstaan. Of oliepomp stuk of filter verstopt of slechte olie gebruikt. Mogelijkheden genoeg.
nokkenas voor een XR is hier wreed duur (+/- 250 €). Hou die slijtage goed in't oog, eenmaal ingezet kunnen die nokken zeer snel verder inlopen. dwz klepspeling regelmatig checken.
Groetjes,
Bart M

Geplaatst: do mei 29, 2003 23:06
door xrmanu
Met te laag nivo gereden,vlugger olie wisselen,segmenten versleten,wheelies????

Een nokkenas kost "naakt" (zonder decompr. syst.) een dikke 300 euro,met ,rond de 400 ofzo..aiaiai :cry: ....Hopelijk zijn de lagers of nokkenas niet in de cilinderkop gelopen..

Remedie: heel regelmatig olienivo checken en indien nodig bijvullen.

Geplaatst: di jun 03, 2003 09:13
door XR600R-er
Geen olie bij wheelies? Dat lijkt me naar mijn idee niet de oorzaak, omdat ik denk dat dat blok niet voor niets dry sump is. De olie komt toch vanaf die buis in het frame via de oliepomp en leiding naar de (holle) nokkenas. En je moet het frame wel in een hele rare positie (bijna op z’n kop) houden, wil er niet een beetje olie onderin het aanzuigpunt zitten. Ook begrijp ik nu nog steeds niet waarom de tuimelaars van de inlaatkleppen eigenlijk nog goed zijn terwijl de tuimelaars van de uitlaatkleppen wel helemaal ingelopen zijn. En welke segmenten zouden er versleten kunnen zijn?

Geplaatst: zo jun 08, 2003 22:24
door appie
kijk even of je olietoevoer leiding niet iets geknikt zit tussen de frame buis dan krijg je iets te weinig olie toevoer wel voldoende voor het bigend
maar te weinig voor de cilinderkop (spreek uit eigen ervaring)
koop gewoon nieuwe slepertje zij niet zo erg duur en honda heeft ze gewoon

groetjea ap