Pagina 1 van 1

honda 250 soap

Geplaatst: do mei 29, 2003 00:14
door jo
het begint een beetje op een soap te lijken, alé aflevering 14 dan maar:

door het opvolgen van een aantal nuttige tips (waarvoor dank) werd de honda xl250s vanavond voor het eerst officieel op de baan geplaatst...

zoon heeft ondertussen tijdelijk rijbewijs en na het regelen van de klepjes, afregelen van de carburator en het vervangen van de spoelen (licht deed het niet) werd de honda goed genoeg bevonden voor de eerste testritten.

mijn eigen 1150GS die drie dagen aan de druppellader had gehangen vertikte het om te starten, platte batterij, een oud zeer bij deze moto, vorig jaar in portugal stond ik ook vast met een leeggekookte batterij, nu dus weer hetzelfde, en dit met een zwaardere batterij die maar 10 maand oud is..

even snel de startkabeltjes erop en het zaakje zo in gang gekregen. de honda had er duidelijk zin in en roffelde na de eerste trap.

we zijn vertrokken voor een rustig ritje in de west-vlaamse bergen, kleine veertig km kronkelbaantjes verder kwamen we op het dorpsplein van Kemmel een wel erg uitnodigend terrasje tegen, na het nuttigen van een heerlijk koele rodenbach besloten we om er nog een mouw aan te breien en wilden we verder rijden.
de honda die normaal heel moeilijk start als ie warm is werd met één welgemeende trap tot leven gewekt, de BMW vond het bij dat terras blijkbaar best aangenaam en gaf geen teken van leven, batterij was dus geen sikkepit bijgeladen tijdens de rit...

toen heb ik de moto van mijn zoon maar even geleend en ben naar huis gesneld om de startkabels op te halen, ondertussen even de honda getest op stabiliteit, wegligging en remmen en zo, ook eventjes testen hoe hard dat ding nu echt loopt....

wegligging is voorbeeldig, toch voor een fietsje van 23 jaar oud, remmen zijn niet om over naar huis te schrijven, knijpen met twee handen is een must, en ja, dat ding loopt toch wel 130 in zijn vijfde... tot hij plots probeert om me eraf te gooien in een lange rechtse bocht, achterwiel knalt muurvast, ontkoppelen heeft geen enkele zin, glijdend en stuiterend schuif ik met geblokkeerd achterwiel zo'n dikke 100 meter verder tot ik hem met dichtgeknepen billen netjes langs de weg in het gras tot stilstand kan brengen, mijn linker broekspijp en laars zitten volledig onder de olie, achterwiel, band, achtervork...alles lekt van de olie en er is geen beweging in het achterwiel te krijgen......

om een lang verhaal kort te maken, de GS staat in de garage bij de vriendelijke eigenaar van dat terrasje, de honda staat bij ons in de garage, de motor ligt op de werkbank, en beide tandwielen van de vijfde versnelling liggen als souvenir op de slaapkamer van de zoon, de vierentwintig losse tanden die we uit het carter haalde heb maar weggegooid, denk niet dat die nog erg nuttig zullen zijn...

we hebben gelukkig een volledige versnellingsbak om de boel terug in orde te zetten, een complete set pakkingen werd door motozoom vorige week tegen dumpingprijs netjes op tijd per post geleverd, zelfs nieuwe koppelingsplaatjes vonden we daar voor de ronde som van zes euro, alleen die verdomde oliekeerring voor de uitgaande as hebben we niet, geen enkele dealer in de omtrek die het maar in zijn hoofd haalt om zo'n duur onderdeel in voorraad te hebben, lang weekend voor de deur dus bestellen bij honda mogen we vergeten....

tuurlijk kunnen we dat blokje moeilijk monteren en testen zonder die keerring, de oude was stuk, vandaar al die olie die rondgespat heeft.....

blijft nu de vraag... is die keerring stukgegaan toen de versnellingsbak blokkeerde? of is de versnellingsbak kapotgegaan toen de keerring het begaf en de olie een andere weg vond....

zou dit een standaard keerring zijn die in een zaak waar ze lagers en andere onderdelen verkopen te krijgen zou zijn?

iemand enig idee??

ik hoop dat ik jullie niet teveel verveeld heb met dit verhaal, het moest me even van het hart, eigenlijk ben ik dolgelukkig dat het ding naar de knoppen gegaan is toen ik erop zat, ik mag niet denken wat er was gebeurd indien mijn onervaren zoon in die bocht plots het achterwiel had voelen wegschuiven!!!

al bij al, mijn engel bewaarder is snel, dat baasje is ook niet meer van de jongste maar vliegt toch nog ruim 120, hiep hiep hoera

groetjes

jo

Geplaatst: do mei 29, 2003 23:12
door huskie
Keerring kan je vast wel bestellen bij kogellager winkel. Gewoon even de maten in mmm opnemen, en bellen. Eerst olie weg en dan stuk gelopen? Hoelang heeft hij zonder olie gelopen. Toch niet zolang denk ik. Eerst gaat zonder olie de kogellagers etc eraan en daarna pas een tandwiel, lijkt mij. Dus ik denk dat het een vastloper was van de schakelvork of iets dergelijks. En dat daarna de keerring stuk ging. Van het slaan van de as. mijn 2 centen

Geplaatst: do mei 29, 2003 23:52
door Huertecilla
Je hebt helemaal gelijk Huskie; de versnellingsbak zo'n XL-letje loopt héél lang op de vette lucht van alleen oliedámp. Wentellagers ook overigens. Het zijn glijlagers en andere glijdende oppervlakken als nokvolgers en zuigers die eerst beginnen te protesteren.

Geplaatst: vr mei 30, 2003 23:06
door jo
nog eens ter plaatse geweest, het volgende valt op....

zo'n 150 meter oliespoor en dan zo'n 80 meter remspoor, dus volgens mij is de keerring eruit gevlogen en daarna de vijfde versnelling stuk gegaan...
ondertussen zit de motor weer in elkaar, oliekeerring hadden ze liggen bij de eerste speciaalzaak die ik belde, heb er wel het één en ander aam moeten aanpassen, deze keer heb ik hem vastgezet met speciale twee componenten epoxy!!!!
morgen nog een paar uurtjes sleutelen om de rest weer ineen te steken en dan kunnen we de ultieme testrit doen, heeft iemand trouwens een goeie tip om de olie van de achterkant van de moto te krijgen? achervork, wiel, band, alles is doorweekt!

greetz

jo

Geplaatst: za mei 31, 2003 10:25
door Huertecilla
Inspuiten met gewone garageontvetter, even wachten en de tuinslang erop.

Geplaatst: za mei 31, 2003 22:25
door jo
laatste update,

motor steekt weer ineen, alles werkt perfect, één trap en hij draaide.....
tien seconden later begon hij olie te lekken!!!
je raadt het nooit.. olieverlies rond de uitgaande as :changes:
verdomme!!! een splinternieuwe oliekeerring, in het blok gebetoneerd met vloeibaar staal! en dat ding lekt als een gieter op de plaats waar ie z'n werk zou moeten doen!
ik denk dat dit zowat het einde van het honda blokje betekent, we krijgen die keerring er nooit meer uit, en als we hem eruit krijgen dan krijgen we die lijm er onmogelijk nog uit....

het olieverlies is van die aard dat het niet te doen is om zo rond te rijden, met koud blok verliest ie zowat om de twee seconden een druppel olie, eens op temperatuur zal dit zeker verdubbelen, en warm wordt ie zeker, vrijdag ruim een uur na de vastloper heb ik mijn fikken gebrand aan het vliegwiel...

ik ben zowat op het einde van mijn latijn, iemand nog suggesties?

greetz

jo

Geplaatst: zo jun 01, 2003 22:50
door Bart M
Het einde van het blok, dat lijkt me sterk overdreven. Ikzelf ken die 250-blok niet zo goed, maar als je de keerring er van buitenaf opgezet hebt, moet ie er ook zo weer uit kunnen. Epoxy-lijm of niet. Heb je al geprobeerd met warmte, heel veel warmte bedoel ik, bijvoorbeeld dmv een gasbrander. Desnoods kan je het gat opnieuw laten uitfrezen op de originele diameter, maar dat zal wel niet nodig zijn.
Is die uitgaande as uitgelopen op de plaats waar de keerring normaal zit? In dat geval kan je proberen de diameter van het stalen veertje dat binnenin de keerring zit kleiner te maken (misschien moet je het veertje daartoe eerst doorknippen en dan terug in mekaar verstrengelen). Hiermee zeker niet overdrijven, anders zal je keerring zeer snel opnieuw verslijten.
Veel succes en sterkte toegewenst !
BArt M

Geplaatst: wo jun 04, 2003 14:03
door jo
lekkage van de liekeerring was onze schuld, tijdens het dichtmaken van het carter is de ring enigzins scheef gaan zitten, de as is inderdaad een klein beetje ingelopen, en in combinatie met de scheve oliekeerring kregen we lekkage.
der zit een nieuwe (oude keering in nu, alles schoon afgedicht met blauwe silicone
straks es testen of er nog olie doorraakt

grzt

jo

Geplaatst: wo jun 04, 2003 21:12
door jo
het heeft dus niet mogen baten....

daarnet de honda in gang gestoken, minuutje laten draaien, zonder voorste kettingwiel op de as hem eventjes in tweede versnelling gezet...

keerring liet geen spatje olie door, dus in eerste instantie een succes...

tot ik een paar keer wat gas gaf en de oliekeerring er samen met ee kwak olie gewoon uitfloepte...
blijkbaar zit er nogal wat druk vlak achter die keerring, onderaan het "gat" waar de keerring moet zitten is inderdaad een oliekanaal en door de druk wordt de keerring naar buiten geperst...

terug naar af dus...

keuzemogelijkheden:
1- originele keerring bestellen bij honda dealer, week wachten tot die gast eraan denkt om die bestelling es door te geven en dan voor +/ 40 euro's afgezet worden, blok weer volledig slopen, setje pakkingen nog es ruim 30 euro, twee dagen sleutelen en hopen dat er nu niks stuk gaat...

2- nog maar eens een gewone keerring kopen (8 euro) met epoxy derin lijmen en weer het risico lopen dat ie er na een uur weer uitligt..

3- verder zoeken naar een ander motorblokje

4- rijden zonder olie

5 niet rijden

6- ????? iemand een voorstel?

Geplaatst: do jun 05, 2003 16:51
door Kees
Jo,

Volgens mij levert de olie pomp te veel druk waardoor de keerring weggedrukt word.
In de olie pomp zit een overdruk klep die open gaat bij een te hoge druk.
Voor een xl250 weet ik het niet precies maar bij bijv. een xr600 is dit een busje met daar achter een veer in de olie pomp.
Bij hoger toeren tal loopt de druk op.
normaal word dit busje dan tegen de veer in naar achteren gedrukt waardoor een opening vrijkomt waardoor de druk daalt.
Deze busjes willen wel ééns vast gaan zitten waardoor de druk niet meer afgeregeld word.

Geplaatst: do jun 05, 2003 20:49
door jo
morgen gaat het blokje voor de elvendertigste keer onder het mes, heb een originele keerring gevonden, we zullen de oliepomp onder de loupe nemen en nazien, bedankt voor de tip

iemand enig idee welke maat se sproeier in zo'n carburator moet zijn? doordat hij te rijk staat en er geen ander mogelijkheden zijn om hem armer af te stellen zullen we het met een kleinere sproeier moeten proberen

greetz

jo

Geplaatst: do jun 05, 2003 21:03
door BIG88
ik ken het blok van een xl niet , maar een olie keerring mag natuurlijk nooit in de volle olie druk zitten tenzij er aan de binnenkant een kraag zit tegen het uit floepen en gewone keerringen zijn vrij zacht en kunnen meestal niet veel druk hebben (misschien even vergelijken met het origineel)
verder is er voor ingelopen assen zoiets als een "speedy sleeve"in de handel dit is een heel dunwandig stalen busje dat je d.m.v. een meegeleverd busje over de as tikt waardoor je weer een nieuw glad oppervlak hebt
te koop bij de meeste gespecialiseerde lager handelaars in vele maten
(zelf getest en goed bevonden)

Geplaatst: do jun 05, 2003 22:34
door jo
de originele oliekeering is een raar ding, hij heeft twee rubberen kragen die op de as knellen, één naar buiten gericht, één naar binnen, op de binnenste kraag zit een veer, binnen in die keerring zit een twede keering gekneld die met zijn rug tegen het lager van de uitgaande as zit, buitenom zit een rubber kraag tegen dit lager, binnenin een grotere opening, dus het is een soor dubbele keerring, tussen beiden zit er een opening waardoor de olie kan passeren, in de uitgaande as zit ook een klein gaatje dat net tussen beide keerringen past, in de uitsparing van het carter zit ook een oliekanaal dat olie aanvoert die tussen beide keerringen geperst wordt...
pfff, wat een uitleg, morgen neem ik er een paar foto's van .

een fotoke van de honda zoals ie was voor we de motor eruit haalden:
http://users.pandora.be/dgjeten/IMAGE0275.JPG
http://users.pandora.be/dgjeten/IMAGE0266.JPG
en dit was de roestbak waarmee we begonnen zijn

greetz

jo