honda 250 soap
Geplaatst: do mei 29, 2003 00:14
het begint een beetje op een soap te lijken, alé aflevering 14 dan maar:
door het opvolgen van een aantal nuttige tips (waarvoor dank) werd de honda xl250s vanavond voor het eerst officieel op de baan geplaatst...
zoon heeft ondertussen tijdelijk rijbewijs en na het regelen van de klepjes, afregelen van de carburator en het vervangen van de spoelen (licht deed het niet) werd de honda goed genoeg bevonden voor de eerste testritten.
mijn eigen 1150GS die drie dagen aan de druppellader had gehangen vertikte het om te starten, platte batterij, een oud zeer bij deze moto, vorig jaar in portugal stond ik ook vast met een leeggekookte batterij, nu dus weer hetzelfde, en dit met een zwaardere batterij die maar 10 maand oud is..
even snel de startkabeltjes erop en het zaakje zo in gang gekregen. de honda had er duidelijk zin in en roffelde na de eerste trap.
we zijn vertrokken voor een rustig ritje in de west-vlaamse bergen, kleine veertig km kronkelbaantjes verder kwamen we op het dorpsplein van Kemmel een wel erg uitnodigend terrasje tegen, na het nuttigen van een heerlijk koele rodenbach besloten we om er nog een mouw aan te breien en wilden we verder rijden.
de honda die normaal heel moeilijk start als ie warm is werd met één welgemeende trap tot leven gewekt, de BMW vond het bij dat terras blijkbaar best aangenaam en gaf geen teken van leven, batterij was dus geen sikkepit bijgeladen tijdens de rit...
toen heb ik de moto van mijn zoon maar even geleend en ben naar huis gesneld om de startkabels op te halen, ondertussen even de honda getest op stabiliteit, wegligging en remmen en zo, ook eventjes testen hoe hard dat ding nu echt loopt....
wegligging is voorbeeldig, toch voor een fietsje van 23 jaar oud, remmen zijn niet om over naar huis te schrijven, knijpen met twee handen is een must, en ja, dat ding loopt toch wel 130 in zijn vijfde... tot hij plots probeert om me eraf te gooien in een lange rechtse bocht, achterwiel knalt muurvast, ontkoppelen heeft geen enkele zin, glijdend en stuiterend schuif ik met geblokkeerd achterwiel zo'n dikke 100 meter verder tot ik hem met dichtgeknepen billen netjes langs de weg in het gras tot stilstand kan brengen, mijn linker broekspijp en laars zitten volledig onder de olie, achterwiel, band, achtervork...alles lekt van de olie en er is geen beweging in het achterwiel te krijgen......
om een lang verhaal kort te maken, de GS staat in de garage bij de vriendelijke eigenaar van dat terrasje, de honda staat bij ons in de garage, de motor ligt op de werkbank, en beide tandwielen van de vijfde versnelling liggen als souvenir op de slaapkamer van de zoon, de vierentwintig losse tanden die we uit het carter haalde heb maar weggegooid, denk niet dat die nog erg nuttig zullen zijn...
we hebben gelukkig een volledige versnellingsbak om de boel terug in orde te zetten, een complete set pakkingen werd door motozoom vorige week tegen dumpingprijs netjes op tijd per post geleverd, zelfs nieuwe koppelingsplaatjes vonden we daar voor de ronde som van zes euro, alleen die verdomde oliekeerring voor de uitgaande as hebben we niet, geen enkele dealer in de omtrek die het maar in zijn hoofd haalt om zo'n duur onderdeel in voorraad te hebben, lang weekend voor de deur dus bestellen bij honda mogen we vergeten....
tuurlijk kunnen we dat blokje moeilijk monteren en testen zonder die keerring, de oude was stuk, vandaar al die olie die rondgespat heeft.....
blijft nu de vraag... is die keerring stukgegaan toen de versnellingsbak blokkeerde? of is de versnellingsbak kapotgegaan toen de keerring het begaf en de olie een andere weg vond....
zou dit een standaard keerring zijn die in een zaak waar ze lagers en andere onderdelen verkopen te krijgen zou zijn?
iemand enig idee??
ik hoop dat ik jullie niet teveel verveeld heb met dit verhaal, het moest me even van het hart, eigenlijk ben ik dolgelukkig dat het ding naar de knoppen gegaan is toen ik erop zat, ik mag niet denken wat er was gebeurd indien mijn onervaren zoon in die bocht plots het achterwiel had voelen wegschuiven!!!
al bij al, mijn engel bewaarder is snel, dat baasje is ook niet meer van de jongste maar vliegt toch nog ruim 120, hiep hiep hoera
groetjes
jo
door het opvolgen van een aantal nuttige tips (waarvoor dank) werd de honda xl250s vanavond voor het eerst officieel op de baan geplaatst...
zoon heeft ondertussen tijdelijk rijbewijs en na het regelen van de klepjes, afregelen van de carburator en het vervangen van de spoelen (licht deed het niet) werd de honda goed genoeg bevonden voor de eerste testritten.
mijn eigen 1150GS die drie dagen aan de druppellader had gehangen vertikte het om te starten, platte batterij, een oud zeer bij deze moto, vorig jaar in portugal stond ik ook vast met een leeggekookte batterij, nu dus weer hetzelfde, en dit met een zwaardere batterij die maar 10 maand oud is..
even snel de startkabeltjes erop en het zaakje zo in gang gekregen. de honda had er duidelijk zin in en roffelde na de eerste trap.
we zijn vertrokken voor een rustig ritje in de west-vlaamse bergen, kleine veertig km kronkelbaantjes verder kwamen we op het dorpsplein van Kemmel een wel erg uitnodigend terrasje tegen, na het nuttigen van een heerlijk koele rodenbach besloten we om er nog een mouw aan te breien en wilden we verder rijden.
de honda die normaal heel moeilijk start als ie warm is werd met één welgemeende trap tot leven gewekt, de BMW vond het bij dat terras blijkbaar best aangenaam en gaf geen teken van leven, batterij was dus geen sikkepit bijgeladen tijdens de rit...
toen heb ik de moto van mijn zoon maar even geleend en ben naar huis gesneld om de startkabels op te halen, ondertussen even de honda getest op stabiliteit, wegligging en remmen en zo, ook eventjes testen hoe hard dat ding nu echt loopt....
wegligging is voorbeeldig, toch voor een fietsje van 23 jaar oud, remmen zijn niet om over naar huis te schrijven, knijpen met twee handen is een must, en ja, dat ding loopt toch wel 130 in zijn vijfde... tot hij plots probeert om me eraf te gooien in een lange rechtse bocht, achterwiel knalt muurvast, ontkoppelen heeft geen enkele zin, glijdend en stuiterend schuif ik met geblokkeerd achterwiel zo'n dikke 100 meter verder tot ik hem met dichtgeknepen billen netjes langs de weg in het gras tot stilstand kan brengen, mijn linker broekspijp en laars zitten volledig onder de olie, achterwiel, band, achtervork...alles lekt van de olie en er is geen beweging in het achterwiel te krijgen......
om een lang verhaal kort te maken, de GS staat in de garage bij de vriendelijke eigenaar van dat terrasje, de honda staat bij ons in de garage, de motor ligt op de werkbank, en beide tandwielen van de vijfde versnelling liggen als souvenir op de slaapkamer van de zoon, de vierentwintig losse tanden die we uit het carter haalde heb maar weggegooid, denk niet dat die nog erg nuttig zullen zijn...
we hebben gelukkig een volledige versnellingsbak om de boel terug in orde te zetten, een complete set pakkingen werd door motozoom vorige week tegen dumpingprijs netjes op tijd per post geleverd, zelfs nieuwe koppelingsplaatjes vonden we daar voor de ronde som van zes euro, alleen die verdomde oliekeerring voor de uitgaande as hebben we niet, geen enkele dealer in de omtrek die het maar in zijn hoofd haalt om zo'n duur onderdeel in voorraad te hebben, lang weekend voor de deur dus bestellen bij honda mogen we vergeten....
tuurlijk kunnen we dat blokje moeilijk monteren en testen zonder die keerring, de oude was stuk, vandaar al die olie die rondgespat heeft.....
blijft nu de vraag... is die keerring stukgegaan toen de versnellingsbak blokkeerde? of is de versnellingsbak kapotgegaan toen de keerring het begaf en de olie een andere weg vond....
zou dit een standaard keerring zijn die in een zaak waar ze lagers en andere onderdelen verkopen te krijgen zou zijn?
iemand enig idee??
ik hoop dat ik jullie niet teveel verveeld heb met dit verhaal, het moest me even van het hart, eigenlijk ben ik dolgelukkig dat het ding naar de knoppen gegaan is toen ik erop zat, ik mag niet denken wat er was gebeurd indien mijn onervaren zoon in die bocht plots het achterwiel had voelen wegschuiven!!!
al bij al, mijn engel bewaarder is snel, dat baasje is ook niet meer van de jongste maar vliegt toch nog ruim 120, hiep hiep hoera
groetjes
jo