Pagina 1 van 1
AIR CELL Fork Control System
Geplaatst: za jul 04, 2009 21:49
door speedphreax
Geplaatst: zo jul 05, 2009 20:32
door huskie
Tuurlijk
Geplaatst: zo jul 05, 2009 21:36
door speedphreax
Zo zo... jij weet ook alles he? Nu maar wachten op iemand die ook zijn mening geeft. Wat dat was natuurlijk mijn eigenlijke vraag. Ook al stond er heel wat anders.
Geplaatst: ma jul 06, 2009 09:30
door huskie
De truuk van deze "extra" luchtkamers komt neer op, dat je een gevoel van weinig luchtkamer hebt wanneer je veel demping verlangt, en een gevoel van veel luchtkamer als je weinig demping verlangt. Oftewel een soepele vork, en/of hardere vork ineen, tijdens de rit. Eureka.
De usa sites staan ermee vol, dus probeer eens thumpertalk.com.
Re: AIR CELL Fork Control System
Geplaatst: ma jul 06, 2009 10:22
door folie
Subtanks.
Ik moet weer ff wijsneuzen Huskie, het gaat niet om demping maar om vering.
Naast de veer in je vork geeft ook de luchtkamer een verende werking.
In het eind van de slag loopt de stijfheid van die luchtkamer hoog op in vergelijking met de veer.
De luchtkamer is daarom een belangrijke factor in het doorslaan van de vork: een kleine luchtkamer geeft een vork met veel weerstand tegen doorslaan. Nadeel van een kleine luchtkamer is dat de vork hard aanvoelt.
De subtanks koppelen eigenlijk een extra luchtkamer aan de bestaande luchtkamer, met een (instelbare) restrictie ertussen.
De bedoeling is om dan in de vork een relatief kleine luchtkamer te voeren. Bij lage vorksnelheden kan de lucht vanuit de vork naar de subtanks stromen zodat de vork zacht blijft aanvoelen.
Gaat je vork nu een hele snelle uitslag maken, dan kan de lucht niet snel genoeg via de restrictie naar de subtanks stromen. (geluidsnelheid in de restrictie) Daardoor krijg je het gevoel van de kleine luchtkamer in de vork, en dus een goede weerstand tegen doorslaan. Dit maakt je vork wat veelzijdiger. Bovendien kun je bij het opgaan van de crossbaan je subtanks ook even helemaal dichtzetten.
Verder is de restrictie 1-richting, dus vrije terugstroom van de subtanks naar de vork.
Geplaatst: ma jul 06, 2009 13:23
door speedphreax
Klinkt leuk. Misschien de moeite waard om eens zo'n setje mee te laten komen. Ik zit er zowiezo aan te denken om bij die lui een 519cc bigbore kit voor mijn 450 te kopen.
Maar misschien niet zo'n slimme stap met een verder standaard voorvork. Dan zal ik die ook een keer moeten laten aanpassen.
Geplaatst: ma jul 06, 2009 13:42
door folie
speedphreax schreef:Klinkt leuk. Misschien de moeite waard om eens zo'n setje mee te laten komen. Ik zit er zowiezo aan te denken om bij die lui een 519cc bigbore kit voor mijn 450 te kopen.
Maar misschien niet zo'n slimme stap met een verder standaard voorvork. Dan zal ik die ook een keer moeten laten aanpassen.
Dat heb ik geloof ik nog maar een paar keer tegen je gezegd..
Alleen die prijs he ? Pffrr. Een beetje handige doehetzelver klungelt zoiets voor een paar tientjes in elkaar.
Geplaatst: ma jul 06, 2009 13:52
door speedphreax
folie schreef:Dat heb ik geloof ik nog maar een paar keer tegen je gezegd..
Point taken! Ik had eigenlijk ook gedacht de 450 niet zo lang te houden en daarom heb ik het telkens maar niet gedaan. Ondertussen rij ik er al weer anderhalf jaar mee en kom ik tot de conclusie dat ik het maar beter meteen had kunnen laten doen.
Als ik die bigbore kit koop (dat zal mijn grootste ergenis aan de 450 oplossen) dan hou ik hem zeker nog een jaar dus kan ik die vering ook wel weer overwegen.
Ik weet het: Van uitstel komt afstel
Geplaatst: ma jul 06, 2009 19:40
door Rolando
folie schreef:
Alleen die prijs he ? Pffrr. Een beetje handige doehetzelver klungelt zoiets voor een paar tientjes in elkaar.
Ik zou zeggen: Begin maar.
Geplaatst: ma jul 06, 2009 23:53
door CrazyWezel
ik denk dat dat nog wel is zou kunnen tegen vallen.. die smoring zal wel lukken, maar hij moet ook weer zonder smoring terug he.. leuk project, maar niet voor n paar tientjes denk ik.
Geplaatst: vr jul 24, 2009 10:18
door KTM-Schuimpie
speedphreax schreef:Klinkt leuk. Misschien de moeite waard om eens zo'n setje mee te laten komen. Ik zit er zowiezo aan te denken om bij die lui een 519cc bigbore kit voor mijn 450 te kopen.
Maar misschien niet zo'n slimme stap met een verder standaard voorvork. Dan zal ik die ook een keer moeten laten aanpassen.
Heb jij een 2007 450 EXC?
Zoja, vraag Andre Motors even, die heeft een absoluut goeie oplossing voor jou, naar 510CC orgineel 525EXC vermogen dus.
Geplaatst: vr jul 24, 2009 10:20
door KTM-Schuimpie
Owja... dat vork gedoe???
Niet nodig, ff knap afstellen en tis helemaal goed....
Geplaatst: vr jul 24, 2009 12:57
door speedphreax
KTM-Schuimpie schreef:speedphreax schreef:Klinkt leuk. Misschien de moeite waard om eens zo'n setje mee te laten komen. Ik zit er zowiezo aan te denken om bij die lui een 519cc bigbore kit voor mijn 450 te kopen.
Maar misschien niet zo'n slimme stap met een verder standaard voorvork. Dan zal ik die ook een keer moeten laten aanpassen.
Heb jij een 2007 450 EXC?
Zoja, vraag Andre Motors even, die heeft een absoluut goeie oplossing voor jou, naar 510CC orgineel 525EXC vermogen dus.
Nee, ik heb een 2008 dus daar past die kit niet op. Ik had zelf op KTM talk al een 519cc kitje gevonden voor de nieuwe 450 EXC-R. Dus 9cc meer dan de 530 maar wel op basis van de orginele krukas en je eigen (aangepaste) cylinder dus een kortereslag motor. Dat lijkt mij ideaal. Zal wel hetzelfde producent zijn want ze verkopen die 450-525 conversie voor de rfs motor ook. Ik twijfel nog maar ik vond het prijstechnisch zeker het overwegen waard. Pas ook een BMW gekocht en binnenkort ook nog met vakantie dus ik heb weer even genoeg uitgegeven.
Hier kwam het spul vandaan:
http://www.thumperstore.com/
Geplaatst: ma aug 03, 2009 09:52
door folie
Rolando schreef:folie schreef:
Alleen die prijs he ? Pffrr. Een beetje handige doehetzelver klungelt zoiets voor een paar tientjes in elkaar.
Ik zou zeggen: Begin maar.
Ja, als mijn schokbreker projekt klaar is misschien. En gezien de voortgang daarvan kan het nog wel een jaartje gaan duren
Ik heb er al eens met subtanks geexperimenteerd, maar ik liep ergens op vast en heb er verder niet heel veel moeite ingestoken.
Maar voor de geinteresseerde knutselaars, hier mijn bevindingen:
Het meeste werk was om slangpilaartjes met voldoende doorvoer (M5 geloof ik) in de vorkpoten te maken door de ontluchtingsgaten uit te boren en te tappen. Ik heb de twee vorkpoten via een T stuk verbonden met 1 speedcontroller met snelontluchting zoals deze:
http://www.smcetech.com/CC_catalogs/smc ... 000_EU.pdf
Als subtank gebruikte ik mijn stuur, uiteinden luchtdicht gemaakt met rubber stoppen erin.
Nu het probleem: die speedcontroller houdt eigenlijk maar een Bar druk ofzo. De mijne waarschijnlijk nog iets minder want die kwam uit een grabbelbak op het werk. Bij een te hoge druk gaat het ding lekken langs de afdichting van de regelnaald. Bij zwaar werk (en afdalingen) had ik daardoor het gevoel dat de voorkant lager ging rijden. Not good.
Wellicht zou ik die afdichting eens wat op kunnen krikken nu ik eraan denk, maar hee, da's alweer een nieuw projektje.
Zoals gezegd eerst nog de schokbreker. Wordt een PDS met 1 zuiger, een regressieve bypass en een hydro stop.
(a la Husqy510 voor de KTMtalk lezers onder ons) Ik zal 'm laten zien als ie klaar is.