Pagina 1 van 1

waarom static sag?

Geplaatst: vr jun 26, 2009 21:35
door brommer
dynamic snap ik maar waarom static sag? Is dat alleen omde dynamic sag te kunnen beinvloeden? of zit er meer achter.

Geplaatst: za jun 27, 2009 23:21
door JoeBaR
misschien is het handig als je erbij zegt dat static sag inhoud : het verschil tussen de veerweg gemeten met beide wielen van de grond af en de veerweg gemeten met beide wielen op de grond . uit het verschil in hoogte kan je opmaken of de veering te slap of te hard staat .

Geplaatst: zo jun 28, 2009 12:38
door Wortel
Het verschil tussen dynamische sag (doorzak) en statische doorzak is nodig om de juiste instelling te verkrijgen welke afhankelijk is van de karakteristiek van de veer, de veervoorspanning en de verhouding tussen onbeladen motor en beladen motor te bepalen.

Wat je eigenlijk doet hiermee is de veer in zijn "werkgebied" in te stellen. Als jouw gewicht buiten het werkgebied van de veer valt dan zal je aan een lichter of zwaardere veer moeten.

Dus als je de dynamische doorzak en de statische doorzak samen niet goed krijgt (binnen bepaalde toleranties uiteraard) met behulp van het verstellen van de veervoorspanning dan is je veer te hard of te zacht.

of je moet op dieet... en dat kan zijn; meer bier en worst of minder bier en worst...

Geplaatst: zo jun 28, 2009 21:13
door Noppy
Kim,

Mocht je je afvragen wat het nut is van de static sag: mijn gevoel zegt me dat het hebben van een forse static sag handig is om de achterbrug de grote gaten zo diep als mogelijk te laten volgen; dus contact te blijven houden met de bodem.

Als hij een keer 'contactloos' door een kuil vliegt dan komt het achterwiel onvermijdelijk de rand, dus het einde van een kuil tegen en die beweging geschiedt eigenlijk altijd (te) abrupt, met stuiteren/oppompen van de vering tot gevolg.

Ik had bij Henk Seppenwoolde ooit op de XR250R's gereden en daar was de vering echt top in orde ten opzichte van mijn toch redelijk afgestelde F650 Dakar; wát een verschil.

Met de XR zocht je de gaten gewoon op en met de F650 ontweek ik ze liever.

Je kon voelen dat de aanwezige negatieve veerweg duidelijk effect had.

Geplaatst: do sep 03, 2009 19:42
door brommer
was dit topic ff kwijt.

Als het is om te bepalen welke veer je nodig heb dan snap ik het
waarom static sag,
voorde negatieve veereg heb je toch de dynamic sag.
stel
static sag = 40
dynamisch = 100

je komt een kuiltje tegen van 140 dan duwt de negatieve veerweg 100 naar beneden, de rest vande motor volgt dan toch of gaat ie dan ook nog 40 erbij doen van de static, mijn idee is nee want je zit al op de motor dus die 40 mm ben je al kwijt. in die 40 mm gebeurt verder met veren niet veel want die is al ingveert omdat je er al op zit.

dus waarom niet alleen dynamic?

Geplaatst: vr sep 04, 2009 09:26
door folie
brommer schreef:was dit topic ff kwijt.

Als het is om te bepalen welke veer je nodig heb dan snap ik het
waarom static sag,
voorde negatieve veereg heb je toch de dynamic sag.
stel
static sag = 40
dynamisch = 100

je komt een kuiltje tegen van 140 dan duwt de negatieve veerweg 100 naar beneden, de rest vande motor volgt dan toch of gaat ie dan ook nog 40 erbij doen van de static, mijn idee is nee want je zit al op de motor dus die 40 mm ben je al kwijt. in die 40 mm gebeurt verder met veren niet veel want die is al ingveert omdat je er al op zit.

dus waarom niet alleen dynamic?
Hoe stel je je dan een motor voor zonder static sag ???

Voor jouw gewicht heb je een bepaalde veer nodig. Die veer geeft, met de juiste voorspanning, een bepaalde dynamic sag, en gebruikt van daaruit met jouw gewicht de optimale (maximale) veerweg.

Heb je nu je dynamic sag afgesteld, en je stapt af, dan zal de motor door z'n gewicht nog steeds een beetje in z'n vering zakken. Dat is je static sag. Op zich geen belangrijke waarde: alleen geeft ie een indicatie of je de juiste veer hebt, nadat je de dynamic sag hebt afgesteld.

Stel je voor:
1: Een te stugge veer:
Om je dynamic sag goed te krijgen moet je teveel voorspanning van de veer afhalen. Zit je nu niet op de motor, dan hangt ie eigenlijk al te diep in z'n veren. (teveel static) Dat betekent dat de veer in de negatieve veerweg, en aan het begin van de positieve slag nauwelijks aktief is. Grappig genoeg voelt de achterkant daarom vaak 'slap' met een te stugge veer. Dieper in de slag voelt ie echter wel harder. omdat de veerkracht sneller oploopt.

2: Een te slappe veer:
Om je dynamic goed te krijgen moet je nu teveel voorspanning op de veer zetten. Zit je nu niet op de motor, dan wordt ie door de voorgespannen veer overdreven ver omhoog geduwd. (te weinig static)
Daardoor wordt de veer in de negatieve veerweg juist te actief, waardoor het begin van de veerweg te hard aanvoelt. Dieper in de slag loopt de veerkracht echter niet genoeg op, waardoor de vering toch kan doorslaan.

Terug naar jouw vraag: om de dynamic sag goed te krijgen met 0 static, zou je dus een hele lichte veer moeten nemen met heel erg veel voorspanning. Dat zou een vering opleveren die keihard aanvoelt bij kleine uitslagen, en die te weinig ondersteuning biedt bij grote uitslagen.
Niet goed dus.