Pagina 4 van 5
Geplaatst: vr apr 14, 2006 09:36
door Erik
Een fractie dikkere drive plate en ik ben helemaal tevreden. Voelt duidelijk beter.
Geplaatst: vr apr 14, 2006 10:27
door Sjokske
Noppy schreef:Van het weekend heb ik iemand laten testrijden op mijn motor en niet verteld dat er een Rekluse in zat.
Hij merkte er helemaal niets van
Dan hoef ik niet zo'n apparaat
Geplaatst: vr apr 14, 2006 11:32
door Noppy
nadeel rekluse auto-clutch
Geplaatst: zo apr 30, 2006 22:01
door Erik V
Na voldoende ervaring opgedaan te hebben met mijn automatische koppeling ben ik afgelopen weken en vooral vandaag achter de nadelen van die koppeling gekomen. Het nadeel is het naar beneden rijden van scherpe hellingen waarbij ook nog wat gestuurd moet worden. Met een rekluse koppeling heb je geen motorrem tenzij je het gas een fraktie(enkele mm's) open houdt. Maar door dat klein beetje gas ga je wel met een rotgang naar beneden en moet je dus veel kompenseren met voor- en achterrem. Op zich is dat nog geen probleem : je past je rijstijl wat aan en je weet na een tijdje waar je een beetje voorzichtig moet zijn.
Maar vandaag is er mij nog een ander nadeel duidelijk geworden. Bij het klimmen op een extreme helling (erg steil, tussen bomen omhoog met gladde klei en scherpe stenen als ondergrond) kwam ik bij een poging niet tot boven en ik geraakte met mijn voet niet op tijd bij de achterrem, waardoor mijn motor achteruit naar beneden rolde (de rekluse koppeling zet je versnelling vrij). Gelukkig kon ik mij nog hardhandig tegen een boom smijten (wel een beetje pijnlijk voor mijn ribben
) en zo tot stilstand komen. Bij een volgende poging reed ik wel tot boven, maar bij het terug naar beneden rijden bleef de motor maar snelheid winnen en ik geraakte met veel moeite en nog meer geluk toch nog op een normale manier tot beneden.Nu is het bij ons de gewoonte of het gebruik dat als je een helling oprijdt, dat je dat 2x na elkaar doet, anders is het "chance" of "mazzel" voor de Nederlanders. Dus ik weer naar boven en het lukte me ook nog om die helling weer te bedwingen. Met de ervaring van die "death-ride" naar beneden van daarjuist besliste ik de motor stil te legggen en het bovenste steile stuk te voet naast mijn motor af te dalen. Maar ook als je motor niet draait zorgt de rekluse ervoor dat hij vrij staat...Bij een normale motor sleept het achterwiel en heb je dus een goed anker. De motor kon ik op en bepaald moment niet meer houden en donderde in volle vaart naar beneden....weer tot tegen een boom
, maar gelukkig alleen wat oppervlakkige schade : voorspatbord gebarsten en wat krassen, het kon veel erger geweest zijn. Maar wel een stuk wijzer geworden : je moet bij zo'n voorvallen een achterrem op je stuur hebben. Rekluse heeft daar kits voor, maar ik zou toch graag mijn koppelingshendel blijven behouden, alsook mijn voetrem. Dat is dus het grote nadeel van de koppeling, maar ik ben wel als enige die helling naar boven gereden. Het grote voordeel en het grote nadeel liggen dus kort bij elkaar, alleen de rijrichting is tegengesteld
.
Geplaatst: zo apr 30, 2006 23:00
door adje
Mooi en eerlijk verslag van je ervaringen , Eric.
Deze ervaringen heb je bij jullie terrein het meeste en daar heb ik dus geen ervaring mee.
Ik weet er eerlijk gezegd ook geen oplossing voor want bij een motor met hydraulisch bediende koppeling is er geen remhandel aan het stuur MET een 2-vinger koppelinghendeltje beschikbaar zodat als je de handbediende rem wil hebben je koppelingshendel totaal vervalt.
Je kan wel een dual actuated remsysteem kopen waarbij je dan ook de voetrem gewoon kan blijven gebruiken.
Ik kan vanaf morgen tot en met 10 Mei geen antwoord meer lezen of geven omdat ik dan in Amerika zit
Of het moet zijn dat ik daar ook een internet cafe kan vinden maar dat zien we dan wel weer.
VIVA LAS VEGAS
Geplaatst: ma mei 01, 2006 09:30
door Helen
Inderdaad, Erik.
Ik heb ook die nadelen ondervonden, zij het niet zo extreem.
Het feit dat ie in zijn vrij staat, ook als de motor afstaat is soms een beetje onhandig, al is het maar bij het "parkeren" op een helling, of als je de motor in de camionette zet.
Bergaf rijden is nooit mijn specialiteit geweest, maar met dat beetje motorrem dat mijn TE 250 vroeger had, ging het wel ietsje beter, maar ja.
Voor mij wegen die nadeeltjes niet op tegen de voordelen.
Geplaatst: ma mei 01, 2006 10:44
door Noppy
Erik,
Mooi verslag. Ik heb ook wat afdalingen in Noord-Frankrijk gedaan maar altijd rijdend, dus had ik direct motorrem.
Mocht je de volgende keer weer in zo'n netelige situatie komen. Kijk eens om je heen of je een losse tak aantreft en steek die eens tussen de spaken van je achterwiel? Wellicht heb je dan voldoende rem aan de achterkant om het steilste stuk weer veilig naar beneden te komen?
Noppy
rekluse
Geplaatst: ma mei 01, 2006 16:26
door Erik V
Idd Noppy, dat idee werd er gisteren door mijn collega's ook al gespuwd bij het biertje achteraf. Een ander idee van me was om een "oud" model van een KTM-koppelingshendel te plaatsen, waarop ook een klein hendeltje van de kleplichter staat. Bij het huidige model is de kleplichter verdwenen. Als het technisch ook mogelijk is, weet ik niet, want dat hendeltje bedient een kabel, en een rem is hydraulisch. Wie een oplossing weet mag het hier altijd melden.... Willen de echte knutselaars dan nu opstaan
Geplaatst: ma mei 01, 2006 17:06
door Klx300R
zo een koppeling intreseert me wel,maar zat ff met een klein vraagje, pakt je bent een heel stijle helling aan het doen met veel technisch gedoe, bomen,bochten,stenen en heel de boel. Op een bepaald moment zit je trial te rijden met je enduro en dus op heel lage toeren, valt op dat moment de aangrijping van de koppeling niet weg???
groetjes
Re: rekluse
Geplaatst: ma mei 01, 2006 17:58
door N!co
Erik V schreef:Idd Noppy, dat idee werd er gisteren door mijn collega's ook al gespuwd bij het biertje achteraf. Een ander idee van me was om een "oud" model van een KTM-koppelingshendel te plaatsen, waarop ook een klein hendeltje van de kleplichter staat. Bij het huidige model is de kleplichter verdwenen. Als het technisch ook mogelijk is, weet ik niet, want dat hendeltje bedient een kabel, en een rem is hydraulisch. Wie een oplossing weet mag het hier altijd melden.... Willen de echte knutselaars dan nu opstaan
Er bestaan ook duimremmen. In de racerij als eerste gebruikt door Doohan uit pure noodzaak (kon zijn been niet meer gebruiken om te remmen.) Bleek goed te werken en later zijn er meer dat gaan gebruiken.
Re: rekluse
Geplaatst: ma mei 01, 2006 18:07
door speedphreax
Er is inderdaad zat te koop:
Maar zelf knutselen kan blijkbaar ook als je goed gereedschap hebt.
Geplaatst: ma mei 01, 2006 20:28
door erwindob
Ik begrijp alleen nog niet hoe zo'n dual activated systeem werkt.
Re: rekluse
Geplaatst: di mei 02, 2006 00:03
door STTEVE
Erik V schreef:Idd Noppy, dat idee werd er gisteren door mijn collega's ook al gespuwd bij het biertje achteraf. Een ander idee van me was om een "oud" model van een KTM-koppelingshendel te plaatsen, waarop ook een klein hendeltje van de kleplichter staat. Bij het huidige model is de kleplichter verdwenen. Als het technisch ook mogelijk is, weet ik niet, want dat hendeltje bedient een kabel, en een rem is hydraulisch. Wie een oplossing weet mag het hier altijd melden.... Willen de echte knutselaars dan nu opstaan
Een WR450F heeft zo'n niet-hydraulische koppelingshendel-met-kleplichter.
Geplaatst: ma mei 08, 2006 15:24
door mmrizio
erwindob schreef:Ik begrijp alleen nog niet hoe zo'n dual activated systeem werkt.
Dual activated = zowel hand als voetrem?
Kun je gewoon de handrem aansluiten waar normaal het reservoir zit?Zolang de voetrem niet gebruikt wordt heb je een "open" verbinding met de remklauw, door de voetrem-hoofdcylinder heen. Denk maar aan het wegdrukken van remblokken bij het verwisselen van de remblokken of van een wiel.
Of levert deze aansluiting teveel weerstand?
Geplaatst: ma mei 08, 2006 16:27
door Jan :)
mmrizio schreef:erwindob schreef:Ik begrijp alleen nog niet hoe zo'n dual activated systeem werkt.
Dual activated = zowel hand als voetrem?
Kun je gewoon de handrem aansluiten waar normaal het reservoir zit?Zolang de voetrem niet gebruikt wordt heb je een "open" verbinding met de remklauw, door de voetrem-hoofdcylinder heen. Denk maar aan het wegdrukken van remblokken bij het verwisselen van de remblokken of van een wiel.
Of levert deze aansluiting teveel weerstand?
Voeg hier nog een klepje aan toe die voorkomt dat je met de voetrem de remolie in het reservior van de handrem duwt en je bent er
Groetjes,
Geplaatst: di mei 09, 2006 08:57
door TTT
Ik kan deels met Erik V commentaar meegaan maar niet helemaal.
Afgelopen week op de Alto Turia regelmatig hellingen gereden, zowel naar boven als naar beneden. Enkele waren behoorlijk steil en lagen vol met losse keien. Van het soort dat als je vaart krijgt kom je niet meer tot stilstand.
Als je bergafgaat hoef je alleen even een dotje gas te geven tot de koppeling pakt. Daarna blijft ie pakken, tenzij je bijna doodremt, dan ontkoppelt ie, dotje gas en hij pakt weer. Dus niet constant gas erop.
Ik heb wel een handachterrem erop. Dat maakt afdalingen een stuk aangenamer. En je kan ook zonder problemen stil staan op een helling.
Zonder die achterrem kan het een drama zijn, heb ik op bilstain vorig jaar ervaren. Overigens, het is even wennen, maar daarna mis je de voetrem helemaal niet meer.
Bergop was de rekluse natuurlijk heerlijk
Parkeren blijft lastiger, hij staat idd altijd vrij. Elastiekje om remhendel kan ook.
Geplaatst: vr mei 26, 2006 12:10
door mmrizio
Vraagje over die automatische koppeling: Is dit ook een oplossing als je een motor hebt met crossbak en je mist de lage 1e versnelling bij het kruip door sluip door?
Maurice
Geplaatst: vr mei 26, 2006 12:54
door TTT
mmrizio schreef:Vraagje over die automatische koppeling: Is dit ook een oplossing als je een motor hebt met crossbak en je mist de lage 1e versnelling bij het kruip door sluip door?
Maurice
het gaat in ieder geval een stuk makkelijker.
Ik heb een 525 MXC met een lange 1.
Het moet wel erg langzaam gaan wil de koppeling ingrijpen, maar dan doet ie dat ook zonder problemen. Het is bij mij meer wanneer ik in z'n 2 of 3 de klim net niet dreig te halen dat de koppeling ingrijpt.
Geplaatst: vr mei 26, 2006 16:10
door adje
mmrizio schreef:Vraagje over die automatische koppeling: Is dit ook een oplossing als je een motor hebt met crossbak en je mist de lage 1e versnelling bij het kruip door sluip door?
Maurice
Ik heb zelf ook een Honda CRF450 crosser die is omgebouwd als enduro dus met een hele lange 1ste versnelling.
Werkt perfect !! ( en dat zeg ik niet alleen omdat ik die automatische koppelingen verkoop )
Geplaatst: za mei 27, 2006 16:37
door lennart
als ik het goed begrijp is de werking het zelfde als die van een semi-automaat
Geplaatst: za mei 27, 2006 17:08
door adje
lennart schreef:als ik het goed begrijp is de werking het zelfde als die van een semi-automaat
Precies , wel nog zelf moeten schakelen maar niet zelf meer hoeven te koppelen.
Geplaatst: za mei 27, 2006 19:20
door speedphreax
adje schreef:lennart schreef:als ik het goed begrijp is de werking het zelfde als die van een semi-automaat
Precies , wel nog zelf moeten schakelen maar niet zelf meer hoeven te koppelen.
Niet helemaal. Een echte semi automaat koppelt zelf wel degelijk ook bij het schakelen.
Geplaatst: za mei 27, 2006 20:21
door Helen
speedphreax schreef:adje schreef:lennart schreef:als ik het goed begrijp is de werking het zelfde als die van een semi-automaat
Precies , wel nog zelf moeten schakelen maar niet zelf meer hoeven te koppelen.
Niet helemaal. Een echte semi automaat koppelt zelf wel degelijk ook bij het schakelen.
bedoel je ONTkoppelt?
Geplaatst: za mei 27, 2006 21:18
door speedphreax
Helen schreef:speedphreax schreef:adje schreef:
Precies , wel nog zelf moeten schakelen maar niet zelf meer hoeven te koppelen.
Niet helemaal. Een echte semi automaat koppelt zelf wel degelijk ook bij het schakelen.
bedoel je ONTkoppelt?
Ja... Ad ook... Ik gebruik het woord voor beide zaken... Koppelen en ontkoppelen.
Geplaatst: za mei 27, 2006 22:48
door Helen
Eigenlijk is het grote verschil dat met een automatische koppeling de motor standaard ONTkoppeld is. Als je niets doet staat ie "vrij".
Een gewone motor is standaard NIET ontkoppeld, dus "in vitesse" zoals wij belgen zeggen.
Ad heeft dus gelijk dat je met de autoclutch niet meer zelf hoeft te koppelen (dat gaat vanzelf door gas te geven).
Het onderscheid tussen koppelen en ontkoppelen begint wel te lukken bij mij, maar embrayeren en debrayeren gebruik ik nog lustig door mekaar (maar daar heeft de gemiddelde Nederlander dan weer geen last van
)