Klinkt bekend, mijn 525 ook al meer dan 700 uur (waaronder 3x Tuareg en ontelbare offroad, enduro's) en nog steeds geen probleem en nauwelijks olie gebruik heb bij 300 uur een nieuwe zuiger gezet maar was eigenlijk niet nodig aangezien de teflon laag er nog grotendeels opzat en zuigerveer speling nog als nieuw.
Wel inlaatklepjes vervangen bij 300 uur.
Heb besloten om het ding dicht te laten zolang ie goed loopt en geen olie verbruikt, van sleutelen wordt ie slechter dan van gewoon doorrijden.
Het geheim is op tijd olie verversen en de randen van het luchtfilter invetten..
Hoeveel stof door luchtfilter is funest?
Moderator: ghulst
Behalve bij ORK 2009... Toen had je ook bij ieder rondje een nieuwe filter moeten monteren.Wortel schreef:Klinkt bekend, mijn 525 ook al meer dan 700 uur (waaronder 3x Tuareg en ontelbare offroad, enduro's) en nog steeds geen probleem en nauwelijks olie gebruik heb bij 300 uur een nieuwe zuiger gezet maar was eigenlijk niet nodig aangezien de teflon laag er nog grotendeels opzat en zuigerveer speling nog als nieuw.
Wel inlaatklepjes vervangen bij 300 uur.
Heb besloten om het ding dicht te laten zolang ie goed loopt en geen olie verbruikt, van sleutelen wordt ie slechter dan van gewoon doorrijden.
Het geheim is op tijd olie verversen en de randen van het luchtfilter invetten..
Mijn theorie: als het filter echt helemaal dichtslaat, dan loopt de onderdruk in het filter op. Daardoor onstaat in de paar porien die nog open zijn blijkbaar een zo hoge stroomsnelheid dat het stof niet meer blijft plakken en dus gewoon door het filter heengaat.
De randen waren idd ingevet en gewoon schoon.
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do sep 28, 2006 22:58
- Locatie: Aalten
als ik de foto's goed bekijk,
heeft ie gewoon niet goeg gemonteerd gezeten.
aan de onderkant zat hij niet.
normaal komt er geen zand door het filter.
heb het nog nooit gezien of meegemaakt.
en volgens mij meerdere onder ons niet..
als je het mij vraagt zat ie gewoon niet goed....
groet'n Marco
heeft ie gewoon niet goeg gemonteerd gezeten.
aan de onderkant zat hij niet.
normaal komt er geen zand door het filter.
heb het nog nooit gezien of meegemaakt.
en volgens mij meerdere onder ons niet..
als je het mij vraagt zat ie gewoon niet goed....
groet'n Marco
melkboer marco schreef:als ik de foto's goed bekijk,
heeft ie gewoon niet goeg gemonteerd gezeten.
aan de onderkant zat hij niet.
normaal komt er geen zand door het filter.
heb het nog nooit gezien of meegemaakt.
en volgens mij meerdere onder ons niet..
als je het mij vraagt zat ie gewoon niet goed....
groet'n Marco
Toch wel, heel veel mensen hadden een doorgeslagen filter in Bergeijk. Door het droge en fijne stof is alle vet die in het filter zit opgelost, gewoon meegegaan de carberateur in. Dus al het vet/olie eruit en dan gaat dat hele fijne stof toch echt wel DOOR het filter heen
Ik had gisteren mijn cilinder al verwacht, nieuwe nicaseal laag en zuiger. stond nog maar een uur of 15 op deze nicaseal laag
# 442
Ja Bergeijk was een goede voor de onderdelen verkoop ed.
Sanne, powerseal?
Ik was aan het kijken naar een andere nicasealer. Zelfs even naar Mahle geinformeerd De uitvinder van het procedee.
Bleek dat ze de kleine oplages, particulieren enz, uitbesteden aan Rimotu.
Prijsopvraag gedaan maar behalve een vriendelijke email niets meer van vernomen.
Ik was vroeger tevreden over Hoff, ook een uitermate vriendelijke man trouwens. Jammer dat hij voor feijenoord was
Sanne, powerseal?
Ik was aan het kijken naar een andere nicasealer. Zelfs even naar Mahle geinformeerd De uitvinder van het procedee.
Bleek dat ze de kleine oplages, particulieren enz, uitbesteden aan Rimotu.
Prijsopvraag gedaan maar behalve een vriendelijke email niets meer van vernomen.
Ik was vroeger tevreden over Hoff, ook een uitermate vriendelijke man trouwens. Jammer dat hij voor feijenoord was
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
In Eersel is het zand er gewoon heengegaan bij mij. Niet aan de randen maar gewoon midden in het filter. Ook nog nooit eerder meegemaakt, maar toch gebeurd. En ben altijd behoorlijk nauwkeurig als het om invetten van filters gaat. Maar ja nu zijn we 5 a 600 honderd euro lichter en is het blok weer 100 %. (Bijna dan, nog even opbouwen)melkboer marco schreef:als ik de foto's goed bekijk,
heeft ie gewoon niet goeg gemonteerd gezeten.
aan de onderkant zat hij niet.
normaal komt er geen zand door het filter.
heb het nog nooit gezien of meegemaakt.
en volgens mij meerdere onder ons niet..
als je het mij vraagt zat ie gewoon niet goed....
groet'n Marco
Suzuki RMZ 450
ik doe ook altijd alles bij power seal, ik ben erg over te spreken.
GasGas 450
ATM Oirschot omdat ik iemand ken die daar werkt. En je speelt elkaar toch het balletje toe, zo gaat dat. Maar of ze er heel goed in zijn kan ik niet uit ervaring zeggen. Maar de referentie van dit bedrijf liegt er niet om als ze de beste prive endurist in de WEC sponseren. Dus ze kunnen het wel duurzaam neerzetten. En of ze duur zijn weet ik ook niet eens ik begreep uit zijn verhaal dat ze 225 euro rekenen voor een 4-takt cilinder. Ik kwam met een vrienden prijs weg. Denk wel dat 2 takt duurder is met de poorten, lijkt me moeilijkerhuskie schreef:Ja Bergeijk was een goede voor de onderdelen verkoop ed.
Sanne, powerseal?
Ik was aan het kijken naar een andere nicasealer. Zelfs even naar Mahle geinformeerd De uitvinder van het procedee.
Bleek dat ze de kleine oplages, particulieren enz, uitbesteden aan Rimotu.
Prijsopvraag gedaan maar behalve een vriendelijke email niets meer van vernomen.
Ik was vroeger tevreden over Hoff, ook een uitermate vriendelijke man trouwens. Jammer dat hij voor feijenoord was
Maar goed even bellen dan weet je meer....
http://www.atmoirschot.nl/techniek/
Tja blijft toch lastig he met die Feijnoorders
# 442
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Poeh hee... Nog weer een mazzel momentje.
Blok een paar weken geleden goed gespoeld met diesel. Litertje of 10 maar liefst en aan het eind kwam het er mooi schoon uit.
Gisteren kreeg ik een briefje van de postbode dat hij mijn Bigbore cylinder had proberen af te geven dus ben ik maar weer eens de schuur in gedoken. Toen heb ik voor de gein de dynamo er nog maar even afgetrokken en daar zat echt een enorme zooi achter. In het vliegwiel ook veel smurrie met ijzer. Misschien wel normaal maar het heeft mij toch doen besluiten om het hele blok maar te splitsen en te spoelen. Geen zin om mijn dure nieuwe cylinder meteen weer te slopen. Op Motor forum heb ik toevallig ook contact met een jongen die dat precies heeft meegemaakt.
Bigend laat ik er voor de zekerheid ook maar even uitpersen. Lagers (krukas en nokkenas) vervang ik maar gewoon.
Gelukkig is het seizoen voorbij! Voor de kerst moet ie alleen wel klaar zijn want daarna ga ik verhuizen. Geen zin om het ding in dozen te verhuizen.
Blok een paar weken geleden goed gespoeld met diesel. Litertje of 10 maar liefst en aan het eind kwam het er mooi schoon uit.
Gisteren kreeg ik een briefje van de postbode dat hij mijn Bigbore cylinder had proberen af te geven dus ben ik maar weer eens de schuur in gedoken. Toen heb ik voor de gein de dynamo er nog maar even afgetrokken en daar zat echt een enorme zooi achter. In het vliegwiel ook veel smurrie met ijzer. Misschien wel normaal maar het heeft mij toch doen besluiten om het hele blok maar te splitsen en te spoelen. Geen zin om mijn dure nieuwe cylinder meteen weer te slopen. Op Motor forum heb ik toevallig ook contact met een jongen die dat precies heeft meegemaakt.
Bigend laat ik er voor de zekerheid ook maar even uitpersen. Lagers (krukas en nokkenas) vervang ik maar gewoon.
Gelukkig is het seizoen voorbij! Voor de kerst moet ie alleen wel klaar zijn want daarna ga ik verhuizen. Geen zin om het ding in dozen te verhuizen.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Prrr.. toe mar..
De mijne zit inmiddels weer in elkaar.
Ik had ook zo'n vondst, de moer voor het primaire tandwiel op de krukas zat nog maar handvast. Spie was ook wat gemangeld, dus dat hebben we maar weer even netjes in orde gemaakt.
Zaterdag een uurtje gereden. Ooh, wat liep ie weer mooi.
Ik ok verhuizen na oud&nieuw. Naar ORK.
De mijne zit inmiddels weer in elkaar.
Ik had ook zo'n vondst, de moer voor het primaire tandwiel op de krukas zat nog maar handvast. Spie was ook wat gemangeld, dus dat hebben we maar weer even netjes in orde gemaakt.
Zaterdag een uurtje gereden. Ooh, wat liep ie weer mooi.
Ik ok verhuizen na oud&nieuw. Naar ORK.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Zo, de mijne zit nu ook eindelijk weer in elkaar. Nog weer een tegenslagje door een verkeerd geleverde koppakking gehad die opnieuw vanuit Amerika moest komen met kerst en oud en nieuw die het zaakje behoorlijk vertraagde.
Zaterdag de eerste kilometers gereden en dat gaf moed. Ik herken hem haast niet meer terug. Die 70 extra cc's maken het een heel andere motor. Mag ook wel want na deze investering moet hij weer een tijdje mee.
Ben wel achter echte grote voordeel van de korte slag van de 450 motor gekomen. Kop kan eraf zonder blok te demonteren. Binnen anderhalf uur met rustig sleutelen de koppakking kunnen verwisselen. Dat was lang geleden dat ik dat zo snel heb kunnen doen bij een viertaktje! Ik denk dat het met een 530 precies net niet lukt.
Zaterdag de eerste kilometers gereden en dat gaf moed. Ik herken hem haast niet meer terug. Die 70 extra cc's maken het een heel andere motor. Mag ook wel want na deze investering moet hij weer een tijdje mee.
Ben wel achter echte grote voordeel van de korte slag van de 450 motor gekomen. Kop kan eraf zonder blok te demonteren. Binnen anderhalf uur met rustig sleutelen de koppakking kunnen verwisselen. Dat was lang geleden dat ik dat zo snel heb kunnen doen bij een viertaktje! Ik denk dat het met een 530 precies net niet lukt.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Quote van de jtxracing sitegassen schreef:Ik heb mijn leiding aangepast.gassen schreef:Tjonge jonge, na al deze malaise gelezen te hebben ga ik aan mijn KTM toch wel het een en ander aanpassen.
Met name die leiding naar de kop baart mij zorgen en zal dus ook via een of ander filtertje moeten gaan lopen. Ik ga aan het denken.
Alhoewel ik me tegelijk ook afvraag hoe vaak dit soort extremen (stof) nog voorkomen (Global warming):shock:
De achterste aansluiting op de carburateur is afgedopt met een plug
en die slang is naar boven verhuist (in de opening van de tank) met een benzine filter op het einde.
Je voelt duidelijk dat er lucht uit/in gaat, dus dat zal wel los lopen.
Motor loopt iig niet anders.
Waar het goed voor is........? Ik hoop zo in ieder geval geen stofdelen in de kop te krijgen.
Aanpassing koelsysteem EXC.
"Om koel problemen te voorkomen heeft JTX Racing veranderingen toegebracht aan het koelsysteem van alle EXC modellen.
De thermostaat wordt verwijderd en een nieuwe koelslang en radiator (ruil) wordt geplaatst.
Voordeel is dat er een grotere doorstroom wordt verkregen waardoor motor beter wordt gekoeld.
Als dit al niet voldoende is wordt ook de carter ontluchting losgekoppeld van de inlaat van de carburateur, deze wordt afgedopt en verlegd onder de tank met een speciaal filter."
Bron: jtxracing.nl
Wat de ontluchting met de koeling te maken heeft is voor mij een raadsel, ik denk eerder dat het met vuil in de kop te maken heeft.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ik had mazzel; niets te zien aan de binnenkant van het filter, maar aan de buitenkant leek het alsof een stukadoor hem dichtgemetseld had.
Ik ben een beetje een slons; als ik mijn filters ingeolied heb, laat ik ze soms weken / maanden aan de haak hangen ipv dat ik ze in een plastic zakje doe. Misschien dat het 'vluchtige gedeelte' van de filterolie daardoor meer uitgewasemd was??
Ik ben een beetje een slons; als ik mijn filters ingeolied heb, laat ik ze soms weken / maanden aan de haak hangen ipv dat ik ze in een plastic zakje doe. Misschien dat het 'vluchtige gedeelte' van de filterolie daardoor meer uitgewasemd was??
Sanne schreef:melkboer marco schreef:als ik de foto's goed bekijk,
heeft ie gewoon niet goeg gemonteerd gezeten.
aan de onderkant zat hij niet.
normaal komt er geen zand door het filter.
heb het nog nooit gezien of meegemaakt.
en volgens mij meerdere onder ons niet..
als je het mij vraagt zat ie gewoon niet goed....
groet'n Marco
Toch wel, heel veel mensen hadden een doorgeslagen filter in Bergeijk. Door het droge en fijne stof is alle vet die in het filter zit opgelost, gewoon meegegaan de carberateur in. Dus al het vet/olie eruit en dan gaat dat hele fijne stof toch echt wel DOOR het filter heen
Ik had gisteren mijn cilinder al verwacht, nieuwe nicaseal laag en zuiger. stond nog maar een uur of 15 op deze nicaseal laag
Laatst gewijzigd door Noppy op do mei 06, 2010 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb ook het idee dat het eerder met een te 'nat' filter te maken heeft en niet met een 'te droog' filter.
Als er te veel olie op zit en deze is nog vloeibaar dan zal, als het filter echt dicht zit met zand, het zand door de grote onderdruk met de olie door het filter gezogen worden. Maar dit is mijn theorie, weet niet of het ook werkelijk zo is.
Heb wel ooit gelezen dat het niet verstandig is om na het afspuiten, als je filter nog nat en vuil is, de motor te starten. Het zand op het filter schijnt dan samen met het vocht (water) mee naar binnen te worden gezogen.
Dus waarom zou dit met olie niet hetzelfde geval zijn ?
Persoonlijk dompel ik de filters in de olie, knijp ze goed uit en 'masseer' de olie zodat ie goed verdeelt is door het gehele filter. Deze is dan egaal van kleur, vooral aan de binnenzijde kun je goed zien of het gelijk verdeeld is. Vervolgens laat ik ze minimaal 1 dag drogen. Dan knijp ik ze nogmaals uit met een papieren tissue aan de buitenzijde zegmaar. Vaak zit bij het rubber waar de centreerpen zit nogal wat vloeibare olie. De buitenzijde is dan vrij droog maar ik heb in zo'n 15 jaar tijd (nog) nooit zand door het filter gehad. Wel ooit dat ie zo dicht zat dat ie niet echt goed meer liep.
Kan me wel voorstellen dat het 'soort' zand ook nog wel invloed zal hebben op het wel of niet doordringen van het filter.
Als er te veel olie op zit en deze is nog vloeibaar dan zal, als het filter echt dicht zit met zand, het zand door de grote onderdruk met de olie door het filter gezogen worden. Maar dit is mijn theorie, weet niet of het ook werkelijk zo is.
Heb wel ooit gelezen dat het niet verstandig is om na het afspuiten, als je filter nog nat en vuil is, de motor te starten. Het zand op het filter schijnt dan samen met het vocht (water) mee naar binnen te worden gezogen.
Dus waarom zou dit met olie niet hetzelfde geval zijn ?
Persoonlijk dompel ik de filters in de olie, knijp ze goed uit en 'masseer' de olie zodat ie goed verdeelt is door het gehele filter. Deze is dan egaal van kleur, vooral aan de binnenzijde kun je goed zien of het gelijk verdeeld is. Vervolgens laat ik ze minimaal 1 dag drogen. Dan knijp ik ze nogmaals uit met een papieren tissue aan de buitenzijde zegmaar. Vaak zit bij het rubber waar de centreerpen zit nogal wat vloeibare olie. De buitenzijde is dan vrij droog maar ik heb in zo'n 15 jaar tijd (nog) nooit zand door het filter gehad. Wel ooit dat ie zo dicht zat dat ie niet echt goed meer liep.
Kan me wel voorstellen dat het 'soort' zand ook nog wel invloed zal hebben op het wel of niet doordringen van het filter.
Vanavond in Cuijk geweest en de ontluchting had niets met koeling te maken, deze modificatie voeren ze gelijktijdig uit als de koeling wordt aangepast. Staat een beetje ongelukkig op de site.gassen schreef:
Quote van de jtxracing site
Aanpassing koelsysteem EXC.
"Om koel problemen te voorkomen heeft JTX Racing veranderingen toegebracht aan het koelsysteem van alle EXC modellen.
De thermostaat wordt verwijderd en een nieuwe koelslang en radiator (ruil) wordt geplaatst.
Voordeel is dat er een grotere doorstroom wordt verkregen waardoor motor beter wordt gekoeld.
Als dit al niet voldoende is wordt ook de carter ontluchting losgekoppeld van de inlaat van de carburateur, deze wordt afgedopt en verlegd onder de tank met een speciaal filter."
Bron: jtxracing.nl
Wat de ontluchting met de koeling te maken heeft is voor mij een raadsel, ik denk eerder dat het met vuil in de kop te maken heeft.
Ontluchting had te maken met het aanzuigen van olie na een val, wat hiermee voorkomen wordt.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
tis niet zo moeilijk.
Als de meeste porien inmiddels verstopt zijn, neemt de onderdruk in het filter toe, (de motor zuigt wel) en dus ook de stroomsnelheid in de overgebleven porien. Tot die zo hoog wordt dat kleine deeltjes niet meer blijven vastplakken.
Als de meeste porien inmiddels verstopt zijn, neemt de onderdruk in het filter toe, (de motor zuigt wel) en dus ook de stroomsnelheid in de overgebleven porien. Tot die zo hoog wordt dat kleine deeltjes niet meer blijven vastplakken.
Zo doe ik het ook, alleen gebruik ik NoToil wat ik over de buiten- en binnenkant verdeel (en dan uitmasseren).RvD schreef: Persoonlijk dompel ik de filters in de olie, knijp ze goed uit en 'masseer' de olie zodat ie goed verdeelt is door het gehele filter. Deze is dan egaal van kleur, vooral aan de binnenzijde kun je goed zien of het gelijk verdeeld is. Vervolgens laat ik ze minimaal 1 dag drogen. Dan knijp ik ze nogmaals uit met een papieren tissue aan de buitenzijde zegmaar. Vaak zit bij het rubber waar de centreerpen zit nogal wat vloeibare olie. De buitenzijde is dan vrij droog maar ik heb in zo'n 15 jaar tijd (nog) nooit zand door het filter gehad. Wel ooit dat ie zo dicht zat dat ie niet echt goed meer liep.