Wat heb jij vandaag aan de BIG gedaan ?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

futurist schreef:is die al eens door Hessler beoordeelt of ie goed genog is voor inruil voor "sport\' nokkenas.
futurist
Hessler heeft deze nog niet gezien.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Met een paar high-res pix geeft Hessler al een voorlopige Ja oder Nein.
Beide antwoorden heb ik al een keer mogen vernemen. Dus foto's van de nokken en de lagervlakken.
Definitief antwoord krijg je als hij jouw nokkenstok in zijn handen heeft :!:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ouwe Reus schreef: Definitief antwoord krijg je als hij jouw nokkenstok in zijn handen heeft :!:
Hij blijft met zijn handen van mijn nokkenstok af
:mrgreen:
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

kMoest vandaag wakker blijven en had een pakketje van HRT. Brede steps op de XBig, mooi spul.

De 825 had tijdens de Brabotoer veuls te laag in toeren gereden dus lawaai van de balansketting, nu hij weer op spanning staat weer helemaal stil, kan er weer een tijd tegen. Ga nu wel naar 50 tanden achter/ 15 voor. Kan ie langzamer rijden met een redelijk toerental, wel ff een oranje gebied op de toerenteller schilderen om de berijder (zoon) er bedacht op te maken.

R

Wat is Europa toch heerlijk tov van N-Afrika, groen, regen en frisse lucht, drinkbaar water.
Laatst gewijzigd door dhc6 op za aug 08, 2015 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

dhc6 schreef: Wat is Europa toch heerlijk tov van N-Afrika, groen, regen en frisse lucht, drinkbaar water.
Hier lopen ook schapen en sgeiten :wink:
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

gelukkig geen kamelen/dromedarissen!

En (nog) geen geschreeuw om 0400 om de kont naar het Westen te wenden.

R

Oeps, vrije menigs uiting
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

:lol: :lol: :lol:
Assumption is the mother of all fuck ups
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

De laatste tijd kom ik op de een of andere manier vaak in Brabant uit. Eerst een vervelend uur over de snelweg, maar langzaam wordt de omgeving een stuk aantrekkelijker om te vertoeven met de BIG. Vandaag was weer zo'n dag :D.

Ook maar weer eens gekeken wat het brandstofverbruik is, en ondanks de vele snelwegkilometers is het verbruik maar 1:19,3 (weer met de standaard carbs). En vandaag een uur lang 120-130 met veel tegenwind gereden, en toch bleef de olietemperatuur (voor de oliekoeler) beneden de 90 graden. Fijn blokkie :)

BIG heeft op dit moment twee punten die ik anders zou willen.
De eerste is dat er een of twee versnellingen extra zouden mogen zijn :roll: Maar dat is mission impossible. En de tweede is dat poging om de BIG zwaarder én stiller te krijgen door een enkele ProDuro te vervangen door een dubbele Dominator nog niet helemaal is geslaagd. Geluid is stationair indrukwekkend en bij gasgeven geweldig, maar rijdend bij weinig toeren toch wat teveel van het goede. In midden- en hoge toerengebied worden de dempers vreemdgenoeg stiller. Heb een paar regelbare db-killers die ik in serie wil zetten met de reeds gemonteerde db-killer, en dat ga ik komende week proberen :?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ouwe Reus schreef:Heb een paar regelbare db-killers die ik in serie wil zetten met de reeds gemonteerde db-killer, en dat ga ik komende week proberen :?
Je kan ook de bestaande db killers zelf wat langer maken en daar van die v sleufjes in snijden om het geluid wat te regelen. Iets soortgelijks heb ik gedaan bij Ducatie dempers die onder mijn Futura zitten. Nadat ik de kat vervanger had geplaatst was de originele demper net een Verkade koekblik. Dus een paar Ducatie dempers opnieuw verpakt met demper materiaal wat niet genoeg bleek en de enige (toen Aus $1200,= kostende) Staintune (https://www.youtube.com/watch?v=0uqAlglZRGQ) en (https://www.youtube.com/watch?v=nSx-hdPKjAQ) dempers die het goed deden op de Futura hadden dergelijke db killers.

Overigens heb ik vandaag nog niks aan de Big gedaan maar heb mezelf beloofd vandaag ook aan de uitlaat te gaan knutselen. De Lasers gaan er op, op het originele verdeelpotje van de Big. Met één al proefgedraaid en dat klonk vet Enne is ook een stuk simpeler dan zelf een verdeelbuis te maken.

Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

De standaard dB-killer werkt wel degelijk, maar de "stille" dB-killer voldoet vele malen beter (piccies). Maar de boel moet toch nog stiller!

De ProDuro is een reflectiedemper (kamers) en de Dominator is een absorptiedemper (open pijp), en daar zit het 't grote verschil. De Produro uitlaatdemoer heeft in de linkpipe ook een soort absorbtiedemping, dus eigenlijk voorzien van een soort voordemper. Dan inderdaad maar extra weerstanden/wervelingen opwekken in de hoop dat (meer) geluid wordt geabsorbeerd. Ga het volgende in mijn dempertjes proppen/ proberen:
WP_20150809_19_46_20_Pro.jpg
WP_20150809_19_46_20_Pro.jpg (82.06 KiB) 2572 keer bekeken
BTW: gaaf ding zo'n Futura
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ouwe Reus schreef: BTW: gaaf ding zo'n Futura
Voor mijn gevoel was je vanmiddag net op tijd gestopt voor die slagboom voor dat staatsbosbeheer bos maar blijkbaar heb je hem toch vol geraakt met je hoofd :shock:
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ik kwam er gisteren achter dat ik hier nog een setje iridium boogies had liggen, dus die heb ik gisteravond maar even in de BIG gedaan. Daarnaast klappert de BIG heel erg als je het stuur los laat, ik dacht dat dit misschien spanning in de vorkpoten/kroonplaten was, dus heb de kroonplaten maar ff los gemaakt en heen en weer gewrikt, maar dat was jammer genoeg niet de oplossing. Binnenkort maar eens kijken of het beter gaat wanneer ik het balhoofdlager wat strakker zet. (Of iemand andere makkelijke suggesties om dit probleempje op te lossen)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Voorwiel / voorband al aan een grondige inspectie onderworpen ?
Misschien slag in velg / band cupping / balanceren ?
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Voorlopig even weer genoeg gesleuteld aan de Big. Balansas/nokkenas-ketting weer op spanning, noppenband achter weer vervangen voor een Mitas E09. Valt helemaal niet tegen dit bandje moet ik zeggen, heb hem even lekker uitgeprobeerd met wal hill-climbs :-) En met gewoon een straatbandje voor, ging de Big zonder moeite omhoog en omlaag. Op de foto lijkt het altijd wat minder stijl, maar kan je vertellen dat als je er voor staat, het toch even verstand op 0 is....en gaan!!!!!. Erg leuk om te doen.
Heuveltjes klimmen
Heuveltjes klimmen
Zevenkamp.jpg (111.65 KiB) 2520 keer bekeken
Ook de verende originele steppies vervangen met de verlaagde steuntjes van René. Ook een hele verbetering mag ik wel zeggen. Staan op de motor was nooit mijn hobby, om de simpele reden dat ik niet relaxed kon staan door mijn lengte. Was even een geklooi om dat veertje in het steppie over te zetten, en had op een gegeven moment die veer in allebei mijn duimen staan om dat kol.re stiftje erdoor te krijgen. Pfff, had het bijna opgegeven omdat het niet lukte: uiteindelijk de simpele oplossing, steek een schroevendraaier aan de andere kant in het gat door het veertje, waardoor het veertje ineens prima te positioneren is tegenover het stiftje. Missie geslaagd, en Big past nu wat beter bij mijn lengte. Ga nog wel een ander stuur erop gooien, die iets hoger is, dan sta ik volgens mij perfect en relaxed.

Verder nog een paar keer geëxperimteerd met de hoofdsproeier/naaldhoogte en pilot jets. Hij loopt perfect nu, en ook nog zuinig. Instelbare achterveer en grotere carb waren ook een schot in de roos. Verder nog de boel wat verflikjes gegeven en zo kan die voorlopig er weer tegenaan.

In de komende weken nog uit te voeren:

Veerpoten voor van nieuwe olie voorzien, hoger stuur (Hessler model) installeren, klepspeling nakijken, balhoofdlager vernieuwen en remleidingen vernieuwen van rubber naar staal.

En zo blijf je lekker bezig :lol:
Assumption is the mother of all fuck ups
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Edwin schreef: Op de foto lijkt het altijd wat minder stijl, maar kan je vertellen dat als je er voor staat, het toch even verstand op 0 is....en gaan!!!!!. Erg leuk om te doen.
TwordttijdvoorLapvakantie
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Vanochtend werd "onverwacht" een vers bewerkte cilinder afgeleverd inclusief de nodige onderdeeltjes. Was al een beetje begonnen met de wederopbouw van het reserveblokkie, maar nu alles in huis om de klus af te maken. Met dit hondenweer een goede reden om de nodige uurtjes in de kelder door te brengen :lol:
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op do aug 13, 2015 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

@ Edwin, goed bezig! ben benieuwd hoe je monster nu rijd en veert!

Tip van flip, als je de beide lippen van de veer met een tyrap fixeert aan elkaar zo dat de spanning er af is heb je het helemaal makkelijk
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Hm....goeie tip Zappa. Denk dat ik zeker 3 kwartier heb zitten kloten voordat ik iets bedacht had wat wel werkte. Als je dat veertje indrukt met je duim, dan komt die door de spanning niet rechtlijnig voor het gat voor het pennetje. In bed voelde ik het veertje nog in mijn duimen. Tip van Flip gaat zeker onthouden worden ;-) Vaak zijn de oplossing simpel, maar tja, kom er maar op.
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

:lol: Ken het gekloot en pijn aan je vingers van veel ander zaken en ben erg handig geworden in t me zelf makkelijk makken :wink:
maar eerlijk deze tip heb ik van iemand gekregen toen ik voetsteunen kocht voor de katoem :wink:

Stiekem ben jij je Big behoorlijk aan t pimpen in de loop van de tijd volgens mij
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Is Leo zijn schuld!

:mrgreen:
Assumption is the mother of all fuck ups
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Het is allemaal begonnen met een lekke klepseal, maar reserveblokkie is weer tip-top.
WP_20150815_20_11_19_Pro.jpg
WP_20150815_20_11_19_Pro.jpg (80.73 KiB) 2474 keer bekeken
WP_20150815_20_10_32_Pro.jpg
WP_20150815_20_10_32_Pro.jpg (53.21 KiB) 2474 keer bekeken
WP_20150816_15_22_54_Pro.jpg
WP_20150816_15_22_54_Pro.jpg (77.1 KiB) 2474 keer bekeken
Klepseals vervangen door viton exemplaren, ditmaal dubbel gecheckt of ze goed op de klepgeleiders klemmen. Leo zijn overmaat ex zit nu een een vers gekotterd/ gehoond cilindertje en afgezien van de snelle nok, een kopie van het gemonteerde blok :) . Ben dus klaar in de kelder, laat het goede weer maar weer aanbreken :D
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
eRDeeWee
Berichten: 228
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 21:05
Locatie: Brasschaat

Wow Marco... Das pure porno!
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Hee Gozert, zou je dat wel doen dat die OPEN "filtert" op de kop ?
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Goed bezig Marco...je bent gedoemd om de eerste 20 jaar op een Big te rijden. Kan ik tenminste nog tegen mijn kleinkinderen zeggen: kijk, die motor heeft opa ook nog gehad hahaha
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

ziet er goed uit Marco! 8) 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie