Pagina 3 van 4

Geplaatst: zo nov 16, 2008 17:04
door CrazyWezel
tja volgend jaar heeft wezeltje ook weer een 2takt.. vind het toch wel iets hebben met zo'n dikke powerband, al rijd 4takt ok wel veel makkelijker.. het fun gehalte van een 2takt ligt ong. 3x hoger denk ik.

Geplaatst: zo nov 16, 2008 18:16
door Bosje
CrazyWezel schreef:tja volgend jaar heeft wezeltje ook weer een 2takt.. vind het toch wel iets hebben met zo'n dikke powerband, al rijd 4takt ok wel veel makkelijker.. het fun gehalte van een 2takt ligt ong. 3x hoger denk ik.
Dikke powerband? tweetakt heeft juist smalle powerband...

Geplaatst: zo nov 16, 2008 18:43
door CrazyWezel
tis wel in eens dik wat kracht wat je extra hebt in je powerband,
en dat mis ik wel bij de 4takt.. want tis wel leuk om mee te spelen..

Geplaatst: zo nov 16, 2008 19:26
door schildertje
:? hmmmm 2-takt, 4-takt.... ben zeer tevreden met mijn 450 gasgas, zou daarintegen best een 2-takt enduro willen proberen. Al was het alleen maar voor de aanschafprijs voor een nieuwe 4-takt € 9325,- harde euro's en € 7759,- voor een 250 2-takt enduro.(€ 7895,- v 300)
Qua vermogen het zelfde maar ook een kleine 20 kilo lichter :)

Geplaatst: wo nov 19, 2008 01:23
door Leo
schildertje schreef: zou daarintegen best een 2-takt enduro willen proberen. ....Qua vermogen het zelfde maar ook een kleine 20 kilo lichter
Dit zijn precies mijn gedachten geweest om niet meteen terug te zoeken naar een andere 4takt maar om een Honda CR250 op leeftijd aan te schaffen en zo in 2009 deel te gaan nemen aan offroadritten in NL.

LEO

Geplaatst: ma nov 24, 2008 01:13
door Leo
zelfs Maico komt terug met 2T

Op dezelfde site ook nog een link naar een weliswaar oud verhaal van Honda over de 2T.
Wel vreemd dat net hun dan stoppen met het maken van 2takten

LEO

Geplaatst: ma nov 24, 2008 09:07
door huskie
Met een 680cc 2takt blok :shock: 8)

Geplaatst: wo nov 26, 2008 11:57
door Frank!
Stukje uit de MXA van dec. 2008:

The two-stroke is only dead if you kill it yourself

(pdf bestand) (EN)

Geplaatst: wo nov 26, 2008 18:23
door huskie
Heel goed Frank :)
Het blijft grappig dat hele debat over 2takt versus 4takt.
Had ik het geld en was ik wat groter en zwaarder geweest, dan kocht ik misschien ook wel een 4takt, gewoon omdat ze tegenwoordig erg prettig rijden.
Maarja, ik ben knap en arm, klein en licht. :roll:

Geplaatst: wo nov 26, 2008 20:59
door Redski
Ik ben al vanaf 1999 abonnee op het amerikaanse blad " Dirtbike" . Een aantal jarenlang is de 2 takt door de amerikaanse pers doodgeschreven. Tot een een paar jaar voor het eerst de artikelen kwamen waarin werd uitgerekend wat bijv. het verschil in kosten was tussen een jaar 250F of een 125 2 takt.
Op dit moment verschuift de algemene opinie en beseft men dat de 2 takt zijn eigen plaats wel heeft en HOUDT. Ik word tenminste pas nerveus als KTM, GasGas etc stopt met de 2 takt.

Geplaatst: wo nov 26, 2008 21:11
door Frank!
Redski schreef:Ik ben al vanaf 1999 abonnee op het amerikaanse blad " Dirtbike" . Een aantal jarenlang is de 2 takt door de amerikaanse pers doodgeschreven. Tot een een paar jaar voor het eerst de artikelen kwamen waarin werd uitgerekend wat bijv. het verschil in kosten was tussen een jaar 250F of een 125 2 takt.Op dit moment verschuift de algemene opinie en beseft men dat de 2 takt zijn eigen plaats wel heeft en HOUDT. Ik word tenminste pas nerveus als KTM, GasGas etc stopt met de 2 takt.
Niet mee eens.

MXA (Motocross Action Magazine) heeft vanaf het begin zeer objektief tegen het toen nieuwe fenomeen 4-takt aangekeken. En, doen dat nog steeds, gezien het stuk hierboven. Oke, oke, ze hebben nog een sterke voorliefde voor de 2takt (niet verwonderlijk natuurlijk), o.a gevoed door de manier waarop de 4takt zo groot heeft kunnen worden.

Eén van die redenen is overigens het aantal cc's wat een 4-takt mag hebben om tegen de 2-takten te mogen rijden: bijna het dubbele... (!!!). Mijns insziens was de 4-takt nooit zover gekomen als dit niet was gesteld.

Geplaatst: wo nov 26, 2008 21:12
door Redski
Eigenlijk iets voor het filmpjesforum bij "Cafe"maar klik de link en zet het geluid HARD :!: :!: Weet je waarom je 2 takt rijdt.

http://twostrokemotocross.com/2008/11/t ... wo-stroke/

Let op het wasbord
of deze, die is helemaal goud:

http://nl.youtube.com/watch?v=vaYXAA1TjdQ

Caselli WFO :D

Geplaatst: wo nov 26, 2008 21:20
door Redski
@ Frank,

Waar ben je het niet mee eens? Ik geef weer wat ik in DirtBike magazine lees. Over MXA kan ik niet oordelen. Er is in geen jaren meer een test geweest waarin de 2 takt het wint van de 4 takt. in vergelijking of solo test. Dit beinvloedt de opnie van het kopend publiek.

Geplaatst: wo nov 26, 2008 21:28
door Frank!
Redski schreef:@ Frank,

Waar ben je het niet mee eens? Ik geef weer wat ik in DirtBike magazine lees. Over MXA kan ik niet oordelen. Er is in geen jaren meer een test geweest waarin de 2 takt het wint van de 4 takt. in vergelijking of solo test. Dit beinvloedt de opnie van het kopend publiek.
Sorry, ik had het gedeelte waar ik het niet mee eens ben cursief gemaakt, maar dat is niet zo duidelijk geloof ik ;)

Het gaat me erom dat je zegt dat 'de amerikaanse pers' dit schrijft, en dat is dus niet zo. Dirtbike schrijft dat misschien zo?
En wat betreft die tests: MXA heeft dat wel gedaan, maar de 2T wint het in 90% vd gevallen niet. Alleen op specifieke banen (met specifieke bochten, kort werk, etc.) wint de 2T nog...

En tja, hoe kan het ook anders, als je een 250cc 4T tegenover een 125cc 2T mag zetten? Ik wil weleens een wedstrijdje zien tussen de 150cc 4T en 125cc 2-takt...

Geen wonder dus dat 'iedereen' 2T kiest. En niemand wil achterblijven op de hype, ook dat is 1 van de redenen :).

Ik heb nog een artikeltje van MXA, getiteld "who killed the 2stroke" van een jaar of wat geleden. Zal het hier nog eens posten ;)

Geplaatst: wo nov 26, 2008 21:57
door schildertje
Hype.... tja dat is wel een beetje waar. Je kijkt tenslotte naar de favorieten die bij de enduro's behoorlijk haast hebben.
Laten we eerlijk zijn als je al 5 uur achtereen rijd dan zijn 20kg'tjes toch wel de moeite waard om niet mee te hoeven werken.
Een goede conditie helpt natuurlijk ook, want de viertakt rijdt wel vergevings gezind. (althans mijn GG 450 wel) :wink:

Geplaatst: wo nov 26, 2008 23:05
door roen
http://www.ytcn.nl/archief/index.php?di ... 0Gebak.pdf

euh, ik zie net dat de link niet goed werkt, maar als je de "omleiding" aan klikt en dan de titel "gebak" aanklikt (ja het klinkt raar maar het gaat uiteindelijk over 2t/4t) dan krijg je het verhaaltje dat ik wou laten zien.

roen.

Geplaatst: do nov 27, 2008 00:34
door huskie
Redski schreef: of deze, die is helemaal goud:

http://nl.youtube.com/watch?v=vaYXAA1TjdQ

Caselli WFO :D
:lol: Die gasten langs de kant. Kostelijk.
Die ene:"holy shit.....who was that?"
Die ander: "I don't know"!

Geplaatst: do nov 27, 2008 15:53
door Honda limburg
hier een site met alleen maar 2-takt nieuwtjes, scrol omlaag voor filmpjes en info ! :D

http://twostrokemilitia.jfn3.com/news.html

2takt is gewoon mooi en blijft zo, maarja ieder zijn eigen smaak en keus :wink:

Geplaatst: zo nov 30, 2008 15:52
door roen
bij mij is íe in ieder geval wel teruggekomen!

Geplaatst: zo nov 30, 2008 17:14
door flip-poz
Hele discussie doet me denken aan dit filmpje:
http://nl.youtube.com/watch?v=8Jki4OQA5D4

:)

Geplaatst: zo nov 30, 2008 18:59
door schildertje
:toost:

Geplaatst: zo nov 30, 2008 19:43
door iron gonzo
:lol: :lol: :lol:
cool filmpje
en als je het dan nog niet door hebt.... :?

Geplaatst: zo nov 30, 2008 21:51
door Mario2t
Na een jaartje een CRF450 te hebben gehad, staat er nu weer een CR250 in de schuur...en een CR500AF.. :twisted:

Dus ik ben weer 100% tweetakt!

Geplaatst: ma dec 01, 2008 01:52
door gassen
Ik ben net van de 2takt af;KTM250 uit 1985 en moet zeggen dat mijn huidige (ktm450 2008) veel gemakkelijker rijdt dan die oude. 7Kg meer gewicht is niet merkbaar, maar dat koppel, heerlijk. Altijd tractie en toch een beetje piekerig. Waar ik vroeger volgas in de 5 nog overschakelend voorbij gereden door de 4T motoren, kan ik nu gemakkelijk meekomen zonder rare dingen te hoeven doen. Kruip/sluip werk is tokkelen in 2de of 3de versnelling , zonder overmatig veel de koppeling te hoeven gebruiken.

Maar ik heb nog steeds een bepaalde "voorliefde" voor de 2 takt; getuige mijn wegmotor . Dat is en blijft de Yamaha RD350ypvs.

Geplaatst: ma dec 01, 2008 10:54
door Klx300R
je zegt natuurlijk je antwoord wel hierop he gassen... 1985...
Je moet dan maar is een ritje rijden op een moderne 2T neem een 250 van KTM van dit jaar en je gaat je ogen niet geloven :) je gaat er evenveel opzeggen als op je nieuwe viertakt...
greetz