Pagina 3 van 4
Geplaatst: vr jul 11, 2008 10:02
door TTT
mmrizio schreef:
Ik weet niet of jij lekker rijdt tussen al die voetgangers en fietsers (die dan ook nog eens het gelijk aan hun zijde hebben, dus nog meer zelf politieagentje gaan spelen.
Welke voetgangers en fietsers?????
Met mooi weer komen we wat verdwaalde hondenuitlaters en 1 of 2 MTB'ers tegen.
Buiten de zomer om vrijwel niemand, misschien wat ruiters.
Da's nou net the crux. We veroorzaken (vrijwel) geen overlast of schade.
Maar je hebt maar 1 klaagbaard nodig.
Geplaatst: vr jul 11, 2008 11:53
door STTEVE
mmrizio schreef:... Kortom: Denk na wat wij zelf kunnen doen om een belangrijk deel van de irritatie weg te nemen. Als wij met stillere uitlaten en af en toe gas terugnemen bereiken dat wij niet meer boven aan de agenda van boswachters en treehuggers staan, kunnen we hopelijk nog jaren genieten van onze bossen....
Dus toch zelf-re-gu-le-ring...
Geplaatst: vr jul 11, 2008 12:04
door mmrizio
STTEVE schreef:
Dus toch zelf-re-gu-le-ring...
Je had al gezien dat ik voor zelf-re-gu-le-ring was
Mijn ervaring is dat als je toont dat je rekening houdt met anderen (even gas terug, groeten, stoppen bij paarden), dat de irritatie snel verdwijnt. Maar dat staat hierboven al uitgebreid beschreven. Als de uitlaten dan ook nog wat stiller worden, en niet iedereen zet er een herriepijp op... dan houden we het vol tot de elektrische motorfiets een interessant alternatief wordt
Geplaatst: vr jul 11, 2008 12:41
door STTEVE
Weet ik, het was ook niet vervelend bedoelt.
Uiteindelijk zit de oplossing binnen de groep zelf. Pas als je kunt laten zien dat je eigen stoep schoon is, heeft het zin om andere ("tegen")partijen aan te spreken.
Geplaatst: vr jul 11, 2008 12:52
door mmrizio
Daar was dit topic ook voor bedoeld, dacht ik. Mijn beeld was dat hier de liefhebbers zaten die allemaal begrepen dat een beetje rekening houden met de buitenwacht nodig was om de hobby te kunnen behouden.
En dat we een plan zochten om de groep rijders te bereiken die zich af en toe even willen afreageren in het bos, zonder er bij na te denken.
Geplaatst: vr jul 11, 2008 14:14
door STTEVE
Ik bedoel het ook niet persoonlijk.
Je beeld is nog steeds wel juist; hier zitten zonder meer liefhebbers die rekening houden met de andere bosrecreanten. Er zitten ook liefhebbers die vooral zichzelf liefhebben. die zijn wat lastiger te bereiken.
Ik heb hier en op andere forums (fora?) verschillende topics gelezen van echte liefhebbers die bewust illegale routes rijden, maar het zijn geen niet-nadenkende malloten. Zij nemen het risico, zijn zich bewust van de concequenties.
Ik denk dat we binnen nu en 10-15 jaar net als Duitsland nergens meer onverhard kunnen rijden, tenzij het georganiseerde evenementen of priveparken als Bilstain zijn.
Geplaatst: vr jul 11, 2008 21:28
door klomp
STTEVE schreef:
Je beeld is nog steeds wel juist; hier zitten zonder meer liefhebbers die rekening houden met de andere bosrecreanten. Er zitten ook liefhebbers die vooral zichzelf liefhebben. die zijn wat lastiger te bereiken.
Ik heb hier en op andere forums (fora?) verschillende topics gelezen van echte liefhebbers die bewust illegale routes rijden, maar het zijn geen niet-nadenkende malloten. Zij nemen het risico, zijn zich bewust van de concequenties.
Feit is wel dat hoe minder je mag, hoe eerder je de fout in gaat.
Dus hoe meer er afgesloten wordt voor ons, hoe meer illegale rijders je krijgt.
Maar dan nog is er een verschil tussen illegaal en asociaal natuurlijk.
Geplaatst: vr jul 11, 2008 23:02
door roen
10 tot 15 jaar? ik denk dat 't met 5 jaar al gebeurd is.
maar hier bij ons in west-friesland is er al lang al niets meer te doen voor de crosser en of enduro rijder. er zijn geen banen en bossen voor de otr rijder. aan de ene kant is dat natuurlijk zwaar klote, maar aan de andere kant is het voor ons (m'n maat en ik) goed omdat wij de enigste 2 zijn die hier nog vrolijk rondrijden. we hebben nooit klachten gehad en zijn ook nog nooit aangehouden.
maar wij doen ook altijd erg rustig in de buurt van andere mensen en blijven nooit op dezelfde plek hangen etc etc.
hier in het noorden is het crossen al uitgeroeid en dat trekt langzaam maar zeker naar het oosten en zuiden toe.
je kan er helemaal NIKS tegen doen!
Geplaatst: za jul 12, 2008 11:01
door Sanne
TTT schreef:Zelfregulering als gedragscode is okay, maar we weten allemaal wel hoe je je behoort te gedragen.
Zelfregulering om een soort van goedkeuring om te rijden te krijgen is absoluut kansloos.
Het milieu denken in Nederland heeft weinig met natuur maar alles met emotie te maken. En in het imaginaire natuur walhalla van groene rakkers is er voor motoren helemaal geen plaats.
Wil je echt iets voor het milieu doen: bouw een kerncentrale in plaats van die lelijke herriemakende windmolens.
De mensen die jij beschrijft zijn ook niet voor windmolens want een windmolen schaadt de horizon en midden in een bos zo een apparaat is ook niet wat ze willen. Zelf zie ik ook niet de link tussen legaal/illegaal in bossen met een motorfiets rijden en het genereren van energie
Geplaatst: za jul 12, 2008 16:46
door Noppy
mmrizio schreef:Als wij met stillere uitlaten en af en toe gas terugnemen bereiken dat wij niet meer boven aan de agenda van boswachters en treehuggers staan, kunnen we hopelijk nog jaren genieten van onze bossen.
Er is keuze genoeg:
http://www.demonmx.co.uk/index1.html
2007 CRD QUIET POWER ENDURO SILENCER
quiet power road legal fim approved enduro silencer
The new Quiet Power silencer by CRD has been Tested by the Best Teams for nearly a year:
- Silencer with chamber offering maximum horsepower in the low and mid range
- More linear acceleration to favor the grip
- Completely servicable (without rivet)
- Delivered standard with 3 different configurations :
o Street Legal version
o Enduro FIM version
o And Full Power version (USA-AMA sound limits)
- New ergonomic shape
- Aggressive looks
- To improve performances, use with the CRD head pipe
- An optional spark arrestor is available only for the US market
Aluminium brushed for the body Grey Aluminium anthracite for front and rear end caps Stainless for the connecting tube and for the bracket Easy 15 minute installation, on original place (fixation to the frame by bracket ) Bag of fiberglass with glass fabric resisting to heat (up to 1 000 °) Delivered with full mounting instructions, Allen key and pull spring. Should be mounted without gasket onto original header pipe or optional CRD header
Geplaatst: za jul 12, 2008 23:58
door Surfdude
Vraag me alleen af hoe ver we hier dan mee moeten doorgaan. In het beste geval zouden onze fietsen geruisloos zijn, maar dan kunnen we onze krachten bundelen met de mountainbikers die soortgelijke problemen ondervinden. Uiteindelijk rek je er alleen maar wat tijd mee denk ik, misschien genoeg voor een groot deel van ons, maar zie zelf liever een alternatief.
Geplaatst: zo jul 13, 2008 00:03
door klomp
Surfdude schreef:Vraag me alleen af hoe ver we hier dan mee moeten doorgaan. In het beste geval zouden onze fietsen geruisloos zijn, maar dan kunnen we onze krachten bundelen met de mountainbikers die soortgelijke problemen ondervinden. Uiteindelijk rek je er alleen maar wat tijd mee denk ik, misschien genoeg voor een groot deel van ons, maar zie zelf liever een alternatief.
ik ga echt geen geld uitgeven aan een stille uitlaat! Daar moet ik even smakelijk om lachen
Geplaatst: zo jul 13, 2008 01:58
door CrazyWezel
ja klompje, ik vind een beetje gepruttel onder mn kont ook wel grappig
Geplaatst: zo jul 13, 2008 08:46
door brommer
grappig de een geeft geen geld uit voor een stille uitlaat, ik geef geen geld uit voor een luide uitlaat.
Zowiezo als er al meer vermogen is bij een aftermarket uitlaat die paar pk/koppel is met mijn talent niet benut
Geplaatst: wo jul 30, 2008 23:52
door Noppy
http://www.terreinrijden.nl/groene_code.htm
Kijk: de Nederlandse Federatie voor Terrein Auto's, die hebben de 'groene code' ontdekt.
Misschien is het een idee om ons bij hen aan te sluiten?
Geplaatst: do jul 31, 2008 22:34
door speedphreax
Mja... aan de ene kant vind ik het wel redelijke regels om je aan te houden. Aan de andere kant kan ik niet beloven dat ik echt nooit op een verboden paadje zal gaan rijden. Ook het "paadjes maken" is iets wat er toch juist bij hoort.
Geplaatst: za aug 16, 2008 20:03
door Ad Ketelaars
Ik ben uitgenodigd om volgende week aanwezig te zijn op een vergadering met Codever Belgie. Dit gaat uit van Enduroclub Grensland. Wellicht kan ik jullie dan wat meer inzicht geven in de zin (of onzin) van Codever. Maar dat het zin heeft kan ik eigenlijk al met zekerheid zeggen. Al kijken we alleen maar naar wat Codever in Frankrijk doet voor de offroadrijder.
Geplaatst: za aug 16, 2008 22:41
door folie
Ad Ketelaars schreef:Ik ben uitgenodigd om volgende week aanwezig te zijn op een vergadering met Codever Belgie. Dit gaat uit van Enduroclub Grensland. Wellicht kan ik jullie dan wat meer inzicht geven in de zin (of onzin) van Codever. Maar dat het zin heeft kan ik eigenlijk al met zekerheid zeggen. Al kijken we alleen maar naar wat Codever in Frankrijk doet voor de offroadrijder.
We zullen zien. Tot donderdag.
Geplaatst: za aug 16, 2008 23:32
door klomp
allemaal leuk en aardig, maar ook daar zitten rotte appels die het verzieken voor de rest.
Bovendien hou ik persoonlijk niet van regeltjes. Dat schept verplichtingen.
Een beetje fatsoen moet volstaan lijkt me...
Geplaatst: zo aug 17, 2008 10:07
door folie
mmrizio schreef:Folie, ik had je hoger ingeschat.
Da's niet je enige inschattingsfout zullen we maar zeggen.
Mijn uitlaat is gewoon door de RDW goedgekeurd om er s'nachte mee door ons woonerf te rijden. Ik ken niemand die nog met een open pijp door de bossen rijdt. Natuurlijk stop ik voor ruiters. De vrouw van mijn maat rijdt op zo'n ding. Mijn ouders en hun vrienden wandelen en fietsen in dezelfde bossen als waar ik rijd. Ik zelf ook, met vrouw en kind.
Kom jij me nou even vertellen dat ik me voortaan fatsoenlijk dien te gedragen..
Als wij nou een vereniging op gaan richten, dan kon dat wel eens koren op de molen zijn voor onze tegenstanders, die dan ook meteen weten waar ze hun aanvallen op kunnen richten.
Trouwens: Ik zag zaterdag een mountainbike route die over een lengte van tientallen meters bezaaid was met fijne glasscherfjes.
Voor alle duidelijkheid: Dat was een legale, aangeduide route voor geluidloze fietsen: Laat die gedoogde route dus bij nader inzien maar zitten, komen alleen maar mafkezen op af.
En wildcrossers ? Al jaren geen meer tegengekomen hier in de regio. Wat mij betreft kan het van de agenda. Is alleen nog een excuus voor bepaalde lieden om hun eigen hobby te laten sponsoren.
Geplaatst: zo aug 17, 2008 11:54
door Noppy
zappa.suzuki schreef:
Maar als ik al hoor wat er een aversie is tegen de ATB-ers maak ik me zorgen..
Dit is ook nog zo'n interessant punt; veel van de 'overlast' die veroorzaakt wordt door ATB'ers komt exact overeen met de 'vermeende overlast' die motorrijders veroorzaken.
Ik loop veel hard op de heide van Hilversum en de bossen daaromheen. Dit doe ik op zondagochtend met de ski-vereniging en daar komen we nogal wat wandelende senioren tegen, precies díe groep die daar ook wandelt met kleinkinderen, GSM op zak en zo.
Wat gebeurt er dan zoal? Je wandelt daar, en er komt een groep van 12 ATB'ers aan over een smal pad. De voorrijder schreeuwt dan naar de wanderlaars. Op de een-of-andere-manier is wat ze schreeuwen altijd onverstaanbaar, komt waarschijnlijk omdat ze buiten adem zijn?
De wandelaar moet dan stoppen, omkijken, aan de kant gaan, kleinkinderen vasthouden, want die gasten zien er uit als wilden. Wit schuim aan de mondhoeken, zonnebrillen, snelle helmen, kleding helemaal onder de modder. Daarna willen ze weer gaan lopen, kan niet, want er komen nog 2 achterblijvers aan, die het niet bij kunnen houden. 45 Kostbare seconden wandelgenot zijn verloren gegaan en er wordt al gemopperd over die rot ATB'ers.
Verderop ligt een een padbrede plas. Dat hebben die vervelende ATB'ers ook weer gedaan, want vroeger was die plas nooit zo breed. Kijk hier, hier liggen hun moddersporen langs de rand, ze maken die plas steeds breder met hun smerige noppenbanden. Wij moeten met onze zondagse wandelschoenen door hun troep. Ze zouden 't moeten verbieden...
Analyse, wat gaat er nu mis?
Dertigers met hun kinderen horen al lang van te voren het geruis van de kettingen (afhankelijk van de wind) en horen die gasten al lang aankomen en vragen hun kinderen opzij te gaan. De senioren horen gewoon helemaal niets, totdat je het uitschreeuwt van dichtbij.
De ATB'ers van tegenwoordig zijn ook grammenjagers en weigeren gewoon een klein fietsbelletje te monteren. Dit geluid zou veel verder dragen, waardoor de senioren veel meer tijd hebben om zich te hergroeperen op het pad. Tussen de schreeuw en het aan de kant gaan zit vaak nog geen 10 seconden. Met een fietsbel zou deze tijd verdubbeld c.q. verdrievoudigd kunnen worden.
Zappa, hoeveel fietsbellen zet jij nu op ATB's van 1.000 Euro of duurder?
Is dit niet hetzelfde verhaal (maar dan omgekeerd) met aftermarket uitlaten?
Hoeveel mensen vragen er om een orginele standaard uitlaat van bijv. een WRF of KTM?
Het gaat hier om eigen voorkeuren, die onbedoeld inbreuk maken op andermans 'lebensraum' (
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lebensraum ).
Het vervelende is ook dat deze senioren behoorlijk actief zijn, volle agenda, 2 x in de week op de golfbaan / tennisbaan en vaak ook nog in de lokale politiek actief, kortom volop tijd.
Kortom: hoe verkoop jij die ATB'er nu een fietsbel én zorg je ervoor dat hij hem gebruikt? Als we dit weten dan zijn we misschien al een stuk dichter bij onze eigen oplossing...
Geplaatst: zo aug 17, 2008 14:01
door zappa.suzuki
Bij ATB en race fietsen boven de E 1000.- word geen bel geleverd [ ook geen pedalen, bidonhouder oid]
En in de werkplaats bij reperatie zie ik ze ook weinig, soms een toeter bij iemand die het wel snapt
Blijf toch het gevoel houden dat een orginisatie een schietschijf word..
Men was al niet blij dat de rokers naar het terras werden verdreven
Geplaatst: zo aug 17, 2008 14:21
door Noppy
zappa.suzuki schreef:
Blijf toch het gevoel houden dat een orginisatie een schietschijf word..
Men was al niet blij dat de rokers naar het terras werden verdreven
Blijf dan niet zitten als een schietschijf, maar beweeg, of ga zelfs in de aanval! Je had de NPVTR kunnen oprichten (Nederlandsche Partij van Tevreden Rokers), gemiste kans
In de Codever ontbreken ook zaken. Ik snap van die ATB'ers bijv. niet waarom ze altijd moeten trainen met meer dan 10 man?
Ik Luxemburg kwam ik een keer (nog voordat ik motor reed) twee enduristen in het bos tegen (2-takt) toen onze kleine jongen nog in de wandelwagen zat.
Ze twijfelden 2 seconden bij een kruising, keken naar ons en waren toen weg. Resultaat: nul overlast, mijn vrouw en ik hebben het niet eens besproken. Ik kon me ook niets herinneren van het geluid dat ze maakten, afstand was 300 meter of zo.
Een kleine groep van max. 3 geeft volgens mij geen overlast. Waar ligt volgens jullie de grens?
Geplaatst: zo aug 17, 2008 16:25
door zappa.suzuki
Als ik op de bonevoi rij in bekent gebied en ik zie wandelaar of ruiters en er is een kruising waar ik af kan slaan doe ik dat..
Echter bij een roadbook rit word het een ander verhaal, dan is het je gewoon aanpassen [ zachter/stoppen]
Maar bij BIG ritten die ik of een ander voorijd zijn het er nooit meer dan 10 die komen
Geplaatst: zo aug 17, 2008 18:17
door big M
Nou ik heb wel een bel op mn atb en als ik m gebruik krijg ik in de helft van de gevallen nog erg negatieve reactie's
Idd vooral uit de hoek van de gerformeerde/gepensioneerde/vutter,soms zo erg dat ik er even voor stop en een beetje fatsoen vraag .
Waar ik er altijd even fijntjes op wijs dat ik dat juist van mensen van hun generatie wel zou mogen verwachten
Om vervolgens weg te fietsen met de opmerking tegen mn fietsmaatjes :wij gaan nooit met de vut want daar wordt je alleen maar sagerijnnig van.
Op de motor beberk ik me meestal tpt zo low profile mogenlijk ;stationair in een of twee en een vriendelijk goedenmiddag!
En een stille pijp helpt volgens mij wel degelijk,als ze je niet zien en niet horen heeft er immers niemand last van je .
Als ze je al tien minuten horen voor dat ze je zien hebben ze al gebeld.
en heb je dus meer klachten veroorzaakt. simpel toch?