zappa.suzuki schreef:
Maar als ik al hoor wat er een aversie is tegen de ATB-ers maak ik me zorgen..
Dit is ook nog zo'n interessant punt; veel van de 'overlast' die veroorzaakt wordt door ATB'ers komt exact overeen met de 'vermeende overlast' die motorrijders veroorzaken.
Ik loop veel hard op de heide van Hilversum en de bossen daaromheen. Dit doe ik op zondagochtend met de ski-vereniging en daar komen we nogal wat wandelende senioren tegen, precies díe groep die daar ook wandelt met kleinkinderen, GSM op zak en zo.
Wat gebeurt er dan zoal? Je wandelt daar, en er komt een groep van 12 ATB'ers aan over een smal pad. De voorrijder schreeuwt dan naar de wanderlaars. Op de een-of-andere-manier is wat ze schreeuwen altijd onverstaanbaar, komt waarschijnlijk omdat ze buiten adem zijn?
De wandelaar moet dan stoppen, omkijken, aan de kant gaan, kleinkinderen vasthouden, want die gasten zien er uit als wilden. Wit schuim aan de mondhoeken, zonnebrillen, snelle helmen, kleding helemaal onder de modder. Daarna willen ze weer gaan lopen, kan niet, want er komen nog 2 achterblijvers aan, die het niet bij kunnen houden. 45 Kostbare seconden wandelgenot zijn verloren gegaan en er wordt al gemopperd over die rot ATB'ers.
Verderop ligt een een padbrede plas. Dat hebben die vervelende ATB'ers ook weer gedaan, want vroeger was die plas nooit zo breed. Kijk hier, hier liggen hun moddersporen langs de rand, ze maken die plas steeds breder met hun smerige noppenbanden. Wij moeten met onze zondagse wandelschoenen door hun troep. Ze zouden 't moeten verbieden...
Analyse, wat gaat er nu mis?
Dertigers met hun kinderen horen al lang van te voren het geruis van de kettingen (afhankelijk van de wind) en horen die gasten al lang aankomen en vragen hun kinderen opzij te gaan. De senioren horen gewoon helemaal niets, totdat je het uitschreeuwt van dichtbij.
De ATB'ers van tegenwoordig zijn ook grammenjagers en weigeren gewoon een klein fietsbelletje te monteren. Dit geluid zou veel verder dragen, waardoor de senioren veel meer tijd hebben om zich te hergroeperen op het pad. Tussen de schreeuw en het aan de kant gaan zit vaak nog geen 10 seconden. Met een fietsbel zou deze tijd verdubbeld c.q. verdrievoudigd kunnen worden.
Zappa, hoeveel fietsbellen zet jij nu op ATB's van 1.000 Euro of duurder?
Is dit niet hetzelfde verhaal (maar dan omgekeerd) met aftermarket uitlaten?
Hoeveel mensen vragen er om een orginele standaard uitlaat van bijv. een WRF of KTM?
Het gaat hier om eigen voorkeuren, die onbedoeld inbreuk maken op andermans 'lebensraum' (
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lebensraum ).
Het vervelende is ook dat deze senioren behoorlijk actief zijn, volle agenda, 2 x in de week op de golfbaan / tennisbaan en vaak ook nog in de lokale politiek actief, kortom volop tijd.
Kortom: hoe verkoop jij die ATB'er nu een fietsbel én zorg je ervoor dat hij hem gebruikt? Als we dit weten dan zijn we misschien al een stuk dichter bij onze eigen oplossing...