Pagina 3 van 3
Geplaatst: za jun 24, 2006 14:31
door Guillaume
Fr@venture schreef:
Nu vraagt iedere critische lezer zich natuurlijk af waarom de echte profis dan geen zwaarder vliegwiel monteren???
Logisch natuurlijk....!
Mijn rijstijl is toch wat voorzichtiger dan van de echte mannen.
Waar ik het gas er af haal om een bocht in te zetten, geven de echte mannen nog een streep gas.
Die kerels weten hoe ze een bocht moeten rijden, ik niet.
De echte snelle mannen laten hun motor niet "rollen", dat is funest voor de rondetijden. Die gaan of op het gas, of vol in de ankers. Of zoals ze dat op z'n aaMreikaans zeggen: "DO NOT COAST!"
Ik weet nog wel uit het scooterrace gebeuren dat ze daar ook een zwaardere vliegwiel monteren, maar dat was ook om een wat soepeler rijdgedrag te creeeren.
Maar aangezien ik ook geen snelle man ben zou het voor mij ook wel kunnen helpen, alhoewel ik dat felle karakter ook wel leuk vind, om bijvoorbeeld uit een bocht al driftend op het achterwiel te gaan

Geplaatst: za jun 24, 2006 22:28
door pruus
Het verhaal over het gyroscopisch effect wordt vaak te pas en te onpas aangehaalt. Feit is dat nog voor niet altelange tijd bij racemotoren het vliegwiel werd afgedraaid en de dynamo zelfs verwijderd werd. Inmiddels is bvb Kawasaki ertoe overgegaan om bij hun laatste model ZX10 de krukas een kilo zwaarder te maken. Een en ander is volgens mij altijd te bezien als onderdeel van een concept. Elk nadeel hep z'n voordeel. Natuurlijk is het vliegwieleffect aanwezig en ook voelbaar; als je een motor met hoog toerental van de eene kant op de andere gooit,bvb in een chikane. Wat voor de meesten subjectief het sturen vergemakkelijkt op een zwakkere motor is vermoedelijk het feit dat veel trekkracht een motor stabiel, maar ook stug maakt. Ook veranderd de geometrie bij een sterkere motor drastiescher dan bij een zwakkere motor. Bij de Transardennaise viel me idd op dat er in die streek verhoudingsgewijs veel lichter spul rondrijd. Als je de lange hellingen zag waar je tegenop moest vraag je je af hoezo!
Geplaatst: zo jun 25, 2006 01:37
door Gast
ik heb er ook niet veel verstand van, maar:
honda heeft met de motor GP een 5 cilinder!!!!
als het gyroscopisch nadelig was geweest
hadden ze het vast niet gedaan!!
ik denk dat het met crossen meer met makelijker rijden
met minder vermogen te maken heeft!!
( voor de minder ervaren rijders) zoals ik!!
ik vind dit wel een zeer leuk onderwerp!!! Hulde!!
groet'n Marco.
Geplaatst: zo jun 25, 2006 08:54
door Woabow
Er is nog een ander ding waardoor ik denk dat het gyroscopisch effect niet merkbaar is (inderdaad: niet merkbaar, ook niet een beetje):
Als een motor de bocht in gaat, gaat ie eerst plat. Dat zou het moment moeten zijn waarop je het gyro effect zou moeten merken, het "gooi moment". De richtingsverandering van de draaiende massa in de motor is dan minder dan je denkt. De massa gaat dan met een grote boog, het draaipunt ligt nl. op het wegdek, sorry, op de crossbaan. Pak het fietswiel van het begin van dit topic en probeer nu eens diezelfde boog te maken, je zult zien dat het veel makkelijker gaat dan plotseling van richting veranderen. (En als je toch met dat wiel in je handen staat, merk dan even op hoeveel het toerental uitmaakt.. En haal ook even de band er af waardoor het gewicht afneemt en probeer het nog eens. Wat geeft het meeste verschil, het gewicht of het toerental?)
Is er niet iemand hier die natuurkunde heeft gestudeerd?
Geplaatst: zo jun 25, 2006 11:53
door erwindob
uit m'n hoofd, toename gyro effectmet het gewicht gaat lineair. Het toerental kwadratisch (of zelfs tot de 3e macht?)
Je draait ook niet helemaal om de as band/wegdek(modder) omdat je iets naar buiten stuurt om de bocht in te zetten (je moet toch op een of andere manier beginnen met omvallen)
Geplaatst: zo jun 25, 2006 13:37
door TTT
erwindob schreef:uit m'n hoofd, toename gyro effectmet het gewicht gaat lineair. Het toerental kwadratisch (of zelfs tot de 3e macht?)
Je draait ook niet helemaal om de as band/wegdek(modder) omdat je iets naar buiten stuurt om de bocht in te zetten (je moet toch op een of andere manier beginnen met omvallen)
het effect van 1 gram gewicht neemt met de 3de macht als functie van de afstand tot het zwaartepunt.
Gisteren ervaren dat het het vermogen is.
Ik wilde een u bocht maken vanuit stilstand op een parkeer terrein. Gaf ietsje te veel gas waardoor na 90 graden de motor weer rechtop stond.
Over bochtige singletracks: in 3de versnelling soepel laten rijden en sturen met knieen gaat (bij mij) net zo snel als in zijn 2 in iedere bocht de motor op het gas sturen. Beetje kwestie van smaak denkik.