Pagina 3 van 5
autoclutch
Geplaatst: zo apr 02, 2006 22:44
door Erik V
Vandaag heb ik de eerste maal gereden met de Rekluse autoclutch die Adje deze week op mijn nieuwe KTM 525 EXC gemonteerd had en hoewel ik nog niet mag zeggen dat ik het gewoon ben, kan ik toch al wel zeggen dat het een hele goede investering is. Bij een echte noodstop knijp je automatisch die koppelingshandle in, maar het is eigenlijk niet nodig dat je dat doet. Verder stond ik er versteld van toen we een bosje passeerden waar net boompjes gezaagd werden, dat ik niet 1 keer de koppeling moest trekken om over stammen en takken te maneuvreren. En wat betreft de motorrem : zolang als je het gas niet helemaal dichtdraait blijft alles hetzelfde als een gewone koppeling en heb je de luxe dat je de motor niet kunt doodremmen. Niets dan positieve punten dus, hoewel ik er nog niet op thuisterrein mee gereden heb, want dan kan ik pas echt een definitief oordeel vellen, o.a; wat betreft het naar beneden rijden van steile hellingen. Toch denk ik dat ik al een heel goed oordeel kan vellen na mijn rit met Adje en zijn vriend Ronald als gids : 203 km door nat tot zeer nat zand en knippen, met een topsnelheid van 120 km/uur en een gemiddelde van 48,5 km/uur....Ik denk niet dat er een zwaardere testrit bestaat....
Geplaatst: zo apr 02, 2006 23:21
door Noppy
Hoi Erik,
Je zult inmiddels wel gehoord hebben dat ik zaterdag 'aan de beurt was'. Tijdens het rijden achter Ad aan al wat voorzichtige 'Rekluse-momenten' gehad.
Wat haakse draaien, het kruipgewas in, waar na de bocht tot wat meer glibberige hindernissen lagen dan ik had verwacht. Gas dicht of gas open; het maakt allemaal niets meer uit; je gaat eroverheen als een tank.
Op de knippenpaden niets bijzonders gemerkt omdat de koppeling helemaal aangrijpt. De kruip-door-sluip-door was ideaal, niet?
Ad was me op een gegeven moment kwijt, omdat ik wat zandheuveltjes zag in de vorm van een halfpipe, waar ik met mijn XTZ750 al eens gespeeld had. Zodra je boven was aan de heuvel (in zijn 1 toen, maar nu in zijn 2) dan spande het er altijd om. Nu slaat hij niet af en kan ik direct een trial passage in rijden, zonder af te slaan.
Wél merk ik dat het toerental flink teruggezakt moet zijn om terug te kunnen schakelen, wat vooral merkbaar is als je van plan bent om te gaan stoppen. Dus normaal met rijden heb je daar géén last van. Dan is het toch nog wel erg handig als je je koppeling nog hebt!
Zou je nu een wedstrijd kunnen starten in zijn 3 en koppositie pakken?
Gefeliciteerd met je aankoop!
Noppy
Re: autoclutch
Geplaatst: ma apr 03, 2006 07:49
door Sjokske
Erik V schreef:203 km door nat tot zeer nat zand en knippen
Was het nat dan Erik
Geen last van gehad op de bank voor de buis (MX-Zolder, A1, F1, Sportweekend met Dennis Verbruggen-interview), hoewel knie was van binnen ook nog steeds een beetje nat
Had toch wel graag een stukkie meegevlogen
Noppy had zaterdagmiddag meer geluk met het weer vermoed ik.
Groetsels van degene voor wie ze geen Rekluse hebben
Geplaatst: ma apr 03, 2006 08:53
door Houten Klaas
Noppy schreef:
Zou je nu een wedstrijd kunnen starten in zijn 3 en koppositie pakken?
Noppy
Nee,ik denk dat je veel te veel slip hebt.In zijn 2 gaat het wel heel goed.De enige winst met de rekluse bij de start , veel minder wielspin, dus meer tractie.
Geplaatst: ma apr 03, 2006 08:56
door TTT
ik kan de handbediende achterrem aanbevelen. Heel fijn bij steile afdalingen, kan je goed doseren.
Ik was Zaterdag ook bij Adje aan de beurt. 2x stuur krom gereden
Zondag ochtend reserve kroonplaat erop en nog eens lekker 200km gereden.
Het was inderdaad zompig
Geplaatst: ma apr 03, 2006 17:45
door adje
Het lijkt wel of iedereen bij mij ''aan de beurt komt"
Geplaatst: ma apr 03, 2006 21:05
door Helen
adje schreef:Het lijkt wel of iedereen bij mij ''aan de beurt komt"
Héhé. En ik heb al twéé keer gemogen!
(By the way, ik denk dat ik nog eens ga moeten langskomen om de speling nog eens na te kijken - de koppeling begint soms een beetje te kruipen)
Geplaatst: ma apr 03, 2006 21:16
door adje
Helen schreef:adje schreef:Het lijkt wel of iedereen bij mij ''aan de beurt komt"
Héhé. En ik heb al twéé keer gemogen!
(By the way, ik denk dat ik nog eens ga moeten langskomen om de speling nog eens na te kijken - de koppeling begint soms een beetje te kruipen)
Staat het stationair toerental niet wat te hoog afgesteld Helen ?
Als dat zo is dan zal de motor ook weg willen als die stationair staat te draaien in een versnelling.
Jouw koppeling is ook zo afgesteld dat die net boven het stationair toerental al aangrijpt, zoals je wenste.
Gr, Ad
Geplaatst: ma apr 03, 2006 22:12
door Erik V
Noppy schreef:
Zou je nu een wedstrijd kunnen starten in zijn 3 en koppositie pakken?
Noppy
Nu mogen ze hierboven beweren wat ze willen, maar ik ben helemaal overtuigd dat zoiets niet kan met mijn rekluse koppeling....
Geplaatst: di apr 04, 2006 07:15
door Sjokske
Geplaatst: di apr 04, 2006 07:51
door Houten Klaas
Voor jou geen doggie style op doktersvoorschrift,je moet je knie ontzien.
Geplaatst: di apr 04, 2006 08:10
door Sjokske
Om in jouw vaktermen te blijven : heb middels een 1/4"-aftappertje de knie gedraind
Hmmmmm, laat toch liever moeders blaffen dan Adje
Geplaatst: di apr 04, 2006 08:45
door folie
adje schreef:Het lijkt wel of iedereen bij mij ''aan de beurt komt"
200 km tegen 48.5 gemiddeld..
Voor mij is de helft meestal ook wel genoeg
Zoveel verschil kan die koppeling niet maken ?
Geplaatst: di apr 04, 2006 10:50
door Helen
adje schreef:Helen schreef:adje schreef:Het lijkt wel of iedereen bij mij ''aan de beurt komt"
Héhé. En ik heb al twéé keer gemogen!
(By the way, ik denk dat ik nog eens ga moeten langskomen om de speling nog eens na te kijken - de koppeling begint soms een beetje te kruipen)
Staat het stationair toerental niet wat te hoog afgesteld Helen ?
Als dat zo is dan zal de motor ook weg willen als die stationair staat te draaien in een versnelling.
Jouw koppeling is ook zo afgesteld dat die net boven het stationair toerental al aangrijpt, zoals je wenste.
Gr, Ad
Ik zal het stationair toerental eens wat lager zetten, bedankt voor de tip (ik denk niet dat ik dat gewijzigd heb, maar ben niet helemaal zeker)
Geplaatst: di apr 04, 2006 19:56
door adje
Niet van mij Jack want ik ga zondag morgen om 04.30uur op naar Turkije
dus dan zal ik zaterdag middag maar niet meer gaan rijden.
6 dagen achtereen rijden in Turkije lijkt me wel genoeg
Geplaatst: di apr 04, 2006 22:20
door Zeeuwse Klei
Kwam er nou zondag bij de Enclaverit eentje met een KTM voorbij met een Rekluse? Dat zei de rijder tenminste nog. Stond de schakelpook terug op mijn DR te frunniken...
Geplaatst: di apr 04, 2006 22:32
door adje
Zeeuwse Klei schreef:Kwam er nou zondag bij de Enclaverit eentje met een KTM voorbij met een Rekluse? Dat zei de rijder tenminste nog. Stond de schakelpook terug op mijn DR te frunniken...
Was dat bij het koffie drinken bij ''Den Bockenrijder'' ?
Geplaatst: wo apr 05, 2006 07:24
door Sjokske
adje schreef:
Niet van mij Jack want ik ga zondag morgen om 04.30uur op naar Turkije
Dus als ik het goed begrijp verkies je een geit boven mij
Yeeeeeeezzz, moet ik voor a.s. zaterdag op zoek naar een andere akela
Geplaatst: wo apr 05, 2006 09:40
door JBassie
Niet van mij Jack want ik ga zondag morgen om 04.30uur op naar Turkije
dus dan zal ik zaterdag middag maar niet meer gaan rijden.
6 dagen achtereen rijden in Turkije lijkt me wel genoeg
Wat hebben die mannen het toch zwaar tegenwoordig
Geplaatst: wo apr 05, 2006 23:54
door Zeeuwse Klei
adje schreef:Zeeuwse Klei schreef:Kwam er nou zondag bij de Enclaverit eentje met een KTM voorbij met een Rekluse? Dat zei de rijder tenminste nog. Stond de schakelpook terug op mijn DR te frunniken...
Was dat bij het koffie drinken bij ''Den Bockenrijder'' ?
Nee, tijdens een ongeplande pitstop toen ik na een bocht nog een keer wilde doorschekalen en geen schakelpook tegenkwam.. "huh, daar zat toch altijd zo een dingetje...?"
Samen met een 620 en een 525. Afijn, maakt ook niet zoveel uit.
rekluse
Geplaatst: zo apr 09, 2006 21:08
door Erik V
Vandaag voor de eerste maal "thuis" gereden met mijn 525 met Rekluse-clutch en ik heb van mezelf en mijn motor serieus ogen open getrokken
. Met deze motor heb ik het gevoel van overal op te kunnen rijden : van trial tot en met loodrechte wand : de kombinatie van zacht inkomende KTM-power met het ideale aangrijpen van de koppeling zorgen ervoor dat je al ideaal gelanceerd bent voordat je het obstakel moet overwinnen. Het soepele veerkarakter (standaard instellingen,niets aangeraakt
) en het altijd aanwezige vermogen zorgen ervoor dat je altijd traktie hebt en als het een beetje kiele-kiele wordt tijdens de laatste klimmeters zorgt de koppeling ervoor dat je toch nog makkelijk boven geraakt, ook met verminderd gasgeven. Het enige wat ik af moet leren is tussengas geven in de laagste versnellingen, ofwel moet ik terug met 1 vinger aan de koppeling gaan rijden, want bij iedere slag gas die je geeft gaat die motor natuurlijk vooruit... Ook op een enduro-special ging het heel vlot, of beter gezegd snel. Een rijder van de nationalen(BMB-enduro) kon geen meter van me wegrijden op de toch wel technische spécial die hier in de groeve ligt. Meer zelfs, in de laatste meters kon ik hem op vol vermogen voorbij. Die koppeling grijpt na iedere bocht gewoon ideaal aan, of zoals hier eerder vermeld : God bedient hem.
In een vorige reaktie op de koppeling vroeg Noppy als het mogelijk was om in z'n 3 te vertrekken en de koppositie in een wedstrijd te nemen. Ik reageerde hierop dat zoiets onmogelijk was met mijn koppeling, maar daarmee bedoel ik eigenlijk dat ik geen wedstrijden rijd...
, want het is wel degelijk mogelijk om er een verbluffende start mee te maken. Dus als die Rekluse koppeling blijft werken zoals nu en ik nog een beetje die slag gas kan afleren, kan ik alleen maar besluiten dat die Rekluse een geweldige investering voor mij is. Het begint hier misschien serieus naar een reklame-boodschap te stinken, maar zo zijn nu eenmaal mijn ervaringen.
Geplaatst: ma apr 10, 2006 15:17
door Erik
Zeeuwse Klei schreef:Kwam er nou zondag bij de Enclaverit eentje met een KTM voorbij met een Rekluse? Dat zei de rijder tenminste nog. Stond de schakelpook terug op mijn DR te frunniken...
Dat was ik
Met m'n 525 EXC uit 2003 en de Rekluse van Jan Bosschaart.
Ben nog steeds wel bezig af te stellen. Als ik bij hogere snelheden plots gas geef slipt ie een beetje. Speling op de platen nagemeten en die stond een tikkeltje ruim dus één drive plate vervangen door een dikkere. Ik heb al de "slappe" veer er in. Vind het ook prettig dat ie vlak boven stationair aangrijpt.
De rekluse bevalt ook mij verder prima. Maar wellicht nog een keer met Adje een avondje bomen voor de "final touch".
Erik zonder V
Geplaatst: ma apr 10, 2006 20:09
door adje
fijn om te horen Erıc V dat het je goed bevalt
Erıc zonder V , laat maar horen wat je wıl en dan zullen we er wel eens naar kıjken.
Volgende week ben ık weer thuıs van mıjn super week ın Turki.
Geplaatst: di apr 11, 2006 09:28
door Erik
Hoi Ad,
bedankt voor je aanbod. Ik zal één dezer dagen even testen. Woensdag de 19e moet ik de motor inleveren voor transport naar Spanje (Alto Turia Rally).
Als ik het niet helemaal op orde krijg laat ik het wel even weten....
Genietze in Turkije
Geplaatst: di apr 11, 2006 09:46
door Noppy
Van het weekend heb ik iemand laten testrijden op mijn motor en niet verteld dat er een Rekluse in zat.
Hij merkte er helemaal niets van
Wel is mijn koppeling nu lichtjes aan het slippen bij wegtrekken in zijn twee bij zachtjes gasgeven, maar dat komt omdat ik de bedrading in de cockpit wat anders heb gelegd. Van het weekend ga ik dat weer even bijstellen. Als ik hard gasgeef is het OK.
De hillclimbs gaan idd heel erg lekker, vooral dat laatste spannende stukje vlak voordat je boven bent rolt nu lekker door!
Noppy