Kapot.....................

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

futurist

zappa.suzuki schreef::cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Afbeelding
Je had bij dat reserve blok dus niet gemerkt dat het tandwiel kapot was.....? Je merkt het dus waarschijnlijk pas als alle 4 de nokken er af zijn en dat betekend dat er al flinke stukken ijzer in het blok kunnen rond zwerven zonder dat je het weet met gevolgen als bij jouw tot gevolg......Toch reden om bij iedere beurt het deksel open de schroeven en niet alleen de bout er uit om de olie er af te laten en bij het stellen van de balansketting even de magneet door het carter te roeren.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki

Cor heeft zeker een punt, alleen met het laatste tandwiel vond ik de broken terug in een hoek van het blok en niet in het bezinkbakje..

Vandaag weer aan de slag, spullen besteld bij https://www.motorcyclespareparts.eu/suz ... roductlist, vorige week maandag besteld, zag woensdag dat ze alles binnen hadden behalve 1 klein ding, ze gebeld, stuurde me een paypal rekening met een extra keer verzendkosten en had de spullen die ze binnen hadden waren donderdag binnen 8) top bedrijf!

Nieuwe tandwiel naast een oude gehouden, valt op dat de nieuwe kleiner geboorde gaten heeft voor de olie smering, heb een 1997 blok dus dit is nadenhand gebeurd [ tandwiel word ook in een ander Suzuki model gebruikt] breuk loopt idd ook over de geboorde gaten heen..

Afbeelding

Afbeelding

Tja dit blok zit niet mee, versnellingsbak in elkaar, blok dicht en de gebruikte balansasketting van Ouwe Reus er op, op papier nog lang niet versleten maar bij montage bleek dat de spanner gelijk aan zn eind zat.. dus zou hem na een 6 a 8oookm weer moeten vervangen.. schiet niet op dus maar een nieuwe besteld :(
Het back order onderdeel stond nog open bij https://www.motorcyclespareparts.eu/ dus ze maar gebeld, kreeg een paypal betalingsverzoek en balansasketting staat er nu bij, scheelt weer verzendkosten 8) Ben erg te spreken over ze, doen niet moeilijk, hebben hun spullen snel en zijn wat goedkoper dan dat andere bedrijf..

Cilinder en kop op het blok gezet dus begint ergens op te lijken maar had gehoopt het blok dicht te hebben vandaag..
KTM startmotor begint ook weer moeilijk te doen :(
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki

Balansasketting binnen, en er op, deze kan ik tenminste weer een tijd bij stellen, rotor er op, nokkenasketting er op, kopdeksel er op, kleppen stellen, rotor deksel er op.. KUT geen pakking meer, weet zeker dat ik er 1 had.. ehhh ga niet weer wachten.......

Dus maar vloebare pakking er op :oops:
Blok dicht en er in.. pfffff wat is t ding zwaar, rest er op, als laatste de tank, kraan open, tank vast... hoor ik daar wat? drup drup.... KUT! carb overloopslangen pissen benzine! vlotterbak moeren los, klots benzine er uit, vlotters op en neer duwen, doppen er op, zo... drup drup... KUT!
Geen zin in, sleutel in t contact, ff door starten en lopen! 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Jas aan, biertje mee, helm op, weer starten, stukje rijden, stoppen, peuk draaien, bier open trekken.. ff kijken, geen benzine lekkage meer 8) 8) 8) 8)
Wel lekt mn rechter voorvorkpoot :( net maar ff stukje schraper door de keerring gehaald, zie wel of ie morgen nog lekt..
Maar hij doet het weer!! 8) 8) 8)
Edwin
Contacteer:

Mooi verhaal Zappa 8) en mooi dat die weer loopt.
Assumption is the mother of all fuck ups
Ouwe Reus

Zal ik onthouden: biertje pakken en lekkage verdwijnt spontaan :lol:
Maar mooi dat je weer met de BIG kan knallen!!!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki

Vergeet de peuk niet, lekkage aan de poot is ook gestopt op dit moment dus is erg belangrijk dat je ze combineert! :wink:

Ook blij dat ie het weer doet, is een lekkere luie sofa ten opzichten van de KTM :lol:
Voel wel mn bovenbenen, van steeds weer hurken en weer overeind komen om alle zooi weer aan t blok te hangen :|
zappa.suzuki

Nu 500 km gereden, zet regelmatig mn tuin en eerste straat wit van de rook als ik start, niet elke x maar wel vaak, doet ie alleen na langer dan 9 uur stil staan, doet ie niet na t werk :? [ als ik heel rustig met lage toeren weg rijd is het een stuk minder]
Klopt het dat dan de klepenseals lekken? heb ik wel vervangen maar had ze al jaren liggen of kan er een andere oorzaak zijn?

Olie verbruik is wel een stuk minder, gister heb ik hem 100km flink op zn donder geven op de dijk en hem regelmatig het rood in getrokken, daar voor was de olie nauwelijks gezakt en daarna van vol naar 1/3 op de markering op de peilstok, das zo'n 130ml als ik het goed heb, voor die uit elkaar ging was het meer dan een liter per 1000km dus dat is erg netjes, cilinder en zuiger waren dus idd nog heel redelijk.
dhc6

Witte rook is condens in je uitlaat, niet van wakker liggen, gaat gewoon over zodra het ander weer wordt. Gebruikt geen olie=goed teken.

A+

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki

:lol: met witte rook bedoel ik een pluim als uit een rookmachine... das een hele boel condens :lol:
dhc6

De TTR heeft dat ook maar af en toe, nix om geven.

:lol:
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Leo

zappa.suzuki schreef::lol: met witte rook bedoel ik een pluim als uit een rookmachine... das een hele boel condens :lol:
Heb ik ook sochus met de bedrijfsbus. Gewoon gas erop en is na de 3e rotonde weg

Afbeelding
zappa.suzuki

:lol: Als jullie t niet erg vinden rij ik rustig weg, anders staat t hele dorp wit :oops:
de antrapper

Is er een nieuwe paus nodig dan? zo komen alle katholieken in de war toch? :roll:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Edwin
Contacteer:

Het is kurkdroog buiten, dus waar komt die hoeveelheid condens dan vandaan dat je een half dorp ermee irrigeert?
dhc6

In lucht zit waterstof, in benzine zit waterstof. Als een uitlaat afkoelt slaat de waterstof neer als water. Andere verklaring kan ik je niet geven maar soms doet de TTR het ook als ie een nachtje buiten heeft geslapen na een rit.

A+
Ouwe Reus

zappa.suzuki schreef::lol: met witte rook bedoel ik een pluim als uit een rookmachine... das een hele boel condens :lol:
Zit er een luchtje aan Zappa? En dat bedoel ik letterlijk/ serieus.

Zoals je weet heb ik een tijdje gereden met weggeblazen klepseal, en dat was vrijwel witte rook. Ging ook weg als motor warm was.
Je hebt vanwege de reparatie van je v-bak de cilinder + zuiger moeten verwijderen. En de hele meuk weer teruggeplaatst, waardoor ik zelf zou verwachten dat de zuigerveren op een een andere plek tegen de wand van de cilinder dragen, niet goed afsluiten en dus olie "lekken".

Mogelijk ook nog schade aan klepzitting. Hiervoor had je geen rooksignalen.
Opeens witte rook is volgens mij niet het gevolg van condens. Denk zelf dat het toch (on)verbrande olie is.
Duw eens een kurk in de demper en kijk wat het effect is de volgende morgen!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo

Ouwe Reus schreef: Zit er een luchtje aan Zappa?
:lol:
dhc6

OR zou best wel eens gelijk kunnen hebben. Als een uitlaatklep seal niet helemaal afdicht kan bij stilstaan olie langs de klep stromen direct in de uitlaat, die verbrand dan niet blauw maar verdampt door de uitlaat hitte. Zo'n systeem zit op een stunt vliegtuig ook, dus je kunt je big "STUNTER" noemen. ALs ie geen/weinig olieverbruik heeft (zuigerveren zijn dus goed) moet je er mee leren leven of seals steken.

Fijne dag.

R
zappa.suzuki

Er zit een luchtje aan idd :lol:
En is zeker geen condens, :lol:
En kan zeker zijn dat 1 van de seals lekt, volgens mij kan de kop er niet af met het blok in het frame of vergis ik me daar in?

Ik heb mn cilinder gedemonteerd terwijl de zuiger er in zat [ cilinder omhoog, zuiger naar beneden tot je de zuigerpenveer los kan halen en zuigerpen er uit ] en heb hem er ook niet uitgehaald of verdraaid dus daar zou alles nog op zn originele plek moeten zitten.
Olie verbruik is prima, denk dat ik het nog maar ff aan kijk.

Hij deed het voor het blok uit elkaar ging ook al wel eens ff flink roken bij koude start, is wel een andere kop op gekomen met de kleppen geslepen en seal vervangen.
dhc6

Bovenste deksel kan eraf terwijl ie in het frame zit, kun je kijken of de klepseals goed zitten. Als je een compressor hebt: de zuiger in onderste dooie punt, oude bougie luchtplug oplassen, druk op de cilinder zetten en met wat gepiel kun je de klepspietjes eruit halen en de seals wisselen.

Suc6
zappa.suzuki

Dat klinkt leuk, ooit zelf gedaan?
Maar kan niet lassen en heb geen compressor.... en lijkt me best veel gepriel....... :shock: :lol:

Maar nu al 3 dagen niet, misschien heeft t oude beestje ff flink op zn flikker geven geholpen :wink:
En ga maar het oude blok van Dirty wat nu in de even gestolen Shiny hangt en waar ook de 3e versnelling uit ligt en nokken as en tuimelaars gaar zijn maar demonteren en reviseren.
Heb een cilinder met nog niet ingereden overmaats zuiger en manuele spanner liggen, goede nok en tuimelaars dus ga een goed reserve blok opbouwen :wink:
dhc6

Yep, ook zo gedaan. Is een gepiel maar minder werk dan het blok eruit.

Zoals ik al zei deed de TTR het ook en dat is over gegaan. Gewoon ff afwachten en GAAAAAAAAAAAZZZZZZZZZZZZZZ.

Fijn weekend

R
MANUS-3000

Ik heb wel zo'n zelfbouw lucht/bougie ding maar die is gemaakt voor vierwielers en volgens mij is de schroefdraad van een BIG anders.
Kan hem wel voor je maken mocht het nodig zijn,moet je alleen nog een compressor regelen 8)

of een grote fietspomp... :woow:
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Edwin
Contacteer:

Een stuk touw naar binnen proppen via het gat van de bougie? Zuiger omhoog en er valt geen klep meer naar beneden.
futurist

Edwin schreef:Een stuk touw naar binnen proppen via het gat van de bougie? Zuiger omhoog en er valt geen klep meer naar beneden.
Als je niet met perslucht werkt kan je daarna voor het laatste beetje "klep tegen houden" de zuiger wat omhoog draaien. Eerder is niet genoemd dat je nog wel een hulpstukje moet maken om de klkep veren te de en monteren. Maar verder is het dan een standaard klusje met volgens mij meer dan voldoende ruimte om de sealtjes te vervangen.

PS Zap met de hoeveelheid geknutsel in jouw schuurtje is een compressor een slimme uitgave. Je koopt van die kleine hobby dingen tegenwoordig voor een paar knaken...... (wel nog ouwerwetse zilveren knaken) :D :D

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie