Pagina 3 van 3
Geplaatst: ma jun 14, 2010 11:48
door erwindob
huskie schreef:09.01 am
Zoals ik het nu zie, op buienradar, hoost het in Charleville.
Hopelijk wordt het snel droog voor de boys/girls.
Dat duurde helaas tot na de rit. Beetje koud omdat ik m'n jas niet aan had gedaan. (In Charleville zelf begon het pas om 12 uur te regenen, toen we vertrokken. Daarvoor zag het er best ok uit)
Zondag wel een dag met perfecte weer.
Later nog wat sfeerplaatjes.
Geplaatst: ma jun 14, 2010 20:17
door erwindob
Zoals beloofd, nog wat plaatjes.
Vrijdagmiddag toch weer wat later dan geplanned vertrokken en alle Nederlandse files onderweg meegepakt. Voordeel is dan wel dat tegen dat je in België bent alle files weg zijn.
Marcel was iets eerder vertrokken en had al een mooi plekje gevonden met NL buren. Altijd gezellig en ook handig want de BBQ was al aan en ze waren al klaar met eten. Hoefde de mijne niet eens uitgepakt en konden we gelijk beginnen. (ik had inmiddels wel honger)
Nog bedankt hoor!
Het kamp:
De volgende ochtend was het weer nog niet zo mooi als voorspeld, ik had een zonnetje gezien bij weeronline, maar dat zal toch vast nog goedkomen. Na was halve stress voor de keuring, iemand miste een remlicht en een label in z'n helm en daar zou op gecontroleerd worden, toch in 1 keer goedgekeurd. Verder maar weer wat relaxen want de start is pas om 12 uur.
Ha, we mogen. Maar tijdens de briefing is het begonnen met regenen. Dat zal toch zeker niet lang zijn? Na wat getwijfel vertrekken we zonder jas, het gaat tenslotte toch zeker 20 graden worden.
Al snel gaat de route het verharde pad af. Wat is het mooi daar in de Franse Ardennen. Op een of andere manier is de grip per bosje ook anders. Sommige stukken glibber je alle kanten op maar andere stukken heb je ruim grip voorhanden.
Ik kijk weer is om of Marcel er nog is, nee dus. Ik wacht even, en nog even, en het duurt toch wel lang. Geen zin hier tegen het verkeer in te gaan rijden en rij dan maar door.
Onderweg worden we vriendelijk voorzien van water en koekjes door de aardige meisjes van de orga (ook wel door de oude mannen, maar die vallen minder op)
Verderop bij een checkpoint
Intussen is het weliswaar koud, maar toch wel erg lekker rijden zo. Onderweg krijgen we benzine van de orga. Dat zouden ze overal zo moeten doen, scheelt veel gedoe met afrekenen en lange rijen bij het tankstation.
Van de mooie stukken zijn natuurlijk geen plaatjes, daar moet je gewoon lekker rijden.
De route is alweer op voor vandaag en het is inmiddels ook al weer opgeklaard. Ook fijn, beetje opwarmen in de zon bij het busje en de motor een beetje toonbaar maken etc.
Marcel is er ook al, al lang ook zo te zien. Hij heeft de route van morgen gevolgd, oeps. De routes staan met verschillende kleuren gemarkeerd op de weg, 't pad, bomen, paaltjes etc.
De motoren in het parc fermé (gelukkig maar) en de was hangt te drogen
's Avonds is er nog een copieuze maaltijd en redelijk op tijd liggen we weer op bed. Morgen mogen we weer!
Geplaatst: ma jun 14, 2010 20:44
door erwindob
De volgende ochtend hoor ik om een uur of 6 de buren al buiten zitten praten. Dat is dapper denk ik nog, over een uur op staan is ook wel vroeg genoeg.
Marcel vraagt door het open raam of ik m'n laarzen nog in de bus gezet heb want de motoren van de buren zijn gejat
vul hier een aantal willekeurige gewelddadige akties in die je met de daders uit zou kunnen voeren, ikzelf moet altijd aan een lokmotor denken met een kleine springlading in het zadel
Wim heeft z'n motor nog wel en, ook al vind hij het lullig voor de anderen, hij gaat met ons mee rijden.
Onze motoren staan aan de zijkant in het parc fermé en we kunnen ze dan ook mooi eruit pakken en gelijk vooraan parkeren tot we eruit mogen.
Nog een beetje twijfelend, maar de zon komt al een beetje door. Het gaat een fantastisch mooie dag worden. We rijden langs de bus van Wim om hem op te pikken en hij zet z'n ketting nog even losser.
Op weg, dit keer volgen we allemaal de juiste route.
Door de bossen
paadjes
en nog meer bossen
tot we bij de lunch komen. Nee, geen lullig broodje of zoiets. Er staan 3 pannen van een meter vol met lekker pasta opgesteld op een fijn plekje in het bos.
We scoren zelfs nog een bankje ook!
Na de lunch volgen er nog meer bossen en paadjes tot dat Marcel vraagt of ik met mouse rij. "Nee" roep ik en rij weg. O shit, ik voel het al. Een lekke band. Wel naast een grasveldje met een lantarenpaal om de motor tegenaan te parkeren. Dat gaat wel lukken.
Helaas blijkt het lek onder een oude plakker te zitten die ik niet goed geplakt heb. Inmiddels is het oude gaatje een scheur van 2cm geworden. Ik probeer em nog te plakken en we gaan over de weg maar snel terug. De lucht is er eerder uit dan dat we weer bij de finish zijn en bij aankomst heb ik niet alleen een kapotte binnenband maar kan de buitenband ook naar de gemeentewerf.
Het was weer een fijne Transardennaise. De volgende heb ik in ieder geval al in de agenda genoteerd. De 20e Trans op 18 en 19 juni 2011.
O ja, net voordat we wegreden deed ik het rechterportier op slot en liep naar het linker die nog op slot was. De sleutel lag natuurlijk binnen.....
Marcel had gelukkig een stuk ijzerdraad en als een waar sportvisser (niet dat ik dat ooit gedaan heb of zou doen) kreeg ik uiteindelijk m'n sleutel met keycord van de voorbank te pakken.
Daar zijn die keycords dus goed voor!
En hier is het allemaal gebeurd, roze zaterdag, groen zondag
Geplaatst: ma jun 14, 2010 21:05
door silbertanne
Mooi verslag Erwin. Jammer van die gestolen motoren. Altijd hetzelfde liedje... Ik zal eens wat meer gaan oefenen en hopelijk ben ik dan ook goed genoeg om eens een echte enduro te rijden. Maar het lijkt mij wel mooi!
Geplaatst: ma jun 14, 2010 23:57
door JW
Ziet er leuk uit, hoeveel km ongeveer?
Geplaatst: di jun 15, 2010 09:39
door sjikkentip
Hier mijn verslagske:
Op vrijdag thuis vertrokken rond 16uur voor men 10e opeenvolgende Transardennaise richting Charleville. Iets na 18u aangekomen op de parking van het ‘Parc des expositions’. Er was nog plaats zat en de mobie met aanhangwagen geparkeerd op ons vertrouwd stekje vooraan de parking. De rest van de bende zou spoedig wel volgen.
Rond 20u waren de meeste van de bende aanwezig en werd de BBQ aangestoken. De nodige Jupies werden achterover geklonken en hier en daar waren er sommigen al de Transardennaise aan het rijden volgens hun verhalen … Rond 1u onder de wol gekropen om de volgende morgen tijdig naar de controle te gaan.
Om 6u30 opgestaan KTM EXC-F 250 (280) uitgeladen en om 7u15 naar de technische controle, juist op tijd om niet te moeten aanschuiven. Alles was in orde, sticker met nr 472 op de moto gekleefd en de moto in het ‘parc fermée’ geplaatst gans vooraan om met de 1e te kunnen vertrekken. Terug naar de mobie om nog wat te rusten en een tuksken te doen maar dit ging niet…Om 11u begonnen met omkleden en om 11U30 naar de gewoonlijke briefing. De zaterdag was er een tripken van 140km voorzien en de zondag één van 190km die evenwel kon ingekort worden voor diegene die te moe zouden zijn.
Om 12u stipt werden we gelost en ik reed al 1e de parking af met 2 Fransmannen met een Gasgas in men zog. Mijne makker , de Sam vertrok iets achter mij maar zou me wel inhalen. In de straten van Charleville begon het te regenen doch dit kon de pret niet bederven, ik rij liever op vochtige en modderpistes dan de ganse dag in het stof. Voor mij lag het traject ideaal. De 1e pistes begonnen in souplesse aan een gezapig tempo om de voorarmen niet op te pompen en in het ritme te geraken, ook om één van men 2 volgers te laten voorrijden. Gans als eerste moet je goed uitkijken naar de pijltjes omdat er nergens sporen van voorgangers zijn. Men 2 kompanen dachten denk ik hetzelfde en bleven achter mij rijden. Als 1e aan CP 1 aangekomen en iets nadien reed ik rechtdoor waar we links moesten. Teruggedraaid en de 2 Fransmannen lagen voor mij maar niet voor lang, we moesten door een lange weg met modderbakken en in één van de 1e modderbakken reed er zich één vast en zijn maat stond achter hem en kon er niet voorbij. Nadien gehoord ‘s avonds dat beide in die strook hun motor water binnengekregen heeft en ze zich moesten laten afslepen. Iets verder kwam de Sam bij mij en we reden samen verder, beurtelings ieder eens op kop. Wat verder passeerde er ons een andere deelnemer en hij reed een hoger tempo, we bekeken mekaar eens maar lieten hem rijden. Het traject hebben we verder afgelegd onder ons 2 in de regen in een vlot tempo zonder evenwel te racen. De eindeloze paden volgden elkaar op. Na een tijdje begon de KTM 450 van de Sam een raar lawaai te maken in 3e en 4e versnelling. Zo verder gereden en om 15u50 kwamen we na 140km aan als 2e en 3e aan het vertrekpunt ‘Parc des expositions’. Nooit was ik zo vroeg binnen op de vorige 9 deelnames.
In het park de motoren eens nagekeken en Sam vond de oorzaak niet van het rare geluid in 3e en 4e versnelling. De meeste modder van de motoren gedaan en ze gaan stallen gans vooraan in het ‘Parc fermée’ om de zondag vroeg te kunnen vertrekken. De moto hebben we wel beveiligd door ze aan elkaar te bevestigen met een hangslot……
Zaterdagavond de BBQ aangestoken, ik ben namelijk niet voor die Franse kost en ik had al maagproblemen voordien, en nadien nog wat verhalen verteld en om 00u30 onder wol in de mobie. De Kris had geen goesting om zijn tent recht te zetten en ik kreeg een logée bij in de gesloten aanhangwagen voor de nacht.
Zondagmorgen om 7u opgestaan en met enkele mannen de Kris eens goed laten schrikken in de aanhangwagen door op de aanhangwagen te bonken……De Sam ging eerst nog eens zijn versnellingsbakolie nakijken en bleek dat de dop onderaan verdwenen was en hij dus zonder versnellingbakolie gereden had…dus einde van de rit voor hem. Spijtig en ik moest dus alleen de baan op.
Ontbeten en om 8u45 naar de start, om 9u rond de 30e plaats vertrokken bij ideaal weer, zon maar niet te warm en nog steeds een natte ondergrond op de pistes. De eerste kilometers passeerden we over een gedeelte van de dag voordien en het lag er zeer vettig bij. Voor mij menig deelnemer onderuit zien gaan en terug mijn eigen tempo gereden. De zondag is de mooiste trip van de 2 en dat bleek weer het geval. Eindeloze kilometers door de bossen zonder ook maar één meter asfalt. Het ging vlot en de 1e blauwe piste, een kleine rivierbedding, was niet moeilijk. Om 11u10 was ik aan de CP waar het middagmaal was en er stonden 9 motoren voor mij. Er was verschillende soorten pasta voorzien en het smaakte…Om 12u mochten we terug vertrekken en ik vertrok met een 1e groepje. Terug prachtige paden, singletracks, modderbakken, klimmetje, afdalingen enz…Onderweg de Quickly (peter) en de Frank (Veloman) tegengekomen en een babbeltje gedaan, ze vonden het ook mooi. Aan de CP aangekomen waar de splitsing was 160/190 km lag ik 1e,ze waren nog bezig de linten te spannen aan de CP. Gekozen voor de lange trip, 190km, want dit was te mooi om te laten liggen… In één van de brede gras/moeras pistes eens onderuit gegaan omdat het voor- en achterwiel niet in hetzelfde spoor aan het rijden was en dat lukt niet natuurlijk. Zijdelings er af gegaan en een mooie duik in een grote modderplas maar verder geen erg. Terug recht, linkerhandschoen wat uitgewrongen, KTM’eke starte onmiddellijk en terug weg. Iets verder eens rechtdoor gereden waar het linksaf was maar verder geen problemen. Bij de oversteek van een beek het linkse spoor gekozen, dit was blijkbaar het verkeerde spoor. Aan de overkant was dit spoor te smal om het blok van de KTM te passeren. Getracht van er toch door te geraken maar reed me vast. De KTM tot aan het zadel in het spoor en geen doorkomen aan. Het voorwiel omhoog en de moto rechtgezet op het achterwiel maar kreeg hem niet uit het spoor. Er kwam een Fransman aan en ik deed teken om me te helpen en hij stopte onmiddellijk. Samen de moto uit de geul getrokken en hem 1000 X bedankt maar hij vond het maar normaal dat hij dit deed, dus onder enduristen is de solidariteit nog altijd bestaande. Aan de laatste CP5 terug de Quickly en de Frank gezien en een babbelke gedaan. Vandaar was het nog een 35km tot de finisch. Deze vlogen vlot voorbij en om 14u45 was ik terug aan het ‘Pars des expositions’. Dus vlot gereden en ik voelde mij prima, niet leeggereden en geen noemenswaardige spierpijnen. Dit komt denk ik doordat ik de ganse dag gewoon mijn tempo kunnen rijden heb en ik stilaan weet wat ik NIET kan (dat is een ganse dag racen…) Dat is ook belangrijk…
Aan de mobie was er nog niemand te zien van onze groep. Moto terug in de aanhangwagen geladen, vuile kledij in plastiekzak en douchke genomen in de mobie. Ondertussen kwamen de makkers binnen…Sticker van de moto gedaan en afgegeven aan de organisatie. In ruil een T-shirt ontvangen (eindelijk in de goede kleur…oranje, geen Hollands oranje maar van KTM…) nog een Jupke achterovergeslagen en afscheid genomen van de makkers die al binnen waren.
Om 15u45 vertrokken in Charleville en om 17u45 was ik thuis. Toen ik uitstapte had ik wel ‘stramme spierkes’…Alles nog uitgeladen en nog een verkwikkend douchke genomen alvorens het vrouwke nog wat aandacht te geven…
Het was terug een PRACHTWEEKEND !!!! Voor de 10e maal achter elkaar allles uitgereden, hier moet je wel wat geluk hebben dat je geen mechanische pech hebt.
Mooie pistes, prachtige organisatie en op naar volgend jaar 18 en 19 juli 2011 !!!!!!
Geplaatst: di jun 15, 2010 09:54
door wheeling_jo
Schuun verslagsken !!
Ik was wel redelijk moe za ... gisteren extra dagje verlof om de moto te kuisen : amai da was vandoen !! Volledige carnage deraf en de modderige klei zat tot onder mijn zadel !! Nu 3 uur kuisen stond hij weeral te blinken gelijk nieuw !!
Prachtig weekend gehad en laat de foto's maar komen hé Wannes !!
Geplaatst: wo jun 16, 2010 16:39
door wheeling_jo
En maar wachten op foto's
Geplaatst: wo jun 16, 2010 19:54
door Fee
jaja het was weer een lekker weekendje!
voor de vrijdagavond -na het opslaan van het bivak- een vette (in alle opzichten) bbq gemaakt..... Ik vond het erg gezellig met het limbo-team (NL en B) te kletsen, eten en drinken... Jo en 1 van de limbo's (spoens?) hadden de bbq's op de 'H' van Hoog staan om voor een continue aanvoer te zorgen
... Het was idd zo dat de parkeerplaats aan de andere kant van het hek bevolkt werd door zigeuners(?) waarvoor we gewaarschuwd werden door leden van de organisatie... ze hadden van alles (vechthanen, blafhonden, lekkere blonde(!!) meiden en knetterende Kawa crossers) maar of ze zoveel lef hadden om die motoren te stelen... ik weet het niet...
De zaterdag alweer vroeg op en rap naar de keuring... was snel gepiept voor mij maar bij anderen afkeur vanwege teveel geluid, licht dat niet goed werkte en zo nog wat redenen die uiteindelijk allemaal verholpen werden!
Om 12 uur de start en idd verdomd: we reden de poort uit en het begon te regenen... en best hard ook... alles meteen vettig in het bos maar dat was niet het ergste... al die druppels op mijn bril... ik zag het spoor als door een goudvissenkom... en helemaal niets meer als je van een akker een bos inreed dan was het alsof iemand het licht uitdeed.. .dus al snel de bril om de nek en goed uitkijken voor zwiepende takken en accelererende voorgangers (opspattende stenen en modder) om de ogen te sparen... Het parcours lag er veeeeel droger bij dan de voorgaande edities (die ik meemaakte althans) en dat kwam de snelheid zeker ten goede...
Na ca 50 km rijden hield de regen min of meer op en kon ik met mijn verse bril op mijn knar weer lekker doortuffen over het gevarieerde en ow zo mooie parcours! Guy en Jo waren ook "in de buurt" maar na een foute afslag van mij (met 12 anderen) verloor ik Guy uit het oog en kwam ik daarna Jo weer tegen bij CP 2... Ik had me voorgenomen niet te vallen en rustig te beginnen omdat ik al een hele tijd niet meer serieus gereden had. Dat voornemen kwam voor de eerste dag uit maar de 2-de dag hebben Jo en Guy zich kunnen amuseren met allerlei vreemde capriolen van mijn motor en ik... Op een zeker moment dacht ik dat ik wel redelijk in het spoor kon rijden ook op de echt vettige stukken... hmmm jammer dan...voorwiel en achterwiel uit sync en plof links voorover het stuur met hand de modder in... en later nog een vreemde jump op een helling omlaag omdat de steen die ik voor glooiende bult aanzag een rechtopstaande rand bleek te hebben en me een kontenwipper gaf, resultaat.. 2 beentjes los in de lucht maar wel het stuur goed vastgehouden en toch redelijk neergekomen... tsja... Guy gaf me tijdens een van de pauzes het advies om een versnelling lager te gaan rijden in de sporen en dat bleek een gouden tip... veel makkelijker om rechtdoor te gaan! Jammer dat de venen niet waren opgenomen in het parcours vond dat wel een vermakelijk stuk de vorige jaren... maar we hadden wel de "sleuven beek"... mijn motor kwam in het rechtse spoor wel met het voorwiel boven maar de rest klemde vast in de sleuf... toen maar even powerliften en de achterkant omhoog gehesen en zo de motor eruit getrokken... en nog een paar man de kant op geholpen. Die zondag was het vreselijk goed weer om te rijden en ik heb ook erg genoten van de prachtige omgeving waar we in reden (voorzover de blik niet gericht was op de sporen en takken, stenen en mederijders!).
De organisatie was echt top en ik hoop dat we hier nog vaak een rondje kunnen trekken... volgend jaar de 20-ste editie... die datum staat al in de agenda
cheers
Fee
Geplaatst: vr jun 18, 2010 21:55
door sjikkentip
Een filmpje van de Transardennaise 2010 :
http://www.youtube.com/watch?v=HHiqPX1YrCw
Geplaatst: za jun 19, 2010 17:47
door harmktm
sinds transardennaise nu even harmzonderktm
Geplaatst: zo jun 20, 2010 09:53
door henk-v
harmktm schreef:sinds transardennaise nu even harmzonderktm
gestoloen of groot onderhoud?
Re: TransArdennaise 2010
Geplaatst: zo feb 05, 2012 15:22
door roberto&ferdinando
ik ben roberto uit genk en ik al gezien op youtube dat da echt de moeite is die toer en ik vroeg mij af als dit jaar ook is en op welke site ofz ik en mijn vader ons kunnen inschrijven??
groete xx
Re: TransArdennaise 2010
Geplaatst: ma feb 06, 2012 13:52
door erwindob
ici:
http://www.mccma.org/
Er ontstaat hier altijd wel weer een draadje voor de 2012 versie met wanneer je in kunt schrijven en zo.
Re: TransArdennaise 2010
Geplaatst: ma feb 06, 2012 18:14
door roberto&ferdinando
merci voor de informatie
want dat wil ik echt eens meemaken en ik ga mij zeker inschrijven
maar moogt ge ook met een oudere moto meedoen van 95want ik zag op da filmke alleen nieuwe enduro's ??
grtjs
Re: TransArdennaise 2010
Geplaatst: do feb 09, 2012 20:50
door huskie
tuurlijk
op een oude suzuki mag het ook
Re: TransArdennaise 2010
Geplaatst: do feb 09, 2012 22:41
door erwindob
Als ie maar door de keuring komt. O.a. geluid, scherpe delen, licht.....
Re: TransArdennaise 2010
Geplaatst: vr feb 10, 2012 18:48
door roberto&ferdinando
jaah mijne heeft een orginele uitlaat
ma mijn pa zijne heeft een andere uitlaat zoeen zwaar geluidje nie te overdreven
anders eens kijken voor een db killer ma waar vind ge da ??
Re: TransArdennaise 2010
Geplaatst: do feb 23, 2012 21:00
door Alp
Is het nog leuk rijden of is het giga druk op de route?