Pagina 3 van 5

Geplaatst: do jan 14, 2010 16:08
door Zot
he wakker blijven, hij ligt weer op kop
[edit]
uitgevallen?

Geplaatst: do jan 14, 2010 19:55
door henk-v
12.19 - Frans geeft 57" toe op Fretigne die op het eerste CP als vijfde werd opgetekend. Wat gaan de anderen doen in dit geweld en zal Frans kunnen standhouden.

12.21 - Ullevalseter slaat terug en neemt de koppositie over van Lopes die volgt op slechts 2". Frans zakt naar de 6e plek met 2'26" achterstand op de Noor. Op Coma verliest Frans weinig of niets, merkwaardig. Despres wordt nog niet genoteerd maar we menen te weten dat de oorzaak bij Iritrack moet worden gezocht.

12.45 - Frans blijft zich goed verdedigen op km157 en geeft weinig tijd prijs op de leiders. Fretigne en Coma blijft hij nog steeds in het vizier houden, maar Ullevalseter heeft zich boos gemaakt vanmorgen door de onrechtvaardige beslissing en de nooit eerder geziene aanpassing van de uitslag. Hij slaat keihard terug en neemt de leiding met 01'4" op Chaleco Lopes. Ook Rodrigues (onder hun drietjes maken ze uit hoe ze de podiumplaatsen gaat verdelen ) kan niet aan de snelheid van Jan Paal Ullevalseter tippen en volgt op meer dan 2 minuten.

12.58 - Vanaf km 204 volgt er een neutralisatie van de etappe, het bekende natuurreservaat dat is geklasseerd als wereld erfgoed door UNESCO zal angstvallig worden vermeden, er wordt via asfaltwegen een ommetje gemaakt van 130 km. Daar wordt een nieuwe start genomen door de motorbende van 92 vertrekkende deelnemers .

13.10 - Het is erg warm op het traject van vandaag, er werden zelfs temperaturen verwacht van 50 graden Celsius, dit zal nog een harde dobber worden voor de mensen die niet de tempos kunnen ontwikkelen van de leiders in de wedstrijd.

13.12 - Street is 51" ingelopen op Frans maar rijdt nog steeds fysiek meer dan een minuut achter hem op de proef. Hopelijk kan Frans straks terugslaan na de neutralisatie in de laatste 142 km.

13.15 - Whoops ........... 2.300 man online, als de server dat maar kan trekken ???

13.52 - Terwijl ik hier eenzaam naar mijn monitoren lig te turen, smeden de volgers achter mijn rug in de reacties sectie snode plannen om volgend jaar Frans te gaan aanmoedigen en misschien ook hier en daar voor domme politieagent te spelen, als jullie maar niet denken dat ik hier alleen achterblijf ! Ik ga begin maart al eens proef draaien in de Libya Rally samen met Frans en hoop er volgend jaar ook eens een keertje LIVE bij te zijn. Dan rijd ik elke dag één bivouacje voorop en geef live verslag vanaf de aankomst met filmbeelden en intervieuws.... goed idee, niet ?? Dan komen we alles uit de eerste hand te weten en krijgen we ook wat meer inside info over het team.

13.58 - Komen er geen tussenstanden bij lm 204..... het zal zo toch wel tijd worden dacht ik zo ??

14.07 - Nu ASO ons toch een beetje laat wachten kan U misschien eens een klikje zetten bij onze web enquete links boven in uw scherm. Zo kan ik iets wijzer proberen te worden om jullie de volgende jaren nog beter van dienst te zijn. Ook de site van onze nationale Iritracker Mischa Visser verdient een klikje, zeker een van de ads aanklikken, dat scheelt hem enkele eurocentjes!!! Als iemand dit verdient is hij het wel !!

14.12 - Wat gebeurt er allemaal, iedereen foute weg opgestuurd door de boze politieman, de tracker geeft de volkomen onbekende Argentijn Bollero als eerste aan km 204 ???

14.16 - Dakar Iritrack geeft noppes !! Mischa geeft nog steeds de Argentijn Bollero, vorige doortocht nog op de 38e plaats maar nu opgerukt naar 1! Dat lijkt me sterk !! Hij zou meer dan 27' hebben goed gemaakt. De ASO officials zijn misshien door Henk en Boy flink aangepakt ...

14.29 - Nu worden we wel een beetje gek denk ik ?? Frans voorlopig de snelste ?? voor Coma en Fretigne die op bijna 3 minuten volgen, Coma zelfs op meer dan 4 minuten !! Dit geeft de iritrack aan op km 334.

14.31 - Ook Street (+3'54") komt niet aan de tijd van ONZE Frans..... Wat zou Ullevalseter doen ? Hij bleek de snelste te zijn in het eerste deel van de proef.

14.33 - We kunnen het nog niet geloven en wachten nog op de anderen uit de top tien die toch een stuk sneller waren op de eerste 157 km vandaag. Wie begrijpt er ook iets van de gegevens die we via Iritrack krijgen, de neutralisatie die ingingop km 204 is gewoon gepasseerd en we kregen geen info over de tussenstand op dat moment, ASO op zijn smalst zoals we ze kennen !!

14.40 - Radio Maray op 90.9 meldde daarnet Frans effectief op de eerste plaats maar ze geven ook Despres op als één der rijders die km 334 passeerde. We wachten ongeduldig op Ullevalseter die er direct moet gaan aankomen. Als alles klopt zou het nog leuk kunnen worden met een lang stuk zanderige pistes waar hopelijk de topsnelheid van Frans gelijk is met die van Coma, Despres en Fretigne om maar te zwijgen van Street en Ullevalseter..... Ook Rodrigues en Ullevalseter passeerden net km 334 en kunnen niet aan de tijd van Frans komen !!

14.44 - Gaan we weer een fantastisch eind tegemoet, Frans Verhoeven loopt 02'51" weg van zijn naaste achtervolger Marc Coma. Even laten zien dat gisteren geen toeval was !!

14.50 - We gaan zo dadelijk meer weten wanneer we het volgende meetpunt bereiken op km 363, daar moeten de rijders nu zowat gaan voorbij rijden.......

14.52 - Iritrack blijft voor verwarring zorgen, we kunnen eerlijk gezegd niet geloven dat Frans op km 204 een tijd heeft van 02h37'48" en op km 334 01h37'57". Als alle andere tijden dezelfde afwijking vertonen gaan we graag in deze richting meedenken, we hebben Iritrackechter al meer rare capriolen zien maken en maken dus nog wat voorbehoud voor de tussenstand. Hopelijk hebben ze het wel bij het rechte eind en ligt Frans effectief aan de leiding. Dit zou wel betekenen dat ondermeer Ullevalseter meer dan 10' verloor in het laatste stuk ??

15.06 - ASO is blijkbaar met de IT afdeling in het volgende bivouac aan het uitpluizen hoe ze Frans van zijn volgende zege kunnen afhouden, het duurt gewoon te lang voor de volgende tussentijden op de tracker komen ..... dat voorspelt niet veel goeds voor onze Brabander met nr 8

15.08 - Dakar.com geeft ook al enige tijd geen inlichtingen meer over de motoren. In tegenstelling met de andere klassen worden de motoren gewoon dood gezwegen....... Wat is er aan de hand ?

14.10 Als we de theorie proberen vol te houden dat de tijden correct zijn, Faria blijft in de buurt van Despres ..... dan zou Frans toch ook op Despres moeten voorliggen, dit is allemaal wel een beetje te verklaren met "wishfull thinking" ...... maar ja, het zou kunnen niet ??

15.14 - Eindelijk komen Coma (2) en Fretigne (1) voorbij het volgende meetpunt (km 363) .... we wachten op de confirmatie van de leider Frans Verhoeven !!

15.17 - Frans heeft de leiding moeten laten aan Lopes, ook Fretigne en Coma gaan hem vooraf aan km 363. De tijdopname moet ergens toch een lapsus hebben gekend want Frans geeft nooit een voorsprong van bijna 3' af in deze korte afstand.

15.22 - Ook Ullevalseter komt na de rechtzettingen van de tijden met de snelste tijd van 2h24'56" , 5'25" sneller dan Frans.

15.28 - Wat er ook gebeurt in de rest van deze etappe, Frans bewijst er vooraan bij te horen, ze rijden hem niet naar huis zoals velen misschien hadden verwacht !! Hij houdt stand op de 6e(7e) plaats voorlopig.

15.32 - Als we de stage doorsnede erbij nemen van de rest van de dag, kunnen we nog rekenen op een stevig robbertje om de eerste plaats. Zoveel ligt Frans niet achter om zijn remonte in te zetten, wie weet missen de anderen straks wel weer een aanwijzing op hun roadbook waarvan Frans gebruik kan maken aan het slot van de etappe. Het zand dat we verderop nog krijgen kan in het voordeel zijn van Frans.

15.39 - Kilometerpunt 412 ligt niet zo ver meer.... Hoe evolueert het laatste deel van de langste special van de 32e Dakar.

15.41 - Het lijkt er sterk op dat de IT specialisten van ASO zijn beet gepakt door de aanhang van Frans Verhoeven die gisteren avond aankwamen in het bivouac van San Juan om de rest van de dakar etappes te volgen. Hen kennende pikken ze het niet dat "hun Frans" de overwinning is afgenomen van gisteren. Er is al enige tijd niks meer te vernemen op de Iritrack service van Dakar.

15.57 - Eindelijk zijn Fretigne en Coma gepasseerd aan km 412. Frans zal ook niet zo lang meer op zich laten wachten .....

16.07 - 5 rijders zijn er nu weg en het wachten is op Frans, het zal toch niet waar zijn zeker dat hij nu zoveel tijd weggeeft. Ullevalseter neemt terug over en bijt stevig van zich af. Fretigne volgde op 34", Chaleco op 43" en Rodrigues was een goede 4e op 49".

16.12 - Nog steeds is het wachten op Frans Verhoeven, ondertussen stuiven de anderen voorbij ..... Street ..... Duclos .....

16.30 - We beginnen het somber in te zien nu Frans nog niet bij de eerste tien rijders is doorgekomen. We hopen alleen maar dat het dit keer de Iri van Frans is die de geest heeft gegeven... Anders zou het wel eens over kunnen zijn ??

16.35 - Er schijnen zich problemen voor te doen bij Frans Verhoeven na zijn onrustwekkende verdwijning van het track systeem. We hopen dat Frans snel van zich zal doen spreken.....

16.39 - Fretigne en Coma hebben de eindmeet inht ASS gehaald ..... Fretigne is sneller dan de Spanjaard....

16.41 - De spanning is te snijden terwijl we wachten op de volgende rijders aan de finishlijn aan het ASS punt. Knuiman is gesignaleerd aan het vorige meetpunt km 412 als elfde passant.

16.43 - "Chaleco " Lopes laat zich niet pramen en wordt voorlopig leider in afwachting op Ullevalseter !! Lopes wordt de winnaar van deze lange etappe want Ullevalseter (+1'13") heeft veel terrein moeten afgeven op de Chileen. Lopes wordt 2e in het algemene klassement maar Despres is ook nog niet gearriveerd.

16.52 - Frans Verhoeven is nog steeds niet aan het voorlaatste meetpunt van 412km. We moeten daaruit afleiden dat er toch iets is misgelopen met Frans en hopen spoedig meer nieuws te mogen ontvangen over zijn "whereabouts".

16.56 - Rodrigues is ook gearriveerd in het ASS op een voorlopige 5e stek, achterstand op de leider Lopes is 6'59". Als de Iritrack van Frans problemen geeft zou hij toch binnen dit en een tiental minuten moeten binnen lopen aan de finish.

17.00 - Na Rodrigues zijn nu ook Duclos (6) en Street (7) binnen gelopen. Van Frans Verhoeven en Despres nog steeds geen spoor.

17.02 - Heb net contact gehad met Boy en Henk, die zeggen nergens van te weten, met pech zou Frans proberen hun te contacteren, Boy heeft er vertrouwen in dat hij nog gewoon aan het rijden is. Hij zou me bellen zodra hij nieuws te melden heeft.

17.08 - Radio Maray meldde net problemen voor Despres, we verstaan niet voldoende Spaans om juist te vetalen wat er aan de hand is. In ieder geval is hij nog niet aan de finish 15' .......... Nu komt hij over de finish met een achterstand van 17'12" op Lopes.

17.18 - De rally is niet achter de rug vooraleer de laatste meters achter de rug zijn, zou Frans dit nu ook merken op weg naar Buenos Aires ..... Zou hij stilstaan in de pampas op weg naar Mendoza ??

17.25 - Geen gehoor in Argentinië,op geen enkel nummer.

17.30 - Ook Henk Knuiman is ondertussen binnen gekomen aan het ASS. Hopelijk vragen de verslaggevers van OB waar ons aller goudhaantje blijft ?

17.32 - Zestien motoren over de finishlijn, nog steeds geen Frans Verhoeven in zicht.

17.41 - Druppelgewijs komen de rijders nog steeds binnen lopen, in de achtergrand zal het slagveld vandaag niet te overzien zijn vrezen we...... al willen we nu wel wat nieuws weten over Frans Verhoeven die omstreeks km 412 van de tabellen is verdewenen.

17.45 - Boy Olieslagers heeft net het Iritrack centrum verlaten in het bivouac. We hadden hem gevraagd te informeren naar de whereabouts van Frans. Daar vertellen ze hem dat Frans ergens een foute afslag zou hebben genomen (wat Boy sterk lijkt te betwijfelen), vandaar zijn grote achterstand. Net als Boy durven we daar onze twijfel over uit te spreken .....

Geplaatst: do jan 14, 2010 23:09
door henk-v
18.09 - No news

18.51 - No news is good news ???

18.55 - MOTORBLOK KAPOT AAN KM 407 ...... DAT IS HET VERDICT . Frans heeft zelf met de ASO organisatie contact opgenomen om de informatie door te geven. Op km 407 heeft zijn motor het begeven. Omdat een rijder die plots te lang stilstaat wordt gecontacteerd door de organisatie om snelle interventies mogelijk te maken bij valpartijen, heeft hij zelf maar contact opgenomen en gevraagd om assistentie. Er was namelijk geen bereik met zijn telefoon en daar het team niet over sat phone beschikt (wegens te duur) moest Frans noodgedwongen het iritrack kanaal gebruiken om hulp te kunnen krijgen. Op dit moment proberen Henk en Boy een gecoördineerde hulpactie op de rit te krijgen, maar ze hebben er ook geen idee van waar Frans op dit moment is gestrand...... Ergens aan km 407 dus Henk ..... zoeken maar !! We zijn hier al gelukkig dat hem niks ergs is overkomen.


19.07 - Wat dit betekend zal voor het verdere verloop van de rally vragen we ons straks wel af, als hij tijdig het bivouac kan halen. Nu zullen de McGyver kwaliteiten van Frans aardig van pas komen, hij mag namelijk geen blok meer wisselen. We kunnen niet geloven dat het blok zelf de geest gegeven heeft...... Dat liep de laatste dagen als een trein en Frans gaf vanmorgen voor de start nog aan dat hij het volste vertrouwen had in de BMW G450X die ze de laatste dagen met kleine aanpassingen hadden weten te perfectioneren. Misschien kan hij het euvel nog tijdig zelf oplossen en de finish bereiken om er morgen weer te staan !!

19.30 - Goede opmerking in de reacties ; Als Frans via Iritrack contact opgenomen heeft, waarom hebben ze dan niet tegen Boy vertelt dat hij met stukken staat.
Nee, ze zeggen dat hij de verkeerde afslag genomen heeft?

Toen wij om kwart voor zes contact hadden met Boy heeft hij me deze info gegeven, Ik ben zeker dat Boy deftig Engels verstaat ...... ik ben er ook redelijk zeker van dat de Franse IT'er het engels niet of nauwelijks beheerst. Als hij goede info had gegeven zouden Boy en Henk bijna 2 uur vroeger in actie zijn gekomen...... Nu hebben ze vermoedelijk nog een ritje van zo'n..... 6 à 7 uur voor de boeg. Valt te betwijfelen of ze dat gaan halen binnen de tijd.

Gisteren kregen we nog snel een mailtje van de familie Argentijnen die Frans en zijn assistentieteam vorige week zondag hebben mee geholpen, ze zouden ook vandaag weer aan de kant van de weg staan om Frans ergens aan te moedigen.......... zeg dat het niet waar is hè..... maar zouden die Jorge's .......??????

20.33 - Een dik kwartier geleden zijn Henk en Boy erop uit getrokken om te proberen assistentie te verlenen aan Frans en zijn bolide die maar eventjes 366 km verder in de middle of the desert staat te wachten op hulp. Over de aard van het probleem hebben we nog geen verdere informatie op dit ogenblik. We vragen ons gespannen af of Frans morgenvroeg nog aan de start zal staan.

21.20 - Nieuwe informatie gekregen van Henk Vercoelen zelf deze keer.

Ze gaan nu pas (21.20) aanstalten maken om naar de finish van de proef te rijden. Henk heeft zich de afgelopen uren proberen te informeren waar Frans zich precies bevindt en heeft nu pas zijn coördinaten te pakken gekregen.
GPS info zegt dat het 290 km ver is via berijdbare wegen tot op 30 km van de exacte paats, van daar af aan kunnen ze niet verder op de proef.
De positie waar Frans zich op de proef bevindt ligt 30km van de verharde weg en is niet bereikbaar voor de Ford assistentie jeep. Het zou gaan om een grote zandvlakte waar voor de jeep geen doorkomen aan is.
Alleen Marcel Snijders heeft de motor van Frans gezien waarvan de kuip verwijderd was. Van Frans was geen spoor te bekennen op dat ogenblik.
Frans zou zich bij lokale bewoners bevinden, meer is hier niet over bekend. We vermoeden dat hij op deze manier contact probeert te krijgen over hoe Henk en Boy hem kunnen bereiken als ze bij de finish aankomen.
Volgens mensen die van de finish komen is het ongelofelijk druk en zijn er nog steeds duizenden mensen en wagens ter plaatse waar de finish eerst was gepland, die is later naar een andere plaats verschoven wegens te veel publiek en te gevaarlijk . Henk maakt zich zorgen dat hij zelfs niet tot daar zal geraken binnen de tijd.
Henk en Boy kunnen sowieso pas de piste op om Frans op te halen / te repareren, nadat de "bezemwagen" de finish is gepasseerd, omstreeks 11h vanavond Agentijnse tijd. (03.00 Ned Tijd)
21.44 - Daarstraks stuurden we tegen beter weten in een bericht naar de Argentijnse familie die Frans had bijgestaan in Cordoba ..... Jammer maar een minuutje geleden kregen we dit moeilijk verstaanbare maar zeker goed bedoelde bericht terug van Jorge Di Raimondo :

Beste Andre spijt mijn vrachtwagen gebroken in St. Louis hopen te voltooien om mijn motor vast vanavond .-
Spijt me zeer en neem count me out van deze avond kan ik blijven reizen. Ik ben echt heel verdrietig omdat het leek Frans kwam naar voren elke dag. Goed gedaan en ik hoop u allen te mogen begroeten in Buenos Aires. Ik hoop dat alles snel oplossen dus niet verliezen veel tijd. George
P / D soort shit 21.45 -

Geplaatst: vr jan 15, 2010 08:27
door henk-v
22.09 - Zonet belde Frans me zelf, hij stapte uit de heli die hem bij het einde van de proef afzette : " Ik stap net uit de heli aan de finish van de proef, de motor is stuk. Alles heb ik uit elkaar gehad en ik denk dat het de uitlaatklep is die de geest heeft gegeven. Ik heb letterlijk alles geprobeerd wat mogelijk was om mijn motor terug aan de gang te krijgen maar hij doet het niet meer. Klep verbrand denk ik.... Het was wel zo heet de ganse dag dat ik er wel bijna zeker van ben. Er waren er vele die problemen hadden met de hitte heb ik wel gezien. Later ben ik opgevangen door enkele lokale mensen die me te eten en drinken hebben gegeven. Het is dus OVER and OUT voor Frans Verhoeven. Ik ga nu Henk bellen die me komt ophalen en die ik wil onderscheppen."

Een van de laatste foto's om afscheid te nemen van de dakar van Frans Verhoeven, toch geslaagd te noemen door de etappe overwinning van gisteren.
Vanaf nu zullen we op deze site enkel nog randinformatie geven, onze hoofdreden om deze verslaggeving verder voort te zetten is er niet meer,

U was een fijn publiek ...

@ndreJ

Afbeelding

over en uit voor Frans Verhoeven

Geplaatst: vr jan 15, 2010 13:37
door henk-v
vrijdag, 15 januari 2010 10:06 @J .Donderdag avond : 22.09 - Zonet belde Frans me zelf, hij stapte uit de heli die hem bij het einde van de proef afzette : " Ik stap net uit de heli aan de finish van de proef, de motor is stuk. Alles heb ik uit elkaar gehad en ik denk dat het de uitlaatklep is die de geest heeft gegeven. Ik heb letterlijk alles geprobeerd wat mogelijk was om mijn motor terug aan de gang te krijgen maar hij doet het niet meer. Klep verbrand denk ik.... Het was wel zo heet de ganse dag dat ik er wel bijna zeker van ben. Er waren er vele die problemen hadden met de hitte heb ik wel gezien. Later ben ik opgevangen door enkele lokale mensen die me te eten en drinken hebben gegeven. Het is dus OVER and OUT voor Frans Verhoeven. Ik ga nu Henk bellen die me komt ophalen en die ik wil onderscheppen."
Een van de laatste foto's om afscheid te nemen van de dakar van Frans Verhoeven, toch geslaagd te noemen door de etappe overwinning van gisteren.
Vanaf nu zullen we op deze site enkel nog randinformatie geven, onze hoofdreden om deze verslaggeving verder voort te zetten is er niet meer,
U was een fijn publiek ...
@ndreJ

Afbeelding

Geplaatst: vr jan 15, 2010 13:40
door henk-v
vrijdag, 15 januari 2010 00:00 @J
.Stage 13 - San Rafael > Santa Rosa

· Liaison : 76 km
· Spéciale : 368 km
· Liaison : 281 km
· Total : 725 km

Life in grey
Met nog slechts twee dagen te gaan voor de finish, kan het klassement nog steeds worden gewijzigd. Niemand kan met een gerust gemoed het grijze zand intrekken van de "Nihuil" duinen, de laatste in deze Dakar. Na dit deel van 40 km voeren bredere en voral ook snellere wegen naar het einde van de special. Deze pistes zullen en der zeldzame gelegenheden zijn waar de topsnelheden kunnen worden ontwikkeld met slechts één belangrijke regel in het echterhofd... de boel en jezelf heel houden !!

09.40 - Vrijdagmorgen, de kater zwerft nog ergens in de kamer rond maar het zwarte gat is niet ver af ...... we zullen toch maar even in de gaten houden hoe het met de rest afloopt in deze Dakar. Frans Verhoeven is gisteren avond gezond en wel in het bivouac aangekomen, nadat hij door een heli van de organisatie s opgepikt . Een telefoontje dat we van hem kregen was duidelijk... dit keer was het over. Hij kreeg met al zijn kennis de BMW niet meer aan de praat en vreest dat hij door oververhitting op de kiiiiiillometerslange rechte stukken de uitlaatklep in zijn motor heeft opgestookt. We hoorden bij de autocoureurs ook al verhalen over kokende benzineen verzengende temperaturen. De locals hebben hem dan opgevangen en te eten en drinken gegeven vooraleer zijn taxicopter hem op kwam pikken.

09.58 - Het had vandaag anders nog een leuke dag kunnen worden voor Frans, veel duinen aan het begin van de etappe.... maar daarna had hij ingetwjfeld in het nadeel geweest. De supersnelle lange pistes rechtdoor waren gisteren al nefast voor hem en zouden hem waarschijnlijk ook vandaag parten hebben gespeeld. De strijd om de knikkers vooraan is nog steeds uiterst spannend met een "Chaleco" Lopes die al zijn furie nogmaals zal loslaten in de hoop dat Cyril Despres net als de vorige dagen tijd gaat verliezen. Cyril gaf al meer dan 20" toe in de twee laatste etappes maar is volgens mij geslepen genoeg om deze Dakar succesvol naar de streep te brengen.

11.34 - De start is al even voorbij en de meeste toppers (26) liggen al op de proef. Ook Henkie Knuiman die vanaf nu de eer van de Nederlanders moet hooghouden met ook een gisteren verrassend sterke Richard De Groot (nr 106) en Liefhebber (nr 48) zullen we vandaag extra in de gaten houden . Knuiman en de Groot zijn al van start gegaan voor een pittige voorlaatste etappe. Dadelijk is het de beurt aan Hans Liefhebber.

11.52 - Ullevalseter geeft de strijd nog niet op voor de tweede plaats in het klassement. Lopes probeert wel maar de Noor is sneller in het zand en krijgt straks de snelle pistes waar hij misschien de scheve situatie nog kan rechtzetten die hem volgens ons ten onrechte is opgedrongen (alweer door even scheve ASO reglementen). Het wordt een strijd van de KTM tegen de Aprilia.... of zou Rodrigues vandaag zijn benzine problemen van gisteren hebben opgelost.

11.59 - Lopes verliest al precies 4 minuten op Lopes , het navigeren gaat de Chileen niet zo goed af waar gisteren Jan Paal ook al op zinspeelde in de Eurosport uitzending. Ullevalseter was dan ook optimistisch over zijn mogelijkheden vandaag om Lopes nog in te lopen voor de strijd om de tweede plaats. Ook Fretigne is het bos ingestuurd en volgt waarschijnlijk Lopes zodat ook hij zijn vijfde plek dadelijk nog in het gedrang ziet komen door Duclos. De Franco-Malinees had gisteren veel last van over verhitte mousses zodat hij het tempo noodgedwongen moest laten zakken en veel tijd verloor op Fretigne.

12.15 -

We kregen van Niels van rallymaniacs.nl de mededeling dat Frans vannacht nog een voice mail bericht had ingesproken bij Marcel Vermeij die hem bij aankomst in het bivouac vlug een micro onder de neus stak.

www.rallymaniacs.nl

Ook Martin Naus van Omroep Brabant kreeg Frans nog even aan de lijn met zijn indrukken

www.omroepbrabant.nl

Geplaatst: vr jan 15, 2010 15:23
door celsa
@ Henk-V

Bedankt om het hier zo uptodate te houden, prachtig werk!
Proficiat en nog bedankt!

Geplaatst: vr jan 15, 2010 21:54
door henk-v
die eer komt andere mensen toe zie de bron vermelding :lol: mijn specialisme is ctrl c en ctrl v :twisted:

Geplaatst: vr jan 15, 2010 22:10
door henk-v
12.37 - We hebben er een nieuwe topper bij , Hans Liefhebber (+7'57") neemt de rol van Frans Verhoeven over en zet zich na CP1 erg galant mee in de kop van de wedstrijd op een tiende plaats. Henk Knuiman gaat het zwaar krijgen vandaag met al een achterstand van al meer dan 20 minuten na 51 km.

12.41 - Ullevalseter gaat ferm op zijn elan door en geeft zijn machine de sporen ! Met een voorsprong van 39" op Despres en 1'26" op Coma wordt hij vandaag precies de te kloppen man. Lopes heeft een verlies op zijn conto staan van 08'02" en ziet zijn tweede plaats in rook opgaan.

12.49 - Aan km 165 blijft Ullevalseter voorlopig sneller dan Lopes met 05'32". Het wordt alsmaar spannender om de tweede plaats in het GC. We wachten op de doorkomst van LIefhebber op km 100.

13.20 - Liefhebber verliest slechts 2 plaatsjes en 11'46" , ook de Belg uit het ToniTogo team van Alain Ducols is nog altijd verbazend goed in de wedstrijd aanwezig op de 13e plaats aan km 100. Henk Knuiman volhardt op een 27e plaats met 21'08" achterstand.

13.24 - Nog steeds een ontketende Ullevalseter aan CP2 met een voorsprong van 38" op Coma, Despres volgt op 49" en Lopes op 5'18" . Voor de algemene klassering betekend dit dat de geflipte Noor (of door ASO geflkte Noor) nu tweede wordt met 4'05" voorsprong op Lopes. Goooh ...... Jan Paal !!!

Afbeelding

13.28 - Knuiman passeerde km 165 net met een achterstand van 24'13" , gisteren liet hij weten niet meer uit deze machine te kunnen halen. Zouden ze bij KTM onderscheid maken in het prepareren van hun motoren ..... ik dacht het wel !!

13.41 - Hans Jos houdt flink stand en ligt aan km 165 op en schitterende 13e plek. Henkie Knuiman schuift wat achteruit. Richard de Groot (39) en Vruggink (47) zijn ook voorbij km 100 gekomen . Waar blijft Marcel Snijders ?

14.13 - Despres neemt het commando over, "Chapeau" voor Cyril die op deze manier nog een beetje extra glans wil geven aan zijn prestatie in deze Dakar. Hij hield zich de laatste dagen op de vlakte om niet het risico te lopen om door een dom toeval of schuivertje de controle over de wedstrijd te verliezen. Nu steekt hij echter zijn neus opnieuw aan het etappe venster met de voorlopig snelste chrono. Ullevalseter is nog steeds de tweede in de stand voor Coma. Lopes komt terug tot op 4'09" van Ullevalseter...... De voorsprong van de Noor begint te slinken !!

14.18 - Hans Jos Liefhebber blijft erin geloven en ligt nog altijd verbazend goed in de etappe van de dag. Met de 14e snelste tijd passeerde hij CP2. Ook Knuiman passeerde en is aan zijn wederopstanding begonnen met de 22e tijd. Richard de Groot klimt ook naar de 33e rang. Voor Richard waren de laatste jaren de laatste dagen altijd moeilijk .... gaat hij dit jaar de rollen omkeren en meedoen voor de Nederlandse ruikers in de laatste dagen ? Het lijkt er in ieder geval sterk op .

14.26 - Na het snelle stuk loopt Ullevalseter weer iets meer uit op Lopes. Ook Coma verliest op de blonde Noorman, Met 4'42" achterstand verliest Lopes grip op zijn tweede plaats en lijkt deze aan de sympathieke Noor te moeten laten.

Afbeelding

14.36 - We willen nog wel eens de berichten over het aantal " kapotte blokjes" van Frans in een ruimer daglicht plaatsen. De indruk wordt gewekt dat de motorblokken van de G450X niet betrouwbaar zijn, wat zeker niet het geval is. Dat heeft Frans in de aanloop naar de Dakar zelf uitgetest over duizenden kilometers. Enkel de specifieke Dakaromstandigheden konden niet voldoende worden beproefd wegens tijdsgebrek.

Het eerste "Blokje" dat werd vervangen was eigenlijk nog gewoon goed, er was enkel het probleem dat zich situeerde ter hoogte van de swingarm waar de as die door het frame en de motor loopt was warm gelopen, daardoor uitgezet en een probleem had veroorzaakt. Je mag echter een blok niet meer hergebruiken volgens mij als het al eens is vervangen, anders zouden de top team elke dag een motortje reviseren en hergebruiken zoals het voordien wel eens gebeurde met de Yammies van Fretigne. Het tweede blok is op de rustdag vervangen uit voorzorgsmaatregel omdat de dag voordien het andere blok nogal veel olie had verloren door het loskomen van een ontluchtingsslang aan het carter. Omdat het niet duidelijk was wat de inwendige schade was, heeft het team met advies van het thuisfront dan maar beslist om voor de vervanging te gaan, goed beseffend dat dit het laatse blok was. Over het blok dat gisteren de geest (?) zou hebben gegeven is ook nog geen duidelijkheid, de extreem hoge eisen die Frans gisteren heeft gesteld aan de 450cc motor waren misschien te hoog gegrepen, langs de andere kant waren er verzachtende omstandigheden zoals de extreme hitte en andere factoren zoals brandstof die hebben meegespeeld om deze ter plaatse onherstelbare schade te veroorzaken. Er is in ieder geval geen enkele geldige reden om de G450X een onvoldoende te geven in het totaalbeeld van deze 12 gereden etappes. We wisten vooraf dat er enkele onbekende factoren zouden meespelen omdat er niet voldoende kon worden getest. De risico's om het laatste blok te vervangen tijdens de rustdag hebben gerendeerd in de 11e etappe. Voor ons is en blijft Frans op de BMW G450X de enige erkende winnaar van deze etappe. 14.55 - Ullevalseter haalt eindelijk zijn slag thuis, Despres strandt op nummer 2 voor Coma en ..... Lopes die zijn tweede plaats verliest aan de Noor. Deze heeft nu een "riante" voorsprong van 4'22" om morgen de laatste dag in te gaan en zal deze voorsprong fel verdedigen. Rodrigues zal tevreden moeten zijn met de 4e stek want hij ligt al op 12' van Lopes. Het wordt echter ook terug spannend voor de 5e plaats want Fretigne die eerder op de dag een 5' durend mechanisch oponthoud kende heeft nog slechts een voorsprong van exact drie minuten op Alain Duclos overgehouden.

15.02 - Knuiman is aan een mooie opmars bezig na de tankstop op de snelle pistes naar Santa Rosa. Hij bezette op km 265 de 15e plaats, Hans Jos Liefhebber moet terrein prijsgeven na een furieus etappebegin en zakt iets verder terug naar de 20e plaats.

15.21 - Ook Marcel Snijders is een tijdje geleden op de dakar radar verschenen. Constante Marcel is onderweg naar km 265 met een achterstand van 1h03'6".

15.25 - Knuiman bezet voorlopig de 19e plaats in het klassement, Liefhebber nadert het ASS.

Afbeelding

15.48 - Ook Liefhebber is ondertussen gefinished, hij zet de 22e tijd neer, we haddenin het begin van de etappe op iets meer gehoopt maar het laatste snelle stuk heeft Hans Jos duidelijk op safe willen rijden om zijn finish in Buenos Aires niet in het gedrang te laten komen. Richard de Groot lag na 328 km op plaats 29 en nadert nu ook de ontknoping in Santa Rosa.

16.19 - Ook Richard de Groot heeft Santa Rosa bereikt op de 37e plaats, zijn tweede beste prestatie na zijn 30e stekje van gisteren.

16.35 - De Noorse supporters maakten al snel een nationaal symbool van hun favoriete rijder na zijn overwinning vandaag

GOOOO PÅL ANDERS ULLEVALSETER!!!!!!
GOOOO PÅL ANDERS ULLEVALSETER!!!!!!
GOOOO PÅL ANDERS ULLEVALSETER!!!!!!
GOOOO PÅL ANDERS ULLEVALSETER!!!!!!
GOOOO PÅL ANDERS ULLEVALSETER!!!!!!
GOOOO PÅL ANDERS ULLEVALSETER!!!!!!
GOOOO PÅL ANDERS ULLEVALSETER!!!!!!
GOOOO PÅL ANDERS ULLEVALSETER!!!!!!
GOOOO PÅL ANDERS ULLEVALSETER!!!!!!
GOOOO PÅL ANDERS ULLEVALSETER!!!!!!
GOOOO PÅL ANDERS ULLEVALSETER!!!!!!
GOOOO PÅL ANDERS ULLEVALSETER!!!!!!

Voor vandaag is het genoeg geweest..... morgen nog een plezierritje of toch niet ??? We zullen zien maar denken niet dat er nog veel problemen zullen rijzen voor de Nederlanders die nog in de wedstrijd zijn, Frans Verhoeven is daar voor ons jammer genoeg niet meer bij.

Tot morgen... à demain... seeya back tomorrow !!

@

bron; www.fransverhoeven.com

Geplaatst: vr jan 15, 2010 22:22
door henk-v
op weg naar de eenzame beemer

vrijdag, 15 januari 2010 17:28 @J Dagboek - Dagboek Dakar 2010
Frans Verhoeven meldde ons net dat hij samen met Boy en Henk op weg is naar Santa Rosa de la Pampa met de Ford pick up. De wagen doet nu zijn naam alle eer aan want ze zijn op pad om de overleden Beemer op te pikken die door de "camion-balai" werdt opgepikt nadat Frans hem noodgedwongen had moeten achterlaten op de proef, 70 km van de finishlijn verwijderd.

Frans wil samen met Henk en Boy het blok toch nog wisselen zodat ze de cilinderkop kunnen demonteren om de ware oorzaak te achterhalen van het falen van de motor. Hij beloofde ons op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en zal contact houden met ons in de loop van de volgende dagen.

Afbeelding

Geplaatst: za jan 16, 2010 18:51
door henk-v
zaterdag, 16 januari 2010 00:00 @J .

Stage 14 - Santa Rosa > Buenos Aires Saturday, January 16

Liaison : 166 km
Spéciale : 206 km
Liaison : 335 km
Total : 707 km

Celebrate the heroes
From the first to the last, staying focused is key on this final special where the statistics are formal: there are always withdrawals just a few lengths away from the finish. The 206 kilometres of special, covered on very fast tracks therefore have to be negotiated extremely carefully. At the finish, the heroes of this 32nd edition will at first be celebrated in the village of San Carlos de Bolivar. The aficionados, aware that the most intense moments of joy occur on the line, will certainly have come in numbers. After the avalanche of emotions, the competitors will drive to Buenos Aires where a huge crowd will be expecting them for more glorious moments.

11.15 - Goedemorgen Nederlandse Dakarfans, we zijn er bijna klaar mee.... nog een dagje de PC afbeulen en we kunnen er weer een jaartje tegen .......

11.16 - Vandaag staat alles in het teken van de snelheid , rechttoe ... rechtaan, "all the way to San Carlos de Bolivar" . Na een lange verbindingsroute die van Santa Rosa de la Pampa loopt, tot aan het pittoreske stadje Trenque Lauquen. Daar hebben zich nu al vele duizenden fans verzameld langs de boorden van de wegen waar de karavaan passeert, en nog een veelvoud hiervan is op dit moment zijn tentjes aan het opstellen langs het traject van de special want het wordt weer warm. Niet zo warm dan de laatste dagen en in Buenos Aires zou er zelfs onweer in de lucht hangen voor vandaag en morgen maar zweterige temperaturen van 30°C zullen alweer vlot worden bereikt. Doe daar het stof bij dat de karavaan kwistig in het rond doet vliegen en de toeschouwers zullen vanavond de bewijzen dragen van een dag top motorsport.

11.35 - Vanaf de start zullen alle registers moeten worden open getrokken, zowel bij de motoren als in het autoklassement staan er nog grote belangen op het spel waarvoor op deze laatste dag nog aardig kan worden gestreden. Vanaf de start laten de rijders de Lagunas Las Tunas Grandes en zijn pampas links liggen en stormen richting San Carlos de Bolivar. de Argentijnse motorsportgekke fans zullen zich hopelijk gedisciplineerd gedragen nadat eergisteren de finish der wagens al moest worden verlegd wegens de massale belangstelling in dit land waar de motorische sporten de tweede plaats innemen qua populariteit. In de auto klasse was de laatste dagen al wat frictie te bespeuren in het VW kamp waar de grote kanonnen Sainz en Al Attiyah bij wijze van opwarming elkanders bloed drinken voor ontbijt. De strijd zal vandaag op het scherpst van de snede worden gevoerd en de twee outsiders Peterhansel en "Chichi" Chicherit van de X-raid BMW stal mogen daarbij de rol van scheidrechter gaan spelen, zowaar geen simpele opdracht. Op het laatste moment was er gisteren nog een meeting met de organisatie om zoals gewoonlijk wat te rommelen met de reglementen maar gelukkig is het niet zover gekomen en zal de wedstrijd worden gestreden zoals het reglement voorschrijft in verband met startvolgordes en vertrektijden.

11.55 - Niet alleen bij de wagens onderling worden soms harde woorden heen en weer geslingerd. Sainz vond dat zijn ploegmaat Nasser veel te gevaarlijke inhaalmanoeuvres uitvoerde op ogenblikken dat hijzelf het gas minderde om tragere motorrijders te passeren. Nasser trok zich hiervan niks aan wat dan weer voor penibele situaties, en hier en daar ook een "touché" tussen beide VW Touaregs voor gevolg had. Ook verderop in het veld waren auto's die zich zwaar bezondigden aan dezelfde aartsgevaarlijke inhaalacties. Zo beloofde een Australische motorrijder die door de Monster Hummer van crazy Robby Gorden ei zo na in het decor werd in geboord de Amerikaan enkele rake vuistslagen als hij hem zou ontmoeten in het bivouac. In feite hebben de motorrijders groot gelijk, het Sentinel systeem is speciaal in het leven geroepen en iemand dit ooit het signaal heeft gehoord weet dat je stikkestomdoof moet zijn als je dat schriele oorverdovende alarm niet hoort.

12.10 - Frans Verhoeven liet gisteren via SMS verkeer een paar keer weten dat ze nog steeds op weg zijn om de BMW G450X terug in hun bezit te krijgen. Het laatste wat we van onze Drie Musketiers hoorden was dat ze omstreeks middernacht Nederlandse tijd op 200 km van Buenos Aires waren. De bezemwagen lag op dat moment nog 500 km achter hen. Zoals gewoonlijk is ook de communicatie met ASO op dit niveau hoogst onbetrouwbaar, want eerder was gemeld dat de motor al lange tijd op weg was naar BA. Het volgende plan was dan maar om te kamperen voor de poort van de haven om de truck te onderscheppen bij het inrijden van de haven terreinen. Daar willen ze dan de BMW weer helemaal opknappen en de laatste dagen nuttig besteden voor testing in deze toch wel uitzonderlijke condities. Wie weet staan ze hier binnen 11 maanden weer aan de start ?

12.43 - We wagen een poging om hiernaast de live covering te projecteren voor U van de start van vandaag. We zijn er nog niet zeker van dat deze live zal worden uitgezonden maar we hebben er goede hoop op.

13.50 - De eerste rijders zijn onderweg voor hun special van 202 km. Na 66 km is de zeer voorlopige tussenstand : 1 Ullevalseter, 2 Coma ...... we merken dat Lopes naar de tweede plaats klimt maar toch 34" toe moet geven aan de Noor. Duclos is op dit moment de vierde met een achterstand van 39".

14.10 - Rodrigues probeert al wat mogelijk is om toch nog zijn laatste kansen te verdedigen, hij neemt de leiding over van Ullevalseter. Met een tijd van 28'05" moet het wel erg snel gaan vandaag.

14.20 - ASO heeft het alweer mooi voor mekaar met Despres ..... geen Iritrack gegevens voorlopig, problemen ? of wil ASO de spanning kunstmatig opdrijven door hem niet in de lijsten te laten verschijnen, dan wordt het toch nog lekker spannaend zal Etienne Lavigne gedacht hebben.

14.25 - ASO bevestigde net dat Despres zijn positie niet wordt doorgegeven door hun iritant systeempje ..... leuk als je de leider van het algemeen klassement niet weet zitten voor de duizenden volgers.

14.27 - Er gebeuren alweer rare dingen met onze gegevens maar Ullevalseter vertraagd in ieder geval niet, met een tijd van 52'59" over 121 km maakt hij vaart en neemt een stevige optie op de tweede plaats in het AK. Coma ligt inderdaad al op 01'03" van de leidende Noorse rijder die door de nationale postmaatschappij Bring wordt gesponsord.

14.36 - Weer gaat Helder Rodrigues onder de tijd door van de zware machines en zet daardoor de voorspellingen dat de dikke KTM's in het voordeel zouden zijn op de helling. Hij is een tikkeltje meer dan een halve minuut sneller dan Ullevalseter.

14.50 - Nadat iedereen overtuigd was dat Rodrigues de snelste tijd had neer gezet komt daar plots de andere Portugees Faria die als waterdrager van Despres liefst zo dicht mogelijk in diens buurt hoort te rijden. Hij is de snelste na CP1, ook op de pagina van dakar.com komt Despres zelfs op de pagina van de positie doorkomsten niet aan de bak ..... zou er toch iets mis zijn met de Andorees met Parijse roots? Zou de winst hem op het laatste moment ontglippen en naar Jan Paal Ullevalseter gaan ? Het zou zo maar kunnen natuurlijk, want je bent er pas als je alle stempeltjes netjes op de correcte manier hebt weten te verzamelen en opgeteld de kortste tijd neer hebt kunnen zetten.

14.57 - Het feit dat wel waterdrager Faria is langs gekomen wijst er duidelijk op dat ook Despres nog steeds gewoon mee om de knikkers aan het strijden is, anders zou Faria "nooit of vanzeleven" de snelste tijd gehad hebben aan CP1. Henk Knuiman is als 9e gepasseerd, goeie prestatie van Henk die de laatste dagen wat beter in zijn vel lijkt te zitten.

14.59 - Hans Jos Liefhebber, zestiende passant en een 19 de tijd. Hans zal vandaag geen onnodige risicos nemen om dan langs deze bekende WRC pistes nog tegen het gravelige canvas te gaan. Uitrijden is voor hem nu de boodschap en de eerste en enige bekommernis.

15.03 - Deze laatste etappe ontspint zich als één lange spurt, we kunnen de ontwikkelingen maar amper bijbenen, ook aan km 177 is Helder Rodrigues de snelste en kijk wie plots ook weer meedoet ? Yes, Cyril Despres is er nog bij , op de vierde plaats wordt hij nu genoteerd, net voor Lopes die het laat schieten voor vandaag. Geen tweede plaats Algemeen voor "Chaleco" op zijn Aprilia twee cilinder ! Duclos doet er wel alles aan om de vijfde plaats nog in te pikken van Fretigne.

15.07 - Ullevalseter is niet van plan dit nog af te geven, met een laatste inspanning gaat hij er nog volledig voor in de hoop dat hij voldoende over zal houden op Chaleco om de tweede plaats te pakken, We zij er redelijk zeker van dat dit gaat lukken.

15.10 - Ik denk dat Ullevalseter al over de finish is, alhoewel alle trackers verschillende informatie geven, ze lijken wel te flippen in het zicht van Buenos Aires. Ook Despres en Coma worden al in het ASS gemeld......

15.11 - Achter de eersten jaagt Faria nog op de etappe overwinning, hij is nog steeds overtuigend sneller dan de rest van het veld aan km 177 en lijkt aan zijn broodheren te willen bewijzen dat hij ook had kunnen meedingen voor de top drie.

15.14 - Rodrigues lijkt rond CP3 terrein te hebben verloren want daar werd hij op 6" gezet van Ullevalseter waar hij voordien een voorsprong had van een halve minuut. Ook op CP3 is Faria de snelste in deze etappe.

15.21 - Ullevalseter blijft met de beste tijd boven staan, Duclos heeft er alles uitgeperst om de vijfde plaats te pakken, om daarvoor uitsluitsel te geven moeten we wachten op Fretigne.

15.23 - Faria neemt de laatste etappe als waterdrager van Despres voor zijn rekening. Hij wint met een voorsprong van 3' 45" op Ullevalseter die vandaag niet meer werd bedreigd voor zijn tweede plek.

15.26 - Enkel Iritrack kan Fretigne zijn vijfde plek nog laten behouden, sinds lange tijd is er van hem niks vernomen.

15.29 - Duclos heeft het niet kunnen redden, Fretigne moest slechts seconden toegeven op de snellere KTM machine van Duclos en behoudt zijn vijfde plaats.

15.59 - Henk Knuiman lijkt vandaag toch nog een top tien plaats uit de brand te slepen, hij gaat Lopes vooraf in het lijste van beste 10 rijders in deze laatste etappe. Han Jos Liefhebber klokte zopas in als voorlopige 27e finisher.

16.02 - Tussen de bedrijven door laat Frans Verhoeven weten dat ze pas om 16.00 plaatselijke tijd de motor in ontvangst kunnen nemen van Benoit Lavigne, de chauffeur van de "camion balai" die nog steeds op weg is naar de haven van Lima.


bron; www.fransverhoeven.com

Geplaatst: zo jan 17, 2010 12:40
door henk-v
21.00h, @: Team Verhoeven reed net het bivouac van Santa Rosa de la Pampa uit om direct door te rijden naar Buenos Aires. In het bivouac hoorden ze dat bezemwagen Nr 3 waarop motor nr 8 was geladen rechtstreeks was door gereden naar de haven bij Buenos Aires. Ze hadden vanmorgen al 560 km op de teller en doen er vanavond nog 635 bij tot ze de motor te pakken hebben in Lima. Daar hopen ze de motor nog rijklaar te kunnen maken om de vier resterende dagen op Argentijnse bodem nuttig te gebruiken met tests die ze willen doen in deze warme omstandigheden. De ervaring die ze daarmee nu nog kunnen opdoen kan voor de volgende Dakar onschatbare waarde zijn.

Afbeelding

Geplaatst: zo jan 17, 2010 23:05
door henk-v
zondag, 17 januari 2010 13:09 @J .
Vanmorgen had mijn trouwe mobieltje weer enkele berichten van Frans ontvangen die hij ongetwijfeld vanuit een nu erg onweerachtig Buenos Aires had verzonden.
Ze hebben na lang wachten toch de Beemer kunnen overnemen van de bezemwagen die tegen valavond aan de haven ingang was komen aanpuffen met zijn trieste lading. Er restte toen niet veel tijd meer om de oorzaak van het vroegtijdige overlijden van de ziel van de G450X op donderdagmiddag op te sporen, maar toch wilden de Drie Musketiers nog snel proberen te achterhalen wat de werkelijke reden was geweest. Vlug kwamen ze er achter dat het blok niet stuk is, er moet een andere storing aan de basis liggen van het mankement, maar de schemering viel te snel in om verder te blijven sleutelen. Ze zijn dan naar BA gereden om hun hotel op te zoeken en zoeken morgen verder. We houden jullie op de hoogte en geven U graag nog de laatst binnen gelopen foto's mee van het dakarpress.nl ter plaatse.

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: zo jan 17, 2010 23:07
door henk-v
zondag, 17 januari 2010 18:43 @J .

De laatste uren hebben we nog wat mooie plaatjes van een aantal deelnemers van deze 32e Dakar opgezocht . U kan het fotoalbum daarvan vinden in de media sectie of via deze link hiernaast , klik gewoon op de link en geniet ervan ..... het is bijna voorbij !!

http://www.fransverhoeven.com/2009/inde ... &Itemid=85

bron; www.fransverhoeven.com

Geplaatst: do jan 21, 2010 16:42
door Zot
maarre wat was nou het probleem met die geweldige beemer?

Geplaatst: za jan 23, 2010 21:56
door henk-v
Afbeelding

donderdag, 21 januari 2010 12:36 @J Nieuws - Laatste nieuws .Gisteren omstreeks 12.00h stapten de Drie Musketiers van het FV Dakar Team in Zaventem door de uitgang terug het gewone leven binnen. Frans, Henk en Boy werden er warm ontvangen door een groepje familie en vrienden die naar Zaventem waren afgezakt voor deze gelegenheid. Na enkele klinkende zoenen aan het thuisfront was er nog een gezellig samenzijn met Frans en de clan uit zijn eigen omgeving in Poppel bij Flip en Jolanda die ook al jaren het doen en laten van Frans volgen, maar de jongens waren toch blij dat ze in de namiddag rustig huiswaarts konden keren om in de privésfeer van hun eigen families deze hectische weken af te sluiten.

Binnen enkele weken volgt er nog een After Dakar Party om de sponsoren te bedanken voor dit uitzonderlijke avontuur en hopelijk al een nieuwe basis te leggen voor de volgende Dakar editie 2011...... waar die naartoe trekt is nog niet duidelijk maar we denken toch dat Zuid Amerika nog niet van de tabellen is voor ASO.
Het Zuid Amerikaanse continent heeft wel zoveel meer commerciële mogelijkheden dat de nostalgische voorkeur die voor vele deelnemers nog altijd in Afrika ligt, wellicht niet genoeg volume in de weegschaal zal kunnen leggen tegenover het lobby werk van de grote automerken die hun optelsommetje snel gemaakt hebben als het op de verkoop van wagens aankomt in het ene of het andere continent.

Het euvel aan de G450X is ondertussen ontrafeld en na contact met Speedbrain in Duitsland staat alles al op de rit om komaf te maken met dit steeds terugkerende probleem. In normale omstandigheden vormt het unieke en ook kostenbesparende swingarm concept geen enkel probleem , er rijden duizenden G450X machines rond die nooit ofte nimmer met dit mankement te kampen zullen krijgen, maar de wedstrijd condities in een Dakar zijn wel zo extreem extreem dat hier de mechaniek uiteindelijk het onderspit moest delven. De warmteontwikkeling ter hoogte van het scharnierpunt zorgt voor steeds andere complicaties die door de nog eens uiterst warme condities in Argentinië en Chili nog wat werden aangedikt. Het blok was niet kapot te krijgen, door middel van meting zijn temperaturen opgetekend van meer dan 450° waardoor bussen en lagers de normen van hun wrijvingscoëfficiënten te boven gingen en op sommige punten de geest hebben gegeven.

Binnenkort beginnen voor Frans de voorbereidingen voor de Libya Rally, hopelijk kan de aangepaste G450X daar al aan een eerste duurtest worden onderworpen.

bron; http://www.fransverhoeven.com

het gaat de goede kant op met Luca Manca

Geplaatst: di jan 26, 2010 21:49
door henk-v
Judith Tomaselli, een journaliste in de rally en motorwereld die haar tijd verdeelt tussen Europa en Zuid-Amerika ging enkele dagen geleden bij Luca Manca op bezoek en was aangenaam verrast.

"Een kort berichtje om U allen te vertellen dat ik Luca Manca vorige woensdag in de Kliniek in Santiago ging bezoeken en het gaat goed!
Ik was zeer verrast door zijn fysische conditie en zijn reacties. Toen hij me zag, gaf hij me een knipoog en glimlachte
Hij herinnert alles en iedereen, ook de val van Casteu en was zeer verrast over het podium van Chaleco op Aprilia! Hij klopte zelfs met zijn hand op het bed toen ik met hem over "le Dakar" sprak en hij drukte daarbij ook zijn woede uit over de domme manier waarop hij was gevallen.
Hij heeft nog wat moeilijkheiden om te praten wegens de intubatie maar hij ook hierin maakt hij elke dag vorderingen.
Het zou binnen een paar dagen mogelijk zijn op he naar Italië te repatriëren, hij moet echter eerst kunnen slikken.
Ik vertelde hem hoe iedereen door het ongeval werd geraakt in de volgende dagen en dat de hele rally wereld met hem en zijn familie meeleefde en in zijn ogen glansden alweer de lachende lichtjes van de rijder we in deze Dakar hadden leren kennen. Luca heeft enkel tijd nodig terug te krijgen, het komt allemaal goed..
Judith Tomaselli"

Geplaatst: wo jan 27, 2010 10:56
door speedphreax
henk-v schreef:Het euvel aan de G450X is ondertussen ontrafeld en na contact met Speedbrain in Duitsland staat alles al op de rit om komaf te maken met dit steeds terugkerende probleem. In normale omstandigheden vormt het unieke en ook kostenbesparende swingarm concept geen enkel probleem , er rijden duizenden G450X machines rond die nooit ofte nimmer met dit mankement te kampen zullen krijgen, maar de wedstrijd condities in een Dakar zijn wel zo extreem extreem dat hier de mechaniek uiteindelijk het onderspit moest delven. De warmteontwikkeling ter hoogte van het scharnierpunt zorgt voor steeds andere complicaties die door de nog eens uiterst warme condities in Argentinië en Chili nog wat werden aangedikt. Het blok was niet kapot te krijgen, door middel van meting zijn temperaturen opgetekend van meer dan 450° waardoor bussen en lagers de normen van hun wrijvingscoëfficiënten te boven gingen en op sommige punten de geest hebben gegeven.
Wow, 450° is niet niks. En we weten allemaal hoe BMW als fabrikant op het ogenblik met fabricage fouten of structurele fouten omgaat dus ik snap wel dat ze zeggen dat normale rijders hier nooit of te nimmer mee te kampen zullen krijgen. Net als problemen met ringantenne's, remsystemen, versnellingsbakken en brandstofpompen bij de GS.

Geplaatst: do jan 28, 2010 22:09
door henk-v
Afbeelding

De Dakar is nog maar net afgelopen en Frans Verhoeven is al volop terug aan het werk. Toen Noppennieuws vorige week belde om even met het nieuwste Shercootje te komen triallen stond hij al meteen klaar om aan de slag te gaan. Het was wel verdomd koud daar in Schijndel aan de trialbaan die speciaal voor deze gelegenheid werd geopend door Tijn Vd Heyden, de voorzitter van de Motor Trial Club Oost Brabant (MTCOB), een clubje dat het nog steeds perfect doet met meer dan 70 trialleden die zich doorheen het jaar komen uitleven op de trialbaan.
Toon Vd Vliet stond ons al op te wachten met een thermosje rokende koffie want het was wel ff een dikke 30° kouder dan in Buenos Aires. Naast de Noppenmobiel stond ook al Peter van Miltenburg, een oude trialmaat van Frans die ondertussen Sherco importeur is geworden in Nederland.
Dat Frans een verleden heeft in de trialsport is al snel duidelijk en na enkele minuutjes wennen aan de slanke Sherco kan Toon vlug wat mooie shots bij elkaar schieten voor zijn volgende Noppennieuws, zijn ziel is nog steeds bij deze mooie sport die hijzelf ook aardig beheerst. Later nog vlug wat stoere verhalen ophalen bij een bakje koffie in de kantine en dan is het alweer huiswaarts voor Frans, mission completed successfully !

Na de vorige Noppennieuws waar Frans al stuntte op de G450X BMW kunnen we weer met zijn allen naar de krantenwinkel voor de volgende editie met nog meer nieuws over deze Sherco trial machine en vooral ook .... de Dakar 2010.

Afbeelding

Geplaatst: zo dec 26, 2010 11:01
door henk-v
Afbeelding

Wie herinnert zich niet Fabio Santiago die vorige jaar Frans Verhoeven mee in de Dakar hield door zijn ijverige gezaag (letterlijk bedoeld) toen Frans al helemaal in het begin van de wedstrijd dik in de problemen was geraakt door het vastlopen van de achterbrug.
Fabio is ondertussen niet gaan stilzitten en heeft zich al helemaal voorbereid op de volgende editie die volgende week van start gaat. Zoals te zien op bijgaande foto staat Fabio nu al ongeduldig te wachten op de doorkomst van Frans die ondertussen al een eigen fanclub heeft in Argentinië.
Voorlopig is het afwachten want op het Frans front is het voorlopig akelig stil....

Geplaatst: do dec 30, 2010 14:34
door OFF-Yuri
Ik kan niet wachten tot de Dakar begint, met Frans Verhoeven die er nog nooit zo goed heeft voorgestaan ik hoop dat Frans echt hele goede resultaten gaat behalen.
Volgens mij is de Dakar nog nooit zo interessant geweest met:
Bmw
Aprilia
KTM
Yamaha
Sherco
als kanshebbers op de overwinning! :shock:

Replica van de BMW G450RR bij Used Before

Geplaatst: do dec 30, 2010 20:25
door henk-v
Wie Frans een beetje kent weet ook dat één van zijn vele vrienden een bijna maniakale fobie heeft als het de Dakar betreft.
Jazeker, Jac Thiel ademt bijna de Dakar door elke vezel in zijn Tilburgse lijf en dat zie je ook in zijn zaak aan de Nieuwlandstraat 55 in de Brabantse winkelstad.

Jac gaat ook als sluiter in de rij mee naar de Libya Rally waar Frans volgende lente weer de Riding School zal leiden (of lijden?). U kan zich nog steeds inschrijven en Jac Thiel kan U daar alle nodige info over bezorgen terwijl Frans in Argentinië zijn werk doet voor de public relations.
Meer info: info@usedbefore.nlDit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.

Als U soms een exacte replica van de BMW G450RR bolide wil bewonderen en daarbij wat inside en vooral technische know-how wil horen hoe dit juweeltje is ontstaan gedurende het laatste jaar, kan terecht bij Used Before op bovenstaand adres. Ondertussen vindt uw vrouw misschien wel iets in Jac's Used Before shop voor tweedehands artikelen.

bron; http://www.fransverhoeven.com

Fabio & Pablo Santiago op bezoek

Geplaatst: do dec 30, 2010 20:27
door henk-v
Zo ongeveer op dit moment moeten Frans en zijn maats van het BMW-Monster-Speedbrain team buiten rijden na de keuring die om 13.00 geprogrammeerd stond.
Later op de dag hopen we nog wat beeldmateriaal te kunnen tonen van deze toch altijd weer spannende gebeurtenis.
Gisteren werd Frans nog aangenaam verrast door het bezoekje van Fabio en Pablo Santiago. U herinnert zich zeker wel de avonturen van vorig jaar waarin de familie Santioago zo'n cruciale rol speelde. Het knettergekke rallyduo had in de nacht snel even de 700 km vanuit Cordoba afgelegd om Frans gedag te komen zeggen. Fier als Argentijnse Tango danseressen paradeerden ze in het gesloten bivouac dat normaal enkel is gereserveerd voor de deelnemers en hun equipes. Frans kon hen echter binnen loodsen en de twee hadden de dag van hun leven. Overal moesten foto's worden gemaakt en de home made customised "Frans Verhoeven " banner die ze hadden meegebracht heeft bijna overal opgehangen waar publiciteit kon worden gepakt.


's Middags schoven de twee symphaticos ook hun benen mee onder tafel en werden de banden nog wat dichter aangehaald met het Speedbrain team. 's Avonds moest het olijke duo dan weer terug, 700 km naar Cordoba, hun thuishaven.
Binnen enkele dagen, als de Dakarkaravaan Cordoba zal passeren, is het hele team al uitgenodigd om te komen dineren bij Fabio die in de Argentijnse steak business zit, ze zullen niks te kort komen, dat staat nu al vast.
Vanavond worden de officiële teamfoto's gemaakt door topfotograaf Willy Weyens die voor het team is ingehuurd om ons allen thuis van actiefoto's te voorzien. Marcel Vermeij van Rallymaniacs zal daarentegen de bivouac kiekjes voor zijn rekening nemen zodat Marcel en Willy ook hier in Buenos Aires de Vlaams-Nederlandse banden nog eens accentureren.
We proberen via de link die we nog ergens moeten plaatsen de TWEETS van Berrt Duursma nog live aan U mee te geven. Hou de komende dagen de site vooral nauw in de gaten, er sluipen overal veranderingen in zodat U door de bomen soms het bekende bos niet maar gaat zien.

Zondag 2 januari: Victoria - Cordoba (Motoren en quads)

Geplaatst: zo jan 02, 2011 14:48
door henk-v
Road section, 566 km
Special, 192 km

De motoren en quads rijden vanwege de smalle wegen een andere route dan de auto's en de trucks. Na een lange verbindingsrit volgt de eerste special. De klassementsproef is technisch en het terrein wordt steeds bergachtiger.

10.35 - Het was een beetje zoeken naar de nieuwste ASO kneepjes in het IRITRACK systeem, maar we hopen dat we er iets op hebben gevonden om iedereen de standen zo goed mogelijk te laten volgen.

10.40 - De motoren zijn in ieder geval al een heel eind op weg naar het eerste DSS ( Départ Stage Special ) om te beginnen aan hun eerste echte opdracht, een special van 192 km over smalle wegen en 7 waypoints vooraleer ze het eindpunt bereiken. Een opwarmertje zou je denken ? Ik dacht het niet, er kunnen vandaag al grote verschillen worden opgetekend voor diegenen die niet bij de zaak zijn vanaf de start.

12.35 - Nog anderhalf uurtje geduld vooraleer de jongens eraan beginnen, vandaag hebben de motoren een gedeeltelijk andere route dan de wagens en de trucks omdat deze op sommige plaatsen te nauw zijn om het bredere verkeer te laten passeren. Even wat andere zaken dan maar om de tijd v te verdrijven .....

■Buenos Aires : Stamp City voor de deelnemers, wie al een keertje het privilege heeft gekend het Dakar scruteneering proces van nabij te volgen weet het al, dit is ht meest stressvolle deel van de Dakar, zeker voor de amateur of diegenen die voor de eerste keer meedingen naar eenstartplaats. Als één van deze vakjes openblijft kan je het vergeten, dan mag je terug naar huis. Op zich zijn het allemaal normale simpele eisen die worden gesteld en als de deelnemers hun huiswerk geod hebben gemaakt is er ook geen probleem. De grootste obstakel stamp is die van de technische controle die ook dit jaar bij sommige Nederlanders voor extra stress momenten zorgde.
■Het ASO reglement is vanaf dit jaar onverbiddelijk voor het type en aantal motoren dat mag worden gebruikt. Op de foto hiernaast kan U duidelijk het loodje zien dat wordt gebruikt door de officials om te controleren of er niet wordt gefraudeerd. Vorig jaar werdt Frans er later op betrapt dat hij ongeoorloofd een blokje had gewisseld wat hem dan weer een fikse tijdstraf opleverde. Het loden zegel mag dit jaar tweemaal worden verbroken, volgens de regels mag men alles doen aan een motor zolang het onderste stuk van het blok in het frame blijft zitten. De bovenkant mag zo dikwijls als nodig worden herbouwd. Voor de grote teams zou dit wel eens de nachtmerrie kunnen worden vanhun race. Voordien werden regelmatig volledige blokken gewisseld alsof het een lieve kust was. Op deze manier wordt het deelnemersveld wel wat meer op gelijk niveau geplaatst zodat er meer kanshebbers zijn om te zegevieren. ■Hiernaast zien we de bike van Jonah Street, en meer bepaald het satelliet-based Ititrack communicatie systeem waarop we de komende weken weer zullen sakkeren. ASO doet alle moeite van de wereld om de surfers te dwingen om via hun eigen dakar.com kanalen de wedstrijd te volgen. Toch zullen we alle moeite van de wereld doen om iedereen weer zo goed mogelijk van documentatie te voorzien gedurende de twee komende weken.

Afbeelding

13.38 - Het wordt stilaan tijd om het nieuwe Iritrack systeem van naderbij in de gaten te houden, binnen het half uur gaat Marc Coma de start nemen van de Dakar 2011. OP Frans moeten we dan nog een 23 minuutjes wachten vooraleer hij zijn BMW450RR aan het werk kan zetten. Mischien nog snel de tijd om enkele foto's te bekijken die we hebben binnen+ gekregen van de paradeshow van gisteren.

Geplaatst: zo jan 02, 2011 18:31
door henk-v
13.55 - Als we het goed hebben zijn de eerste renners zonet van start gegaan. met Coma op kop en Despres in zijn kielzog kunnen die twee alvast het robbertje beginnen uitvechten dat ze vorig jaar gestart zijn. de twee paradepaardjes van KTM spraken niet meer met elkaar na de tijdstraf die Despres en boomlange Spanjaard aansmeerde na een navigatiefout. Om dezelfde reden heeft Despres geëist dat KTM dit jaar twee totaal onafhankelijke structuren opzette om de team uit elkaar te houden terwlijk ze toch allebei de KTM kleuren verdedigen. We zijn nu al ben hieuwd waar dit gaat eindigen.

14.13 - Gisteren nadat Frans vertrokken was hadden we nog even contact met onze Nederlandse BMW piloot. Hij had weinig nieuws te melden, alles was perfect verlopen nadat hij het podium was afgereden op zijn gewone manier, de massa was weer enorm enthousiast zoals stilaan ook iedereen wel weet en na de rit van 377 km was hij nog voor donker in het bivouac. In tegenstalling met vorig jaar loopt de motor super (herinner U nog de benzineproblemen vantoen die al voor menige nachtmerrie zorgde) en volgens Frans worden de mensen nog elke keer gekker. De sfeer in het team is top en vanavond slaapt Frans in de camper van het Speedbrain Team, samen met Zé Helio en Paolo. "Het voornaamste is dat ik er morgen de kop bijhou en netjes mijn etappe afwerk. Het is zo ongeveer dezelfde special die we vorig jaar kregen, dus ik spreek je morgenavond als ik in Cordoba ben."

14.31 - De DSS tracker van ASO meldt dat er nog maar een 10 tel rijders de baan op zijn maar we kunnen er wel van uitgaan dat we zoals alle andere jaren een tiental minuutjes achterop hinken met deze ASO informatie.

14.35 - Via deze link kunnenjullie in de agate houden wie er allemaal van start is gagaan : http://www.dakar.com/dakar/2011/us/stag ... age-1.html OP dit ogenblik zijn er een20 talrenners vertrokken, Frans hoort daarbij te zijn !!!! Hoe zeggen ze dat ook alweer in Friesland : IT GEHT OAN !!

14.40 - WP is gepasseerd door de eerste rijders en Despres heeft zijn start niet gemist, hi lijdt de eerste dans voor Com (27") en Chaleco (36"). Casteu Villadoms volgen, er zijn tien rijders gepasseerd ondertussen.

14.52 - Nadat de eerste tien motoren het eerste WP hebben bereikt is Ullevalseter (NOR) al meer dan 3' trager dan Despres , de tweede van vorig jaar heeft meer kiloeters nodig om warm te draaien. Wees maar zeker dat we Pal Anders later in de wedstrijd nog terug gaan zien.

15.00 - Despres, Coma en Lopes Contardo zijn al voorbij WP2 en wij wachten nog op de doorkomst van Frans Verhoeven op het eerste WP. Ondertussen is Mischa ook aan de slag gegaan met zijn eigen SUPER IRITRACK SYSTEEM. Hopelijk is die snel klaar want ik word nu al een beetje moe van dat ASO gesukkel !!

15.01 - Eindelijk licht in de duisternis, Frans is langs het eerst WP gevlogen en heeft al 9 tegenstanders virtueel voorbij gestoken. Hopelijk houdt hij er wel het hoofd bij en kunnen we straks wellicht al een eerste klein succesje vieren. Voorlopig ligt hij op een virtuele 7e plaats met 57 seconden. Faria is bij de allersnelste als we bekijken op welke plaats de Portugees is vertrokken (11)

15.10 - Aan het tweede WP moet Frans twee plaatsen toegeven, maar belangrijker is de tijd die hij verloor, waar het tijdverlies net nog binnen de minuut bleef is het nu al opgelopen tot bijna 2' in dit korte stukje naar WP2. Dit doet vermoeden dat hij ofwel een navigatiefoutje of slippertje heeft gemaakt.

15.25 - Na 59'47" kwam Despres voorbij het eerste CP, Despres doet net iets beter met 58'36". Faria (waterdrager Despres) blijft ook aan dit eerste CP als tweede in de virtuele stand.

15.35 - Het is even wachten op de man van Poppel (Be), voorlopig nog niks aan de hand maar voor ons mag hij gaan komen !!

15.36 - Frans is aan CP 1 voorbij gekomen op een tiende plaats met een achterstand van 1'21". Dat wil zeggen dat hij wat tijd heeft goed gemaakt sinds de passage aan WP2. Hopelijk kan hij deze trend doorzetten zodat Fabio en Pablo Santiago vanavond hun held met grote praal kunnen ontvangen in Cordoba. Vanavond is Frans uitgenodigd om het avondmaal te komen nuttigen met de rest van het Speedbrain Team bij de familie Santiago die ze vorige jaar leerden kennen na hun desastreuze tweede etappe.

15.46 - Even terloops omerken, de Iritrack of iritant zoals U wil geeft schijnbaar enkel de Way points weer die de deeelnemers op hun GPS te zien krijgen. Dit Way point kan een Check Point zijn maar dat is niet noodzakelijk. Het kan ook gewoon een positionering zijn die moet worden bevestigd door de GPS apparatuur. Ook de navigatiemiddelen zijn dit jaar weer aangepast en opnieuw gereglementeerd. Dat is allemaal nog wat teveel om ook deze dikke boterham op de eerste dag aan te pakken, daar komen we de volgende dagen nog wel op terug.

15.50 - Despres , Coma, Chaleco en consoorten zijn nu een kleine twee uur onderweg en zij hebben WP4 gehaald. We zullen de komende dagen proberen uit te vissen welke afstanden de rijders nog voor zich hebben want nu is het koffiedik kijken op de kaart en inschatten hoeveel kilometer een streepje is van 3 of 4 mm ???

16.00 - Frans Verhoeven komt met een achterstand van 02'58" achterstand door aan WP4. Hij blijft wel zijn top tien plaats vasthouden maar Despres gaat het minder goed blijkbaar. Cyril heeft nog steeds geen teken van leven gegeven aan dit 5 controlepunt waar Coma, Chaleco en Street. Street is in de laatste stukken van deze etappe telkens enkele plaatsen opgeschoven en lijkt een gevaarlijke man te worden voor de etappezege.

16.02 - De Franse motorrijder Esquirol heeft in de verbindingsroute een zwaar ongeval gehad en zou met veelvuldige botbreuken zijn afgevoerd naar het ziekenhuis.

16.12 - Aan het tweede Check Point heeft Despres zijn leidersplaats moeten afstaan aan zijn waterdrager Faria. Coma volgt op de derde plaats en Frans Verhoeven klimt een plaatsje ten nadele van Viladoms. Frans heeft nu een achterstand van 04'40" op Faria die de revelatie van de dag lijkt te gaan worden. Samen met Conçalves en Zé Helio staat Frans met drie BMW's in de top tien. Samen maken ze van het BMW team een sterk hecht blok dat graag de KTM heerschappij wil doorbreken.

16.28 - Villadoms heeft aan het WP6 weer haasje over gedaan met Frans zodat hij weer op het randje top tien balanceert. Hopelijk kan hij in deze laatste kiloeters nog wat tijd goedmaken zodat de eerste top tien plaats en feit is. Despres, Coma, Street en anderen hebben het Arrivée punt al bereikt . Faria is de snelste van de dag wat niet verwonderlijk is als we zijn palmares nakijken. Ook wanneer de Dakar nog in zijn thuisland Portugal startte was hij dikwijls de te kloppen man op de Portugese wegen. Despres krijgt de op één na snelste tijd op zijn naam en Coma is een voorlopige derde. We wachten op de rest van de deelnemers, voor ons op Frans Verhoeven !! Waar zal hij eindigen. Wordt het een eerste Top Tien op deze eerste dag ??

16.40 - Frans Verhoeven is net als tiende binnen gereden aan het ASS (Arrivée Stage Special) , het is nog mogelijk dat er één of andere snelle achterkomer hem voorbij steekt in de tijd maar we kunnen nu al tevreden zijn met dit resultaat. 3 BMW's uit zijn stal posteren zich in de top tien, een heel verschil met vorig jaar waar Frans de gehele eerste week met de billen dicht geknepen reed in de vrees om weer een nieuw mankement te ontdekken.


bron http://www.fransverhoeven.com/