zaterdag, 16 januari 2010 00:00 @J .
Stage 14 - Santa Rosa > Buenos Aires Saturday, January 16
Liaison : 166 km
Spéciale : 206 km
Liaison : 335 km
Total : 707 km
Celebrate the heroes
From the first to the last, staying focused is key on this final special where the statistics are formal: there are always withdrawals just a few lengths away from the finish. The 206 kilometres of special, covered on very fast tracks therefore have to be negotiated extremely carefully. At the finish, the heroes of this 32nd edition will at first be celebrated in the village of San Carlos de Bolivar. The aficionados, aware that the most intense moments of joy occur on the line, will certainly have come in numbers. After the avalanche of emotions, the competitors will drive to Buenos Aires where a huge crowd will be expecting them for more glorious moments.
11.15 - Goedemorgen Nederlandse Dakarfans, we zijn er bijna klaar mee.... nog een dagje de PC afbeulen en we kunnen er weer een jaartje tegen .......
11.16 - Vandaag staat alles in het teken van de snelheid , rechttoe ... rechtaan, "all the way to San Carlos de Bolivar" . Na een lange verbindingsroute die van Santa Rosa de la Pampa loopt, tot aan het pittoreske stadje Trenque Lauquen. Daar hebben zich nu al vele duizenden fans verzameld langs de boorden van de wegen waar de karavaan passeert, en nog een veelvoud hiervan is op dit moment zijn tentjes aan het opstellen langs het traject van de special want het wordt weer warm. Niet zo warm dan de laatste dagen en in Buenos Aires zou er zelfs onweer in de lucht hangen voor vandaag en morgen maar zweterige temperaturen van 30°C zullen alweer vlot worden bereikt. Doe daar het stof bij dat de karavaan kwistig in het rond doet vliegen en de toeschouwers zullen vanavond de bewijzen dragen van een dag top motorsport.
11.35 - Vanaf de start zullen alle registers moeten worden open getrokken, zowel bij de motoren als in het autoklassement staan er nog grote belangen op het spel waarvoor op deze laatste dag nog aardig kan worden gestreden. Vanaf de start laten de rijders de Lagunas Las Tunas Grandes en zijn pampas links liggen en stormen richting San Carlos de Bolivar. de Argentijnse motorsportgekke fans zullen zich hopelijk gedisciplineerd gedragen nadat eergisteren de finish der wagens al moest worden verlegd wegens de massale belangstelling in dit land waar de motorische sporten de tweede plaats innemen qua populariteit. In de auto klasse was de laatste dagen al wat frictie te bespeuren in het VW kamp waar de grote kanonnen Sainz en Al Attiyah bij wijze van opwarming elkanders bloed drinken voor ontbijt. De strijd zal vandaag op het scherpst van de snede worden gevoerd en de twee outsiders Peterhansel en "Chichi" Chicherit van de X-raid BMW stal mogen daarbij de rol van scheidrechter gaan spelen, zowaar geen simpele opdracht. Op het laatste moment was er gisteren nog een meeting met de organisatie om zoals gewoonlijk wat te rommelen met de reglementen maar gelukkig is het niet zover gekomen en zal de wedstrijd worden gestreden zoals het reglement voorschrijft in verband met startvolgordes en vertrektijden.
11.55 - Niet alleen bij de wagens onderling worden soms harde woorden heen en weer geslingerd. Sainz vond dat zijn ploegmaat Nasser veel te gevaarlijke inhaalmanoeuvres uitvoerde op ogenblikken dat hijzelf het gas minderde om tragere motorrijders te passeren. Nasser trok zich hiervan niks aan wat dan weer voor penibele situaties, en hier en daar ook een "touché" tussen beide VW Touaregs voor gevolg had. Ook verderop in het veld waren auto's die zich zwaar bezondigden aan dezelfde aartsgevaarlijke inhaalacties. Zo beloofde een Australische motorrijder die door de Monster Hummer van crazy Robby Gorden ei zo na in het decor werd in geboord de Amerikaan enkele rake vuistslagen als hij hem zou ontmoeten in het bivouac. In feite hebben de motorrijders groot gelijk, het Sentinel systeem is speciaal in het leven geroepen en iemand dit ooit het signaal heeft gehoord weet dat je stikkestomdoof moet zijn als je dat schriele oorverdovende alarm niet hoort.
12.10 - Frans Verhoeven liet gisteren via SMS verkeer een paar keer weten dat ze nog steeds op weg zijn om de BMW G450X terug in hun bezit te krijgen. Het laatste wat we van onze Drie Musketiers hoorden was dat ze omstreeks middernacht Nederlandse tijd op 200 km van Buenos Aires waren. De bezemwagen lag op dat moment nog 500 km achter hen. Zoals gewoonlijk is ook de communicatie met ASO op dit niveau hoogst onbetrouwbaar, want eerder was gemeld dat de motor al lange tijd op weg was naar BA. Het volgende plan was dan maar om te kamperen voor de poort van de haven om de truck te onderscheppen bij het inrijden van de haven terreinen. Daar willen ze dan de BMW weer helemaal opknappen en de laatste dagen nuttig besteden voor testing in deze toch wel uitzonderlijke condities. Wie weet staan ze hier binnen 11 maanden weer aan de start ?
12.43 - We wagen een poging om hiernaast de live covering te projecteren voor U van de start van vandaag. We zijn er nog niet zeker van dat deze live zal worden uitgezonden maar we hebben er goede hoop op.
13.50 - De eerste rijders zijn onderweg voor hun special van 202 km. Na 66 km is de zeer voorlopige tussenstand : 1 Ullevalseter, 2 Coma ...... we merken dat Lopes naar de tweede plaats klimt maar toch 34" toe moet geven aan de Noor. Duclos is op dit moment de vierde met een achterstand van 39".
14.10 - Rodrigues probeert al wat mogelijk is om toch nog zijn laatste kansen te verdedigen, hij neemt de leiding over van Ullevalseter. Met een tijd van 28'05" moet het wel erg snel gaan vandaag.
14.20 - ASO heeft het alweer mooi voor mekaar met Despres ..... geen Iritrack gegevens voorlopig, problemen ? of wil ASO de spanning kunstmatig opdrijven door hem niet in de lijsten te laten verschijnen, dan wordt het toch nog lekker spannaend zal Etienne Lavigne gedacht hebben.
14.25 - ASO bevestigde net dat Despres zijn positie niet wordt doorgegeven door hun iritant systeempje ..... leuk als je de leider van het algemeen klassement niet weet zitten voor de duizenden volgers.
14.27 - Er gebeuren alweer rare dingen met onze gegevens maar Ullevalseter vertraagd in ieder geval niet, met een tijd van 52'59" over 121 km maakt hij vaart en neemt een stevige optie op de tweede plaats in het AK. Coma ligt inderdaad al op 01'03" van de leidende Noorse rijder die door de nationale postmaatschappij Bring wordt gesponsord.
14.36 - Weer gaat Helder Rodrigues onder de tijd door van de zware machines en zet daardoor de voorspellingen dat de dikke KTM's in het voordeel zouden zijn op de helling. Hij is een tikkeltje meer dan een halve minuut sneller dan Ullevalseter.
14.50 - Nadat iedereen overtuigd was dat Rodrigues de snelste tijd had neer gezet komt daar plots de andere Portugees Faria die als waterdrager van Despres liefst zo dicht mogelijk in diens buurt hoort te rijden. Hij is de snelste na CP1, ook op de pagina van dakar.com komt Despres zelfs op de pagina van de positie doorkomsten niet aan de bak ..... zou er toch iets mis zijn met de Andorees met Parijse roots? Zou de winst hem op het laatste moment ontglippen en naar Jan Paal Ullevalseter gaan ? Het zou zo maar kunnen natuurlijk, want je bent er pas als je alle stempeltjes netjes op de correcte manier hebt weten te verzamelen en opgeteld de kortste tijd neer hebt kunnen zetten.
14.57 - Het feit dat wel waterdrager Faria is langs gekomen wijst er duidelijk op dat ook Despres nog steeds gewoon mee om de knikkers aan het strijden is, anders zou Faria "nooit of vanzeleven" de snelste tijd gehad hebben aan CP1. Henk Knuiman is als 9e gepasseerd, goeie prestatie van Henk die de laatste dagen wat beter in zijn vel lijkt te zitten.
14.59 - Hans Jos Liefhebber, zestiende passant en een 19 de tijd. Hans zal vandaag geen onnodige risicos nemen om dan langs deze bekende WRC pistes nog tegen het gravelige canvas te gaan. Uitrijden is voor hem nu de boodschap en de eerste en enige bekommernis.
15.03 - Deze laatste etappe ontspint zich als één lange spurt, we kunnen de ontwikkelingen maar amper bijbenen, ook aan km 177 is Helder Rodrigues de snelste en kijk wie plots ook weer meedoet ? Yes, Cyril Despres is er nog bij , op de vierde plaats wordt hij nu genoteerd, net voor Lopes die het laat schieten voor vandaag. Geen tweede plaats Algemeen voor "Chaleco" op zijn Aprilia twee cilinder ! Duclos doet er wel alles aan om de vijfde plaats nog in te pikken van Fretigne.
15.07 - Ullevalseter is niet van plan dit nog af te geven, met een laatste inspanning gaat hij er nog volledig voor in de hoop dat hij voldoende over zal houden op Chaleco om de tweede plaats te pakken, We zij er redelijk zeker van dat dit gaat lukken.
15.10 - Ik denk dat Ullevalseter al over de finish is, alhoewel alle trackers verschillende informatie geven, ze lijken wel te flippen in het zicht van Buenos Aires. Ook Despres en Coma worden al in het ASS gemeld......
15.11 - Achter de eersten jaagt Faria nog op de etappe overwinning, hij is nog steeds overtuigend sneller dan de rest van het veld aan km 177 en lijkt aan zijn broodheren te willen bewijzen dat hij ook had kunnen meedingen voor de top drie.
15.14 - Rodrigues lijkt rond CP3 terrein te hebben verloren want daar werd hij op 6" gezet van Ullevalseter waar hij voordien een voorsprong had van een halve minuut. Ook op CP3 is Faria de snelste in deze etappe.
15.21 - Ullevalseter blijft met de beste tijd boven staan, Duclos heeft er alles uitgeperst om de vijfde plaats te pakken, om daarvoor uitsluitsel te geven moeten we wachten op Fretigne.
15.23 - Faria neemt de laatste etappe als waterdrager van Despres voor zijn rekening. Hij wint met een voorsprong van 3' 45" op Ullevalseter die vandaag niet meer werd bedreigd voor zijn tweede plek.
15.26 - Enkel Iritrack kan Fretigne zijn vijfde plek nog laten behouden, sinds lange tijd is er van hem niks vernomen.
15.29 - Duclos heeft het niet kunnen redden, Fretigne moest slechts seconden toegeven op de snellere KTM machine van Duclos en behoudt zijn vijfde plaats.
15.59 - Henk Knuiman lijkt vandaag toch nog een top tien plaats uit de brand te slepen, hij gaat Lopes vooraf in het lijste van beste 10 rijders in deze laatste etappe. Han Jos Liefhebber klokte zopas in als voorlopige 27e finisher.
16.02 - Tussen de bedrijven door laat Frans Verhoeven weten dat ze pas om 16.00 plaatselijke tijd de motor in ontvangst kunnen nemen van Benoit Lavigne, de chauffeur van de "camion balai" die nog steeds op weg is naar de haven van Lima.
bron;
www.fransverhoeven.com