Het BIG cafe
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
http://www.sat24.com/af
Het weer in de grote zandbak zuid oost Algerije, morgen 5 vluchten geplanned (hopelijk de laatsten deze rotatie) die waarschijnlijk worden geannuleerd. Zicht minder dan 800 meter, zandstormen en onweer op komst vannacht en morgen. 42 graden !
Zat ik maar op mn Big!!
R
Het weer in de grote zandbak zuid oost Algerije, morgen 5 vluchten geplanned (hopelijk de laatsten deze rotatie) die waarschijnlijk worden geannuleerd. Zicht minder dan 800 meter, zandstormen en onweer op komst vannacht en morgen. 42 graden !
Zat ik maar op mn Big!!
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
nog ff geduld en je mag weer
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Hopen dat die Algarijnse ILS monteur geen slechte nacht heeft gehad
Big Bigger Tiger en weer Big
Het lullige is dat ik op een buitenstation zit (uur Oost van Hassi Messaoud), midden tussen de duinen ipv op de basis, omdat ik ff een zieke collega vervang. Dinsdag naar huis?? Zal wel donderdag worden, wel op tijd thuis voor de Brabo's.
Gr
R
PS, de ILS is altijd buiten werking als je die nodig hebt, storm en regen kan ie NIET tegen.
Gr
R
PS, de ILS is altijd buiten werking als je die nodig hebt, storm en regen kan ie NIET tegen.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Het laatste ritje dat ik gelogd heb piekte mijn (niet super goed gecalibreerde) temperatuurmeter op 81C. Volgens http://weerverleden.nl/20140422&all was het toen gemiddeld 12,5 graden buiten. Als de buitentemperatuur omhoog gaat vind ik een waarde van 90 graden niet heel erg raar. Bij luchtgekoelde Ducati's staat 90 graden precies op het midden van de temperatuurmeter (en houdt op bij 110)Ouwe Reus schreef:Sinds kort een oliethermometer op de BIG, met de sensor naast het oliefilter. Laatst met "waterkoeling" op de snelweg was de maximale temperatuur 81 graden en vandaag lekker spelend door de polder piekte de temperatuur even de 90 graden aan (droog en stukken warmer).
Deze temperatuur is toch niet verkeerd, voordat deze door oliekoeler word gepompt?!
Oh ja, mijn sensor zit op het stuk waar de olie het carter uit komt, om omhoog door de oliekoeler gepompt te worden.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
de olie wordt niet vanuit het carter naar de olie koeler gepompt, het is andersom, de oliekoeler zit in de terugvoer van de kop naar het carter. Dus de olie verlaat de kop op het eind van het smeerkanaal verhaal en gaat via de koeler naar het carter. Als de olie uit het carter is opgezogen gaat ie via de oliepomp door het filter rechtstreeks de krukas in. Vandaar het belang die keerring ieder keer te vervangen als het deksel er af is geweest. Als de olie door de koeler naar de kop zou gaan dan blijft er door alle weerstand bijna geen druk meet over om op de belangrijkste plaatsen echte druksmering te hebben. Het heeft ook weinig zin om een koeler met de maximale olie druk te belasten.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Hmm, daar heb je een punt.futurist schreef:de olie wordt niet vanuit het carter naar de olie koeler gepompt, het is andersom, de oliekoeler zit in de terugvoer van de kop naar het carter. Dus de olie verlaat de kop op het eind van het smeerkanaal verhaal en gaat via de koeler naar het carter. Als de olie uit het carter is opgezogen gaat ie via de oliepomp door het filter rechtstreeks de krukas in. Vandaar het belang die keerring ieder keer te vervangen als het deksel er af is geweest. Als de olie door de koeler naar de kop zou gaan dan blijft er door alle weerstand bijna geen druk meet over om op de belangrijkste plaatsen echte druksmering te hebben. Het heeft ook weinig zin om een koeler met de maximale olie druk te belasten.
futurist
Op welk punt meten de meeste luchtgekoelde motoren hun olietemperatuur? Voor of na de oliekoeler?
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
in de oliepan, carter of verzamelplaats van de olie. daar heeft het ook de meeste zin want daar "zit" de temperatuur in de olie.
auto motoren hebben eigenlijk nooit een olietemp meter/lampje. wel hebben ze tegenwoordig een temp sensor van de olie voor bv het management systeem. die sensoren vind je dus bijna altijd in het carter.
Vroegahh, zie de niet zo piep monteur had je vaak een aftermarkt olie druk en temp sensor in je Manta zitten bijvoorbeeld en daar kon je dan een t stuk kopen voor in het gat van de oliedruk sensor(lampje) en daar kwam dan het potje van de drukmeter en op het t stukje daarvan de sensor van de temp meter en dan meet je de temp van de olie direct uit het carter. Als de olie temp in de kop wordt gemeten zal ie vast wat hoger zijn als de feitelijke olie temperatuur. tegen woordig mag de olie ook gerust boven de 100graden komen. Om dat niet uit de klauw te laten lopen vind je dus ook steeds meer motoren met een warmte wisselaar waar motorolie en koelvloeistof doorheen gaan. koude motor warmt de koelvloeistof (warmt snel op door de thermostaat) de olie op en bij warme motor koelt de olie de koelvloeistof mee af. bij erg hoge olie temp kan dan de koelvloeistof de olie weer helpen af koelen. De olie temperatuur is dus een belangrijke factor maar ik denk dat als er genoeg olie in de Big zit dat de olie temperatuur niet vaak voor problemen zorgt. de olie druk weer wel zoals sommige hier hebben gemerkt.
PS de Big is overigens niet echt lucht gekoeld, (meer een combinatie) daar zijn de koelribben veel te klein voor, Suzuki hanteerd al vele jaren SACS, dwz dat de motorolie op cruciale plaatsen tegen het metaal wordt gespoten om die delen te koelen. Daarom zit de olie koeler er op. Ook daarom zit de oliekoeler in het terugvoer kanaal, jaag je de olie op max druk door de koeler dan krijgt de olie ook niet echt de tijd om af te koelen.....
futurist
auto motoren hebben eigenlijk nooit een olietemp meter/lampje. wel hebben ze tegenwoordig een temp sensor van de olie voor bv het management systeem. die sensoren vind je dus bijna altijd in het carter.
Vroegahh, zie de niet zo piep monteur had je vaak een aftermarkt olie druk en temp sensor in je Manta zitten bijvoorbeeld en daar kon je dan een t stuk kopen voor in het gat van de oliedruk sensor(lampje) en daar kwam dan het potje van de drukmeter en op het t stukje daarvan de sensor van de temp meter en dan meet je de temp van de olie direct uit het carter. Als de olie temp in de kop wordt gemeten zal ie vast wat hoger zijn als de feitelijke olie temperatuur. tegen woordig mag de olie ook gerust boven de 100graden komen. Om dat niet uit de klauw te laten lopen vind je dus ook steeds meer motoren met een warmte wisselaar waar motorolie en koelvloeistof doorheen gaan. koude motor warmt de koelvloeistof (warmt snel op door de thermostaat) de olie op en bij warme motor koelt de olie de koelvloeistof mee af. bij erg hoge olie temp kan dan de koelvloeistof de olie weer helpen af koelen. De olie temperatuur is dus een belangrijke factor maar ik denk dat als er genoeg olie in de Big zit dat de olie temperatuur niet vaak voor problemen zorgt. de olie druk weer wel zoals sommige hier hebben gemerkt.
PS de Big is overigens niet echt lucht gekoeld, (meer een combinatie) daar zijn de koelribben veel te klein voor, Suzuki hanteerd al vele jaren SACS, dwz dat de motorolie op cruciale plaatsen tegen het metaal wordt gespoten om die delen te koelen. Daarom zit de olie koeler er op. Ook daarom zit de oliekoeler in het terugvoer kanaal, jaag je de olie op max druk door de koeler dan krijgt de olie ook niet echt de tijd om af te koelen.....
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Wil geen betweter zijn maar de volgorde volgens Cor's uitleg klopt niet helemaal, zie bladzijde 4-10 WPHB.
Olie in het carter - oliepomp - filter - deels gaat het de krukas en de oliegallerij voor de bak in (via die lekkere keerring) en deels via de oliekoeler de kop in - via de lek kanalen druipt de olie terug het carter in.
Met de opmerking:
Als de olie door de koeler naar de kop zou gaan dan blijft er door alle weerstand bijna geen druk meer over om op de belangrijkste plaatsen echte druksmering te hebben,
wordt precies uitgelegd waarom de tuimelaars en nokkenas zo een teer punt zijn.
R
Olie in het carter - oliepomp - filter - deels gaat het de krukas en de oliegallerij voor de bak in (via die lekkere keerring) en deels via de oliekoeler de kop in - via de lek kanalen druipt de olie terug het carter in.
Met de opmerking:
Als de olie door de koeler naar de kop zou gaan dan blijft er door alle weerstand bijna geen druk meer over om op de belangrijkste plaatsen echte druksmering te hebben,
wordt precies uitgelegd waarom de tuimelaars en nokkenas zo een teer punt zijn.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
VDO leverde vaak ook verloopjes of olieaftappluggen waar de temp sensor in zat.
https://www.louis.de/_402ea342b421b1b55 ... r=10034662
hoe ze dat tegenwoordig doen weet ik niet. Ik praat weer over de auto aftermarket. hoewel het voor de motor nog steeds ook te koop is
https://www.louis.de/_402ea342b421b1b55 ... r=10034653
Ook onderstaande is lange tijd populair geweest voor motoren.
https://www.louis.de/_402ea342b421b1b55 ... r=10034127
die lange steel zit ook onderin de olie temp te meten.
futurist
https://www.louis.de/_402ea342b421b1b55 ... r=10034662
hoe ze dat tegenwoordig doen weet ik niet. Ik praat weer over de auto aftermarket. hoewel het voor de motor nog steeds ook te koop is
https://www.louis.de/_402ea342b421b1b55 ... r=10034653
Ook onderstaande is lange tijd populair geweest voor motoren.
https://www.louis.de/_402ea342b421b1b55 ... r=10034127
die lange steel zit ook onderin de olie temp te meten.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Interessant, maar ben nu ik de war Dus ik heb de temperatuur van de afgekoelde olie te pakken volgens jou.
De BIG-bijbel heeft een mooi plaatje van het oliecircuit. Olie wordt vanuit het carter door oliepomp door het olie oliefilter geperst en vanaf daar gelijktijdig naar zowel naar versnellingsbak, krukas en oliekoeler. Denk dat je ernaast zit Cor voor het stukje "retourleiding".
De BIG-bijbel heeft een mooi plaatje van het oliecircuit. Olie wordt vanuit het carter door oliepomp door het olie oliefilter geperst en vanaf daar gelijktijdig naar zowel naar versnellingsbak, krukas en oliekoeler. Denk dat je ernaast zit Cor voor het stukje "retourleiding".
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op ma jun 02, 2014 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
@ dhc
er circuleert ergens een diagram voor de olie, kan het niet direct vinden maar de olie die naar boven gaat, gaat door kanalen met sproiers aan de kant van de koppeling in het carter. het is best mogelijk dat olie via meerdere wegen naar boven gaat maar het is een bekend feit dat olie koelers niet met olie druk belast worden. ik ga vanavond is even een deksel van een blok trekken waar die aansluiting van de onderste oliekoeler leiding in het deksel precies op aangesloten zit.
futurist
er circuleert ergens een diagram voor de olie, kan het niet direct vinden maar de olie die naar boven gaat, gaat door kanalen met sproiers aan de kant van de koppeling in het carter. het is best mogelijk dat olie via meerdere wegen naar boven gaat maar het is een bekend feit dat olie koelers niet met olie druk belast worden. ik ga vanavond is even een deksel van een blok trekken waar die aansluiting van de onderste oliekoeler leiding in het deksel precies op aangesloten zit.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
ahh, zie hier boven..................
dan zou 1/3 van de olie daar door naar boven gaan, vreemd nooit zo bekeken, zoals ik zie eigenlijk nooit volle olie druk door de koeler, bij deze dus 1/3 door de koeler
futurist
PS blijft dus nog het carter de beste plaats om te meten
dan zou 1/3 van de olie daar door naar boven gaan, vreemd nooit zo bekeken, zoals ik zie eigenlijk nooit volle olie druk door de koeler, bij deze dus 1/3 door de koeler
futurist
PS blijft dus nog het carter de beste plaats om te meten
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
@ Cor,
De 'ingang" van de oliekoeler komt rechtstreeks vanaf het oliefilterhuis om je de moeite te besparen. De oliedrukzender zit op de galerij vanaf de oliepomp, dus voor het filter. De temperatuur zoals Marco het heeft gemonteerd geeft de olietemp na de koeler voor de kop. Ben het met je eens dat de olietemp het beste in het carter gemeten zou moet worden, als er ruimte is misschien een idee om het via de aftapplug te doen? (dank voor de link), of voor de oliekoeler/uitgang oliepomp maar dan zit ie ook op een kwetsbare plek.
R
De 'ingang" van de oliekoeler komt rechtstreeks vanaf het oliefilterhuis om je de moeite te besparen. De oliedrukzender zit op de galerij vanaf de oliepomp, dus voor het filter. De temperatuur zoals Marco het heeft gemonteerd geeft de olietemp na de koeler voor de kop. Ben het met je eens dat de olietemp het beste in het carter gemeten zou moet worden, als er ruimte is misschien een idee om het via de aftapplug te doen? (dank voor de link), of voor de oliekoeler/uitgang oliepomp maar dan zit ie ook op een kwetsbare plek.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za mei 17, 2014 13:15
- Locatie: Poortugaal
Net nog ff rondje gereden, beetje over het gras en bijna onderuit maar het lukt mij nog niet om hem op het achterwiel te krijgen
Hoe krijgen jullie de BIG op het achterwiel?
Hoe krijgen jullie de BIG op het achterwiel?
Suzuki DR800S BIG SR43A '91
Door als een mongool bij het stoplicht weg te rijden. Of door met wielspin door zand/grind te rijden dat dan opeens weer asfalt wordt Echt rijdend en echt opzettelijk heb ik de BIG niet tot meer dan een klein hopje gekregen.john ktm 33 schreef:Net nog ff rondje gereden, beetje over het gras en bijna onderuit maar het lukt mij nog niet om hem op het achterwiel te krijgen
Hoe krijgen jullie de BIG op het achterwiel?
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
[quote="futurist"
dan zou 1/3 van de olie daar door naar boven gaan, vreemd nooit zo bekeken, zoals ik zie eigenlijk nooit volle olie druk door de koeler, bij deze dus 1/3 door de koeler [/quote]
De druk is door het hele systeem gelijk, wordt niet gedeeld. Is hetzelfde als bv waterleiding of een luchtleiding met T stukken. De opbrengst van de pomp (debiet) wordt wel verdeeld door diameter en sproeier grootte.
DUS : als er ergens een ruim lager (bv nokkenas lager) meer lek geeft dan zou moeten, en/of als de pomp niet voldoende druk kan opbouwen door slijtage=lekkage van de lobben, een niet sluitend overdruk ventiel, dan loopt de druk door het hele systeem terug en krijgt het laatste deel van het smeersysteem minder debiet, het smeer probleem van de tuimelaars is hiermee verklaard.
't Is ineens koud (21 graden) harde wind en regen, lange dag morgen om al het uitgestelde vervoer in te halen, heel Algerije was in de problemen, zowel op de pistes/wegen als in de lucht.
R
dan zou 1/3 van de olie daar door naar boven gaan, vreemd nooit zo bekeken, zoals ik zie eigenlijk nooit volle olie druk door de koeler, bij deze dus 1/3 door de koeler [/quote]
De druk is door het hele systeem gelijk, wordt niet gedeeld. Is hetzelfde als bv waterleiding of een luchtleiding met T stukken. De opbrengst van de pomp (debiet) wordt wel verdeeld door diameter en sproeier grootte.
DUS : als er ergens een ruim lager (bv nokkenas lager) meer lek geeft dan zou moeten, en/of als de pomp niet voldoende druk kan opbouwen door slijtage=lekkage van de lobben, een niet sluitend overdruk ventiel, dan loopt de druk door het hele systeem terug en krijgt het laatste deel van het smeersysteem minder debiet, het smeer probleem van de tuimelaars is hiermee verklaard.
't Is ineens koud (21 graden) harde wind en regen, lange dag morgen om al het uitgestelde vervoer in te halen, heel Algerije was in de problemen, zowel op de pistes/wegen als in de lucht.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Veel gas geven zonder de koppeling te verkloten is genoeg om voorwiel licht te maken. Gebeurd soms onbedoeld, maar als je verder naar 8eren gaat zitten zou het wel makkelijker moeten gaan denk ik. Bewust een wheelie maken heb ik iig nog nooit gedaan .john ktm 33 schreef:Hoe krijgen jullie de BIG op het achterwiel?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za mei 17, 2014 13:15
- Locatie: Poortugaal
Suzuki DR800S BIG SR43A '91
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Zelfs een rijdend bankstel (Honda Goldwing) is recht overeind te krijgen, als je maar gek genoeg bent.
Krijg de Big ook wel omhoog maar ik hou het bij een klein sprongetje vanaf een verkeersdrempel, wel de koppeling nodig.
Krijg de Big ook wel omhoog maar ik hou het bij een klein sprongetje vanaf een verkeersdrempel, wel de koppeling nodig.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Waarom komt er dan vanuit het gat waar de onderste olieleiding gemonteerd zit dan olie uit als de olie niet van beneden door de koeler naar boven gaat ?
Op dit fillempie zie je dat betrokkene de krukas aanzwengelt en de olie gulpt er uit. ( op 2 min 16 )
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... Wqb_w0bQps
iets wat bij mij dus niet gebeurde maar das een ander verhaal.
Aangezien ik tegenwoordig van de oliedruk, kanalen en pompen ben vind ik dit café topic erg interessant
Op dit fillempie zie je dat betrokkene de krukas aanzwengelt en de olie gulpt er uit. ( op 2 min 16 )
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... Wqb_w0bQps
iets wat bij mij dus niet gebeurde maar das een ander verhaal.
Aangezien ik tegenwoordig van de oliedruk, kanalen en pompen ben vind ik dit café topic erg interessant
Laatst gewijzigd door kantelaar op di jun 03, 2014 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Zandprutser 1e klas.
Daarom was ik ook verward. Als ik de krukas met de hand draai, komt er ook olie uit het blok geklotst nabij de oliefilter. Oliecircuit is voor mij duidelijk en mijn BIG is het daar helemaal mee eens .kantelaar schreef:Waarom komt er dan vanuit het gat waar de onderste olieleiding gemonteerd zit dan olie uit als de olie niet van beneden door de koeler naar boven gaat ?
Op dit fillempie zie je dat betrokkene de krukas aanzwengelt en de olie gulpt er uit. ( op 2 min 16 )
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... Wqb_w0bQps
iets wat bij mij dus niet gebeurde maar das een ander verhaal.
Aangezien ik tegenwoordig van de oliedruk, kanalen en pompen ben vind ik dit topic erg interessant
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.