Donderdagavond was ik weer terug in NL, en vrijdag ochtend stond ik met motormaat Rob op de stoep bij
StarTrick voor het aanpassen van de uitlaatklepzittingen.
Telefonisch was er al overleg gepleegd en met de Guzzi ben ik daar over de vloer geweest, dus het was ze duidelijk dat het niet helemaal standaard zou worden.
Het uitfrezen was uiteindelijk een kwestie van 15 minuten per zitting. De zitting heeft origineel een binnenmaat van 26.9mm. Na het frezen was dat 29.6mm
Na het frezen van de zittingen, vroeg Hans of ik toevallig ook een radius wilde aanbrengen. Met een rond beitelplaatje welke hij net boven de klepzitting afstelt, kan met één beweging zo al het materiaal wat nog in de weg staat weg gehaald worden. Normaal passen ze dit toe bij het flowen van de inlaatpoort, maar het kan natuurlijk ook bij de uitlaat.
Het bleek dat ik met de Dremel al het meeste weg had gehaald. Waar het beitelplaatje nog wel een materiaal weg haalde, was vlak langs de rand van het koppakkingvlak. Daar durfde ik met de Dremel niet te dicht in de buurt te komen. Met het ronde beitelplaatje kon deze ruimte worden uitgehold. Het is moeilijk op de foto te zien, maar net onder het pakkingvlak loopt de ruimte in de kop een tikkie hol weg, dus nog meer ruimte voor de uitlaatgassen om aan de hele omtrek van de klepschotel weg te stromen.
De XT600-kleppen die bij de kop zaten, waren erg versleten. Vooral de klepstelen van de uitlaatkleppen hadden voelbare slijtage. Nou is het de bedoeling dat dit een low-budget motorblok zou worden. Helaas voelde de heren bij StarTrick ook de overtollige speling en kwamen met zo'n mooie oplossing dat ik het niet kon weigeren: kleppen van een Ducati 916 pas maken in de XT600 kop
Het aanpassen hield in dat alleen de klepstelen op lengte gemaakt moesten worden (afsteken op een draaibank) en een nieuwe groef steken voor de klepspietjes.
Uitlaatkleppen: links Ducati 916, rechts origineel Yamaha XT600. De Ducati klep is 1mm
groter in doorsnede. Deze tweedehands kleppen waren door StarTrick al wat afgeslankt in de overgang van klepsteel naar klepschotel. Precies was ik wilde. Door de 1mm grotere doorsnede komt het afsluitvlak verder naar buiten te liggen en kon er meer uit de binnendiameter van de uitlaatklepzitting gefreesd worden.
Inlaatkleppen: links Ducati, rechts Yamaha. De focus ligt vooral op de uitlaat. Toevallig kwam deze inlaatklep ook erg mooi uit en hoefde wederom alleen de klepsteel op lengte gemaakt te worden. De klepschotel is 1mm
kleiner dan de originele Yamaha-klep. Dit paste nog net op de inlaatklepzitting. De klepsteel is origineel door Ducati al erg mooi verjongt.
De inlaatklep heeft vooral een ander voordeel. Doordat de schotel 1mm kleiner in diameter is, ligt deze net iets dieper in de klepzitting. Hierdoor komt de buitenkant van de schotel vlak met de verbrandingsruimte te liggen. Ook heeft de Ducati-klep een volledig rechte schotel, de Yamaha-klep heeft een klepschotel waar een uitholling in zit.
Voor de flow vind ik dit belangrijk. Wanneer de uitlaatklep begint met openen, kunnen met de Ducati-klep de uitlaatgassen mooi over de inlaatklep richting de uitlaatklep stromen. Niets staat de uitlaatgassen in de weg.
De klepzittingfreesbank kan met net diep genoeg komen om de klepzitting uit te frezen. De rest is handwerk met een Dremel of luchttol en freesjes. Na een paar uur was dit uit de uitlaatkanalen weg gehaald:
Het is op foto moeilijk vast te leggen wat het eindresultaat is:
Links is helemaal bewerkt, rechts is alleen de klepzitting uitgefreesd. In het linker kanaal heb ik de nieuwe vorm van de klepzitting recht naar beneden doorgetrokken. Het hele kanaal heeft een minimale diameter zo groot als de doorlaat van de klepzitting. Op veel plekken is het kanaal enigszins hol uitgefreesd. Rondom de klepgeleider is extra veel weg gehaald ter compensatie van de geleider zelf.
Nou moet het blok weer opgebouwd worden en afgesteld op de rollerbank. Helaas heb ik geen rollerbankuitdraai van mijn motor in de originele toestand. Gelukkig hebben onze Ooster buren dat
wel al een keer gedaan.
Gemeten op het achterwiel. Rood is origineel, blauw is met afgekoppelde "milieu-stekkertje". Een vreemd draadje aan de standaard ECU van de TT600R. Zoals in de testen te zien is, geeft het afkoppelen van dat draadje ineens een meer gelijkmatige koppelkromme.
Het vergelijk voor mijn motor zal de blauwe lijnen zijn.
Wordt vervolgd!