techniek vragen/antwoord
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Ik lees lekker ongeregistreerd mee
Een erg interessant Topic!
Re: IN HET VERLEDEN BEHAALDE RESULTATEN ZIJN DE ENIGE GARANTIE VOOR DE TOEKOMST
« Antwoord #9 Gepost op: November 29, 2012, 06:16:24
===================================================================================================================
Heeft dit blok met de hete zuiger en vervormde cilinder EKS kooien of bewerkte aluminium kooien? Ik zie op bovenstaande foto's beide staan. Welke kooien komen uit het bewuste blok?
===================================================================================================================
Olie; smering en koeling.
De originele kooien zijn van het plaatstalen type. Deze maken loopgroeven in de drijfstangvoeringen en verkleinen zo het dragend oppervlak waarop de rollen lopen. Deze kooien lijken open, maar eenmaal tegen de voering geslingerd, geven ze maar heel weinig ruimte aan de olie, om naar de zuigers te stromen. Het zijn de goedkoopste kooien die op de markt zijn en eigenlijk niet geschikt om in een centrifugaal omgeving gebruikt te worden.
Het is niet de kooi zelf die niet goed is, maar de krachten voortkomende uit de slinger beweging van de uit het midden staande krukaspen. In bijna alle rol- en naaldlagers worden deze plaatstalen kooien gebruikt. Dus het is wel zo gemakkelijk om ze dan ook maar in drijfstangen te gebruiken.
Gemakzucht, prijsbewustzijn, niet beter weten?
We komen er steeds meer achter dat een werkelijk goed geconstrueerde motor eerder rekenwerk is dan kiezen voor het beste lager op de gewenste plaats. En de gebruikte kooi in het toegepaste lager wordt een onbelangrijke factor. De meest bekende plaatstalenkooi wordt gebruikt in het linkerhoofdlager, meer bekend als de Timkenlagers. De twee tegenoverelkaar staande lagers zijn gemakkelijk op de gewenste speling af te stellen, en zelfs met voorspanning te monteren, een min passing (wordt gebruikt in wiellagers)
En wat zien we in deze lagers? Ook een stalen kooi, en dan nog van het meest eenvoudige type. Zo plat als maar kan en slechts op de rollen gecentreerd. Loopt niet op de binnenring of buitenring aan en de kooi stoort de rollen ook niet om hun weg te volgen. De kooi loopt met de rollen mee, en dat gaat zo soepel dat de kooi ook geen slijtage op de rollen en loopvlakken veroorzaakt.
Een ideale kooi, en waarschijnlijk ook erg goedkoop. Maar zet deze ideale kooi in een centrifugaal situatie, en het gaat zeer snel fout.
Zo gaat het ook fout met de plaatstalen kooien, eigenlijk alleen geschikt voor statische assen en lagerhuizen. Ze draaien wel, maar de meedraaiende kooi ondervindt geen enkele kracht om zich naar buiten te verplaatsen.
Zetten we deze kooi in een drijfstang, ongeveer 50 mm uit het midden, en we zien de gevolgen van de natuurwet van de bewegende massa . Een eenmaal in beweging zijnde massa wil eigenlijk alleen maar rechtuit zijn weg vervolgen. Maar dat is niet mogelijk, de drijfstang houd de kooien tegen. Maar dat nemen de kooien niet, ze vliegen dus met steeds grotere kracht naar buiten.
Het gewicht van de kooi is dus van groot belang, hoe minder hoe beter, en hoe meer, zoveel meer wrijving de kooi tegen de drijfstangvoering ondervindt, in het volgen van de rollen. De rollen volgen de omtrek van de krukaspen en de kooi wordt gedwongen de rollen te volgen.
Dat is meestal een heel gevecht, tegen alle natuurlijke krachten in, en dat vinden we terug in de levensduur van alle bewegende delen.
Een ander, eigenlijk geen lagerprobleem, is de capaciteit van het lager om olie door te laten.
Heel begrijpelijk dat tot nu toe er nog niemand erin is geslaagd om kooien te maken die aan alle eisen van een krukaslager voldoet.
Het is al net als met oliepompen, een goede pomp moet je zelf maken.
Goede kooien moet je ook zelf maken.
Op zoek naar de juiste hoeveelheid olie naar de zuigers?
Zoek alle lekkage op en de zuigers zijn er blij mee. Moet de oliepomp wel genoeg geven, maar dat is logisch natuurlijk.
Een erg interessant Topic!
Re: IN HET VERLEDEN BEHAALDE RESULTATEN ZIJN DE ENIGE GARANTIE VOOR DE TOEKOMST
« Antwoord #9 Gepost op: November 29, 2012, 06:16:24
===================================================================================================================
Heeft dit blok met de hete zuiger en vervormde cilinder EKS kooien of bewerkte aluminium kooien? Ik zie op bovenstaande foto's beide staan. Welke kooien komen uit het bewuste blok?
===================================================================================================================
Olie; smering en koeling.
De originele kooien zijn van het plaatstalen type. Deze maken loopgroeven in de drijfstangvoeringen en verkleinen zo het dragend oppervlak waarop de rollen lopen. Deze kooien lijken open, maar eenmaal tegen de voering geslingerd, geven ze maar heel weinig ruimte aan de olie, om naar de zuigers te stromen. Het zijn de goedkoopste kooien die op de markt zijn en eigenlijk niet geschikt om in een centrifugaal omgeving gebruikt te worden.
Het is niet de kooi zelf die niet goed is, maar de krachten voortkomende uit de slinger beweging van de uit het midden staande krukaspen. In bijna alle rol- en naaldlagers worden deze plaatstalen kooien gebruikt. Dus het is wel zo gemakkelijk om ze dan ook maar in drijfstangen te gebruiken.
Gemakzucht, prijsbewustzijn, niet beter weten?
We komen er steeds meer achter dat een werkelijk goed geconstrueerde motor eerder rekenwerk is dan kiezen voor het beste lager op de gewenste plaats. En de gebruikte kooi in het toegepaste lager wordt een onbelangrijke factor. De meest bekende plaatstalenkooi wordt gebruikt in het linkerhoofdlager, meer bekend als de Timkenlagers. De twee tegenoverelkaar staande lagers zijn gemakkelijk op de gewenste speling af te stellen, en zelfs met voorspanning te monteren, een min passing (wordt gebruikt in wiellagers)
En wat zien we in deze lagers? Ook een stalen kooi, en dan nog van het meest eenvoudige type. Zo plat als maar kan en slechts op de rollen gecentreerd. Loopt niet op de binnenring of buitenring aan en de kooi stoort de rollen ook niet om hun weg te volgen. De kooi loopt met de rollen mee, en dat gaat zo soepel dat de kooi ook geen slijtage op de rollen en loopvlakken veroorzaakt.
Een ideale kooi, en waarschijnlijk ook erg goedkoop. Maar zet deze ideale kooi in een centrifugaal situatie, en het gaat zeer snel fout.
Zo gaat het ook fout met de plaatstalen kooien, eigenlijk alleen geschikt voor statische assen en lagerhuizen. Ze draaien wel, maar de meedraaiende kooi ondervindt geen enkele kracht om zich naar buiten te verplaatsen.
Zetten we deze kooi in een drijfstang, ongeveer 50 mm uit het midden, en we zien de gevolgen van de natuurwet van de bewegende massa . Een eenmaal in beweging zijnde massa wil eigenlijk alleen maar rechtuit zijn weg vervolgen. Maar dat is niet mogelijk, de drijfstang houd de kooien tegen. Maar dat nemen de kooien niet, ze vliegen dus met steeds grotere kracht naar buiten.
Het gewicht van de kooi is dus van groot belang, hoe minder hoe beter, en hoe meer, zoveel meer wrijving de kooi tegen de drijfstangvoering ondervindt, in het volgen van de rollen. De rollen volgen de omtrek van de krukaspen en de kooi wordt gedwongen de rollen te volgen.
Dat is meestal een heel gevecht, tegen alle natuurlijke krachten in, en dat vinden we terug in de levensduur van alle bewegende delen.
Een ander, eigenlijk geen lagerprobleem, is de capaciteit van het lager om olie door te laten.
Heel begrijpelijk dat tot nu toe er nog niemand erin is geslaagd om kooien te maken die aan alle eisen van een krukaslager voldoet.
Het is al net als met oliepompen, een goede pomp moet je zelf maken.
Goede kooien moet je ook zelf maken.
Op zoek naar de juiste hoeveelheid olie naar de zuigers?
Zoek alle lekkage op en de zuigers zijn er blij mee. Moet de oliepomp wel genoeg geven, maar dat is logisch natuurlijk.
- Bijlagen
-
- Olie naar de zuiger.jpg (168.37 KiB) 3096 keer bekeken
-
- Cilinderwand smering.jpg (141.84 KiB) 3096 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Kom steeds meer vergeten techniek tegen op de MV.
De Noppen problemen doen mijn geheugen activeren.
Heb ik daar al eens iets over geschreven is dan de vraag.
En dan is het makkelijk om even te gaan plakken. Het zijn mijn eigen verhalen en van plagiaat is dan ook geen sprake.
Ik kom dan ook steeds meer vergelijkende problemen tegen, maar dat is niet vreemd.
Op het gebied van levensduur zijn motorfietsen altijd al de mindere geweest.
Allemaal logica en zelfs de uitzonderingen horen daarbij.
Altijd iemand ergens op deze aarde weet van een motor met wel een uitzonderlijk lange levensduur.
En dat is fijn, zo blijft hoop ons levensmotto.
Maar op hoop kan je geen garantie geven. Zelfs veel hoop werkt niet.
Want daar zit een geheel ander probleem; Wie geeft een hoop garantie?
Of wordt het hopen op, soms bij toeval, een beter resultaat dan de keer daarvoor?
Zo ontstaan motoren waar je alleen maar aan moet sleutelen.
HD heeft het in de afgelopen 100 jaar wel erg bont gemaakt. Maar daar moeten we eigenlijk blij mee zijn.
Anders waren de Noppen problemen vraagtekens geweest zonder ervaring in het zoeken naar oorzaak gevolg en oplossingen.
Nu kunnen we, na even zoeken, de oplossing hier plakken.
Oplossingen gebaseerd op meer jaren toepassen van oplossingen en zoeken naar betere smeersystemen.
De zuigersmering is daar een erg mooi voorbeeld van.
Nog door niemand uitgevonden en toegepast.
Wel zijn de bekende oliesproeiers algemeen geworden.
Maar daar wordt een te grote waarde aan toebedacht.
Het lijkt leuk maar het werkt niet.
De sproeiers houden de zuiger onderkant, een beetje vettig, meer wordt het niet.
Weer typisch een bewering van JVA hoor ik u denken. En dat neem ik u niet kwalijk.
Maar, gelukkig, is het gemakkelijk te bewijzen, zonder de bekende aannames en veronderstellingen.
Gewoon een beetje rekenwerk.
Ik ga weer even op de MV. kijken, zal vast wel weer wat staan.
Het moet iets zijn over zuigersnelheid en centrifugaal krachten.
U hoort hier meer van.
De Noppen problemen doen mijn geheugen activeren.
Heb ik daar al eens iets over geschreven is dan de vraag.
En dan is het makkelijk om even te gaan plakken. Het zijn mijn eigen verhalen en van plagiaat is dan ook geen sprake.
Ik kom dan ook steeds meer vergelijkende problemen tegen, maar dat is niet vreemd.
Op het gebied van levensduur zijn motorfietsen altijd al de mindere geweest.
Allemaal logica en zelfs de uitzonderingen horen daarbij.
Altijd iemand ergens op deze aarde weet van een motor met wel een uitzonderlijk lange levensduur.
En dat is fijn, zo blijft hoop ons levensmotto.
Maar op hoop kan je geen garantie geven. Zelfs veel hoop werkt niet.
Want daar zit een geheel ander probleem; Wie geeft een hoop garantie?
Of wordt het hopen op, soms bij toeval, een beter resultaat dan de keer daarvoor?
Zo ontstaan motoren waar je alleen maar aan moet sleutelen.
HD heeft het in de afgelopen 100 jaar wel erg bont gemaakt. Maar daar moeten we eigenlijk blij mee zijn.
Anders waren de Noppen problemen vraagtekens geweest zonder ervaring in het zoeken naar oorzaak gevolg en oplossingen.
Nu kunnen we, na even zoeken, de oplossing hier plakken.
Oplossingen gebaseerd op meer jaren toepassen van oplossingen en zoeken naar betere smeersystemen.
De zuigersmering is daar een erg mooi voorbeeld van.
Nog door niemand uitgevonden en toegepast.
Wel zijn de bekende oliesproeiers algemeen geworden.
Maar daar wordt een te grote waarde aan toebedacht.
Het lijkt leuk maar het werkt niet.
De sproeiers houden de zuiger onderkant, een beetje vettig, meer wordt het niet.
Weer typisch een bewering van JVA hoor ik u denken. En dat neem ik u niet kwalijk.
Maar, gelukkig, is het gemakkelijk te bewijzen, zonder de bekende aannames en veronderstellingen.
Gewoon een beetje rekenwerk.
Ik ga weer even op de MV. kijken, zal vast wel weer wat staan.
Het moet iets zijn over zuigersnelheid en centrifugaal krachten.
U hoort hier meer van.
- Bijlagen
-
- CF cilinder en zuigersmering.jpg (185.9 KiB) 3079 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
https://www.google.nl/search?q=zuigersn ... w4ChCwBAgg
http://www.timloto.org/formules/vgem.html
Je ziet weer veel afbeeldingen uit de MV info.
http://www.timloto.org/formules/vgem.html
Je ziet weer veel afbeeldingen uit de MV info.
- Bijlagen
-
- Zuiger en olie snelheid.jpg (82.16 KiB) 3075 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
http://www.tenere.co.uk/forum/viewtopic ... 0&start=80
Een uitzonderlijk topic.
Vol met info en afbeeldingen.
Alleen missen de mensen daar ervaring en inzicht.
Ze kijken naar slijtage, alsof het normaal is, maar weten eigenlijk niet dat de motor olie tekort komt.
De cilinderwand geeft niet meer de geringste hoonslag te zien en dat is een aanwijzing voor gebrek aan olie of het smeersysteem zelf is niet goed geregeld.
De aangevreten zuigerpen is eveneens een bewijs dat gezien moet worden als oliegebrek.
Zo zijn er een aantal beelden die in dezelfde richting wijzen.
Kijk naar de oliepomp!
Een cilinderwand mag nooit zo inlopen-verslijten dat de hoonslag verdwijnt.
Dat mag niet na 60K, en ook niet na 100K.
De cilinder is allang geleden zo versleten, niet allen op het moment van de 60K. De cilinderkop vervuiling is daar een bewijs van.
Die koolaanslag is van een langere tijd, en een ernstige vervuiling van zittingen en kleppen.
Het ziet er uit als een HD uit de jaren '70.
Met een setje zuigerveren en wat kleppen gedoe wordt gedacht dat de motor er weer tegen kan.
Maar ze gaan niet terug naar af.
De motor gaat weer verder met zijn tellerstand van 60K.
En na 10K is het weer einde verhaal of snel olie bijvullen.
Hier onder wat reacties op de beelden en ook wat adviezen.
Goed lezen, wordt je wijzer van.
Een uitzonderlijk topic.
Vol met info en afbeeldingen.
Alleen missen de mensen daar ervaring en inzicht.
Ze kijken naar slijtage, alsof het normaal is, maar weten eigenlijk niet dat de motor olie tekort komt.
De cilinderwand geeft niet meer de geringste hoonslag te zien en dat is een aanwijzing voor gebrek aan olie of het smeersysteem zelf is niet goed geregeld.
De aangevreten zuigerpen is eveneens een bewijs dat gezien moet worden als oliegebrek.
Zo zijn er een aantal beelden die in dezelfde richting wijzen.
Kijk naar de oliepomp!
Een cilinderwand mag nooit zo inlopen-verslijten dat de hoonslag verdwijnt.
Dat mag niet na 60K, en ook niet na 100K.
De cilinder is allang geleden zo versleten, niet allen op het moment van de 60K. De cilinderkop vervuiling is daar een bewijs van.
Die koolaanslag is van een langere tijd, en een ernstige vervuiling van zittingen en kleppen.
Het ziet er uit als een HD uit de jaren '70.
Met een setje zuigerveren en wat kleppen gedoe wordt gedacht dat de motor er weer tegen kan.
Maar ze gaan niet terug naar af.
De motor gaat weer verder met zijn tellerstand van 60K.
En na 10K is het weer einde verhaal of snel olie bijvullen.
Hier onder wat reacties op de beelden en ook wat adviezen.
Goed lezen, wordt je wijzer van.
- Bijlagen
-
- Vanders 3YF 660.jpg (154.08 KiB) 3064 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Zuigersmering en koeling; hoe gaan we dat doen?
Of laten we het zoals het is?
Geen probleem van maken?
Slijtage is normaal, dus we gaan niet moeilijk doen.
En garantie geven?
BIJ WIE MOET JE DAN ZIJN?
Of laten we het zoals het is?
Geen probleem van maken?
Slijtage is normaal, dus we gaan niet moeilijk doen.
En garantie geven?
BIJ WIE MOET JE DAN ZIJN?
- Bijlagen
-
- Mahle kijk en leer.jpg (125.72 KiB) 3044 keer bekeken
-
- Mahle Evotec SC zuigerkoeling.jpg (163.57 KiB) 3046 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Gelukkig ben ik erg eigenwijs geworden.
Wijsheid van jezelf kan geen kwaad, zeker niet als je er van overtuigd bent geraakt dat je van de wijsheid van anderen niet wijzer wordt.
Dan blijft er maar één wijsheid over en die mag je van jezelf noemen.
Wijsheren noemen dat "een stelling in nemen".
Dat doen we niet, we geven aan dat we naar eigen ervaringen en inzicht, fouten zien die anderen maken.
De stootrand in de cilinderwand is één van de mooiste voorbeelden van geaccepteerde dommigheid.
En Mahle helpt dat verschijnsel te blijven bestaan.
Mahle heeft de laatste SH zuigers gemaakt.
Een soort zachte overgang naar de Evo motor.
Wel de CV verlaagd om de zuigers niet teveel thermisch te belasten.
En een symmetrische nokkenas in plaats van de hinkstapsprong FLH timing.
Uiteraard de inlaatklep 20 graden minder open, dan de uitlaatklep. Zo wijs was HD al in 1955 geworden.
Mahle en Porsche hebben slechts een beperkte invloed gehad op de HD techniek.
Ook geen oplossingen gevonden voor de verborgen gebreken die er nu al meer dan 80 jaar inzitten.
Toch leren we van de Mahle techniek op YT.
Informatie verzamelen gaat soms ongewild vanzelf, alleen kijken is al genoeg.
Zie maar.
Wijsheid van jezelf kan geen kwaad, zeker niet als je er van overtuigd bent geraakt dat je van de wijsheid van anderen niet wijzer wordt.
Dan blijft er maar één wijsheid over en die mag je van jezelf noemen.
Wijsheren noemen dat "een stelling in nemen".
Dat doen we niet, we geven aan dat we naar eigen ervaringen en inzicht, fouten zien die anderen maken.
De stootrand in de cilinderwand is één van de mooiste voorbeelden van geaccepteerde dommigheid.
En Mahle helpt dat verschijnsel te blijven bestaan.
Mahle heeft de laatste SH zuigers gemaakt.
Een soort zachte overgang naar de Evo motor.
Wel de CV verlaagd om de zuigers niet teveel thermisch te belasten.
En een symmetrische nokkenas in plaats van de hinkstapsprong FLH timing.
Uiteraard de inlaatklep 20 graden minder open, dan de uitlaatklep. Zo wijs was HD al in 1955 geworden.
Mahle en Porsche hebben slechts een beperkte invloed gehad op de HD techniek.
Ook geen oplossingen gevonden voor de verborgen gebreken die er nu al meer dan 80 jaar inzitten.
Toch leren we van de Mahle techniek op YT.
Informatie verzamelen gaat soms ongewild vanzelf, alleen kijken is al genoeg.
Zie maar.
- Bijlagen
-
- Mahle en smering.jpg (185.45 KiB) 3033 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Hoe dik moet een zuigerpen zijn?
Volgens de DIN normen of op de HD manier, zolang mogelijk een veel te kleine diameter gebruiken.
Pas in 1998 een op de zuiger diameter aangepaste diameter.
Een zuigerpen buigt erg gemakkelijk, al lijk hij nog zo stevig.
Tijdens dat buigen is klemmen een probleem, en dat is al met een enkele 0,01 mm.
Het is aan het oppervlak te zien, dat buigen. De pen vertoond richels en plaatselijke slijtage sporen.
Met de goede lichtval is deze vorm van slijtage goed te zien en gemakkelijk voor te stellen hoeveel invloed dat op het loopvlak zal hebben.
Waarschijnlijk van meer invloed dan we ooit hebben vermoed.
Alweer iets om ons druk over te maken.
Er komt nooit een eind aan.
Volgens de DIN normen of op de HD manier, zolang mogelijk een veel te kleine diameter gebruiken.
Pas in 1998 een op de zuiger diameter aangepaste diameter.
Een zuigerpen buigt erg gemakkelijk, al lijk hij nog zo stevig.
Tijdens dat buigen is klemmen een probleem, en dat is al met een enkele 0,01 mm.
Het is aan het oppervlak te zien, dat buigen. De pen vertoond richels en plaatselijke slijtage sporen.
Met de goede lichtval is deze vorm van slijtage goed te zien en gemakkelijk voor te stellen hoeveel invloed dat op het loopvlak zal hebben.
Waarschijnlijk van meer invloed dan we ooit hebben vermoed.
Alweer iets om ons druk over te maken.
Er komt nooit een eind aan.
- Bijlagen
-
- KB zuigers zuigerpen slijtage.jpg (191.69 KiB) 3025 keer bekeken
-
- Zuigerpen diameter DIN normen.jpg (184.55 KiB) 3025 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Weer een leuke foto gevonden in mijn technische bibliotheek.
Ze staan nu op een aparte harde schijf, wel zo veilig.
Sta er zelf versteld van, komt meer voor, dat er leerzaam materiaal tussen zit.
Zo ook deze foto van het fenomeen zuigerpen buigen.
Alweer zo iets waar je een jaar geleden helemaal niets van afwist.
Zo kan kennis opbouw ernstige vormen aan nemen.
Wordt je er wel wijzer van, of alleen maar onrustiger.
Denk ook vaak aan mijn geheel onwetende periode van aan HD's sleutelen en rijden.
Was dat algemeen onwetend zijn wel zo leuk?
Hoe was dat bij u, nu een jaar geleden?
Wist U niets van lekkende oliepompen, slecht georganiseerde oliesmeersystemen en heet worden de inlaatkleppen?
Nu weet u het wel.
Of kiest u voor het BOB blijven.
Bewust Onwetend Blijven.
Ze staan nu op een aparte harde schijf, wel zo veilig.
Sta er zelf versteld van, komt meer voor, dat er leerzaam materiaal tussen zit.
Zo ook deze foto van het fenomeen zuigerpen buigen.
Alweer zo iets waar je een jaar geleden helemaal niets van afwist.
Zo kan kennis opbouw ernstige vormen aan nemen.
Wordt je er wel wijzer van, of alleen maar onrustiger.
Denk ook vaak aan mijn geheel onwetende periode van aan HD's sleutelen en rijden.
Was dat algemeen onwetend zijn wel zo leuk?
Hoe was dat bij u, nu een jaar geleden?
Wist U niets van lekkende oliepompen, slecht georganiseerde oliesmeersystemen en heet worden de inlaatkleppen?
Nu weet u het wel.
Of kiest u voor het BOB blijven.
Bewust Onwetend Blijven.
- Bijlagen
-
- Zuigerpennen buigen.jpg (186.82 KiB) 3010 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Rammelbak heeft er al over gelezen, ze slijten.
Net als een HD; ze worden heet en gaan stuk.
Niet zomaar ineens en plotseling, maar toch te snel slijtage op het meest elementaire gedeelte van een verbrandingsmotor.
Cilinderwand en zuigerveren.
Het wordt pas duidelijk als een foto met flits gemaakt wordt.
Zelfs de kleinste ondiepte geeft een weerschijn.
De hoongroef is diep en zal snel verdwijnen als de smering tekort komt om een betrouwbare laag vast te houden.
Zie de KS eisen voor de smering van de cilinderwand.
De stootrand is al duidelijk te zien.
Een mat grijze ringvormige slijtage op het dode punt van de zuigerveer/cilinderwand.
De druk is zo hoog dat de stilstaande zuigerveren, deeltjes uit de wand breken.
Ook de olieschraapveer laat sporen zien.
Soms is deze de eerste aftekening op de wand vanwege het zeer kleine ring oppervlak.
Olie op de wand is een noodzaak voor de olieschraapveer lamellen.
Het zien en kijken wordt steeds interessanter.
Net als een HD; ze worden heet en gaan stuk.
Niet zomaar ineens en plotseling, maar toch te snel slijtage op het meest elementaire gedeelte van een verbrandingsmotor.
Cilinderwand en zuigerveren.
Het wordt pas duidelijk als een foto met flits gemaakt wordt.
Zelfs de kleinste ondiepte geeft een weerschijn.
De hoongroef is diep en zal snel verdwijnen als de smering tekort komt om een betrouwbare laag vast te houden.
Zie de KS eisen voor de smering van de cilinderwand.
De stootrand is al duidelijk te zien.
Een mat grijze ringvormige slijtage op het dode punt van de zuigerveer/cilinderwand.
De druk is zo hoog dat de stilstaande zuigerveren, deeltjes uit de wand breken.
Ook de olieschraapveer laat sporen zien.
Soms is deze de eerste aftekening op de wand vanwege het zeer kleine ring oppervlak.
Olie op de wand is een noodzaak voor de olieschraapveer lamellen.
Het zien en kijken wordt steeds interessanter.
- Bijlagen
-
- P.v.M.cilinder slijtage.jpg (177.05 KiB) 2998 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Weet u waar ik nu mee zit?
Het is nog nooit door anderen gedaan!
De datum laat zien dat het alweer 8 jaar geleden is.
De mensen in Zweden reageren niet meer.
Een normaal verschijnsel, je praat niet over vooruitgang en succes.
Wel even later, een bericht over het wonderbaarlijk hoge koppel in de Big-Bore-Stroker Shovel-Head motor.
Dat was nu net de reden om de zuigerpen lagering te verbeteren.
De S&S 94,00 mm boring was toen nog steeds geleverd met de 20,10 zuigerpen.
Met een verbeterde ademhaling en snelle verbranding is te verwachten dat de zuigerpen gaat buigen.
En buigen is klemmen.
En klemmen is zuigers samendrukken.
En dat geeft zuigerspeling.
Soms al na de eerste keer gasgeven!
Soms moet je anders durven denken en ongebruikelijke oplossingen zoeken.
Leuk en nog leerzaam ook.
Maar ga er niet vanuit dat anderen het ook zullen doen.
Die wachten totdat anderen dan JVA het gaan doen, dan wordt het pas geloofwaardig bevonden.
Zo zijn er gedragsregels in het HD wereldje.
Hoe zou dat in de eencilinder wereld zijn?
Je bent sneller klaar, ongeveer de helft van de tijd, maar niet helemaal de helft.
Het is nog nooit door anderen gedaan!
De datum laat zien dat het alweer 8 jaar geleden is.
De mensen in Zweden reageren niet meer.
Een normaal verschijnsel, je praat niet over vooruitgang en succes.
Wel even later, een bericht over het wonderbaarlijk hoge koppel in de Big-Bore-Stroker Shovel-Head motor.
Dat was nu net de reden om de zuigerpen lagering te verbeteren.
De S&S 94,00 mm boring was toen nog steeds geleverd met de 20,10 zuigerpen.
Met een verbeterde ademhaling en snelle verbranding is te verwachten dat de zuigerpen gaat buigen.
En buigen is klemmen.
En klemmen is zuigers samendrukken.
En dat geeft zuigerspeling.
Soms al na de eerste keer gasgeven!
Soms moet je anders durven denken en ongebruikelijke oplossingen zoeken.
Leuk en nog leerzaam ook.
Maar ga er niet vanuit dat anderen het ook zullen doen.
Die wachten totdat anderen dan JVA het gaan doen, dan wordt het pas geloofwaardig bevonden.
Zo zijn er gedragsregels in het HD wereldje.
Hoe zou dat in de eencilinder wereld zijn?
Je bent sneller klaar, ongeveer de helft van de tijd, maar niet helemaal de helft.
- Bijlagen
-
- JVA-Ecotech techniek drijfstang zwevende bus.jpg (181.76 KiB) 2988 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Met een verbeterde ademhaling en snelle verbranding is te verwachten dat de zuigerpen gaat buigen.
En dan gaan ze er ook nog een compressor er op bouwen!
Het rode dropje in de zuiger geeft de extra hoge zuigerveerdam aan.
KB heeft deze angst van doorbreken van de dam tussen de eerste en de tweede zuigerveer, overgehouden van de grote auto motoren.
In een HD gelden deze ervaringen niet. Maar zelden dat er echt vermogen uit een HD komt
Al zet je er een compressor op of een turbo.
Een gevolg van de tweede veer laten zakken, is het in de zuigepenboring komen van de olieschraapveer.
Niet dat, dat echt een probleem is.
Er wordt een extra dikke onderlegring bijgeleverd.
Deze overbrugt de openingen.
En dan gaan ze er ook nog een compressor er op bouwen!
Het rode dropje in de zuiger geeft de extra hoge zuigerveerdam aan.
KB heeft deze angst van doorbreken van de dam tussen de eerste en de tweede zuigerveer, overgehouden van de grote auto motoren.
In een HD gelden deze ervaringen niet. Maar zelden dat er echt vermogen uit een HD komt
Al zet je er een compressor op of een turbo.
Een gevolg van de tweede veer laten zakken, is het in de zuigepenboring komen van de olieschraapveer.
Niet dat, dat echt een probleem is.
Er wordt een extra dikke onderlegring bijgeleverd.
Deze overbrugt de openingen.
- Bijlagen
-
- hogtech brickyard killer.jpg (186.84 KiB) 2976 keer bekeken
-
- Zuigerpen verzetten.jpg (181.31 KiB) 2976 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Re: techniek vragen/antwoord
Berichtdoor JVA-Ecotech » Di Sep 29, 2015 17:22
Wat mij nog het meest verbaast is het niet in de beoordeling meenemen van de aangebrande zuiger.
Alsof het niets bijzonder is, die zwarte zuiger.
Het Audi olieverbruik verhaal is nog aan de gang.
=======================================================================================
http://www.technischservicecenter.nl/ol ... -vag-tfsi/
Bij de VAG Groep, specifiek met de Audi benzinemotor 1.8 TFSI en de 2.0 TFSI, wordt een verhoogd olie verbruik geconstateerd. Deze motoren vind je niet alleen terug in de Audi, maar deze zijn ook gemonteerd in een aantal modellen van Volkswagen, Seat en Skoda. Het is een zeer vervelend probleem, waar wij een goede oplossing voor bieden, maar waarbij er noch bij de importeur, noch bij de fabrikant rekening met enige coulance kan worden gehouden. Hier zijn diverse rechtszaken over geweest welke niet geleid hebben tot enige afdoende oplossing voor de gebruiker.
=========================================================================================
Niet dat het ook maar iets met noppen te maken heeft, het geeft alleen maar aan hoe er met techniek en problemen omgegaan wordt.
Niemand ziet het probleem.
Niemand ziet de oververhitting.
Iedereen denkt; Nieuwe zuiger en olieschraapveer en de problemen zijn verdwenen.
Voor mij bijna onbegrijpelijk dat zoveel technische mensen over de koolvorming heen kijken.
Misschien is dat mijn probleem.
Berichtdoor JVA-Ecotech » Di Sep 29, 2015 17:22
Wat mij nog het meest verbaast is het niet in de beoordeling meenemen van de aangebrande zuiger.
Alsof het niets bijzonder is, die zwarte zuiger.
Het Audi olieverbruik verhaal is nog aan de gang.
=======================================================================================
http://www.technischservicecenter.nl/ol ... -vag-tfsi/
Bij de VAG Groep, specifiek met de Audi benzinemotor 1.8 TFSI en de 2.0 TFSI, wordt een verhoogd olie verbruik geconstateerd. Deze motoren vind je niet alleen terug in de Audi, maar deze zijn ook gemonteerd in een aantal modellen van Volkswagen, Seat en Skoda. Het is een zeer vervelend probleem, waar wij een goede oplossing voor bieden, maar waarbij er noch bij de importeur, noch bij de fabrikant rekening met enige coulance kan worden gehouden. Hier zijn diverse rechtszaken over geweest welke niet geleid hebben tot enige afdoende oplossing voor de gebruiker.
=========================================================================================
Niet dat het ook maar iets met noppen te maken heeft, het geeft alleen maar aan hoe er met techniek en problemen omgegaan wordt.
Niemand ziet het probleem.
Niemand ziet de oververhitting.
Iedereen denkt; Nieuwe zuiger en olieschraapveer en de problemen zijn verdwenen.
Voor mij bijna onbegrijpelijk dat zoveel technische mensen over de koolvorming heen kijken.
Misschien is dat mijn probleem.
- Bijlagen
-
- Audi heet geweest.jpg (70.97 KiB) 2966 keer bekeken
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do apr 28, 2016 10:57
De modificatie vd oliepomp het uitdraaien van de kamer kan iemand die wat beter uit leggen ?
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Luchthoofd
Woonplaats: Amsterdam (godzijdank)
Geplaatst April 28, 2015
Wat een stilte.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/527 ... 0/?page=14
================================================================================================================
Welkom op en tussen de noppen.
Zoals je ziet ook hier oliedruk en gerelateerde problemen.
Het is een algemeen verschijnsel; oliepompen pompen liever niets.
Maar het gekozen systeem, smeersysteem genoemd, achter de pomp is ook al een probleem.
Wat en waar moet de olie dat doen, wat van olie verwacht mag worden.
Het gaat steeds meer op mensenwerk lijken.
Zelfs de meest voor de hand liggende fouten worden geaccepteerd als er maar een mooi verhaal van gemaakt wordt.
Het eigenwijze edelwijs verhaal van de R80 schade is een wel erg mooi voorbeeld van algemene dommigheid.
En wat is het resultaat? Het probleem verdwijnt in de tijd.
Nog even en niemand weet er nog van.
HD spant de kroon dat is zeker.
Heet worden en stuk gaan; Dat weet toch iedereen?
Ben nu bezig om iemand in de USA van de werkelijke oorzaak van de HD problemen te vertellen.
En dan moeten we terug in de tijd gaan om het begin van het verkeerde denken op te zoeken.
1930 was voor de HD techniek een rampjaar en ze zijn er nog steeds niet achter wat de oorzaak was.
Als ik 90 wordt dan mag ik samen met HD het 100 jarig jubileum vieren van "heet worden en stuk gaan".
Nog 14 jaar te gaan.
Of er ook oplossingen zijn?
Ja. En nog erg simpel ook.
Alleen nog een muur van dommigheid afbreken.
Muur? Waar is die muur?
Zit ergens tussen de oren van de mensen, die beter zouden moeten weten.
Moet ergens nog een "Foei" plaatje hebben of toch maar weer Schaun op laten draven?
Ik vergeet de oliepomp!
Komt ook voorbij, nog 14 jaar te gaan.
P.S. Weet één van jullie hoe je een beeld in je geheugen kan deleten?
Niet kijken schijnt te helpen. Hoef je het ook niet op te slaan en dus ook niet te deleten.
Niet weten wat je ziet is een manier van actief deleten, gewoon niet opnemen!
Woonplaats: Amsterdam (godzijdank)
Geplaatst April 28, 2015
Wat een stilte.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/527 ... 0/?page=14
================================================================================================================
Welkom op en tussen de noppen.
Zoals je ziet ook hier oliedruk en gerelateerde problemen.
Het is een algemeen verschijnsel; oliepompen pompen liever niets.
Maar het gekozen systeem, smeersysteem genoemd, achter de pomp is ook al een probleem.
Wat en waar moet de olie dat doen, wat van olie verwacht mag worden.
Het gaat steeds meer op mensenwerk lijken.
Zelfs de meest voor de hand liggende fouten worden geaccepteerd als er maar een mooi verhaal van gemaakt wordt.
Het eigenwijze edelwijs verhaal van de R80 schade is een wel erg mooi voorbeeld van algemene dommigheid.
En wat is het resultaat? Het probleem verdwijnt in de tijd.
Nog even en niemand weet er nog van.
HD spant de kroon dat is zeker.
Heet worden en stuk gaan; Dat weet toch iedereen?
Ben nu bezig om iemand in de USA van de werkelijke oorzaak van de HD problemen te vertellen.
En dan moeten we terug in de tijd gaan om het begin van het verkeerde denken op te zoeken.
1930 was voor de HD techniek een rampjaar en ze zijn er nog steeds niet achter wat de oorzaak was.
Als ik 90 wordt dan mag ik samen met HD het 100 jarig jubileum vieren van "heet worden en stuk gaan".
Nog 14 jaar te gaan.
Of er ook oplossingen zijn?
Ja. En nog erg simpel ook.
Alleen nog een muur van dommigheid afbreken.
Muur? Waar is die muur?
Zit ergens tussen de oren van de mensen, die beter zouden moeten weten.
Moet ergens nog een "Foei" plaatje hebben of toch maar weer Schaun op laten draven?
Ik vergeet de oliepomp!
Komt ook voorbij, nog 14 jaar te gaan.
P.S. Weet één van jullie hoe je een beeld in je geheugen kan deleten?
Niet kijken schijnt te helpen. Hoef je het ook niet op te slaan en dus ook niet te deleten.
Niet weten wat je ziet is een manier van actief deleten, gewoon niet opnemen!
- Bijlagen
-
- Kan niet waar zijn oliepomp.jpg (152.39 KiB) 2823 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Re: techniek vragen/antwoord
Bericht door JVA-Ecotech » Di Feb 16, 2016 19:45
Maak van jouw pomp ook nog beelden van de speling en de gevolgen ervan.
Maar eerst een dummy opspanstuk voor de pomp maken.
De as is wel op drie punten gelagerd maar dat zijn slechts kleine boringen en erg smal.
Hoe de speling zal zijn als de pomp geheel dicht en gemonteerd is kunnen we niet zien.
Er zijn wel meet en test systemen voor maar uiteindelijk is het belangrijkste dat de pomp zo weinig mogelijk inwendig verlies heeft als deze in de motor zijn werk moet doen.
Als de ruimte die we zien ook zo blijft als de pomp gemonteerd is, dan is er veel verlies tussen aanzuig en het pers gedeelte.
Inwendig verlies noemen we dat.
Het bewerkings systeem is er klaar voor.
===========================================================================================================================
Met het nadenken over de spelingen en het onvermijdelijke inwendig verlies, ben ik nog eens aan het meten gegaan.
Nodig om te weten hoe het inwendig verlies te verminderen.
Eigenlijk weten we nu al wat een pomp testsysteem zal laten zien.
Maar het blijft interessant om te kunnen laten zien hoeveel dat is, of zal zijn.
Er is geen eenvoudige oplossing voor te bedenken, het is duidelijk waar de fouten zitten.
Het brede afsluitvlak moet minstens 5 mm breder worden dan dat het nu is.
De pompdelen zijn zeer mager gegoten, dat maakt het onmogelijk om met laswerk de oude pompdelen geschikt te maken.
Er blijft maar één conclusie staan; Het zijn slechte pompen en er is niets aan te verbeteren.
De overgangsopeningen zullen voor veel inwendig verlies zorgen, dat hoeven we niets eens op een proefstand te gaan meten.
Ik krijg ineens het gevoel dat ik het weer moet zijn die dat moet ontdekken.
Misschien omdat ik anders ben dan al die anderen die niets zien en weten.
Op de MV zijn we ze BOB mensen gaan noemen; Bewust Onwetend Blijven.
Maar dat gaat het oliepomp probleem niet oplossen.
Zou iemand anders het al gezien hebben?
En al een geheel ander pomphuis hebben gemaakt!
Zal toch wel?
Bericht door JVA-Ecotech » Di Feb 16, 2016 19:45
Maak van jouw pomp ook nog beelden van de speling en de gevolgen ervan.
Maar eerst een dummy opspanstuk voor de pomp maken.
De as is wel op drie punten gelagerd maar dat zijn slechts kleine boringen en erg smal.
Hoe de speling zal zijn als de pomp geheel dicht en gemonteerd is kunnen we niet zien.
Er zijn wel meet en test systemen voor maar uiteindelijk is het belangrijkste dat de pomp zo weinig mogelijk inwendig verlies heeft als deze in de motor zijn werk moet doen.
Als de ruimte die we zien ook zo blijft als de pomp gemonteerd is, dan is er veel verlies tussen aanzuig en het pers gedeelte.
Inwendig verlies noemen we dat.
Het bewerkings systeem is er klaar voor.
===========================================================================================================================
Met het nadenken over de spelingen en het onvermijdelijke inwendig verlies, ben ik nog eens aan het meten gegaan.
Nodig om te weten hoe het inwendig verlies te verminderen.
Eigenlijk weten we nu al wat een pomp testsysteem zal laten zien.
Maar het blijft interessant om te kunnen laten zien hoeveel dat is, of zal zijn.
Er is geen eenvoudige oplossing voor te bedenken, het is duidelijk waar de fouten zitten.
Het brede afsluitvlak moet minstens 5 mm breder worden dan dat het nu is.
De pompdelen zijn zeer mager gegoten, dat maakt het onmogelijk om met laswerk de oude pompdelen geschikt te maken.
Er blijft maar één conclusie staan; Het zijn slechte pompen en er is niets aan te verbeteren.
De overgangsopeningen zullen voor veel inwendig verlies zorgen, dat hoeven we niets eens op een proefstand te gaan meten.
Ik krijg ineens het gevoel dat ik het weer moet zijn die dat moet ontdekken.
Misschien omdat ik anders ben dan al die anderen die niets zien en weten.
Op de MV zijn we ze BOB mensen gaan noemen; Bewust Onwetend Blijven.
Maar dat gaat het oliepomp probleem niet oplossen.
Zou iemand anders het al gezien hebben?
En al een geheel ander pomphuis hebben gemaakt!
Zal toch wel?
- Bijlagen
-
- TTR inwendig verlies.jpg (137.79 KiB) 2818 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Wat een geluk voor jullie Big rijders.
De handel laat jullie niet in de steek.
Zelfs op meerdere adressen is van alles te koop, ook oliepompen.
Voor een redelijk bedrag is alles weer zoals het was; Nieuw uit de doos.
Aannemende dat de nieuwe pomp in het originele doosje zit.
Altijd een magisch moment; Een doos openen.
Je krijgt dan het Sinterklaas gevoel, zonder al dat gedoe eromheen.
Monteer je de nieuwe pomp op een oude motor dan is het wel raadzaam om de oude slijtage delen te verwijderen.
Je kan ze overal vinden, door het hele blok heen, op stille plaatsen en verborgen ruimtes.
Het voordeel van metaal tegenover olie is het s.g.
Na in de oliestroom meegenomen te zijn komen deze metaal deeltjes op bewegingsstille plaatsen tot rust en vormen zo een verzameling.
Centrifugeren helpt ook!
Vliegwielen vormen zo een soort verzamelplaats van metaal en andere vormen van vuilresten.
Het verbaast mij nog steeds dat er geen magneet in het oliecirculatie systeem is geplaatst door de maker.
Om de levensduur van oliepompen te verlengen is in een HDSH een ringmagneet rondom de aanzuigopening in de olietank geplaatst.
Na 20 K zien we stofdeeltjes op de magneet zitten.
De deeltjes zijn zo klein dan ze niet voelbaar zijn als je ze tussen de vingers neemt.
We zien nog geen grovere deeltjes in het stofpakket zitten. Dus het drijfstanglager geeft nog geen slijtage deeltjes af.
HD heeft daar al vanaf het begin van het Dry-sump oliesysteem rekening mee gehouden.
Bij meerdere modellen meerdere zeven in het systeem geplaatst.
Erg slim vindt ik en het geeft een gerust gevoel; Daar is over nagedacht, denk je dan.
De SH heeft geen risicozeef in het systeem zitten.
We gaan er ook vanuit, dat de slijtage deeltjes vanuit het drijfstanglager microscopisch klein zijn.
Rollagers zijn eigenlijk onverslijtbaar.
Ze hoeven alleen maar te rollen, meer niet.
De twee oppervlakken staan op het moment dat ze elkaar raken stil tegenover elkaar; aanraken en weer loslaten.
Een goed gelopen rollager oppervlak is daardoor mat.
Er is geen schuivende beweging zoals in een glijlager.
Zijn er toch niettegenstaande alle goede bedoelingen desalniettemin toch grove metaal delen in de olie, dan is er wat aan de hand.
Kijken we naar de rotors van de oude pompen dan zien we diepe sporen in de raakvlakken.
Je zou eigenlijk om de 10 K je oliepomp moeten vervangen, of op zijn minst op schade controleren.
HD dealers zijn daarom maar wat blij met de nieuwe HD technieken, ze zien hun klanten regelmatig voorbij komen.
Dit is dus niet negatief bedoelt!
Het lijkt mij erg gezellig en houd de (ver)(stand)houdingen in stand.
Zo moeten we ook naar de Big pompen kijken;
Niet zeuren en afentoe een nieuwe kopen.
De handel laat jullie niet in de steek.
Zelfs op meerdere adressen is van alles te koop, ook oliepompen.
Voor een redelijk bedrag is alles weer zoals het was; Nieuw uit de doos.
Aannemende dat de nieuwe pomp in het originele doosje zit.
Altijd een magisch moment; Een doos openen.
Je krijgt dan het Sinterklaas gevoel, zonder al dat gedoe eromheen.
Monteer je de nieuwe pomp op een oude motor dan is het wel raadzaam om de oude slijtage delen te verwijderen.
Je kan ze overal vinden, door het hele blok heen, op stille plaatsen en verborgen ruimtes.
Het voordeel van metaal tegenover olie is het s.g.
Na in de oliestroom meegenomen te zijn komen deze metaal deeltjes op bewegingsstille plaatsen tot rust en vormen zo een verzameling.
Centrifugeren helpt ook!
Vliegwielen vormen zo een soort verzamelplaats van metaal en andere vormen van vuilresten.
Het verbaast mij nog steeds dat er geen magneet in het oliecirculatie systeem is geplaatst door de maker.
Om de levensduur van oliepompen te verlengen is in een HDSH een ringmagneet rondom de aanzuigopening in de olietank geplaatst.
Na 20 K zien we stofdeeltjes op de magneet zitten.
De deeltjes zijn zo klein dan ze niet voelbaar zijn als je ze tussen de vingers neemt.
We zien nog geen grovere deeltjes in het stofpakket zitten. Dus het drijfstanglager geeft nog geen slijtage deeltjes af.
HD heeft daar al vanaf het begin van het Dry-sump oliesysteem rekening mee gehouden.
Bij meerdere modellen meerdere zeven in het systeem geplaatst.
Erg slim vindt ik en het geeft een gerust gevoel; Daar is over nagedacht, denk je dan.
De SH heeft geen risicozeef in het systeem zitten.
We gaan er ook vanuit, dat de slijtage deeltjes vanuit het drijfstanglager microscopisch klein zijn.
Rollagers zijn eigenlijk onverslijtbaar.
Ze hoeven alleen maar te rollen, meer niet.
De twee oppervlakken staan op het moment dat ze elkaar raken stil tegenover elkaar; aanraken en weer loslaten.
Een goed gelopen rollager oppervlak is daardoor mat.
Er is geen schuivende beweging zoals in een glijlager.
Zijn er toch niettegenstaande alle goede bedoelingen desalniettemin toch grove metaal delen in de olie, dan is er wat aan de hand.
Kijken we naar de rotors van de oude pompen dan zien we diepe sporen in de raakvlakken.
Je zou eigenlijk om de 10 K je oliepomp moeten vervangen, of op zijn minst op schade controleren.
HD dealers zijn daarom maar wat blij met de nieuwe HD technieken, ze zien hun klanten regelmatig voorbij komen.
Dit is dus niet negatief bedoelt!
Het lijkt mij erg gezellig en houd de (ver)(stand)houdingen in stand.
Zo moeten we ook naar de Big pompen kijken;
Niet zeuren en afentoe een nieuwe kopen.
- Bijlagen
-
- Hessler DRBIG.jpg (176.39 KiB) 2798 keer bekeken
Niet specifiek voor de situatie die jij aanhaalt, maar vooral om bij een Guzzi hogere tandwielen voor meer opbrengst te plaatsen. Een vriend van mij kan 3D-tekenen en dat vertalen naar een CAD-CAM-programma voor CNC-freesbanken. Hij heeft om bovenstaande reden al een paar keer een pomphuis voor iemand gemaakt.JVA-Ecotech schreef:Re: techniek vragen/antwoord
En al een geheel ander pomphuis hebben gemaakt!
Zal toch wel?
Op het moment heeft hij niet meer al die mogelijkheden. Wel heb ik in Nootdorp een bedrijf gevonden dat is gespecialiseerd in CNC frezen en draaien. De werkplaatschef is een enthousiaste jongen die zelf ook motor rijd. Als de beste oplossing een ander pomphuis is, dan zijn er dus mogelijkheden die nog redelijk betaalbaar zijn. Nou is 'betaalbaar' natuurlijk heel relatief en afhankelijk van het doel.
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Niet zeuren over pompen.
Het is alweer zover; Weer dat gezijk over HD kwaliteit en het steeds weer beter weten van die JVA.
Alles wat deze man beetpakt wordt de grond in geboord, niets is er goed.
Nu weer over Japanse oliepompen en de slechte kwaliteit van deze onderdelen.
Waarom lezen we dat nog?
Je krijg iedere keer een mentale opdonder, en de volgende is al weer onderweg voordat je de laatste hebt verwerkt.
Lekker rustig op je motor rijden is er niet meer bij, je denkt alsmaar aan je oliepomp die niet goed werkt.
En zo moeilijk is het toch niet, af en toe wat onderdelen vervangen?
Niemand die daar een probleem van maakt.
----------------------------------------------------------------------------
Gelukkig schrijf Rammelaar een redelijk positief verhaal.
Het zijn wel drie oliepomp huisdelen.
Het is duidelijk dat er geen andere weg is.
Nieuwe pompen zijn natuurlijk gelijk aan de oude.
Het is alweer zover; Weer dat gezijk over HD kwaliteit en het steeds weer beter weten van die JVA.
Alles wat deze man beetpakt wordt de grond in geboord, niets is er goed.
Nu weer over Japanse oliepompen en de slechte kwaliteit van deze onderdelen.
Waarom lezen we dat nog?
Je krijg iedere keer een mentale opdonder, en de volgende is al weer onderweg voordat je de laatste hebt verwerkt.
Lekker rustig op je motor rijden is er niet meer bij, je denkt alsmaar aan je oliepomp die niet goed werkt.
En zo moeilijk is het toch niet, af en toe wat onderdelen vervangen?
Niemand die daar een probleem van maakt.
----------------------------------------------------------------------------
Gelukkig schrijf Rammelaar een redelijk positief verhaal.
Het zijn wel drie oliepomp huisdelen.
Het is duidelijk dat er geen andere weg is.
Nieuwe pompen zijn natuurlijk gelijk aan de oude.
- Bijlagen
-
- Techniek van de grote jongens.jpg (175.84 KiB) 2772 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Het ontbrekende materiaal in een soort kit of pasta vorm(Araldit b.v.)aanbrengen is mogelijk en zeker om er een testpomp mee te behandelen.
Binnenkort is het zover dat we dat zeker gaan doen. Dan is het een voordeel dat het enkele mm zijn die we tekort komen om de zuig en perskant van elkaar te scheiden. Het is wel erg (alweer?) toevallig dat bij deze pompen de zelfde fouten zijn gemaakt; de één van Yamaha en de ander van Suzuki.
Komen zeker van één pompenmaker af?
Misschien één van de belangrijkste dingen die je aan een motor moet doen, controleer je smeersysteem, oliedruk en pompslijtage.
Jammer dan we toen de 2CV pomp niet goed gemeten en bekeken hebben. Een pomp in een glijlager systeem zal zeker op druk moeten blijven.
Binnenkort is het zover dat we dat zeker gaan doen. Dan is het een voordeel dat het enkele mm zijn die we tekort komen om de zuig en perskant van elkaar te scheiden. Het is wel erg (alweer?) toevallig dat bij deze pompen de zelfde fouten zijn gemaakt; de één van Yamaha en de ander van Suzuki.
Komen zeker van één pompenmaker af?
Misschien één van de belangrijkste dingen die je aan een motor moet doen, controleer je smeersysteem, oliedruk en pompslijtage.
Jammer dan we toen de 2CV pomp niet goed gemeten en bekeken hebben. Een pomp in een glijlager systeem zal zeker op druk moeten blijven.
- Bijlagen
-
- 2 CV gerotorpomp.jpg (176.85 KiB) 2747 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Ik dacht; Ik zal eens dat opschrijven, wat bijna iedereen denkt, maar niet schrijft.JVA-Ecotech schreef:Niet zeuren over pompen.
Het is alweer zover; Weer dat gezijk over HD kwaliteit en het steeds weer beter weten van die JVA.
Alles wat deze man beetpakt wordt de grond in geboord, niets is er goed.
Nu weer over Japanse oliepompen en de slechte kwaliteit van deze onderdelen.
Waarom lezen we dat nog?
Je krijg iedere keer een mentale opdonder, en de volgende is al weer onderweg voordat je de laatste hebt verwerkt.
Lekker rustig op je motor rijden is er niet meer bij, je denkt alsmaar aan je oliepomp die niet goed werkt.
En zo moeilijk is het toch niet, af en toe wat onderdelen vervangen?
Niemand die daar een probleem van maakt.
.
Zo denken bijna alle HD rijders over mijn techniek en manier van verhaaltjes vertellen.
Zelfs nu nog, 2016, willen ze van de problemen niet weten en zien het schrijven erover, als negatieve berichten.
Ze sluiten dan hun topic om niet nog meer in de war te geraken.
Misschien moeten we hun manier van HD rijden zien als het hebben van speelgoed; Het mag niet stuk gaan!
Misschien zijn er nog onverwerkte emoties als ze een HD kopen en denken dat ze daarmee een gelukkiger mens worden.
Ze vragen op een Forum een oplossing voor hun HD problemen maar de antwoorden moeten wel in hun gedachten patroon passen.
Je moet ze dat vertellen wat ze graag horen; Een HD is de beste motor van de hele wereld.
Binnenkort weer vervoer en tijd om de Jap-pompen te gaan testen op druk en verlies.
Jammer dat ik geen glijlager oliepomp mee kan testen.
Er rijd daar wel iemand op zo'n ding maar hij wil niet zijn oliepomp even demonteren.
Bedenk mij opeens dat je zoiets eigenlijk niet mag vragen.
Hij zei dan ook duidelijk NEE.
Ik was er nog blij mee ook.
Meer pompen, meer problemen.
- Bijlagen
-
- 2 cv oliepomp.jpg (188.23 KiB) 2735 keer bekeken
Jaha het is tenslotte pompen of verzuipen...........
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Ik weet er nog één;
Techniek is mensenwerk, meer zal het niet worden.( JVA-van Amelsvoord)
Nog een mooie;
Wie weet hoeveel dommigheid kost? (Alexander Rinnooy Kan)
Ik hoorde laatst nog een mooie van die bekende Italiaan; De mens staat zichzelf het meest in de weg met nieuwe ideeën.
Of zoiets, zal het proberen te vinden.
Ben nu al meer dan 10 jaar bezig een bruikbare oliepomp voor de HD van 1936-1998 te maken.
En pas op het laatst neem je de beste afgewogen beslissingen.
Zonder de voorgaande ideeën was ik nooit op dit punt gekomen, en zien de tientallen gemaakte tekeningen als een leerschool.
Anderen zien het als verloren tijd.
Als ik mij niet zo met pompen bezig had gehouden dan zou ik de Jap-pompfouten nooit gezien hebben.
Nu kijken we er gelijk naar net als naar wit gekleurde inlaatkleppen.
Vroeger viel dat niet op en nu denk je; Daar zie ik een probleem.
Stilstand is achteruitgang, vindt ik ook een mooie.
Het 2CV project was van Bert55, dus geen afwijkend gedrag van mijn kant.
Het gaf verrassende inzichten in hoe grote jongens met problemen omgaan.
Techniek is mensenwerk, meer zal het niet worden.( JVA-van Amelsvoord)
Nog een mooie;
Wie weet hoeveel dommigheid kost? (Alexander Rinnooy Kan)
Ik hoorde laatst nog een mooie van die bekende Italiaan; De mens staat zichzelf het meest in de weg met nieuwe ideeën.
Of zoiets, zal het proberen te vinden.
Ben nu al meer dan 10 jaar bezig een bruikbare oliepomp voor de HD van 1936-1998 te maken.
En pas op het laatst neem je de beste afgewogen beslissingen.
Zonder de voorgaande ideeën was ik nooit op dit punt gekomen, en zien de tientallen gemaakte tekeningen als een leerschool.
Anderen zien het als verloren tijd.
Als ik mij niet zo met pompen bezig had gehouden dan zou ik de Jap-pompfouten nooit gezien hebben.
Nu kijken we er gelijk naar net als naar wit gekleurde inlaatkleppen.
Vroeger viel dat niet op en nu denk je; Daar zie ik een probleem.
Stilstand is achteruitgang, vindt ik ook een mooie.
Het 2CV project was van Bert55, dus geen afwijkend gedrag van mijn kant.
Het gaf verrassende inzichten in hoe grote jongens met problemen omgaan.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do apr 28, 2016 10:57
Een stuk aluminium in de juiste vorm brengen en dit vastlijmen was het idee.JVA-Ecotech schreef:Het ontbrekende materiaal in een soort kit of pasta vorm(Araldit b.v.)aanbrengen is mogelijk en zeker om er een testpomp mee te behandelen.
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Misschien moeten we wachten op anderen.
Er zullen er vast wel zijn die het beter weten.
Vraag het eens aan de handel.
Die zien misschien brood in problemen en oplossingen.
Moeten ze wel eerst de oliepomp als een probleem zien.
Er zullen er vast wel zijn die het beter weten.
Vraag het eens aan de handel.
Die zien misschien brood in problemen en oplossingen.
Moeten ze wel eerst de oliepomp als een probleem zien.