Pagina 2 van 6
Geplaatst: wo apr 08, 2009 14:00
door STTEVE
Wel veel grip aan de zijkant
Geplaatst: do apr 09, 2009 11:14
door Noppy
Ik had gelezen dat ze traktieproblemen hadden bij hobbelige hillclimbs.
Bij een normale tandwielconstructie schijnt gasgeven de vering onder spanning te zetten; blijkbaar genoeg om een stukje negatieve veerweg te creëeren. Bij BMW gebeurt dit helaas niet.
Bij recreanten zal dit weinig effect hebben (ik zou het niet eens merken, denk ik...), maar deze jongens scheelt het gewoon tijd.
Frans Verhoeven heeft ook bij BMW getekend, bekende hij afgelopen weekend, dus die zal het ook nog gaan merken.
Hij kwam iig niet boven met de hillclimb
Hij klom via de boomwortels naar zijn motor toe!
Geplaatst: do apr 09, 2009 11:51
door STTEVE
Daar kom je alleen met touwen naar boven...
Toen Honda jaren geleden met een aluminium frame op zijn crossers kwam, klaagde Jeremy McGrath (die kon toen aardig meekomen) dat hij het frame te stijf vond en daardoor geen vertrouwen in de motor had .... Nu zie je alleen maar alu frames, is iedereen er wel aan gewend en heeft zijn manier van rijden erop ingesteld.
Ik denk dat BMW er wel uit komt.
Geplaatst: do apr 09, 2009 14:03
door brommer
Noppy: dit was geen hobbelige hillclimb bij Frans.
Ach ja zo blijven ze tenminste testen etc.
IID de g450x moet je ff aan wennen rijdt anders dan een drz of een exc.
bij de eerste GCC 2009 (ik dacht Leipzig) wedstrijd werd simo kirsi trouwens eerste met de g450x.
Wellicht ander terrein en ander niveau dan de WEC. Maar denk niet dat eht allemaal rekreanten zijn bijde GCC.
Geplaatst: do apr 09, 2009 14:51
door Noppy
brommer schreef:Noppy: dit was geen hobbelige hillclimb bij Frans.
Kijk eens goed wat er onder zijn achterwiel ligt...
Met een conventionele motor zou hij misschien wel 3 meter hoger zijn gekomen, maar dat blijft gissen...
Geplaatst: do apr 09, 2009 15:44
door adje
Die klim ga ik ook proberen als ik in die groeve ben.
Vallen doe je toch niet hard op dat zand
Geplaatst: do apr 09, 2009 16:31
door brommer
Noppy: ik betwijfel het.
Ik zal het 7 juni eens vragen want dan ben ik weer in de groeve.
Geplaatst: do apr 09, 2009 17:28
door mmrizio
Noppy schreef:Bij een normale tandwielconstructie schijnt gasgeven de vering onder spanning te zetten; blijkbaar genoeg om een stukje negatieve veerweg te creëeren. Bij BMW gebeurt dit helaas niet.
Dat was toch 1 van de verkoopargumenten van de BMW constructie, met het tandwiel op het scharnierpunt van de achtervork: het ontkoppelen van de gasreactie van de vering.
Dus ze hebben met veel energie het verkeerde probleem opgelost bij BMW.
Geplaatst: di apr 21, 2009 23:11
door Fr@venture
mmrizio schreef:
...bla, bla, bla....
Dus ze hebben met veel energie het verkeerde probleem opgelost bij BMW.
Eindelijk iemand die het wèl snapt!
Kijk ook eens bij de volgende link
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.ph ... 8#msg46238
Grappig om te zien wat we in het begin over deze motor vonden.
Of iets duidelijker nog.
Op 4 maart 2007 stond daar:
"Hmmm, ik ben niet onder de indruk.
Sterker nog, als ze geen heeeel erg goede verklaring hebben voor dat blok dat zo ver naar achteren staat en dat voortandwiel dat op een zo belachelijke plaats zit, dan zakken ze bij mij wel heel erg diep als constructeur.
Maar goed, daarom ook geen embleem natuurlijk.
En misschien is het wel gemaakt om iets heel anders te testen......
Voorlopig denk ik echter dat het een oplossing is voor een probleem dat er niet is.
Fr@venture"
Geplaatst: wo apr 22, 2009 08:45
door huskie
...
Blijft een feit dat ze de betere rijders onder contract hebben, die als het maar extreem genoeg is, hun wedstrijdjes wel winnen. Ook met de bmw.
Wat ik vreemd vind, dat ze die problemen nu pas kenbaar maken, terwijl er toch al wat test kilometers gereden zijn.
Ik baal ervan, had gehoopt dat bmw een serieuze gooi zou gaan doen naar de titel.
Geplaatst: wo apr 22, 2009 09:39
door speedphreax
Noppy schreef:Bij een normale tandwielconstructie schijnt gasgeven de vering onder spanning te zetten; blijkbaar genoeg om een stukje negatieve veerweg te creëeren. Bij BMW gebeurt dit helaas niet.
Daar zijn de geleerden het niet altijd over eens. Als je gas geeft dan wil de ketting ook korter worden en gaat je wiel in de regel juist naar onderen. Dat gaat tegen de kracht in van het gewicht van de motor die zich naar het achterwiel verplaatst en de vering wil indrukken.
Geplaatst: wo apr 22, 2009 10:12
door Hoelio
Dat zou (imho) zo zijn als de ketting andersom zou lopen (als eraan getrokken wordt aan de onderkant en niet aan de bovenkant). Aandrijfkrachten versus voertuiggewicht (waar het ligt ten opzichte van het kantelpunt)
Verder is het natuurlijk zo dat geleerden het ALTIJD oneens zijn met elkaar
Geplaatst: wo apr 22, 2009 15:12
door brommer
Juha Saliminen heeft afgelopen weekende bijde IT wec 2 maal 3de plaats behaalt.
de andere rijders hebben het een stuk moeilijker. met name de de E3 klasse.
Misschien is het frame niet gemaakt om die extra cc en pk en NM te handhaven, gerucht gaat ook dat DK een andere frame heeft.
tevens heeft DK koppelings problemen omdat hij volgens mij de hydraulische clutch heeft itt de andere die een kabel clutch hebben.
Geplaatst: wo apr 22, 2009 19:35
door mech
Ze rijden allemaal met een hydraulische brembo koppeling, dezelfde als op een KTM. Ook rijden ze allemaal met een ander frame dan standaard. Er is niks mis met die motor alleen op het nivo waar hier wordt gereden wordt het een ander verhaal dan telt alles. En als er iets dan niet 100% dan zie je dat meteen op de klok.
Die motor wordt nu gepushed tot ver over de limiet wat ze ooit hadden gedacht ook die toppers rijden niet zo hard in de training dan in een WK special. Daarom komen ze er ook pas achter op de eerste wedstrijd. Het wordt wel beter maar dat heeft tijd nodig. Salminen reed zijn eerste wedstrijd op de nieuwe KTM eind 07 ook niet uit, kapotte koppeling oa.
Geplaatst: wo apr 22, 2009 20:05
door brommer
dank je mech voor deze info.
Hoe ziet dat frame eruit? of is dat topsecret?
Zijn bij andere merken ook wel eens frame verandering geweest bij de factory rijders?
Wilde het al in het vorige berichtje typen, dat waarschijnlijk alleen bij de top deze dingen aan het licht komen en dat de normale/mindere goden er geen last van hebben.
Geplaatst: wo apr 22, 2009 20:12
door mmrizio
mech schreef:Er is niks mis met die motor alleen op het nivo waar hier wordt gereden wordt het een ander verhaal dan telt alles. En als er iets dan niet 100% dan zie je dat meteen op de klok.
Die motor wordt nu gepushed tot ver over de limiet wat ze ooit hadden gedacht ook die toppers rijden niet zo hard in de training dan in een WK special. Daarom komen ze er ook pas achter op de eerste wedstrijd. Het wordt wel beter maar dat heeft tijd nodig.
Klinkt een beetje als een persbericht/reclamepraatje. Maar aan de rijders ligt het niet, dus zijn de andere motoren gewoon beter!
Het lijkt me dat mannen als Knight dat ook wel gemerkt hebben toen ze van hun oude motor op een BMW stapten. Alleen zal hij wel gehoopt hebben dat het met wat afstellen van het rijwielgedeelte te fixen was. Blijkbaar niet zo gemakkelijk.
Geplaatst: wo apr 22, 2009 21:20
door mech
Geplaatst: wo apr 22, 2009 21:39
door brommer
heb ik in ieder geval een excus als ik weer als langzaamste binnekom....
ligt aan de fiets......
gelukkig zijn er maar weinig toppers
, de mensen die ik ken die op de g450x hebben gereden, en ook van andere merken kwamen waren verrassend enthosiast over de motor.
Ik verwacht dat het allemaal goed komt.
Geplaatst: wo apr 22, 2009 22:47
door mmrizio
brommer schreef:
gelukkig zijn er maar weinig toppers
, de mensen die ik ken die op de g450x hebben gereden, en ook van andere merken kwamen waren verrassend enthosiast over de motor.
Toch bijzonder dat "die prutser" de afgelopen jaren op een andere motor ongeveer alle wedstrijden won waar hij aan mee deed.
Maar of ik het verschil zou merken is idd een ander verhaal.
Geplaatst: wo apr 22, 2009 23:03
door Fr@venture
speedphreax schreef:
Als je gas geeft dan wil de ketting ook korter worden en gaat je wiel in de regel juist naar onderen. Dat gaat tegen de kracht in van het gewicht van de motor die zich naar het achterwiel verplaatst en de vering wil indrukken.
Onzin verhaal!
Teken dat even uit op een papiertje en je ziet dat het niet klopt. Daar hoef je geen geleerde voor te zijn, toch?
brommer schreef:
Ik verwacht dat het allemaal goed komt.
Ik hoop het ook, maar ik zou er m'n geld niet op durven zetten.
Realiseer je vooral dat het hele concept revolutionair is voor rijders en engineers.
Tal van vaste regels en aannames over vering en tractie zijn ineens niet meer geldig binnen dit concept.
Daarbij zijn tal van parameters over "handling" niet meetbaar waardoor een buitengewone goede communicatie tussen rijder en engineer noodzakelijk is.
Je hebt rijders nodig die goede techneut zijn en techneuten die goede rijders zijn om hier snel vooruitgang in te boeken.
Daarbij is het een tak van sport waarin BMW maar weinig ervaring heeft.
Een serie goede rijders is natuurlijk heel belangrijk, maar die engineers die snappen wat de rijders bedoelen is minstens zo belangrijk.
Toen KTM enkele jaren geleden met het PDS systeem uitkwam was dat voor sommigen ook maar een "minor change".
Voor de rijders en de engineers was het echter een revolutie.
Alles was anders! En dus ging het in het eerste jaar ook niet echt gemakkelijk.
Het concept van BMW heeft veeeel meer impact op de rijeigenschappen dan het PDS systeem.
Als je dan bedenkt dat KTM en WP met al hun kennis toch nog flink tijd nodig hebben gehad om PDS onder de knie te krijgen dan snap je ook dat het een mega prestatie van BMW zal worden om 450X in één (of twee) jaar tot een echte winnaar te maken.
Geplaatst: wo apr 22, 2009 23:20
door brommer
@ mmirizo: ik weet niet waar je leest dat knight een prutser is.......
Ik denk alleen dat hoe beter je bent, hoe meer je beperkigen voel in een product en dat de mensen zoals ik en wellicht nog vele andere de beperkingen niet voelen omdat we nooit in die limiet komen waar je de beperkigen gaat voelen.
Geplaatst: wo apr 22, 2009 23:24
door huskie
Hmmmm lekker positief geluidje....
Hij zegt duidelijk dat het niet goed komt, met dit design. Amen.
Geplaatst: do apr 23, 2009 00:04
door Noppy
Well just home from Italy and another bad weekend for the team! We said we wanted a challenge, and thats certinaly what we got, thats for sure, but I guess things can only improve, I gotta try to laugh about it, cos their aint nothing we can do about it in the very near future, cos things take time to figure out and put right. Anyway people who know what they are talking about understand , then u get idiots that think they do, and think Juha, Marko and myself have forgotten how to ride a bike, or we are to old, or some crap!!! Hahaha, does make me laugh! funny how we all turned shit overnight! We will have the last laugh and shut the buggers up, that is for sure, and other than that, not much in the wec has changed to much! Catch u later, Knighter
Even copiëren, voordat de PR-afdeling van BMW ingrijpt;-)[/b]
Geplaatst: do apr 23, 2009 10:37
door speedphreax
Fr@venture schreef:Onzin verhaal!
Teken dat even uit op een papiertje en je ziet dat het niet klopt. Daar hoef je geen geleerde voor te zijn, toch?
Dan noem ik nog wat anders. Het achterwiel wil graag harder naar voren dan het voorwiel en dus wil hij onder de motor door rijden als de as van het achterwiel onder het scharnierpunt van de achterbrug zit.
Je hoeft ook geen geleerde te zijn om op te merken dat een motor niet helemaal in zijn achtervering gedrukt wordt als hij hard optrekt. Iets wordt daar op de een of andere manier gecompenseerd.
Geplaatst: do apr 23, 2009 10:43
door Noppy
Ik ben benieuwd wat er met een BMW gebeurt indien je hem met het voorwiel tegen de muur zet en zachtjes in zijn 1 optrekt.
Gaat de achterbrug dan nog wel naar beneden en het zadel omhoog? Of staan de assen van de diverse (tand)wielen zo recht op elkaar dat hij alleen maar begint te spinnen?