Kietelen big
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
@frankn
weet ik niet welke maar achterband op die RGV/DR's steekt..
omdat het RGV velgen zijn denk ik 160 of 165
Ik rij met 165/56-17 achter.. gebruikelijke slickmaat.
succes met bouwen
weet ik niet welke maar achterband op die RGV/DR's steekt..
omdat het RGV velgen zijn denk ik 160 of 165
Ik rij met 165/56-17 achter.. gebruikelijke slickmaat.
succes met bouwen
Ja, dat klopt OpaBert, de hele kont trouwens.
Heb laatst ook het subframe gevonden voor een redelijke prijs.
Dus nu heb ik de set compleet.
Ik ga die uitlaat nog wel wat stroomlijnen, ook van binnen dus ik hoop er
nog een paar kg. vanaf te knagen.
En dan moet ik denk ik toch maar voor een 160/165 als ik tenminste
20 mm. van de tandwielhouder af kan draaien.
Blok eventueel een paar mm. uit't midden.
Zal je wel niet zoveel van merken.
Maarre bedankt voor alle input, kan ik weer ff verder puzzellen.
Groetjes, Frank.
Heb laatst ook het subframe gevonden voor een redelijke prijs.
Dus nu heb ik de set compleet.
Ik ga die uitlaat nog wel wat stroomlijnen, ook van binnen dus ik hoop er
nog een paar kg. vanaf te knagen.
En dan moet ik denk ik toch maar voor een 160/165 als ik tenminste
20 mm. van de tandwielhouder af kan draaien.
Blok eventueel een paar mm. uit't midden.
Zal je wel niet zoveel van merken.
Maarre bedankt voor alle input, kan ik weer ff verder puzzellen.
Groetjes, Frank.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hey frankn,
Nog lekker aan het kneutselen dus
Mischien maar binnenkort eens langs wippen om even te komen kijken en wat bier van je te pikken voor dat je ver weg en ruim woont
Greetz
Zappa
Nog lekker aan het kneutselen dus
Mischien maar binnenkort eens langs wippen om even te komen kijken en wat bier van je te pikken voor dat je ver weg en ruim woont
Greetz
Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Startpost upgedate met overzichtje.
Aanvulling/wijzigigingen hoor ik graag. Het meeste is gewoon naar beste inzicht ingevuld, is dus voor verbetering vatbaar!
Aanvulling/wijzigigingen hoor ik graag. Het meeste is gewoon naar beste inzicht ingevuld, is dus voor verbetering vatbaar!
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Shifty,Shifty-PK schreef:Startpost upgedate met overzichtje.
Aanvulling/wijzigigingen hoor ik graag. Het meeste is gewoon naar beste inzicht ingevuld, is dus voor verbetering vatbaar!
ik vind je opzet mooi maar de waarderingen zijn natuurlijk moeilijk in te schatten, bv nokkenas en kanalen groter/polijsten en uitlaat hangen aan elkaar vast. De winsten die je schat lijken mij te hoog ik denk dat de combinatie van de factoren het beste resultaat geven. Eigenlijk kan het één niet zonder het ander. dit geld ook voor de flatslides en je 50 mm pijp. Ik ben alleen bang dat je op een gegeven moment geen verbetering meer hebt zoals ik al eerder aangaf omdat de balans kwijt is. Op een gegeven moment (en al voor je al je modificaties er op hebt zitten) is die balans weg want dan gaat je effectief rendement niet meer omhoog en dan moet je in toeren gaan stijgen om winst te maken en ik denk dat het blok daar niet echt tegen opgewassen is. Dan worden het veel "revisies" voor weinig kms. Helaas moet je dan ook verandering in je onsteking en nokkenas tuning gaan toepassen om die rev's omhoog te krijgen.
groetjes Futurist.
Sorry als eerder mijn toon belerend leek maar ik heb veel ervaring op het vlak van tuning (heb vroeger nog voor tourwagen kampioen Gorge Houthuisen gesleutelt voor Ford en later is de superstock 750 in België voor Patric Urban.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Hey,
De waarderingen zijn relatief. 5 is het hoogste van alle onderdelen in de zin van 1 op 5. Het zijn geen pk's.
Verder goed punt. Het meeste resultaat zal je inderdaad bereiken door een combinatie van de onderdelen toe te passen. Dit geld zeker voor inderaad het carburatie gedeelte: Luchtfilter, Flatslides en Pijp. In dit geval zullen ze flatslides misschien wel 50% beter presteren als er ook een goede luchtfilter en grote pijp op zit.
Echter de combinatie van nokkenas en tunen luchtinlaten zie ik niet zo. Deze zouden in mijn inzien ook zonder elkaar voor een goede winst moeten zorgen. Samen zorgen ze natuurlijk wel voor het meeste winst.
Ik denk dat je over het algemeen het zo kunt zien: Nokkenas winst 10% (gok); das 50pk + 5 = 55pk. Winst luchtinlaat polijsten: 10%. 55pk + 5,5pk = 60,5pk.
Stel dat je alleen je luchtinlaat gaat tunen dan heb je 50pk + 5pk. Dat is 0,5pk minder winst dan wanneer je bv samen met de nokkenas upgrades doet. Ik denk dat je het zo moet zien.
Het doet er trouwens niet zo toe hoeveel winst je precies krijgt, zolang het maar duidelijk wordt wáárin je de winst kunt verwachten, zoals in koppel of in pk. Verder wordt het wel heel ingewikkeld als de winst in de combinatie van onderdelen op papier worden gezet, daarnaast zal dit nog onnauwkeuriger zijn dan dit schema.
Van dit schema is het interesant om de verschillende mogelijkheden te weten van het tunen.
Nb. Dit topic gaat dus over het tunen van de motor. Niet het tunen van het chassis/gewichtsreductie!
De waarderingen zijn relatief. 5 is het hoogste van alle onderdelen in de zin van 1 op 5. Het zijn geen pk's.
Verder goed punt. Het meeste resultaat zal je inderdaad bereiken door een combinatie van de onderdelen toe te passen. Dit geld zeker voor inderaad het carburatie gedeelte: Luchtfilter, Flatslides en Pijp. In dit geval zullen ze flatslides misschien wel 50% beter presteren als er ook een goede luchtfilter en grote pijp op zit.
Echter de combinatie van nokkenas en tunen luchtinlaten zie ik niet zo. Deze zouden in mijn inzien ook zonder elkaar voor een goede winst moeten zorgen. Samen zorgen ze natuurlijk wel voor het meeste winst.
Ik denk dat je over het algemeen het zo kunt zien: Nokkenas winst 10% (gok); das 50pk + 5 = 55pk. Winst luchtinlaat polijsten: 10%. 55pk + 5,5pk = 60,5pk.
Stel dat je alleen je luchtinlaat gaat tunen dan heb je 50pk + 5pk. Dat is 0,5pk minder winst dan wanneer je bv samen met de nokkenas upgrades doet. Ik denk dat je het zo moet zien.
Het doet er trouwens niet zo toe hoeveel winst je precies krijgt, zolang het maar duidelijk wordt wáárin je de winst kunt verwachten, zoals in koppel of in pk. Verder wordt het wel heel ingewikkeld als de winst in de combinatie van onderdelen op papier worden gezet, daarnaast zal dit nog onnauwkeuriger zijn dan dit schema.
Van dit schema is het interesant om de verschillende mogelijkheden te weten van het tunen.
Nb. Dit topic gaat dus over het tunen van de motor. Niet het tunen van het chassis/gewichtsreductie!
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ik denk dat als je het goed wilt doen, je zoiezo dit moet doen:
nokkenstok veranderen voor de snellere timing,
je klepveren verzwaren, tegen kleppen die gaan zweven (ook vaak bij hoogtoerige auto's dus da zal n bigje ook wel willen gaan doen op begeven moment)
vlakschuifcarbs voor iets meer sap in je plofkamert,
je kop laten polijsten (inlaat) omdat die fabrieksaf maar ruk is afgewerkt.
en dan de mooie open pijp om de rotzooi snel weer weg te krijgen uit je cilinder.
verder denk ik dat als je dan eenmaal zoveel geld hebt uitgegeven het ook verstandig is om er splitfire bougies in te draaien,
dat hielp bij mijn 2takt aardig mee aan n betere ontsteking op hogere toerentallen.
of je ontsteking het zoiezo bij houd is de vraag, ik persoonlijk denk van wel, aangezien het een CDI geregelde ontsteking is, en een 2takt met cdi het bij houd tot 15 a 16k/min
ps
ik vind t wel n leuk draadje, en n leuk schema, en vind het handig dat je zo wat dingen naast elkaar kunt zetten.
nokkenstok veranderen voor de snellere timing,
je klepveren verzwaren, tegen kleppen die gaan zweven (ook vaak bij hoogtoerige auto's dus da zal n bigje ook wel willen gaan doen op begeven moment)
vlakschuifcarbs voor iets meer sap in je plofkamert,
je kop laten polijsten (inlaat) omdat die fabrieksaf maar ruk is afgewerkt.
en dan de mooie open pijp om de rotzooi snel weer weg te krijgen uit je cilinder.
verder denk ik dat als je dan eenmaal zoveel geld hebt uitgegeven het ook verstandig is om er splitfire bougies in te draaien,
dat hielp bij mijn 2takt aardig mee aan n betere ontsteking op hogere toerentallen.
of je ontsteking het zoiezo bij houd is de vraag, ik persoonlijk denk van wel, aangezien het een CDI geregelde ontsteking is, en een 2takt met cdi het bij houd tot 15 a 16k/min
ps
ik vind t wel n leuk draadje, en n leuk schema, en vind het handig dat je zo wat dingen naast elkaar kunt zetten.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
het één hangt natuurlijk wel aan het ander
als je inlaatpoorten optimaal zijn maar je kleppen niet, gaat het mengsel er toch niet in
en als vervolgens je uitlaatpoort/systeem niet klopt raak je het weer niet kwijt
en polijsten is niet altijd zaligmakend, een iets ruw oppervlak heeft minder weerstand als geheel spiegelglad
daarom is het flowen van de kop niet alleen iets gladder maken maar ook de vorm veranderen
een golfballetje zonder putjes vliegt minder ver als met putjes
als je inlaatpoorten optimaal zijn maar je kleppen niet, gaat het mengsel er toch niet in
en als vervolgens je uitlaatpoort/systeem niet klopt raak je het weer niet kwijt
en polijsten is niet altijd zaligmakend, een iets ruw oppervlak heeft minder weerstand als geheel spiegelglad
daarom is het flowen van de kop niet alleen iets gladder maken maar ook de vorm veranderen
een golfballetje zonder putjes vliegt minder ver als met putjes
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
das waar, maar opstaande randjes zijn zoiezo niet zo goed voor de flow
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Kwam een sport nokkenas tegen op ebay, geeft kennelijk 3 pk meer..
Stond aangeboden voor e130.. e100 geboden en hebbes
Shiny loopt al erg goed met open uitlaat en goed afgestelde carb's, trekt in z'n 5 strak door naar het rood en heb 169km/h op de GPS gehad en had toen nog gas over
Dus ben benieuw wat het word met m'n luchtfilter projekt, holeshot uitlaatbocht, open uitlaat en snelle nokkenas..
Denk dat ik het hele pk trajekt dan behandel.. meer lucht inlaat, snellere nokkenas, snellere lucht uitlaat..
Stond aangeboden voor e130.. e100 geboden en hebbes
Shiny loopt al erg goed met open uitlaat en goed afgestelde carb's, trekt in z'n 5 strak door naar het rood en heb 169km/h op de GPS gehad en had toen nog gas over
Dus ben benieuw wat het word met m'n luchtfilter projekt, holeshot uitlaatbocht, open uitlaat en snelle nokkenas..
Denk dat ik het hele pk trajekt dan behandel.. meer lucht inlaat, snellere nokkenas, snellere lucht uitlaat..
Laatst gewijzigd door zappa.suzuki op ma jan 19, 2009 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Netjes zappa. Eigenlijk nog even op de rollerbank ervoor en erna.
100 euro voor een nieuwe of gebruikte nokkenas? Zeker een mooie prijs. Bij hessler betaal je 250 euro en moet je je oude inleveren.
100 euro voor een nieuwe of gebruikte nokkenas? Zeker een mooie prijs. Bij hessler betaal je 250 euro en moet je je oude inleveren.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Is nieuw
En mischien idd even een voor en er na run op de rollerbank
Zit ik nog wel met zuiger schade en een olie verbruik van 1 liter olie op de 1000km
Dus eerst maar de luchttoevoer vuil vrij en dan cilinder honen en nieuwe zuiger of het blok van Dirty er in.. maar daarvan is de balansasketting op..
En mischien idd even een voor en er na run op de rollerbank
Zit ik nog wel met zuiger schade en een olie verbruik van 1 liter olie op de 1000km
Dus eerst maar de luchttoevoer vuil vrij en dan cilinder honen en nieuwe zuiger of het blok van Dirty er in.. maar daarvan is de balansasketting op..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Weer wat duits geleerd.. "Im tausch" betekent "inruil voor"
Dus moet een nokkenas op sturen..
No problem, heb die van het kapote blok nog en die heeft wat pitjes en slijtsporen
Dus moet een nokkenas op sturen..
No problem, heb die van het kapote blok nog en die heeft wat pitjes en slijtsporen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zappa. Gaat het hier om een eenmalig artikel wat je hebt gekocht of kunnen wij er ook bij aankloppen?
Contactgegevens/ebay naam?
Contactgegevens/ebay naam?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Denk dat er binnenkort weer 1 aangeboden wordt
En dat ie dan weer e130 vraagt maar mischien dat ie toch wel voor e100 weg kan
Komt wel iets van 2 x e12 verzendkosten bij..
http://stores.ebay.de/EGU-Motoren-Shop
En dat ie dan weer e130 vraagt maar mischien dat ie toch wel voor e100 weg kan
Komt wel iets van 2 x e12 verzendkosten bij..
http://stores.ebay.de/EGU-Motoren-Shop
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ok, super. Als de lucht/uitlaat gemodificeerd is eens kijken of we nog wat extra pk's kunnen gebruiken.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Als we klaar zijn eens een wedstrijdje doen?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Off of onroad
Ik zie het wel eens zitten zo'n rally-tje in het buitenland te rijden als de oer, of die in spanje etc. Misschien iets voor 2010. Hopelijk kan ik de big eer een beetje omhoog krijgen
Ik zie het wel eens zitten zo'n rally-tje in het buitenland te rijden als de oer, of die in spanje etc. Misschien iets voor 2010. Hopelijk kan ik de big eer een beetje omhoog krijgen
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Wat dachtje van onroad?
Offroad doe ik geen wedstrijtjes.. beetje te link met die zware jongens
En die GS van Leo weet toch al dat ie kansloos bij een stoplicht sprint
Offroad doe ik geen wedstrijtjes.. beetje te link met die zware jongens
En die GS van Leo weet toch al dat ie kansloos bij een stoplicht sprint
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
@shifty, dan ga ik graag met je mee.
@zappa, ik rij je stront voor je ogen bij het stoplicht, maar ook wel offroad met mn nieuwe veren, nu looptie 30km/h harder man
@zappa, ik rij je stront voor je ogen bij het stoplicht, maar ook wel offroad met mn nieuwe veren, nu looptie 30km/h harder man
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
dus dat oude hok van je gaat nu tot de 140 op de teller?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
[na deze gaan we weer ONtopic ]
neeh joh, net over de 240.. je weet toch, lachgas en biturbo..
[ontopic]
zou een turbo op een BIG haalbaar zijn, of NOS,
aangezien het een 4takt is zou ik zeggen van wel..
ja n 2takt zou het ook moeten kunnen (zie scheeps 2takts..)
maar bij n auto moet er al zoveel veranderd worden.. zoals motormanagement / ontsteking / luchtmassameter / koppakking enz enz,
maar ik denk dat ik het toch is ga uitzoeken
neeh joh, net over de 240.. je weet toch, lachgas en biturbo..
[ontopic]
zou een turbo op een BIG haalbaar zijn, of NOS,
aangezien het een 4takt is zou ik zeggen van wel..
ja n 2takt zou het ook moeten kunnen (zie scheeps 2takts..)
maar bij n auto moet er al zoveel veranderd worden.. zoals motormanagement / ontsteking / luchtmassameter / koppakking enz enz,
maar ik denk dat ik het toch is ga uitzoeken
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !