OK , bij deze dan nog maar een berichtje van een first-timer .....
Allereerst maar een welverdiend compliment voor de Enterse Motor Club en alle vrijwilligers die deze Kampioensrit tot een onvergetelijk evenement hebben gemaakt .
En felicitaties aan alle kampioenen !
Voor mij was het de eerste keer dat ik mee heb gedaan aan een Enduro ( in een ver verleden een keer meegereden met de 4 uurs van Valkenswaard , maar als je 's avonds eindigt op de eerste hulp van het ziekenhuis is je eigen woonplaats , wegens een paar gekneusde ribben , telt die keer eigenlijk niet ....)
Vorig jaar een YZF426 ( met kenteken ) aangeschaft , GEEN Magic Button ..... , dus iets later nog een WR250F ernaast gezet .
Diverse off-road ritten gereden , en omdat er met de KNMV licentie ook een keer een enduro meegereden mag worden , het clubje rond gebeld en gevraagd wie er nog meer mee ging naar deze tweedaagse Kampioensrit .
De vaste ploeg pakte de (enduro)handschoen op , en dus zouden we met 4 man op pad gaan naar Enter .
Omdat 2 man ziek,zwak,en misselijk waren ( nadat ik alle inschrijvingen er mede dank zij dit forum , toch nog doorheen had gekregen .... ) Ben ik donderdagmiddag met 2 motoren vertrokken .
Danny kon , wegens werkverplichtingen , donderdag en vrijdag niet vrijmaken .
Maar na telefonisch spoedberaad met Marcel Vos van EMC , is er toch een mogelijkheid gevonden om Danny zaterdag mee te laten rijden .
Alle hulde voor Marcel Vos !!!!!
Via de VVV een B&B gevonden in Rijssen ( was ook helemaal geweldig !)
Na aankomst even een rondje gelopen , en gelijk viel mij de gemoedelijke sfeer en de vriendelijkheid op . ( Later bleek dat hier ook een paar uitzonderingen op de regel rondliepen ....)
Toen ik Sanne en Remke tegenkwam , hebben deze geholpen met het ter keuring aanbieden van beide motoren . Nogmaals dank voor de service !!
Mijn WR250F kwam na een kleine aanpassing door de keuring , maar de KTM van Danny werd afgekeurd wegens een verkeerde achterband ( 10 minuten voor sluitingstijd van de keuring )
Beetje jammer , maar ik heb alle spelregels ruim van te voren medegedeeld aan hun , en hij dacht dat het niet noodzakelijk was om een F.I.M. enduro band te monteren ......
De keurmeester was ONVERBIDDELIJK ( denk dat dit een eigenschap is van vele KNMV'ers ....)
Ook na uitleg mijnerzijds dat hij vrijdag NIET zou rijden , en dat ik Michelin FIM achterbanden bij me had , welke ik dus op vrijdag onder zijn motor zou kunnen monteren in de sleutelruimte , was tegen dovemansoren ..... Voor zover de flexibiliteit van de KNMV met de jongens met een offroadlicentie , die een keer mee willen rijden .
Wat wel mogelijk was , is het laten betalen van Euro 80,- ipv 60,- en tevens achteraf toesturen van een rekening van een "daglicentie" van Euro 49,- .... en geen mogelijkheid tot restitutie van enig bedrag na het afkeuren van de KTM . Dit afkeuren duurde 1 minuut .
Maar tot hier het gehuilebalk over de mieren.........
Toen mijn motor in het ParcFerme stond heb ik een rondje gelopen door de Servicestraat , en omdat ik toen wel doorhad dat ik als enige ging rijden moest er iets geregeld worden voor het tanken en enige vorm van assistentie .
En omdat enige merkentrouw mij niet vreemd is , ben ik even gaan kijken bij de tent van het Gebben/vanVeen Yamaha team .
Na even gesproken te hebben met Bertus Snellenberg heb ik besloten om gebruik te maken van hun diensten .
Om gelijk maar even met de loftrompet los te barsten : Hulde aan Bertus , Gerrit en alle andere teamleden die mij een ONVERGETELIJKE kennismaking met de endurosport bezorgt hebben !!!
Van goede tips , perfecte tankservice , warme kruidenbouillon onderweg , tot het gastheervakmanschap van IEDEREEN !!!
Volgend jaar ga ik , mede door jullie , meer enduro's rijden ....
Nu naar de rit ( wedstrijd is voor mij een groot woord ...) !
Mijn starttijd was om 09:37 , en ik meen dat er nog 4 man achter mij zat , de eerste inters startten om 08:00 uur ...
Om 09:27 de WR in het ParcFerme opgehaald , andere kentekenplaat gemonteerd en op tijd de startkar opgeduwd en rustig begonnen .
Had eigenlijk gelijk aansluiting bij iemand uit de minuut voor mij , en enige tijd achter hem aan gereden .
Bij het tweede stuk asfalt kwam hij ten val in een bocht , en na vastgesteld te hebben dat hij geen hulp nodig had , gelijk alleen verder gereden .
Heb op de eerste dag geen problemen ervaren ( behalve dat ik bij de eerste service FLINK wat lucht uit de achterband heb laten lopen : Kenda 779 FIM , TOPBAND Ad Fransen MX Parts !!!!! ; Super Service ! ) , maar gelijk overal strafminuten opgelopen ....
Heb mij de eerste dag ( bijna ) overal aan de verkeersregels EN SNELHEID gehouden ....... ( omdat dit in het regelement stond EN ik dacht dat dit gecontroleerd zou worden ?? )
Bij het eten 's avonds vroeg ik aan het clubje uit Alkmaar e.o. hoe hard hun reden op de boerenweggetjes ( = geen ander verkeer ) ??
Het antwoord was : volgas 5 , dan heb je meer tijd voor de service en te eten .
Door de achterstand die je hierdoor oploopt heb ik ook nergens gewacht of gegeten , beide dagen .....; alleen maar getankt en gelijk weer door !
En het woord enduro heeft nu ook een andere betekenis gekregen .
Andere dingen die ik geleerd heb :
Ik heb een GROOT gebrek aan Basis-snelheid ...... vroeger nooit gecrosst , en dit gebrek blijkt op de crossproeven . Ik MOET gewoon gaan trainen op zware zandbanen .
Vaak is (langzaam) doorrijden SNELLER dan vallen .
Bij twijfel altijd VOLGAS ( behalve als het spekglad is EN er zit een sloot naast je ....... voordeel : volgens de betrefende boer hoeft er in die sloot dit jaar niet meer gebaggerd te worden ; heb hem van begin tot eind leeggeploegd - voorzover dat kan met een 250 ....)
Neopreen handschoenen zijn SUPER bij kou en bij regen ( beide waren ruim voorhanden op de tweede dag ...)
Beter om op elke service een crossbril en handschoenen reserve te hebben .....
Pas op bij de wortels ( nee , niet die oranje .........)
Service bij het EnduroMX team Chevrolet van Veen is SUPER !!!!!!
( wel vreemd dat ze zelf Mercedes rijden .....?? )
JE MOET GASGEVEN !!!!!! MEEEEEEER GASGEVEN !!!
Het help om het regelement te lezen EN te begrijpen !
In en om Enter wonen veel fijne mensen !!!
( en een paar rotjochies van een jaar of 15 ...... NOOIT naar luisteren !!!! )
Aan elke crossproef komt een eind ( ook aan nummer 2 ...)
In het bos is het leuk !!
Die Inters zijn van God Los !!! ; ECHT NIET NORMAAL zo als die gasten kunnen gasgeven ....
Ik ben er nu echt van overtuigd : een YAMAHA is NIET stuk te krijgen !!
( VOL , maar dan ook VOL door die blubberbakken heen !! ( en daar waren er een paar van ....)
Gewoon dat stuur vasthouden , blijven staan , en VOL gas houden , dan gaat het bijna altijd goed .
Veel hangt af van een goede voorbereiding .
Ik kan niet anders zeggen dat ik twee dagen heb genoten , ( soms heb ik me wel afgevraagd of ik het ECHT helemaal vrijwillig deed , maar dit terzijde ...) en eigenlijk weet ik al dat ik het volgend jaar alles mee ga rijden .
Gas geven , je moet meer gas geven !!
( dit heb ik ECHT heel vaak gehoord onderweg , of ik heb het gedroomd ... , dat weet ik niet zeker ... )
Bij deze wil ik nogmaals bedanken :
EMC Enter voor de organisatie
met name : Marcel Vos EN Jos Rutjes
JOPA voor de sponsoring van het evenement
( en de neopreen handschoenen )
Ad Fransen MX Parts : voor de super Kenda band en lastminute SERVICE !
laat je ADviseren !!
HGA voor de top tandwielen
fam. Biezemaat te Rijssen voor de perfecte overnachtingen
en het superontbijt !
Enduro-MX Team Chevrolet van Veen : Service teams en ondersteuning
Moto Mirage Haarlem : preparatie van de motorfiets en reserve delen
Last , but not least .... :
Sanne en Remke Geldermans voor alle hulp en vriendschap !
Tot volgend jaar !!!!!