ik zou iig niet besparen op de olie.. leerzame les gehad op stage..
2 test trucks, allebij pas een ton gelopen, die ene was gaar en die andere zag je amper dattie gelopen had.
de ene een goedkope olie, die andere n nieuwe(nog in test) & duurdere.
ik ga eens proberen met rimula olie die we in de Dafjes gooien,
is niet goedkoop, maar je hebt ookmaar 2,7liter nodig.
is 10w40 volsyntheet.
Olie ervaringen
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Contacteer:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
- de antrapper

Het is toch wonderbaarlijk dat er zoveel oliesoorten zijn , en gebruikt worden, en die blijken allemaal prima te voldoen, ik gok dat de Big wereldwijd misschien wel op zo'n 500 verschillend soorten en merken olie rijdt, en het ook nog gewoon goed doet, en denk dat op tijd verversen de sleutel van een lang leven is.
Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big 

-
- Contacteer:
verversen is inderdaad erg belangrijk, ze zijn al zo ver dat er olie is die je niet meer hoeft te vervangen hoorde ik laatst op stage.. mja das voor die vrachtwaggies dan he, da spul schijnt ongeveer t leven van de vrachtwagen mee te gaan.. 1milj. km dus.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
Ik zou dŕ maar niet op gokken, want...
...wij inhaleren stof, zowel via de carterontluchting als via het luchtfilter (roep maar dat het niet zo is, er komt toch altijd stof bij, door montagefoutjes, door trillingen, door scheuren in rubber)
...benzinevervuiling langs de cylinderwand. Dieselvervuiling lijkt me minder aggressief
...water in het blok of in de luchtinlaat vanwege simpelweg kletsende regen of halfgelukte doorwadingen
...ultrahoge temperaturen vanwege de natte koppeling en woestijnen
Nee, die olies van ons hebben het echt niet makkelijk.
En wat ook zo leuk is is de eindeloze reeks van meningen en vooral díe mensen die zeggen, waar ik er overigens ook eentje van ben, mijn blok heeft al op merk XYZ ruim 999.999 gelopen dus is het goed.
Ik denk dat ik zelfs een Husaberg heel kan houden indien ik om het uur de HEMA-olie die er in zit ververs. Kortom, veels te veel variabelen in het spel.
Zo, flame maar los

...wij inhaleren stof, zowel via de carterontluchting als via het luchtfilter (roep maar dat het niet zo is, er komt toch altijd stof bij, door montagefoutjes, door trillingen, door scheuren in rubber)
...benzinevervuiling langs de cylinderwand. Dieselvervuiling lijkt me minder aggressief
...water in het blok of in de luchtinlaat vanwege simpelweg kletsende regen of halfgelukte doorwadingen
...ultrahoge temperaturen vanwege de natte koppeling en woestijnen
Nee, die olies van ons hebben het echt niet makkelijk.
En wat ook zo leuk is is de eindeloze reeks van meningen en vooral díe mensen die zeggen, waar ik er overigens ook eentje van ben, mijn blok heeft al op merk XYZ ruim 999.999 gelopen dus is het goed.
Ik denk dat ik zelfs een Husaberg heel kan houden indien ik om het uur de HEMA-olie die er in zit ververs. Kortom, veels te veel variabelen in het spel.
Zo, flame maar los

CrazyWezel schreef:verversen is inderdaad erg belangrijk, ze zijn al zo ver dat er olie is die je niet meer hoeft te vervangen hoorde ik laatst op stage.. mja das voor die vrachtwaggies dan he, da spul schijnt ongeveer t leven van de vrachtwagen mee te gaan.. 1milj. km dus.

-
- Contacteer:
tja het zijn de aditieven die de olie zo duur maken, de olie zelf kost geen kudt. en die aditieven zorgen voor de levensduur van de olie en het motorblokje..
dusja.. duurdere olie.. je betaald uiteraard ook voor de naam, maar waarschijnlijk dus ook voor de betere aditieven?
dusja.. duurdere olie.. je betaald uiteraard ook voor de naam, maar waarschijnlijk dus ook voor de betere aditieven?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !