Pagina 2 van 3
Geplaatst: wo apr 16, 2008 09:57
door Rolando
Laat mijn vering aanpassen bij SBS
http://www.smitsbs.nl/
Arnold is een "Oude" werknemer van Technoflex en kent de klappen van de (vering)-zweep. Als rijder bij de Inters (MON) is hij ook ervaringsdeskundige!.
Geplaatst: wo apr 16, 2008 22:08
door pruus
huskie schreef:Hee Pruus,
David Knight heeft de spullen van Mech binnen gekregen want hij heeft de 4de ronde van de GNCC gewonnen.
Wat heb je met die voorvork gedaan, ingeruild? Misschien kan ik er wat van maken voor je, heb je een reserve setje liggen voor als schade rijdt
De hedendaagse wp's zijn wat beter dan de oudere. Welk jaar heb jij, want zo rond 2004 had wp bedacht dat 3 glijbussen wel lekker zou zijn (Ohlins had dat ook, dus dachten ze als die dat doet dan...)....niet dus. Na een jaar hebben ze dat weer overboord gegooit, dus wie weet had jij die wel.
Ha woef,
David is geweest en heeft gevraagt wat íe moest doen maar ik heb 'm geraden om de WP nog een kans te geven!
Mijn vork is verkocht naar Oostduitsland. Echt waar! Die hebben vroeger Trabant gereden dus die vork van mij zullen ze niet van schrikken...
Maar zondag heb ik eens geexperimenteerd met de negatieve veerweg achter. Bij 6 cm had ik wel geen last van slaan in 't stuur, ook niet bij topspeed, maar voor de rest vond ik het niet prettig. Vooral viel me op dat ik veel minder grondspeling had. Waar rijden jullie mee met de PDS?
Geplaatst: do apr 17, 2008 08:06
door huskie
Aiiiii Pruus,
jij bent een anti-wp-er.
Maar een beetje gelijk heb je wel
Sinds ik die showa gereden hebt, ben ik bezig met een quest. Maar ik geef, noet zoals David, niet op. Ik zal die wp er onder krijgen Grrr
Ik rijd achter op ongveer 115mm met rijder, zonder 40mm.
De pds zouden erom bekend staan dat ze, omdat ze geen link gebruiken, wel wat meer mogen zakken zonder rijder. Ook zijn ze niet vies van 120mm met rijder. Hou er rekening mee dat ze 330mm veerweg hebben wat wat meer is dan een link fiets.
Vork is ook !!! belangrijk. Zorg dat die ook genoeg zakt met rijder, anders gaat hij moeilijk de bocht in. Ik rij voor met rijder op 75mm doorzakken.
Maar..alles staat natuurlijk met je eigen voorkeur. Ik weet nog steeds niet of ik meer compressie van achter nodig heb of juist minder. Gisteren met meer compressie getraind en dat beviel wel. Ik weet alleen dat de rebound wat te langzaam is, waardoor die helemaal open staat van achter. Te langzame rebound is dodelijk als je door opeenliggende whoops gaat. Dan gaat die bij de derde whoop verschrikkelijk slaan aan de achterkant: Packing.
Geplaatst: do apr 17, 2008 19:05
door mech
Als je al je problemen in een keer op wil lossen...
http://www.wpsuspension.co.uk/product_trax_movie.php
Kost een paar centen maar dan heb je ook iets.
Het is niet volledig fabrieks maar dit is op dit moment het beste wat er te koop is.
Geplaatst: do apr 17, 2008 19:57
door brommer
hoeveel zijn een paar centen?
Geplaatst: do apr 17, 2008 20:42
door mech
€ 825,- Ex voor een Trax Demper
€ 2150,- Ex voor een 4800 MXMA vork
€ 2850,- Ex voor een complete set
Zie ook
http://www.wpsuspension.be/images/catalogus.pdf
Geplaatst: do apr 17, 2008 21:00
door brommer
Das serieus geld.
Mooi spul wel.
Geplaatst: do apr 17, 2008 22:29
door huskie
Ohlins komt ook met een hele nieuwe demper, de TTX.
Prijzen weet ik niet, maar dat het duur is, ach dat is wel zeker.
Ik denk dat ik mijn binnenwerk maar weer zelf ga revalven.... Heerlijk!
I am just a poor man, with an expensive hobby
Geplaatst: zo apr 27, 2008 08:57
door Houten Klaas
Mech, ben jij bij de gelukkige die mag blijven ? Gaan ze de productie in een lage lonen land onder brengen, of wordt er echt minder verkocht met deze dollarkoers ?
Jij zit toch op de raceafdeling, waarschijnlijk geen last.
Geplaatst: wo jun 04, 2008 12:38
door Kees
Mech,
Jammer dat de trax al niet meer leverbaar is,heeft wp productie mogelijkheden te weinig?
Vriend van mij heeft er een,naar het schijnt een van de zeldzame in nederland.
Andere rijder wil er ook een maar is niet meer te leveren.
Werkt wel subliem tov originele wp
Geplaatst: wo jun 04, 2008 16:22
door huskie
Zou jammer zijn. Ik wil er ook wel een proberen.
De afgelopen valkenswaard 4 uur heb ik kunnen zien wat een goede vering allemaal voor je kan doen. Er was een whoopsectie langs de slootkant en daar gingen er voor me diverse van links naar rechts elke keer als ze een whoop raakte. Ik ging er "straight" doorheen, en durfde zelfs in te halen.
Ik voelde me daar heeeeeel sterk.
Mijn idee was dat die "swappers" teveel rebound hadden staan, waardoor de vering begon te hoppen ipv de whoops te volgen.
Goede vering is "de" truuk om sneller te gaan. Kunde even daar gelaten
Geplaatst: wo jun 04, 2008 20:32
door big M
Of juist te weinig,ik had m na de eerste "stint"er twee clics rebound bijgegeven en juist daar gingt toen veel beter.
Het leek eerst wel of de achterkant om t balhoofd weg wou draaien,naadeel was wel weer dat de motor wat lager bleef bij die korte knippies bovenop,maar ja als je zoals ik niet kan crossen helpt er maar bitter weinig.
Misschien een beetje minder over de techniek denken tijdens t rijden en wat meer over RIJtechniek en houding op de motor etc.
Setup van een racer snap ik vrij redelijk ,maar van cross/enduro moet ik nog erg veel over leren.
Geplaatst: wo jun 04, 2008 22:46
door mech
Voor 2009 zijn er weer Trax dempers leverbaar, ongeveer vanaf Januari 2009. Je kan bellen naar MTM in Belgie (WP Importeur) of die nog iets hebben van de 2008 leveringen.
Geplaatst: ma sep 15, 2008 02:59
door lasss000
folie schreef:speedphreax schreef:
Al kan ik met mijn 92kg natuurlijk eigenlijk wel een andere veer gebruiken.
Meet de sag waarden van de achtervering maar eens na:
Je zou zo ongeveer met 4-6mm voorspanning een rider sag moeten kunnen realiseren van 110-115mm bij een statische zak van 40-45mm.
In jouw geval valt de rider sag hoogstwaarschijnlijk groter uit bij 4-6mm voorspanning.
Daardoor hou je minder beschikbare veerweg over, en je stuurgedrag is niet optimaal.
Dus ga je meer voorspanning aanbrengen, misschien wel meer dan de aanbevolen max van 10mm.
Hierdoor wordt je static sag kleiner dan 40-45mm. Dat heeft tot gevolg dat je schokbreker onder het rijden eerder en dus vaker z'n eindstand bereikt. Door de hoge voorspanning klapt ie bovendien harder in z'n eindstop, en heeft een grotere aanspreekkracht nodig voordat ie weer opnieuw inveert.
Dit is slecht voor je grip, en de motor voelt hard.
Klinkt dubbel, maar ja: met een stuggere veer zal jouw motor veel soepeler veren.
Daarna komt pas het dempingverhaal ter sprake. Je hebt eerst veerweg nodig om je demping uit te kunnen oefenen.
Veerweg = vertikale remweg
demping = vertikale rem
Hey Folie, ik zie dat je een verenspecialist bent, hoe kan ik mijn voor veren straker krijgen, heb aan onderkant al helemaal in gedraaid maar het eerste stuk blijft slap of is dat alleen bedoeld om het laatste stuk stugger te krijgen
Of ben ik dan aan een nieuwe veer toe.
Ooja ik heb ook een bmw hp2 er bij gehaald hier mijn mooie foto
Gr Roy.
Geplaatst: wo okt 15, 2008 20:21
door mech
Hans Vogels heeft zijn verings problemen ook opgelost. Rijdt nu ook met WP
http://www.enduro.nl/temp/2008ekvoorber ... g3_003.htm
Geplaatst: wo okt 15, 2008 21:16
door huskie
Rijdt hij nu met speciale zuigertjes in deze vork of is het standaard spul?
Geplaatst: di okt 21, 2008 23:02
door folie
huskie schreef:
Rijdt hij nu met speciale zuigertjes in deze vork of is het standaard spul?
radiostilte mbt de zuigers met kleine gaatjes. Lijkt KTM talk wel..
Geplaatst: wo okt 22, 2008 22:22
door traalala
Ik heb (denk ik) te slappe veren in mijn voorvork zitten (WP 2002), want ik haal geregeld de onderzijde en heb de compound al op max staan.
Maar nu is mijn vraag of het vervangen van de veren een beetje zelf te doen is, want heb geen zin om veel geld te betalen voor iets wat ik misschien ook zelf kan doen. Ik denk haast wel dat het moet lukken, want doe qua onderhoud aan de motor alles zelf. Heeft iemand ervaring met zelf vervangen van binnenveren van voorvork?
Alvast bedankt!
Geplaatst: do okt 23, 2008 00:36
door gassen
Geplaatst: do okt 23, 2008 15:14
door folie
traalala schreef:Ik heb (denk ik) te slappe veren in mijn voorvork zitten (WP 2002), want ik haal geregeld de onderzijde en heb de compound al op max staan.
Maar nu is mijn vraag of het vervangen van de veren een beetje zelf te doen is, want heb geen zin om veel geld te betalen voor iets wat ik misschien ook zelf kan doen. Ik denk haast wel dat het moet lukken, want doe qua onderhoud aan de motor alles zelf. Heeft iemand ervaring met zelf vervangen van binnenveren van voorvork?
Alvast bedankt!
Doorslaan heeft weinig met je veren te maken. Die bepalen eigenlijk alleen maar je rijhoogte. Als je last hebt van doorslaan kun je denk ik beter wat meer olie in de vork doen om de luchtkamer te verkleinen. Via het ontluchtschroefje aan de bovenkant, met een injectiespuit. 10 cc per keer, dat geeft al een behoorlijk verschil.
Geplaatst: do okt 23, 2008 17:05
door Joop
folie schreef:traalala schreef:Ik heb (denk ik) te slappe veren in mijn voorvork zitten (WP 2002), want ik haal geregeld de onderzijde en heb de compound al op max staan.
Maar nu is mijn vraag of het vervangen van de veren een beetje zelf te doen is, want heb geen zin om veel geld te betalen voor iets wat ik misschien ook zelf kan doen. Ik denk haast wel dat het moet lukken, want doe qua onderhoud aan de motor alles zelf. Heeft iemand ervaring met zelf vervangen van binnenveren van voorvork?
Alvast bedankt!
Doorslaan heeft weinig met je veren te maken. Die bepalen eigenlijk alleen maar je rijhoogte. Als je last hebt van doorslaan kun je denk ik beter wat meer olie in de vork doen om de luchtkamer te verkleinen. Via het ontluchtschroefje aan de bovenkant, met een injectiespuit. 10 cc per keer, dat geeft al een behoorlijk verschil.
Als je bijv. 100 kg bent is het wel verstandig om je originele veren door een zwaarder setje te vervangen omdat de originele veren geschikt zijn tot 85 kg
Geplaatst: do okt 23, 2008 17:57
door traalala
Bedankt voor de antwoorden!
Ik weeg rond de 86 kg. Weet alleen niet of er standaard veren in zitten, want heb hem tweedehands gekocht.
Maar ik zal het eens proberen met olie erbij. Maakt het uit dat je verschillende merken(soorten) olie door elkaar doet of kan ik beter helemaal nieuwe olie in de vork doen?
En wat voor olie kan ik er het beste in doen?
Hoop vragen, maar kan beter eerst vragen dan verkeerd doen..
Geplaatst: do okt 23, 2008 20:27
door gassen
traalala schreef:.........
Hoop vragen, maar kan beter eerst vragen dan verkeerd doen..
Moet je me toch eens uitleggen: eerst vragen, dan verkeerd doen
Geplaatst: do okt 23, 2008 22:07
door speedphreax
traalala schreef:
Ik weeg rond de 86 kg.
Inclusief alle kleding, laarzen en helm? Volgens mij tellen ze dat er altijd bij. Scheelt heel wat kilo's.
Geplaatst: do okt 23, 2008 22:44
door traalala
Och ja, zal het de volgende keer wat beter formuleren
Maar met alle rotzooi aan zal ik nog wel wat meer wegen ja, zal eens wegen. Maar ben benieuwd hoe ik er achter kom hoeveel olie in de vork moet?
En welke dikte..
Alvast bedankt!