Pagina 2 van 7
Geplaatst: di mei 08, 2007 08:13
door Sjokske
Sjokske schreef:Voortandwiel wisselen volgens mij : borgmoer as achterbrug loshalen, as centimeterke of vijf naar rechts opschuiven, tandwiel over spline naar links wegschuiven en vervangen, dan de hele rambam weer terug monteren.
Plaatje gebietst van Thumpertalk, m'n vermoedens betreft holle as (heeft m'n HD ook maar dan met koppelingsas door voortandwielas) blijken te kloppen :

Geplaatst: di mei 08, 2007 08:57
door folie
Sjokske schreef:Achterschokbreker ligt wel aardig plat, krijgt dus aardig wat krachten voor z'n kiezen. Voortandwiel wisselen volgens mij : borgmoer as achterbrug loshalen, as centimeterke of vijf naar rechts opschuiven, tandwiel over spline naar links wegschuiven en vervangen, dan de hele rambam weer terug monteren.
Electronica (injectie + toeters en bellen op uitlaat i.v.m. emissie) benk niet zo kapot van, maar in de nabije toekomst zul je weinig anders meer zien

Ik denk aan een deelbaar tandwiel: de omspannen boog is groter dan 180 graden dus allebei de helften zijn altijd in aangrijping. No problem qua belasting dus.
Er is trouwens nog een groot voordeel aan deze constructie: het 'squat' gedrag wordt een stuk neutraler. Maw: de achtervering reageert minder op gas geven bv na een bocht.
Het is trouwens al vaker gedaan. ATK geloof ik. Er is ook ooit een motor gemaakt die alleen een geleidewiel om het achtervork scharnierpunt had.
Zelfde effect.
Linkje:
http://ktmtalk.com/index.php?showtopic= ... cket&st=15
Geplaatst: di mei 08, 2007 09:46
door oossie
jongens het is gewoon asje schuiven en tandwiel wisselen.
Eea stond te lezen in het PDF document mbt de patent aanvragen.
Geplaatst: di mei 08, 2007 13:08
door TTT
oossie schreef:jongens het is gewoon asje schuiven en tandwiel wisselen.
Eea stond te lezen in het PDF document mbt de patent aanvragen.
Nou ja, gewoon... achterwiel eruit, schokker eruit, as eruit, swingarm eruit.
Tis te doen, kan je meteen alles weer schoonmaken enzo.
De as draait in conische lagers, dus enige kennis van zaken bij het monteren en vastdraaien van de as is gewenst.
In ieder geval is het vervangen van het tandwiel i.p.v. een eenvoudig klusje een echte sleutelklus geworden. Ik zou het er wel voor over hebben, gezien de voordelen van een coaxiale tandwiel/swingarm as.
Waarom zitten er boutjes op het tandwiel????
Nu ik nog eens goed kijk...
De swingarm zit op de as geklemd.
De secundaire as draait om de swingarm as. Ik neem aan dat er olie tussen beide assen zit. Er zitten heel dunne afdichtingen tussen beide assen. Beide assen moeten perfect uitgelijnd zijn, maar ik weet niet of motor ook an deze as gedragen wordt. Zo niet dan moet het blok zuiver in het in het frame hangen. Fractie krom frame en de hele zooi draait in de soep.
Spannende constructie

Geplaatst: di mei 08, 2007 13:23
door Max_Kool
TTT schreef:
Waarom zitten er boutjes op het tandwiel????
Gokje: voortandwiel zit niet met een moer vast, maar met een borgplaatje dat, wanneer de boutjes gemonteerd zijn, de spiebanen van de uitgaande as van de versnellingsbak blokkeert.
Beetje zoals hieronder zeg maar.

Geplaatst: di mei 08, 2007 13:45
door oossie
TTT schreef:
Nou ja, gewoon... achterwiel eruit, schokker eruit, as eruit, swingarm eruit.
Tis te doen, kan je meteen alles weer schoonmaken enzo.
waarom moet achterwiel eruit?
waarom moet de schok eruit?
Lekker laten zittenklemming achterbrug los de as lossen en je trekt het geheel zo los.
Gezien de contructie van de brug as schuif je hem er ook weer zo in.
Met dat schel zijn van het frame heb je wel een punt Toine. Had ikzelf nog niet zo bekeken.
Iig zijn er alweer genoeg pro rijders die voor BMW willen rijden.
Geplaatst: di mei 08, 2007 14:54
door TTT
oossie schreef:TTT schreef:
Nou ja, gewoon... achterwiel eruit, schokker eruit, as eruit, swingarm eruit.
Tis te doen, kan je meteen alles weer schoonmaken enzo.
waarom moet achterwiel eruit?
waarom moet de schok eruit?
Lekker laten zittenklemming achterbrug los de as lossen en je trekt het geheel zo los.
Gezien de contructie van de brug as schuif je hem er ook weer zo in.
Met dat schel zijn van het frame heb je wel een punt Toine. Had ikzelf nog niet zo bekeken.
Iig zijn er alweer genoeg pro rijders die voor BMW willen rijden.
Achterwiel eruit om het achtertandwiel te vervangen
Nog 2 redenen:
1) Vanwege de ketting kan de swingarm niet naar achteren
of je moet de ketting splitsen. Nou ja, moet toch als je ook de ketting vervangt (ik doe 2x tandwiel met 1 ketting)
2) Met de schokker zo schuin kan de swingarm niet gewoon naar achteren, hij zal een beetje omhoog moeten en kantelen.
Met en zwaar achterwiel erin is dat niet zo makkelijk.
Ik zou in iedergeval het achterwiel eruit halen, kleine moeite, werkt makkelijker, en je kan meteen je afdichting van je lagers schoonmaken.
Moet toch ook regelmatig gebeuren.
Geplaatst: di mei 08, 2007 16:16
door folie
TTT schreef:
Achterwiel eruit om het achtertandwiel te vervangen
meerdaagse/rally tip:
Achtertandwiel in 3-en vonken:
vervolgens s'avonds in het rennerskwartier binnen een paar minuten achtertandwiel en voortandwiel verwisselen zonder je motor zelfs maar op een bok te hoeven zetten of je achteras zelfs maar los te draaien.
Geplaatst: di mei 08, 2007 16:34
door speedphreax
Je maakt iets simpels kwa constructie ineens veel complexer. Dan is het doorgaans vanzelf kwetsbaarder.
Ben benieuwd... Wel een goed idee. Over een paar jaar weten we wel of het ook goed uitpakt. 2-trac leek ook een goed idee maar daar hoor je ook niets meer van.
Geplaatst: di mei 08, 2007 17:08
door TTT
folie schreef:TTT schreef:
Achterwiel eruit om het achtertandwiel te vervangen
meerdaagse/rally tip:
Achtertandwiel in 3-en vonken:
vervolgens s'avonds in het rennerskwartier binnen een paar minuten achtertandwiel en voortandwiel verwisselen zonder je motor zelfs maar op een bok te hoeven zetten of je achteras zelfs maar los te draaien.
Klinkt leuk Wilbert, maar je moet ook banden vervangen en als het wiel er dan toch uit moet.....
Geplaatst: di mei 08, 2007 19:33
door folie
TTT schreef:folie schreef:TTT schreef:
Achterwiel eruit om het achtertandwiel te vervangen
meerdaagse/rally tip:
Achtertandwiel in 3-en vonken:
vervolgens s'avonds in het rennerskwartier binnen een paar minuten achtertandwiel en voortandwiel verwisselen zonder je motor zelfs maar op een bok te hoeven zetten of je achteras zelfs maar los te draaien.
Klinkt leuk Wilbert, maar je moet ook banden vervangen en als het wiel er dan toch uit moet.....
Verdorie

weer een uitvinding waar niemand iets aan heeft...
Geplaatst: za jan 19, 2008 09:41
door Sjokske
Las deze week in Moto Verte dat de BMW enduro's in Taiwan door een quadfabriek (Kymco) geproduceerd gaan worden om te kunnen concurreren met het reguliere spul.
Geplaatst: za jan 19, 2008 10:25
door Rolando
Als ze dan maar wel zelf de kwaliteitscontrole er op houden!
Geplaatst: za jan 19, 2008 11:04
door pruus
al gezien waar de tankdop zit?
Geplaatst: za jan 19, 2008 11:12
door Sjokske
Geplaatst: za jan 19, 2008 11:57
door mmrizio
We hebben minstens 30 jaar zonder BMW enduro's kunnen doen. En net nu ze Husqvarna overnemen moeten ze hun eigen enduro maken. Al is dat misschien "toeval".
En dan ook nog produktie uitbesteden aan Kymco (of zo)? Ik snap niets meer van hun strategie
<typo verwijderd>
Geplaatst: za jan 19, 2008 13:56
door pruus
Die duitsers zijn gewoon niet goed in hun hoofd. Hebben ergens de klokken horen luiden dat de offroadmarkt groeit terwijl de rest van het motorsegment stilstaat of achteruitgaat. Blijkt hun GS het goed te doen bij de upperclass pedopauze-wilden, stoppen ze de hiermee verdiende centen in een project voor mensen wat wel rechtlijnig kunnen denken en dan bederven ze het zelf door teveel designers en marketinggoeroes te raadplegen.
Ik wil je wel es zien tanken met dat ding als je met ons een paar limburgse greppels hebt verkennt. Haha. Maar de BMW-rijders trekken toch nooit hun tank leeg...
Geplaatst: za jan 19, 2008 20:49
door Jo VdB
In juni zal de "definitieve" G450X aan de internationale pers voorgesteld worden. Ik ben benieuwd. Hopelijk kan ik hem dan ook gaan testen !
Op het Salon van Brussel de moto eens goed bekeken.
Zag er toch niet slecht uit op 1ste zicht.
Dan vond ik de Benelli (gaat in maart voorgesteld worden aan de pers) fragieler gebouwd, vooral qua plastics.
De BMW krijgt trouwens 30 KW op zijn papieren.
Met Akra en andere mapping worden er dat 38 KW in "race-trim"
En ja, die tankdop zit in je zadel aan de achterkant.
Jo VdB
Geplaatst: za jan 19, 2008 22:01
door Klx300R
weet niet hoe het bij jullie gaat, maar aangezien dit een inkeping in het zadel is, en men zadel in erg vettige kruip en sluipdoor stukken vol modder komt te zitten,zou volgens mij die inkeping ook vol troep kopen te zitten... nu niet echt goed als je dat 1st moet gaan uitkuisen voor je kan tanken.
misschien dat ze voor de vrouwtjes een speciaal tankstop kunnen uitvinden, dan hebben ze een echte kutbrommer

Geplaatst: zo jan 20, 2008 05:53
door Sanne
Klx300R schreef:weet niet hoe het bij jullie gaat, maar aangezien dit een inkeping in het zadel is, en men zadel in erg vettige kruip en sluipdoor stukken vol modder komt te zitten,zou volgens mij die inkeping ook vol troep kopen te zitten... nu niet echt goed als je dat 1st moet gaan uitkuisen voor je kan tanken.
misschien dat ze voor de vrouwtjes een speciaal tankstop kunnen uitvinden, dan hebben ze een echte kutbrommer

HAHA ja wel leuk.
Maar wat zijn we hier conservatief t.o.v. gedurfde technische innovaties. Zal je straks zien dat andere merken ook allerlei niets zeggende veranderingen m.b.t. aandrijving, blokhoeken, zwaartepunten en montage/demontage mogelijkeheden en andere veranderingen. Er moet er nu weer eentje de eerste zijn.
Dus ik zeg: BMW chapeau met dit gedurfde ontwerp.
Geplaatst: zo jan 20, 2008 10:03
door brommer
Als upperclass pedopauze wilde moet ik toch ff reageren.
Ben blij dat er zoveel upperclas pedopauze wilden zijn zodat een merk met het geld wat ze daaraan verdien dingen proberen te ontwerpen waar misschien inde toekomst de niet upperclaspedopauze wilden van kunnen genieten.
Denk dan nog eens goed na...... een moderne 4t enduro kost rond de 9500
(ongeacht welk merk) das erg veel geld om in de nederlandsche blub te rijden, een slijtage slag, wat kost dat aan onderhoud om een jaar enduro/offroad te rijden. Dat is eigen erg decadent.
Maar even terug op dit onderwerp.
De 450x is met name ontworpen voor de amerikaanse markt crosscountry, lange afstanden met meestal droog weer. In nederland is het meestal vies en blub en dan is die tankdop idd niet de handigste plek.
Laten we het eerst in het echt zien.
30 kw op papier en 38 kw met racemapping.
Met de akra en race mapping zal ie niet meer euro 3 zijn neem ik aan want de kat zat in de uitlaat. Dat is jammer/raar want ze beweren 50pk uit het blok met euro 3 norm te leveren? Had gehoopt dat het 50 pk met orgineel zou zijn en met akra en andere mapping agresivere gasrespons.
Aan de andere kant als ik een ktm exc koop dan staat ie op papier op hoeveel kw? IK schrok laatst bij het kijken van een exc hoe beperkt de gashendel was en welke restrictie eruit moeten en andere sproeiers om normaal vermogen te krijgen.
Wat is trouwens normaal voor een 450cc 4t om aan vermogen te hebben? Niet dat dat nou erg belangrijk is want het is de manier hoe dat vermogen eruit komt dat naar mijn mening belangrijk is.
Vindt het altijd wel jammer dat merken gezever. Laat een merk zij eigen enduro maken , als het wat is dan wordt het een succes is het niks dan wordt het niks zo simpel is het. Valt me altijd op dat op internet forums dat aanwezig is. Als je mensen in het echt ziet dan hoor je nooit iemand over het merk, dan wordt er lekker gereden.
Dat ze het blok ergens in taiwan of china laten maken.....Denk dat er meer merken zijn die hun blokken ergens anders laten maken dan het land van oorsprong

.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar de bmw 450. Hoop dan ook dat Jo een proefrit kan maken en zijn ervaringen kan vertellen(of een ander onafhankelijk persoon, want van sommige motorbladen denk ik wel eens...........). Want nu zitten we alleen te vissen over hoe dit of hoe dat.
http://www.racerpress.com/newsmanager/t ... ?a=212&z=5
een interview, maar ook niet geheel onafhankelijk deze man werkt voor bmw racing (maar heeft wel 20 jaar bij honda gewerkt)
PS: ik denk dat bmw heel erg hard zijn best doet om een goede motor neer te zetten want de rest van de offroad wereld denkt allemaal het zelfde als de meeste hier, dus als het een slechte brommer is dat is het in een keer afgelopen voor bmw, dan worden ze natuurlijk aan alle kanten uitgelachen. Dus ze hebben
1 kans en die moeten ze dus niet verpesten. (om een echte enduro te maken, de ander öff the road motoren zoals de hp2 en 650xch zijn toch voor andere doeleinde gemaakt dan een 450 cc enduro, en de GS 1150 etc zijn natuurlijk geen enduro hoe graag bmw dat imago ook wil geven aan deze motoren, het zijn reis motoren die ook een stukje van de weg af kunnen en over wel doorheen komen maar dan niet op de manier zoals de mensen op dit forum het willen.)
Denk dat ze daarom ook zoveel bekende en beroemde namen hebben ingehuurt als test rijder en ook zijn begonnen met wedstrijden om hun motor te testen en afwerken.
Geplaatst: zo jan 20, 2008 11:56
door Dr_Bean
De constructie met het voortandwiel in het draaipunt van de vork is overigens al een aantal malen door andere fabrikanten in het verleden geprobeerd (en dus echt niet nieuw). Het idee lijkt heel mooi..
Maar: Het is nooit aangeslagen.
Ik heb zelf het vermoeden dat dit komt doordat het 'opspannen'van de ketting bij het inveren, en andersom: het inveren doordat je gasgeeft, een bepaalde rij-karakteristiek veroorzaakt, die we nu eenmaal gewend zijn.
Als je ooit op een BMW-cardan gereden hebt snap je waarom: Het feit dat de motor van achteren omhoog komt als je gas geeft en als het ware een wheelie tegenwerkt, maar ook de grip op het achterwiel vermindert..., is gewoon niet wat een enduro/cross rijder gewend is.
Ik zeg niet dat het slecht is, en sommige van deze'eigenschappen zijn misschien zelf wel absoluut gewenst, maar het is nu eenmaal niet wat we gewend zijn, en dus slaat het niet aan.
Ik ben benieuwd hoe dat hierbij is/zal zijn
Ik vind het KTM idee om de ketting buiten het frame om te leggen overigens veel slimmer/interessanter: dit maakt een hele snelle makkelijke wissel mogelijk, ideaal voor motorsportdoeleinden.
Geplaatst: zo jan 20, 2008 11:59
door schildertje

Ik ken iemand die koopt NOOIT!!!! een motor, zonder er op gereden te hebben. Heeft verschillende BMW motoren gehad en heeft nu een 650X.
Daar heeft hij in het spaanse speeltuintje nabij girona bijzonder schik mee.
Afijn, kon zich niet beheersen en krijgt in juli de BMW 450....
Dan moet je wel vertrouwen in deze fiets hebben.
Is trouwens ook niet vies van andere merken dus merkenblind is hij niet.
Dussss, ben benieuwt
Gelijk geen exuus meer om geen ofroadritje mee te gaan.
Of ik moet maar eens wat tijd vrij maken om een keer mee naar spanje te gaan.

Geplaatst: zo jan 20, 2008 12:18
door brommer
dat met die cardan dat heb ik alleen gehad bij mijn "" oude"k100rs16.
Bij de 1150 is dat vrijwel weg.
Maar laten we afwachten wat het gaat brengen.
Geplaatst: zo jan 20, 2008 12:30
door mmrizio
Begrijp me niet verkeerd: ik ben heel blij dat ook BMW zich op 'onze' markt stort. Zeker als dat innovatie met zich meebrengt. Wat dat betreft wordt het een schitterend jaar met de BMW en Husaberg innovaties, injectie op steeds meer fietsen enz.
Maar ik vind het dubbelop dat ze ineens Husqvarna kopen én hun eigen brommert uitbrengen. En synergie daartussen bereik je niet als je het blok uitbesteedt. Tenzij Husqvarna dat ook doet - hadden die geen plannen richting Maleisië ten tijde van de vorige eigenaar?