Pagina 2 van 3
Geplaatst: ma apr 07, 2008 09:42
door folie
speedphreax schreef:Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal samen gaat werken dus ik ben deze week ook meteen weer begonnen met het opbouwen van het blok. Op de foto hieronder zie je dat ik de bak en de krukas er al weer in heb. Bij een XT moet je met veel warmte sleutelen want anders krijg je hem niet goed in elkaar: Krukas in de vriezer en het carter verwarmen met de verfstripper.
De nieuwe +50% oliepomp heb ik ook al gemonteerd maar die zit in het andere carter.
Mooi project !
Toch had ik zo'n klassieker geloof ik origineel gehouden... Je hebt de spullen toch wel bewaard ?
Geplaatst: ma apr 07, 2008 12:02
door speedphreax
folie schreef:Mooi project !
Toch had ik zo'n klassieker geloof ik origineel gehouden... Je hebt de spullen toch wel bewaard ?
Nee, die heb ik allemaal verbrand. Eerlijkgezegd vind ik orgineel maar saai. Met mensen die tot het uiterste gaan om elk klein detail in de orginele staat te herstellen heb ik eigenlijk helemaal niets.
Daarmee probeer ik overigens niets af te doen aan de hobby van dat soort mensen maar het is gewoon niets voor mij. Je hebt originalo's en customizers. Ik ben meer van de tweede soort al moet het bij mij kwa uiterlijk wel low-key blijven. Het moet er op het eerste gezicht enigszins als een normale XT uitzien maar als je goed kijkt dan moeten de afwijkende details wel opvallen.
Geplaatst: wo apr 09, 2008 22:29
door speedphreax
Vandaag kreeg ik de tuimelaar asjes binnen die Kedo in eerste instantie was vergeten te leveren. Bij het uitpakken zag ik dat ze tegenwoordig aan het uiteinde een gat hebben zodat je ze kan borgen.
Nou had ik op diverse duitse forums al gelezen dat het wel eens voor kwam dat door het meedraaien van de asjes je kleppendeksel uit lubberde. Vooral met zware klepveren (heb ik natuurlijk ook) schijnen ze een stuk makkelijker mee te gaan draaien.
Je schijnt er zelfs nog kleine busjes in te kunnen maken als het uitgesleten is maar om dat voor te blijven heb ik ze maar gewoon vastgezet door een m6 bout door het borg gat in de tuimelaar as. Kwestie van met de boorkolom twee gaten in je kleppendeksel boren en vervolgens wat draad tappen. Voor de zekerheid heb ik de boutjes maar wel met Locktite vastgezet.
Tevens ook het K&N filter binnen voor de Mikuni TM 40. Dat gaat wel lawaai maken!
Geplaatst: wo apr 09, 2008 22:35
door speedphreax
Nog wat fotootjes van de cylinderkop...
Geplaatst: wo apr 09, 2008 22:49
door zappa.suzuki
Je bent strak bezig
Geplaatst: do apr 10, 2008 07:37
door Sjokske
Mag de XT mee naar Polen
Geplaatst: do apr 10, 2008 08:01
door henk-v
2mm grotere inlaat klep van Kedo en aangepaste verbrandingskamer op 90mm zuiger en verlaging compressie van 1:11 naar 1:10.5 (ga ik nog uitliteren)
waarom ga je de compresie verlagen?
ps mooie fotos
Geplaatst: do apr 10, 2008 09:28
door speedphreax
@zappa.suzuki: thanks... Ik hoop van wel...
@Sjokske: Het zou kunnen als ik een paar fatsoenlijke banden er op zou leggen maar ik denk dat ik dan alleen maar achteraan zou rijden. Net alsof je iemand met een allroad erbij hebt
@henk-v: Compressie wordt verlaagd omdat 1:11 echt te hoog is met normale benzine. Detonatie (pingelen) is een behoorlijk probleem bij XT's.
Geplaatst: do apr 10, 2008 15:43
door Hoelio
Laat ik voorop stellen dat ik dit een heel mooi project vind, maar:
speedphreax schreef:Compressie wordt verlaagd omdat 1:11 echt te hoog is met normale benzine. Detonatie (pingelen) is een behoorlijk probleem bij XT's.
Ga je dat hiermee oplossen?
Voor zover ik d'r verstand van heb komt dat een beetje over als: Ik rij de laatste tijd toch zo vaak een lekker band, laat ik m'n stuur maar eens wat hoger zetten...
Ik zou eerder denken aan onsteking wat later ofzo... Normale benzine kan wel een compressie van tegen de 14:1 aan. En dat is (volgens mij) helemaal niet typegebonden...
Geplaatst: vr apr 11, 2008 00:07
door speedphreax
Hoelio schreef:Ga je dat hiermee oplossen?
Ja, dat ga ik daarmee oplossen. Na heel veel informatie inwinnen bij een aantal goede tuners die ruime ervaring hebben in het tunen van XT's kwam dat steevast naar voren: Compressie niet te hoog en een programmeerbare onsteking nemen.
Maar als jij het beter weet...
Geplaatst: vr apr 11, 2008 23:48
door big M
Zit t probleem niet in een te krappe squish hoek?
Die kun je nu nog mooi een paar graden uitdraaien ,evt uitstroom hoek van de inlaatklep iets groter maken zodat ie wat beter spoelt.
Alhoewel.... ik heb ooit een keer kleppen gesteld van een XT verder weet ik er eigenlijk niks van.
Ik heb wel aardig wat gespeeld met vergelijkbare twee kleppers maar dat waren dan weer moto guzzi s en ducati s.
Met name bij de guzzi koppen werkte dit wel goed.
Maarten
Geplaatst: za apr 12, 2008 00:27
door speedphreax
De squish hoek heb ik inderdaad ook ietsje groter gemaakt maar dat is eigenlijk meer om de scherpe rand van de cilinderkop weg te halen die er ineens zit als je de cilinder uitboort.
Geplaatst: ma apr 14, 2008 09:15
door Hoelio
speedphreax schreef:Maar als jij het beter weet...
No offence...
Daarom stel ik de vraag. In "techniekerland" kom je wel vaker dingen tegen die op het eerste gezicht niet logisch lijken.
Maar wat ga je met die programmeerbare onsteking doen dan? Die ga je vast niet vroeger zetten, of wel?
Geplaatst: ma apr 14, 2008 09:54
door speedphreax
Inderdaad kom je een hoop onzin verhalen tegen. Ik wilde eerst zelf ook niet aan de lagere compressie maar als je er een keer of 10 op gewezen bent dan ga je toch twijfelen. Zeker als er ook ervaren tuners bij zijn.
Het idee van de programmeerbare ontsteking is dat je helemaal zelf een mapping kunt maken en inderdaad wil ik hem dan in een bepaald gebied een paar graden later zetten. Vooral boven de 5000rpm schijn je hem ietsje later te moeten zetten dan hij met de normale centrifugaal vervroeger zou staan. Alternatief zou zijn om de veertjes aan te passen maar ik ga eigenlijk liever voor de digitale oplossing waarbij je echt zeker weet wat hij doet.
Geplaatst: ma apr 14, 2008 12:05
door Hoelio
Voor dit probleem kan het natuurlijk absoluut géén kwaad om de compressieverhouding te verlagen maar ik blijf erbij om me af te vragen of dit wel een oplossing is...
Afijn, succes d'rmee enneh... Gaat zo door!!!
Geplaatst: do jul 24, 2008 22:43
door speedphreax
Lang geen updates geplaatst maar ik ben natuurlijk wel verder gegaan met het projectje. Inmiddels rijdt hij al weer en heb ik er al bijna weer 2000km mee gereden. Eerst nog wat foto's van het opbouwen van het blok...
Nokkenas timen met meetklok en gradenschijf:
Digitale programmeerbare ontsteking inbouwen:
En hier een combinatie die jullie vast nog niet eerder hebben gezien. Een laptop aangesloten op de XT.
Na lang dubben heb ik in eerste instantie voor deze mapping gekozen.
Hier rijdt hij goed mee maar wellicht ga ik er nog wat mee expirimenteren. Ik denk er aan om de vervroeging op 1900 rpm te laten beginnen en de rest zo te laten.
De bedrading van de ontsteking. Hier is ook het open luchtfilter te zien. Inmiddels heb ik die aan de achterkant ook opgehangen zodat hij niet alleen aan het inlaat rubber hangt. Hiervoor heb ik simpelweg een spaak gebogen die middenop het filter aan een m6 boutje komt: Simpel en het zit als een huis.
Ik heb ook nog een Supertrapp uitlaat RVS S-bocht en RVS 41mm voorbocht gemonteerd. Dat was nogal een verhaal omdat twee keer binnen 50km de S bocht is gaan scheuren. De eerste keer heb ik de leverancier de gelegenheid gegeven om het op te lossen. Ik kreeg toen ook meteen een hele nieuwe bocht die hij 100% spanningsvrij voor me heeft opgehangen. Op zich netjes opgelost maar toen hij meteen daarna weer begon te scheuren heb ik het maar zelf opgelost en een extra ophang beugel aan de demper gemaakt. Wel iets minder mooi maar in ieder geval degelijk. Ook de steun waarmee de S bocht aan het frame hangt zit nu in het rubber.
Afstellen van het geheel ging ook erg goed. In eerste instantie startte hij nogal slecht maar dat was simpel opgelost omdat ik van te voren al elke maat stationairsproeier had ingekocht. Kwestie van allemaal even proberen dus. Nu start hij prima en meestal bij de eerste kick. Als hoofdsproeier heb ik een van buitenaf verstelbare hoofdsproeier gekocht. Dat werkt ook super makkelijk en binnen een paar sprintjes had ik de juiste maat eigenlijk al te pakken. Met de acceleratiepomp ben ik nu nog aan het klooien. Ik heb hem nu zo ingesteld dat hij haast niks inspuit en nog heb ik de indruk dat het te veel is. Ik denk dat ik hem er maar eens helemaal afhaal. Eerst spoot hij harstikke veel in en bokte hij als ik het gas snel open trok. Tegelijkertijd kwam er dan zwarte rook uit de demper dus dan weet ik eigenlijk genoeg. Zoals gezegd spuit hij nu haast niets meer en en hij pakt echt veel beter op. Ook is hij van 1:16 naar 1:22 gegaan dus dat is ook mooi meegenomen.
Ter illustratie... Zo klinkt hij nu ongeveer (nog met de acceleratie pomp vol inspuitend dus ik kon niet meteen volgas geven):
http://youtube.com/watch?v=ZMlO9dEbDt8
8000rpm!!!
En zo goed start hij nu:
http://youtube.com/watch?v=bzqXxEXi7E8
Het laatse dingetje wat ik er aan gedaan is, is het monteren van een nieuwe kettingset. Vertanding is nu 16/44 in plaats van de standaard 16/42. Ik heb meteen ook de kettingdrager gemodificeerd. Standaard is dit bij de XT gelagerd door een ijzeren bus die om een bus op je naaf loopt. Dit moet je regelmatig smeren met de vetspuit en dat geeft meestal een enorme janboel. Daarnaast is het gewoon een slecht systeem want op een gegeven moment krijgt het vanzelf te veel speling waardoor je tandwiel alle kanten op gaat. Ik had een paar weken een mooie
handleiding gevonden hoe je hem om kon bouwen naar een kogellager dus dat heb ik ook maar meteen gedaan.
Zo, dat was weer een hele update. Op het moment rijdt hij dus goed maar dat wil niet zeggen dat het project ook afgelopen is. Ik krijg een beetje het idee dat het ook een beetje een project oneindig wordt omdta ik telkens weer nieuwe dingen bedenk... Maar dat is niet zo erg want verkopen doe ik hem toch niet meer. Next op de agenda staat een sterkere koppeling want die slipt af en toe een beetje. Net genoeg om irritant te zijn bij het wheely-en. Ook heb ik via eBay een 2005 voorvork en remsysteem van een KTM EXC gekocht en die moet er op termijn dus ook nog op gebouwd worden.
Geplaatst: do jul 24, 2008 22:47
door adje
Is inderdaad wel een hele mooie motorfiets geworden.
Ik heb hem vanmiddag live mogen aanschouwen
Geplaatst: di jul 29, 2008 13:53
door Hoelio
Mooi hoor...
(Misschien als volgend projectje een paar wcd-tjes bijplaatsen
)
Geplaatst: di jul 29, 2008 15:43
door speedphreax
Hoelio schreef:Mooi hoor...
(Misschien als volgend projectje een paar wcd-tjes bijplaatsen
)
The World Commision on Dams? Of wandcontactdoos
Geplaatst: wo aug 06, 2008 16:03
door Hoelio
Tsjah, op meetklokplaatje (1) hangen d'r nogal wat stekkers te wachten op penetratiemogelijkheden...
Geplaatst: wo aug 06, 2008 16:16
door speedphreax
Hoelio schreef:Tsjah, op meetklokplaatje (1) hangen d'r nogal wat stekkers te wachten op penetratiemogelijkheden...
Ah... inderdaad. Die stekkers hangen daar met tiewraps zodat ik ze lekker snel kan pakken. Maar een extra stopcontact zou inderdaad niet misstaan.
Geplaatst: wo nov 26, 2008 00:12
door speedphreax
Weer een nieuwe fase in het hobby project afgerond. Een tijdje terug had ik al een XT350 voorvork in de XT gezet maar dat beviel eigenlijk niet zo goed. Matige jaren 80 demping en de rem kon ook beter natuurlijk. Het blijft natuurlijk oud spul en je moet er niet te veel van verwachten.
Nu heb ik dus maar een moderne KTM vork ingebouwd. Het is een vork van een 2005 250SX. Ik heb het zaakje pas gemaakt door de balhoofdpen van een XT T-stuk over te persen
In eerste instantie paste het bij de eerste proefmontage niet helemaal lekker en viel de balhoofdpen naar mijn idee niet ver genoeg in de kroonplaat. Aan de bovenkant kon ik een verschil van 7mm meten en dan zat het uiteinde van de balhoofdpen ook nog eens precies op het hart van de klembout van de kroonplaat. Op zich kon het net maar ik had er toch geen lekker gevoel bij dus heb ik her en der een millimetertje weg gehaald. Dit is er allemaal gedaan om het passend te krijgen (handig voor wie het ook een keer wil proberen):
* KTM T-stuk opgeboord en XT balhoofdpen er in geperst (en met locktite)
* Vulbus gemaakt tussen balhoofdpen en kroonplaat zodat hij er in past. Zit een spleet in zodat hij ook kan klemmen
* 2mm van T stuk afgehaald onder het lager zodat het lager verder naar onderen komt
* Nogmaals 2mm van T stuk gehaald maar dan tot op de buitendiameter van de spacerring die van het XT balhoofd komt (door deze handeling kun je de orginele keerring weer gebruiken)
* 2mm van de onderkant van de kroonplaat gehaald. Dit deel klemt normaal toch niet op de balhoofdpen omdat er een schuin kantje zit
Voor het ophangen van de koplamp heb ik een paar mooie passende universele beugels kunnen vinden op ebay.de. Knipperlichtjes heb ik vervangen voor de knippers die ik nog had liggen van mijn oude EXC. Misstaat niet eens, vind ik. Alleen nog wel een ander relais sjeffen want nu knipperen ze te snel. Stuur is een hoge Renthal Twinwall RC bend Eigenlijk veel te duur voor dit doel maar ik was nu toch al een hoop geld aan het uitgeven
Een stop voor de stuuruitslag heb ik gemaakt van een dikke 5mm plaat. Was nogal bewerkelijk om te maken maar het is in ieder geval stevig. Dit deel is nog niet helemaal naar mijn zin maar in ieder geval voldoet het voorlopig.
De Tellers konden heel eenvoudig weer opgehangen worden door een L profieltje maar de km teller doet het natuurlijk niet meer met dat KTM wiel. Ik rij toch meestal met GPS op de motor dus dat is niet echt nodig.
Geplaatst: wo nov 26, 2008 18:46
door klaas tt350
speedphreax schreef:Het idee van de programmeerbare ontsteking is dat je helemaal zelf een mapping kunt maken en inderdaad wil ik hem dan in een bepaald gebied een paar graden later zetten. Vooral boven de 5000rpm schijn je hem ietsje later te moeten zetten dan hij met de normale centrifugaal vervroeger zou staan. Alternatief zou zijn om de veertjes aan te passen maar ik ga eigenlijk liever voor de digitale oplossing waarbij je echt zeker weet wat hij doet.
Allereerst hulde voor dit project, dit wordt echt een mean-machine.
Vraagje waar kun je deze programmeerbare ontsteking kopen en hoe duur is dit?, heb zelf een Yamaha tt350 uit 1989 die ik ook een beetje wil opkietelen ,mischien past die ontsteking ook wel op mijn motor?
Geplaatst: wo nov 26, 2008 20:08
door zappa.suzuki
Word steeds strakker
Geplaatst: do nov 27, 2008 16:08
door Frank!
Zekers, heel strak gedaan. Blok ziet er ook perfect uit.
Zwarte velgen staan ook erg goed; die voorvork vind ik dan persoonlijk weer niks