Pagina 2 van 3
Geplaatst: ma okt 02, 2006 08:54
door huskie
Eigenlijk komt het hier op neer.
Nooit gaan sleutelen op de dag van de wedstrijd, als het eigenlijk allemaal niet zo nodig is.
Ik wilde mijn voorrem verbeteren(dacht ik), maar heb zoveel hydraulische vloeistof over mijn (nieuwe) blokjes gegooit dat ik er oude in moest stoppen, en mijn voorrem dus slechter werd ipv beter
Dat ik daardoor een "narrow escape" meemaakte in een van de non-stops, kan niet bewezen worden
Geplaatst: do okt 05, 2006 16:46
door pruus
zenuwen Huskie???
Loopt de baas door z'n werkplaats. Ziet die zijn turkse werknemer gehurkt bij z'n machine zitten. "Wat is met jou?"vraagt de baas. "Oh chef"antwoord de turk,"ik vanmiddag inboergeringscoersusj, ik buikpijn van zenuwen!" "Maak je niet druk!"zegt de baas,"weet je wat ik doe als ik me zo voel?! Ik pak m'n vrouw van voren,van achteren,anal,de hele mikmak. Dan drink ik een stevige borrel en ga terug aan 't werk. Helpt altijd! Kom, stel je niet aan!" en vertrekt. Even na de pauze komt de baas zijn turk weer tegen:"En, buikpijn over?!"roept hij. "Neu, maar chef, jij mooi huisj!
Geplaatst: do okt 05, 2006 19:44
door huskie
Geplaatst: do okt 05, 2006 19:49
door henk-v
gelukkig weet die turk bij ons niet waar ik woon!
Geplaatst: do okt 05, 2006 22:17
door Jo VdB
Even off-topic moet hier nu verder kunnen...
henk-v schreef:gelukkig weet die turk bij ons niet waar ik woon!
Nee, maar je vrouw weet die Turk WEL wonen
Jo VdB
Geplaatst: zo okt 08, 2006 18:27
door speedphreax
En ik maar denken dat ik nooit last met de koppeling heb. Vandaag in Westerbork dus precies deze symptomen gehad.
Ik ben vandaag wel een keer gevallen en toen bleef de koppeling ingedrukt doordat de beschermer verschoven was. Kan dus best een klap gehad hebben. Oververhitting geloof ik niet zo in. Ik heb de hele zomer met deze sproeierbezetting gereden en ik geloof ook niet dat ik nou ineens veel meer gas geef.
Geplaatst: ma okt 09, 2006 09:38
door folie
speedphreax schreef:En ik maar denken dat ik nooit last met de koppeling heb. Vandaag in Westerbork dus precies deze symptomen gehad.
Ik ben vandaag wel een keer gevallen en toen bleef de koppeling ingedrukt doordat de beschermer verschoven was. Kan dus best een klap gehad hebben. Oververhitting geloof ik niet zo in. Ik heb de hele zomer met deze sproeierbezetting gereden en ik geloof ook niet dat ik nou ineens veel meer gas geef.
En toch is het zo. Spullen worden ook ouder. Je vloeistof is hygroscopisch en daardoor gaat het kookpunt omlaag. Ook de bougie speelt een rol hadden we al gezegd. De koeling van zo'n 525 is vrij kritisch. Ik had het probleem een keer en heb toen de koppeling helemaal niet meer gebruikt. Geen probleem op de crossbaan. Na twee rondjes spoot echter de koelvloeistof uit de overloop van m'n radiator. Als je gevallen bent kan er ook lucht in de leiding gekomen zijn.
Geplaatst: ma okt 09, 2006 10:12
door speedphreax
folie schreef:speedphreax schreef:En ik maar denken dat ik nooit last met de koppeling heb. Vandaag in Westerbork dus precies deze symptomen gehad.
Ik ben vandaag wel een keer gevallen en toen bleef de koppeling ingedrukt doordat de beschermer verschoven was. Kan dus best een klap gehad hebben. Oververhitting geloof ik niet zo in. Ik heb de hele zomer met deze sproeierbezetting gereden en ik geloof ook niet dat ik nou ineens veel meer gas geef.
En toch is het zo. Spullen worden ook ouder. Je vloeistof is hygroscopisch en daardoor gaat het kookpunt omlaag. Ook de bougie speelt een rol hadden we al gezegd. De koeling van zo'n 525 is vrij kritisch. Ik had het probleem een keer en heb toen de koppeling helemaal niet meer gebruikt. Geen probleem op de crossbaan. Na twee rondjes spoot echter de koelvloeistof uit de overloop van m'n radiator. Als je gevallen bent kan er ook lucht in de leiding gekomen zijn.
Voor de zekerheid vervang ik eerst de vloeistof want die trekt inderdaad wel vocht aan. Hij is nu ook net zo'n beetje twee jaar oud dus dan zou hij wel eens vervangen mogen worden.
Ik wil graag geloven dat je weet waar je het over hebt maar toch zet ik wel vraagtekens bij je verhaal want volgens mij is het kookpunt van normale hydraulische olie veel hoger dan die van je motorblok. Remmen worden veel heter en daar kan de remvloeistof ook tegen. Tenzij die minerale olie gewoon niet erg heet mag worden.
Geplaatst: ma okt 09, 2006 10:54
door folie
speedphreax schreef:
Voor de zekerheid vervang ik eerst de vloeistof want die trekt inderdaad wel vocht aan. Hij is nu ook net zo'n beetje twee jaar oud dus dan zou hij wel eens vervangen mogen worden.
Ik wil graag geloven dat je weet waar je het over hebt maar toch zet ik wel vraagtekens bij je verhaal want volgens mij is het kookpunt van normale hydraulische olie veel hoger dan die van je motorblok. Remmen worden veel heter en daar kan de remvloeistof ook tegen. Tenzij die minerale olie gewoon niet erg heet mag worden.
Ik denk dat het probleem bij KTM al bekend is. Nieuwere modellen komen met een brembo pomp met synthetische (rem)vloeistof. Naar goeie KTM traditie zal de invoering wel ergens midden in een productie/modeljaar plaatsvinden.
Draadje op KTM-talk:
http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=133395
Geplaatst: ma okt 09, 2006 23:15
door Wortel
Ik heb er voorvorkolie inzitten en dat werkt als een tierelier dat zit er nu iets van 100 draaiuren in en geen probleem.
Voorgeschreven is SAE10 biologisch afbreekbare hydraulische olie. Er staat zelfs een waarschuwing in het reparatiehandboek om GEEN remolie te gebruiken!
Ik had begrepen dat remolie de rubbers aantast vandaar de voorvorkolie.
Geplaatst: di okt 10, 2006 00:02
door folie
Wortel schreef:Ik heb er voorvorkolie inzitten en dat werkt als een tierelier dat zit er nu iets van 100 draaiuren in en geen probleem.
Voorgeschreven is SAE10 biologisch afbreekbare hydraulische olie. Er staat zelfs een waarschuwing in het reparatiehandboek om GEEN remolie te gebruiken!
Ik had begrepen dat remolie de rubbers aantast vandaar de voorvorkolie.
Klopt. ATF (automatic transmission fluid) mag ook.
Geplaatst: di okt 10, 2006 08:43
door speedphreax
folie schreef:Wortel schreef:Ik heb er voorvorkolie inzitten en dat werkt als een tierelier dat zit er nu iets van 100 draaiuren in en geen probleem.
Voorgeschreven is SAE10 biologisch afbreekbare hydraulische olie. Er staat zelfs een waarschuwing in het reparatiehandboek om GEEN remolie te gebruiken!
Ik had begrepen dat remolie de rubbers aantast vandaar de voorvorkolie.
Klopt. ATF (automatic transmission fluid) mag ook.
Hee, da's een top tip. Dan hoef ik niet tot koopavond te wachten voordat ik naar de KTM dealer kan voor die speciale olie. Ik wil hem doorspoelen met die olie en zodoende de standaard olie te verversen met ATF. Is dat een goed idee of mogen deze soorten absoluut niet gemengd worden en moet alles eerst uit elkaar?
Geplaatst: di okt 10, 2006 09:41
door folie
speedphreax schreef:folie schreef:Wortel schreef:Ik heb er voorvorkolie inzitten en dat werkt als een tierelier dat zit er nu iets van 100 draaiuren in en geen probleem.
Voorgeschreven is SAE10 biologisch afbreekbare hydraulische olie. Er staat zelfs een waarschuwing in het reparatiehandboek om GEEN remolie te gebruiken!
Ik had begrepen dat remolie de rubbers aantast vandaar de voorvorkolie.
Klopt. ATF (automatic transmission fluid) mag ook.
Hee, da's een top tip. Dan hoef ik niet tot koopavond te wachten voordat ik naar de KTM dealer kan voor die speciale olie. Ik wil hem doorspoelen met die olie en zodoende de standaard olie te verversen met ATF. Is dat een goed idee of mogen deze soorten absoluut niet gemengd worden en moet alles eerst uit elkaar?
Volgens mij is het allebei mineraal en kan het geen kwaad als het vermengt.
Geplaatst: di okt 10, 2006 09:43
door folie
speedphreax schreef:folie schreef:Wortel schreef:Ik heb er voorvorkolie inzitten en dat werkt als een tierelier dat zit er nu iets van 100 draaiuren in en geen probleem.
Voorgeschreven is SAE10 biologisch afbreekbare hydraulische olie. Er staat zelfs een waarschuwing in het reparatiehandboek om GEEN remolie te gebruiken!
Ik had begrepen dat remolie de rubbers aantast vandaar de voorvorkolie.
Klopt. ATF (automatic transmission fluid) mag ook.
Hee, da's een top tip. Dan hoef ik niet tot koopavond te wachten voordat ik naar de KTM dealer kan voor die speciale olie. Ik wil hem doorspoelen met die olie en zodoende de standaard olie te verversen met ATF. Is dat een goed idee of mogen deze soorten absoluut niet gemengd worden en moet alles eerst uit elkaar?
Volgens mij is het allebei mineraal en kan het geen kwaad als het vermengt. Zit je bougie er ook al twee seizoenen in ? Dan mag je die voor de zekerheid ook wel een keer vernieuwen.
Geplaatst: di okt 10, 2006 17:12
door Jo VdB
Wat ook zeer goed zou werken, is de hydraulische olie die Citroën gebruikt voor zijn veerbollen.
Is ook mineraalolie.
Jo VdB
Geplaatst: di okt 10, 2006 19:50
door speedphreax
KTM schrijft trouwens zelf in de gebruiksaanwijzing dat je de olie juist absoluut niet met minerale olie mag mengen:
"KTM USES BIODEGRADABLE HYDRAULIC OIL FOR THE HYDRAULIC CLUTCH CONTROL. NEVER MIX BIODEGRADABLE HYDRAULIC OILS WITH MINERAL OILS. NEVER REFILL WITH MINERAL HYDRAULIC OIL OR BRAKE FLUID"
Ik denk dat jullie allemaal tegen me lopen te liegen!
Geplaatst: wo okt 11, 2006 11:27
door folie
speedphreax schreef:KTM schrijft trouwens zelf in de gebruiksaanwijzing dat je de olie juist absoluut niet met minerale olie mag mengen:
"KTM USES BIODEGRADABLE HYDRAULIC OIL FOR THE HYDRAULIC CLUTCH CONTROL. NEVER MIX BIODEGRADABLE HYDRAULIC OILS WITH MINERAL OILS. NEVER REFILL WITH MINERAL HYDRAULIC OIL OR BRAKE FLUID"
Ik denk dat jullie allemaal tegen me lopen te liegen!
Ah, wat een klap in mijn gezicht.....
Maar vooruit, nog wat wetenschap voor je:
De enige olie die in aanmerking zou kunnen komen voor het predikaat 'biodegradable' is mijns inziens minerale olie.
Minerale olie wordt wel gebruikt voor hydrauliek, bijvoorbeeld ook in voorvorken en automaten. En dus ook in onze koppeling.
Remvloeistoffen zijn allemaal synthetisch. Er zijn twee soorten van, de ene is gebaseerd op siliconen, dat is dot 5 en die wordt weinig toegepast omdat ie samenpersbaar is wat een sponzig gevoel geeft. Voordelen zijn dat ie niet hygroscopisch is en dat ie geen lak aantast.
Bijna alle gebruikte remvloeistoffen zijn op basis van 'poly glycol ether'
(Dot 3, 4, 5.1) Die is wel hygroscopisch. Het kookpunt loopt terug naarmate de vloeistof water opneemt. Dat zou kunnen bijdragen aan je probleem. Eerste getal is het 'droge' kookpunt, tweede getal is het kookpunt met 3% water opgelost.
Dot 3: 204 - 140 celcius
Dot 4: 230 - 155 celcius
Dot 5.1: 190 - 270 celcius
Om het nou even lastig te maken: minerale olie is ook niet hygroscopisch, en 'Magura Green blood' zou een kookpunt moeten hebben van 315 celcius, droog en 'nat'.
Zou dus eigenlijk geen probleem mogen geven ?????
Geplaatst: do okt 12, 2006 14:15
door Frank!
Volgens mij is dit een schoolvoorbeeld van een leiding die niet voldoende ontlucht is! Zelfs een klein beetje lucht kan bij verwarming behoorlijk uitzetten, en je hebt maar een klein beetje nodig om de werking van je koppeling teniet te doen. Omdat lucht (in tegenstelling tot remolie) wel samendrukbaar is, valt je druk weg...
Frank!
Geplaatst: do okt 12, 2006 16:34
door huskie
Frank, leg dan meteen even uit waarom hij het dan weer wel doet en dan weer niet?
Geplaatst: do okt 12, 2006 16:51
door folie
huskie schreef:Frank, leg dan meteen even uit waarom hij het dan weer wel doet en dan weer niet?
Doet hij al: lucht zet bij verwarming uit. Een 'onmerkbaar' klein beetje zou dan wel merkbaar kunnen worden. Het gaat immers om erg kleine volumes.
Het kookpunt van hydraulische olie ligt blijkbaar ver boven motortemperatuur, dus kokende vloeistof kan het eigenlijk niet zijn.
Ook lost er geen water op in hydraulische olie, dus vocht heeft geen ivloed op het kookpunt.
Om een kort verhaal lang te maken: Frank zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Geplaatst: do okt 12, 2006 16:57
door Frank!
Dank u
Juist omdat 'ie het bij afkoelen weer wel doet, denk ik aan lucht; dat zou het helemaal verklaren.
Hoe het uberhaupt komt dat die leiding zo verwarmd wordt weet ik niet, maar ja, als 'lucht' het probleem is ben je er toch zo vanaf...!
Geplaatst: do okt 12, 2006 21:17
door pruus
Moet nog kijken naar het vloeistofnivo, maar zondag in Bilstain deed hij 't dus anderhalf uur lang. Eerst hat ik, na vijf minuten, weer geen druk en was het reservoir leeg. Daarna gevuld en op traditionele manier ontlucht, door pompen. Toen dus tot 'eind kunnen rijden. Ga zo kijken...
Geplaatst: do okt 12, 2006 21:58
door pruus
Potje was halfleeg. Lijkt dus vloeistof te verliezen. Maar hoe kan hij dan twee weken geleden wel op pompen reageren. En nogmaals, alle cups en o-ringen zijn nieuw
Geplaatst: do okt 12, 2006 22:27
door speedphreax
Ik heb de mijne ook een goed stuk bij kunnen vullen (zit nu ATF in en ik heb hem maar meteen goed gespoeld). Kijken hoe het dit weekend gaat maar ik ga er eigenlijk vanuit dat hij toch ergens lekt. Bij de handle zag ik in ieder geval nergens nattigheid dus het zal de slave cylinder wel zijn.
Geplaatst: do okt 12, 2006 22:33
door Hansie
Is het huis waar het zuigertje in beweegt niet beschadigt?
Het is namelijk een aluminum huis en zuigertje die als het
elkaar raakt gaat vreten.
Hierdoor kun je wel nieuwe seals plaatsen maar er zit een
beschadiging die olie lekt.
Ik heb bij enkele KTM's het cilinderhuis uitgedraaid en er
een stalen bus/ring in gemaakt.