Pagina 2 van 2

Geplaatst: wo aug 30, 2006 00:53
door Rudy
Sja je wordt een beetje moe van dit soort verhalen als je zelf gewerkt hebt bij een grote duitste motoren ontwikkelaar als Otto-Verfahren Berechnung Thermodynamik. Maw analyse van testgevevens en ladingsbewing/Thermodynamiek simulaties berekeningen, aansturing van proefstand bestuurders.

Geplaatst: wo aug 30, 2006 15:37
door folie
huskie schreef: Dus Rudy en Sipke, wordt niet te persoonlijk tegen elkaar. Zie het als een leuke discussie.
Dat wou ik ook ff opmerken. Jullie hebben je er duidelijk allebei in verdiept en ik lees interessante gedachtengangen en goeie argumenten.
Maar je krijgt je gelijk zelden of nooit op grond van je titel of functieomschrijving. Laat je asjeblief niet verleiden tot een pissing contest. En vertel me nou nog eens wat over benzine...

Geplaatst: wo aug 30, 2006 17:49
door TTT
nu er toch een benzine draadje is....

volgens mij is het verschil tussen ron 95 en ron 98 alleen de klopvastheid. En dus de maximale compressie die gebruikt kan worden zonder selbtsentzundung.
Het heeft dus geen enkele zin om duurdere 98 te tanken als je motor voldoende aan 95 heeft.
Niet voor beter starten, zuiniger rijden, minder slijtage enz.

HH brandstof experts... klopt dit?

Geplaatst: wo aug 30, 2006 18:55
door Sanne
TTT schreef:nu er toch een benzine draadje is....



HH brandstof experts... klopt dit?
Aan de meeste benzinestations kan men benzine in 2 smaken vinden, namelijk euro 95 en euro 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt beter geen euro 95 in auto's die euro 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders eerder zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel.

Bron: Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid
Uitgebreide uitleg over klopvastheid.

Geplaatst: wo aug 30, 2006 19:34
door Rudy

Geplaatst: ma sep 04, 2006 14:30
door zandkorrel
Eigelijk waar het om gaat is,tetraethyl,lood dus.
En dat zit dus in avgas.(vroeger dus ook in superbenzine)
Bijna niet te verkrijgen?,Hier bij vliegbasis Twente niet of niet meer.
Als nu iemand weet waar je dus,tetraethyl kunt krijgen zijn we er ook.
Voordelen van dat spul, smering steigbuizen,gasnaald,kleppen+klepgeleiders,klopvastheid
2 takten kan het ook in smering zuiger+cilinder.
Nadelen tja als met neus in de uitlaat gaat hangen.
Heb zelf ook avgas in m,n KTM gemieterd,half avgas.half loodvrij 98 octaan.
Nou dat kun je wel merken,minder mechanisch gerammel in de kop.
Heel goed aan het gas hangen,lekker kleurtje in de uitlaat.En hij start beter!
Dus als iemand weet waar dat spul te koop is....

Geplaatst: ma sep 04, 2006 17:13
door adje
zandkorrel schreef: Dus als iemand weet waar dat spul te koop is....
Kijk eens een stukje terug in dit topic :idea:

Geplaatst: ma sep 04, 2006 18:05
door Gast
He boppers waar zijn wij nou allemaal mee bezig??? take a break... :lol:

Wat mij betreft een diesel.. minder toeren meer koppel...

cheers
Fee

Geplaatst: ma sep 04, 2006 18:07
door zandkorrel
adje schreef:
zandkorrel schreef: Dus als iemand weet waar dat spul te koop is....
Kijk eens een stukje terug in dit topic :idea:
Het gaat me dus om tetraethyl,En niet om avgas.
Als je dus tetraethyl hebt,Kan ik het zelf wel mengen met superloodvrij
98 octaan.

Geplaatst: ma sep 04, 2006 18:08
door Rudy
Fee schreef:He boppers waar zijn wij nou allemaal mee bezig??? take a break... :lol:

Wat mij betreft een diesel.. minder toeren meer koppel...

cheers
Fee
En minder vermogen, leuk

Geplaatst: ma sep 04, 2006 18:09
door zandkorrel
Fee schreef:He boppers waar zijn wij nou allemaal mee bezig??? take a break... :lol:

Wat mij betreft een diesel.. minder toeren meer koppel...

cheers
Fee
Jij tankt ma fijn rooie diesel.. :lol:

Geplaatst: di sep 05, 2006 07:12
door Sjokske
zandkorrel schreef:Eigelijk waar het om gaat is,tetraethyl,lood dus.
Lood = tetraethyl :?: :?: :?:
Volgens de scheikundelessen van zo'n jaar of vijfentwintig geleden was het Pb (maar misschien is er ondertussen wat veranderd).

Geplaatst: di sep 05, 2006 09:02
door zandkorrel
Avgas has a lower volatility than mogas and doesn't evaporate as quickly, which is important for high-altitude use. The particular mixtures in use TODAY!!! are the same as when they were first developed in the 1950s and 1960s, and therefore the high-octane ratings are achieved by the addition of tetra-ethyl lead (TEL), a fairly toxic substance that was phased out for car use in most countries in the 1980s. The main petroleum component used in blending Avgas is alkylate, which is essentially a mixture of various isooctanes, and some refineries also use some reformate.

Voor tetra-ethyl is dus voorlopig GEEN alternatief voor in zuiger aangedreven vliegtuigen.

Geplaatst: do sep 07, 2006 20:56
door pruus
om eventuele kritiek op voorhand te ontlopen: ik ben handwerker,niet sexueel maar gewoon, dagelijks met m'n klauwen de broodjes verdienen. Dus verstand heb ik niet nodig en zeker niet van brandstoffen, muv alkohol!
Mijn idee bij avgas is ut volgende: Door het lood (plumbum) worden alle onderdelen die ermee in aanraking komen als 't ware gesmeerd. Vooral de klap van de klep op de klepzit bij 4takt word erdoor gedemt. De verbrandingstemperatuur zou volgens mijn informatie dalen maar hoe dat zit met het (supermooie) uitlaatbeeld zouknie weten. Mijn 2takt liep er subjectief veel beter op en de zuigers waren onkapotbaar. ( De rest helaas niet maar dat is een ander verhaal) Blijf het voorlopig gebruiken in m'n Gixxer en EXC, kost wel wa maar dan hedde ook wa!
PS 2.10 zeuro bij vliegveld Moenchengladbach

Geplaatst: do sep 07, 2006 21:12
door adje
pruus schreef: Blijf het voorlopig gebruiken in m'n Gixxer en EXC
Pruus , EXC :?: :?: :?:

Geplaatst: do sep 07, 2006 21:20
door pruus
haha, wist je nog nie Ad?
Op rechte stukken ga ik nu nog harder... :oops:

Geplaatst: do sep 07, 2006 21:41
door adje
pruus schreef:haha, wist je nog nie Ad?
Op rechte stukken ga ik nu nog harder... :oops:
Nee , wist ik inderdaad nog niet :?
Wat voor type heb je dan ?
Kom je nog eens bij ons mee rijden ?

Geplaatst: vr sep 08, 2006 21:22
door pruus
als ik mag kom ik zeker, Ad. Maar nu eerst druk met Knastercross en dan wegwedstrijden. Zal ik je bellen,dan?! Trouwens, wanneer kom jij es hier rijden?
Sorry voor off-topic!
Foto van mijn 525 volgd subiet.

Geplaatst: vr sep 08, 2006 21:43
door Jo VdB
@ Ad en Pruus,

mag deze sukkel dan ook mee :wink:

Jo VdB

Geplaatst: vr sep 08, 2006 21:52
door adje
Jo VdB schreef:@ Ad en Pruus,

mag deze sukkel dan ook mee :wink:

Jo VdB
Natuurlijk Jo 8)
Bel me maar als jullie wat willen afspreken.
Maar nu weer on topic want het ging hier over AVGAS :wink:

Geplaatst: wo okt 28, 2009 18:08
door pruus
mannen,
moet deze oude koe nog es uit de sloot rukken want ik ben aan t twijfelen gezet....
Sinds ik de Honda heb ben ik konsequent Avgas aant bijmengen; 1op3. Dit met de achterliggende gedachte dat het lood heel goed zou zijn voor de klepzittingen en titanium kleppen. Nu zijn de kleppen toch wel redelijk snel gesneuveld en bij revisie is gebleken dat de kop en het hele uitlaattrajekt bijna wit waren uitgeslagen. Nu mijn vraag: Komt dit door het lood of is het zo dat het blok heter wordt door de Avgas? Dit zou immers zeer nadelig zijn voor de kleppen van titanium....

Geplaatst: wo okt 28, 2009 19:01
door adje
Avgas moet je niet gebruiken bij een 4-takt maar alleen voor een 2-takt.

Geplaatst: wo okt 28, 2009 21:13
door henk-v
zou het niet kunnen zijn dat de de klepzittingen en titanium kleppen gewoon van een belabberde kwaliteit zijn :roll:

Geplaatst: wo okt 28, 2009 22:05
door Joop
In een Honda moet je RVS kleppen monteren, dus meteen de titanium kleppen vervangen :( .

Geplaatst: wo okt 28, 2009 23:16
door huskie
pruus schreef:mannen,
moet deze oude koe nog es uit de sloot rukken want ik ben aan t twijfelen gezet....
Sinds ik de Honda heb ben ik konsequent Avgas aant bijmengen; 1op3. Dit met de achterliggende gedachte dat het lood heel goed zou zijn voor de klepzittingen en titanium kleppen. Nu zijn de kleppen toch wel redelijk snel gesneuveld en bij revisie is gebleken dat de kop en het hele uitlaattrajekt bijna wit waren uitgeslagen. Nu mijn vraag: Komt dit door het lood of is het zo dat het blok heter wordt door de Avgas? Dit zou immers zeer nadelig zijn voor de kleppen van titanium....
Had je deze honda open voor dat je met die avgas begon, ik bedoel maar, hoe was het onderhoud toen je de motor kocht, bietste, leende....?
Er is genoeg geschreven over die klepzittingen, dat inslaan, dus lijkt mij niet persee door die avgas te komen.