Welke GPS voor auto en moto ?

GPS, (detail)kaarten enz.

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

Bericht door Klx300R »

ik heb een magellan 210,gebruik deze enkel voor het uitstippelen van routes,onthouden van tracks en dergelijke (dus geen turn by turn navigatie) en heb overal al bereik gehad,zelf binnen terwijl ik routes creeer.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bericht door huskie »

En morgen haal ik een Magellan explorist 500 op.
16 Kleurenscherm, sd-kaart opslag, tevens een autonavigatie, software erop en eraan, en dat voor een lieve prijs via marktplaats.
Hopelijk doet dat ding het als ik morgen op ON druk. :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Bericht door Sjokske »

Gisteren ook de Quest aangeschaft (nieuw € 320,= via Marktplaats met alle toebehoren), nu alleen nog een externe antenne aanschaffen (zie dat "klepje" opklappen op de motor niet zitten, dus .......) en in de kerstvakantie een degelijke aluminium houder frezen (net zoals ik voor m'n Garmin GPSMAP 60 had gemaakt, die dus binnenkort incl. super-hufterproof houder te koop komt te staan).
Iemand nog suggesties voor het plekkie waar de antenne moet komen ? Zat zelf te denken aan :

- op steuntje naast nog te ontwerpen degelijke alu zelfmaak-houder (voordeel : korte kabellengte tussen GPS en antenne).
- op voorspatbord net onder de koplamp, dus in de ronding die terug naar beneden loopt i.v.m. fijne opspattende keien van vriend de voorganger (voordeel: korte kabellengte tussen GPS en antenne).
- op achterspatbord net achter m'n reet (nadelen : net achter m'n reet met toch redelijk eigen gewicht, niet beschermd tegen aanvaringen met m'n laars tijdens opstappen, en lange kabellengte tussen GPS en antenne onder
achterspatbord langs waar ook weer die fijne shit de gevolgen ondervindt van de middelpuntvliedende krachten vanaf die rubberen blokskes op m'n achterband.

Lieve Mona, wie helpt ?
@ TTT : Zag laatst bij jou zo'n zelfde antenne, weet alleen de locatie niet zo sjuust meer.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Bericht door Houten Klaas »

Als je dan meteen de tracks mailt ben ik je heel dankbaar. :wink: :twisted:


Kom ik met een groep rijders van de Veluwe,dik betaald voorrijden.
:lol: Pak maar een route van die drz rijder. Afbeelding
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Bericht door Sjokske »

Al routes zat op voorraad van de omgeving hier, maar ja, hebben is hebben en krijgen is een kunst 8) :twisted:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Bericht door Houten Klaas »

Nooit afgeven,dat is mijn advies.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bericht door huskie »

Dit is dus mijn gps geworden.
Met Mapsend software, en sd-kaarten in de gps heb ik geen limiet aan wat ik aan kaartmateriaal zou kunnen uploaden en dus meenemen.
Blijft een probleem dat magellan geen goed topo materiaal heeft, dus daar moet ik nog maar eens wat aan gaan knutselen. Het schijnt dat ze iets met Mobilemapper software doen, waardoor er kaart materiaal tussen Garmin en Magellan mogelijk is.
Maar ik moet zeggen dat die Quest van Garmin er ook heeeel tof uitziet.
Nadeel van deze gps is, kleine toetsen, die met handschoenen aan bijna niet te gebruiken zijn, maar nu moet je met offroad rijden toch je handen aan het stuur houden, dus ...... ok.
Afbeelding
:oops: vergeet nog te vermelden, dat deze gps nu tevens dienst doet als auto-navigatie, en dat zonder dat een mevrouw mij de weg voorzegt, maar wel door biepjes, die ik gelukkig kan uitzetten :)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Bericht door Sjokske »

Bij de Quest kun je het muitje van die lieve juf ook met knoppie dichttapen :lol:
Shit, moet nog werken tussendoor ook :oops:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Bericht door hornet911 »

Sjokske,

ik heb geen antenne, en meestal klap ik de quest antenne niet uit. In 75-80% van de gevallen heb ik geen problemen met de ontvangst, zelfs in een bos doet hij het redelijk goed (al is het zo dat als de ontvangst wegvalt, het wel in een bos is...).

Noppy heeft zijn antenne op het achterspatbord geplaatst en dit is mijn inziens wel de beste plaats mbt ontvangst. Als ze de antenne met bluetooth maken, dan plak je hem gewoon bovenop je helm :lol:

En anders kan je dit nog op je motor plaatsen:

Afbeelding


:lol: :lol: :wink:
0X
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Bericht door Sjokske »

Komt die foto uit de KTM-catalogus :?: :twisted:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Bericht door hornet911 »

Sjokske schreef:Komt die foto uit de KTM-catalogus :?: :twisted:
Nope, ik geloof dat dit uit de DRZ catalogus komt :lol:
0X
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Bericht door speedphreax »

hornet911 schreef:Noppy heeft zijn antenne op het achterspatbord geplaatst en dit is mijn inziens wel de beste plaats mbt ontvangst. Als ze de antenne met bluetooth maken, dan plak je hem gewoon bovenop je helm :lol:
Ik heb hem ook op het achterspatbord. Werkt prima, ook bij dicht bladerdak.
Afbeelding
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Bericht door Sjokske »

Noppy schreef: Nadelen:
- de trackfunctie werkt onhandig: tracks die vanaf de computer opgeladen worden, dienen een 'systeemnaam' met volgnummer te krijgen; eigen namen kunnen dus niet.
Leg eens uit, VRIEND Noppy :roll:
Track geladen, zie het pukkeltjespad wel op het scherm maar kan zo gauw niet vinden waar die track weggeschreven is en hoe ik kan zeggen : "Gaan met die ............... track".
(Begin altijd eerst met pielen, lees dan pas als ik er echt niet meer uit kom de Bedienungsanleitungen :oops: )

@ Spfrx : mooi klein dingetje heb je daar ..........
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Bericht door hornet911 »

Sjokske schreef:
Noppy schreef: Nadelen:
- de trackfunctie werkt onhandig: tracks die vanaf de computer opgeladen worden, dienen een 'systeemnaam' met volgnummer te krijgen; eigen namen kunnen dus niet.
Leg eens uit, VRIEND Noppy :roll:
Track geladen, zie het pukkeltjespad wel op het scherm maar kan zo gauw niet vinden waar die track weggeschreven is en hoe ik kan zeggen : "Gaan met die ............... track".
(Begin altijd eerst met pielen, lees dan pas als ik er echt niet meer uit kom de Bedienungsanleitungen :oops: )

@ Spfrx : mooi klein dingetje heb je daar ..........
Wel, een zelf gereden weg wordt opgeslagen als track. Rij je nu vijf dagen na elkaar, dan worden de afzonderlijke tracks toch als 1 track opgeslagen. Wil je nu de weg opnieuw rijden aan de hand van de track, dan moet je die eerst bewerken met mapsource (je haalt er het stuk uit dat jij wilt), vervolgens zet je de track om via wingdb (klein programma, freeware). Nu kan je de track als route in je GPS laden. Maar de quest voert de route uit als een track!! (met kompas of op kaart, geen autoroutering).

Beetje verwarrend, maar eens je het éénmaal hebt gedaan, ben je er snel mee weg hoor!

Greetzzz, Villard

PS: op het notterforum vind je héééééél veel uitleg!!!
0X
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Bericht door Sjokske »

Daar heb ik dus wat aan :D
Dat van dat wingdb was ik hoogstwaarschijnlijk nooit uitgekomen :oops: (toch zeker niet via de handleiding).
Notterforum zat al wel in de planning om na te vlooien.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Bericht door Sjokske »

Sjokske schreef:nu alleen nog een externe antenne aanschaffen (zie dat "klepje" opklappen op de motor niet zitten, dus .......) en in de kerstvakantie een degelijke aluminium houder frezen
Klaar ...........
Kostte wel (vrij vertaald naar H6) bloed, zweet en spanen :wink:
Morgen proefdraaien a.h.w.h.t. 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Bericht door hornet911 »

Sjokske schreef:
Sjokske schreef:nu alleen nog een externe antenne aanschaffen (zie dat "klepje" opklappen op de motor niet zitten, dus .......) en in de kerstvakantie een degelijke aluminium houder frezen
Klaar ...........
Kostte wel (vrij vertaald naar H6) bloed, zweet en spanen :wink:
Morgen proefdraaien a.h.w.h.t. 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
HOLY CRAP!!! NICE JOB!!!!

De mijne staat echter op een ball-mount, zonder enige bijkomende bescherming. Ik gebruik het ding in de auto, op de wegmoto en op de enduro (zéér intensief dus). Ik heb niks om het scherm te beschermen, al let ik er wel op om het scherm niet af te kuisen wanneer het vuil is (ik hou het gewoon onder de kraan).
OERDEGELIJK zo een GARMIN!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij lijkt fragiel te zijn opgesteld, maar stenen vliegen enkel op de achterkant en de houder (en op de antenne die ik nooit uitklap).
0X
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bericht door huskie »

Mijn "nieuwe" magellan plaats ik dmv een fietshouder op mijn stuur. Ziet eruit als jouw(hornett) z'n balljoint.
Maar ik zit wel te denken om een tupperware bakje om te bouwen naar gps houder omdat ik denk dar dat plastic magellan gevalletje erg.... breekbaar oogt. Een tak en ik ben hem kwijt :cry: en dat heb ik al eens meegemaakt (alweer :cry: ) en dat zijn geen leuke momenten.
Misschien dat ik ook met een plaatje rvs wat kan buigen en kloppen om het wat mooier te maken, maar ik ben in principe iemand van het meer simpeler gebeuren, dus....

Btw Hornett, dat zijn mooie plaatjes :) Kun je mij die track even doormailen :D
Zeg anders even waar het is :wink: Ziet er wel hoog uit.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Bericht door hornet911 »

huskie schreef:Mijn "nieuwe" magellan plaats ik dmv een fietshouder op mijn stuur. Ziet eruit als jouw(hornett) z'n balljoint.
Maar ik zit wel te denken om een tupperware bakje om te bouwen naar gps houder omdat ik denk dar dat plastic magellan gevalletje erg.... breekbaar oogt. Een tak en ik ben hem kwijt :cry: en dat heb ik al eens meegemaakt (alweer :cry: ) en dat zijn geen leuke momenten.
Misschien dat ik ook met een plaatje rvs wat kan buigen en kloppen om het wat mooier te maken, maar ik ben in principe iemand van het meer simpeler gebeuren, dus....

Btw Hornett, dat zijn mooie plaatjes :) Kun je mij die track even doormailen :D
Zeg anders even waar het is :wink: Ziet er wel hoog uit.
Ach das in mijn achtertuintje :lol: Dat zijn de alpen en op de hoogste punten (+3000m) kreeg mijn WRetje het wel héél moeilijk :lol:
0X
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Bericht door adje »

als het weer het toelaat :lol:
schoot me ineens te binnen :oops:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Bericht door Sjokske »

hornet911 schreef:Ik gebruik het ding in de auto, op de wegmoto en op de enduro (zéér intensief dus).
Gebruik haar (eindelijk een wijf in de auto dat wel kan kaartlezen) nu ik d'r toch heb ook regelmatig in d'n voiture, toch wel verrekte handig (bv. op vakantie of voor het werk naar stekkies waar ik nog niet eerder ben geweest. Wat ik wel behoorlijk voor schut vind zijn van die nono's die in hun Fiëstaatje van € 250,= zonder APK een PDA met vaginatie hebben hangen om de weg naar hun werk te vinden. Verlichting van de PDA doet het meestal beter dan de koplampen/achterlichten. Misschien dat ze daarom met zo'n ding rijden).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

Bericht door Klx300R »

huskie schreef:Dit is dus mijn gps geworden.
Met Mapsend software, en sd-kaarten in de gps heb ik geen limiet aan wat ik aan kaartmateriaal zou kunnen uploaden en dus meenemen.
Blijft een probleem dat magellan geen goed topo materiaal heeft, dus daar moet ik nog maar eens wat aan gaan knutselen. Het schijnt dat ze iets met Mobilemapper software doen, waardoor er kaart materiaal tussen Garmin en Magellan mogelijk is.
Maar ik moet zeggen dat die Quest van Garmin er ook heeeel tof uitziet.
Nadeel van deze gps is, kleine toetsen, die met handschoenen aan bijna niet te gebruiken zijn, maar nu moet je met offroad rijden toch je handen aan het stuur houden, dus ...... ok.
Afbeelding
:oops: vergeet nog te vermelden, dat deze gps nu tevens dienst doet als auto-navigatie, en dat zonder dat een mevrouw mij de weg voorzegt, maar wel door biepjes, die ik gelukkig kan uitzetten :)

waah supertofspeelgoed... met je magellan heb je overal bereik genoeg hoor :) mijne heeft me nog nooit in de steek gelaten. ik gebruik oziexplorer voor men kaarten. weet niet of je daarmee iets bent.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Geraldklx
Berichten: 34
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 19:30

Bericht door Geraldklx »

Met deze vraag loop ik ook rond!!!!!!!!!!!!!!

Zit dus zelf aan een pda te denken.

Veel meer mogelijkheden in software, en niet alleen route en topo maar ook allle wm5 software.

Dus veel zijdig.

Zoiets
http://www.palmcase.de/
kijk bij rugged PDA----Bundlings------Motoradbundling.

Hier meer info over de N560, fiz scheint niet zo te wezen achter voorruiten.
http://forum.pocketinfo.nl/showthread.p ... light=n560
Zie hier discussie in ander forum

http://www.allroadmaniacs.nl/index.php? ... 5#msg39345

Afbeelding
albrecht
Berichten: 2
Lid geworden op: wo feb 07, 2007 00:50
Locatie: Ramsel

Bericht door albrecht »

Ik ben de Zumo aan het proberen, deze kan niet wat de 276 of 278 kan maar kan wel voldoende voor off-road gebruik.

+ je kan er een standaard SD-kaart instoppen tot 4 GB...
Het voordeel van de Zumo is ook dat hij 2 laders/houders heeft, voor de auto en voor de moto
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bericht door huskie »

Hoe waterdicht zijn die dingen uhh pda's? Wat dat is niet echt een onbelangrijk detail ;)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie