Nieuwe KTM

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

103kg met volle tank? Dat is dus net zo zwaar als een 125 2takt.
Dat geloof ik niet.
Mech, weeg hem eens na, op een eerlijke weegschaal.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Offroadlover
Berichten: 26
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 09:50
Locatie: Limburg

Jongens jongens toch , t'is het manneke dat het moet doen hoor ....zelfs met een 125 kan je een 525 klop geven .....
En ja hoor die nieuwe 250 4T moet geweldig zijn ....alleen moet je de centen klaar houden , want jaarlijks nieuwe zuiger etc....kwestie ondehoudskosten zal deze zeker meer zijn dan een 525 en zeker veel meer dan een 200exc .....heb nu rond de 200uren gedraaid met den 200 , bijna 7000km met originele piston !!! was nu wel aan vervanging toe hoor , heb er een nieuwe Vertex ingezet 1 overmaatje ...loopt weer als een speer .....
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Hee Exc200, een 200cc 2takt is natuurlijk altijd goedkoper dan een 250 4takt.
Ik denk ook sterk aan een 200cc 2takt ipv een 250 4takt.
Ik vind de huidige 4 takten hele goede machinetjes, maar de prijs is absoluut niet in combinatie tot het geleverde produkt.
En echt, ik zal als eerste de 4takt prijzen voor zijn motorkarakter op technische gladde klimmen. Het zijn net trial machines zoals je ze naar boven kan tokkelen. Maar verder vind ik ze over gewaardeerd. Voor al het normale offroad werk is een 200cc 2takt perfect te doseren, en vooral de Gasgas 200cc's schijnen zich voorbeeldig te gedragen.
Hoort dit nog bij dit topic of zullen we nieuw topic openen over....
"je volgende motor......what will it be?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

huskie schreef:Hee Exc200, een 200cc 2takt is natuurlijk altijd goedkoper dan een 250 4takt.
Ik denk ook sterk aan een 200cc 2takt ipv een 250 4takt.
Ik vind de huidige 4 takten hele goede machinetjes, maar de prijs is absoluut niet in combinatie tot het geleverde produkt.
En echt, ik zal als eerste de 4takt prijzen voor zijn motorkarakter op technische gladde klimmen. Het zijn net trial machines zoals je ze naar boven kan tokkelen. Maar verder vind ik ze over gewaardeerd. Voor al het normale offroad werk is een 200cc 2takt perfect te doseren, en vooral de Gasgas 200cc's schijnen zich voorbeeldig te gedragen.
Hoort dit nog bij dit topic of zullen we nieuw topic openen over....
"je volgende motor......what will it be?
Scheelt de prijs zoveel in aankoop? (2504T//2002T)
0X
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Erik V
Berichten: 466
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 23:33
Locatie: Vlijtingen(Riemst)

De huidige 2takt-enduromachines worden steeds meer gebruikt in de extreme enduroproeven, en dan op de eerste plaats voor het gewicht. Qua motorkarakter denk ik niet dat een tweetakt kan tippen aan een viertakt, en niet alleen op gladde klimmen. Op het moment dat er een viertakt komt die even licht is als een tweetakt zal het laatste voordeel van de tweetakt verdwijnen en binnen afzienbare tijd zal de tweetakt ook niet meer (mogen) gefrabriceerd worden. Dus als je het nu wil of niet, binnen 10 jaar rijden er alleen nog nieuwe viertakten, en tegen dan zijn die net zo licht als de huidige tweetakten.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Erik V schreef: Dus als je het nu wil of niet, binnen 10 jaar rijden er alleen nog nieuwe viertakten, en tegen dan zijn die net zo licht als de huidige tweetakten.
Maar dan ben ik al 64 :(, maar wie weet rij ik dan nog wel :!:
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Het gewicht van een 4 takt zal ook altijd wel wat hoger blijven, een 4 takt heeft gewoon meer onderdelen.
Maar de 2 takt zal zeer zeker verdwijnen. In een aantal amerikaanse staten is het al zover. de rest van de wereld zal volgen
sipke
Berichten: 19
Lid geworden op: di okt 12, 2004 12:39

Rudy schreef:Het gewicht van een 4 takt zal ook altijd wel wat hoger blijven, een 4 takt heeft gewoon meer onderdelen.
Maar de 2 takt zal zeer zeker verdwijnen. In een aantal amerikaanse staten is het al zover. de rest van de wereld zal volgen
De reden dat er in sommige staten bijna geen tweetakters meer rijden is omwille van de wetgeving. Veel rijders beginnen nu de nadelen van de hoogperformante viertakters te zien en willen toch weer terug tweetakt rijden. Eigenlijk raar want het gat in de markt tussen de betrouwbare, zwaardere viertakter en de lichte onderhoudsintensieve en hoogperformante viertakter is al lang ingevuld. 't Zal nog wel effe duren voor de tweetakters verdwijnen, als het ooit zover komt... :wink:
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Hee Sipke,

welk modelletje heb je eigenlijk in gedachten in dat gat :?:
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

erwindob schreef:Hee Sipke,

welk modelletje heb je eigenlijk in gedachten in dat gat :?:
Dat vraag ik me ook af!!

DR400E, WR's in iets mindere mate en...??
0X
jwrtuning
Berichten: 309
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 15:08
Locatie: Enschede
Contacteer:

Diverse 2007 modellen zijn bij JHMX in Gemert al te koop!
Op marktplaats staat de 250 SXF al met foto!
Zal JHMX de eerste zijn die ze kan leveren? WPM heeft op de site nog geen nieuws daarover, behalve dan dat de een demo hebben staan van de EXC-F...
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

huskie schreef:103kg met volle tank? Dat is dus net zo zwaar als een 125 2takt.
Dat geloof ik niet.
Mech, weeg hem eens na, op een eerlijke weegschaal.
Ik kan er niet meer van maken :D Motor is wel niet helemaal standaard meer en redelijk op dieet geweest.
Niet alles is meer origineel en nogal gewicht besparend
Andere WP vork
Andere WP schokbreker met Titaanveer
Akrapovic Enduro uitlaat geheel Titaan
19" achterwiel ipv 18"

Standaard EXC-F weegt 107 leeg en die is met electische starter, en volledige europese enduro uitrusting.
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

sipke schreef:
Rudy schreef:Het gewicht van een 4 takt zal ook altijd wel wat hoger blijven, een 4 takt heeft gewoon meer onderdelen.
Maar de 2 takt zal zeer zeker verdwijnen. In een aantal amerikaanse staten is het al zover. de rest van de wereld zal volgen
De reden dat er in sommige staten bijna geen tweetakters meer rijden is omwille van de wetgeving. Veel rijders beginnen nu de nadelen van de hoogperformante viertakters te zien en willen toch weer terug tweetakt rijden. Eigenlijk raar want het gat in de markt tussen de betrouwbare, zwaardere viertakter en de lichte onderhoudsintensieve en hoogperformante viertakter is al lang ingevuld. 't Zal nog wel effe duren voor de tweetakters verdwijnen, als het ooit zover komt... :wink:
En toch als je kijkt naar de wedstrijd crossers, die komen allemaal weer van 4 takt terug, want mits jij goede sponsoren hebt, blijft 4 takt rijden toch een dure bezigheid t.o.v. 2 takt.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Zo'n 250 EXC-F is een fijne brommer, maar

a) moet altijd in de hoge toerentallen gereden worden
b) heeft onderin nul komma nul kracht (dit merkte ik goed bij het wegrijden in modderig terrein ! hier moet je dus echt al toeren maken om niet stil te vallen !! )
c) is niks voor personen boven de 90 kg

Om te "cruisen" op landwegen ideaal, maar voor zwaar zandterrein in Belgie of Nederland of steile hellingen niet aan te raden.
De 1ste versnelling is erg kort, en de 2de iets te lang in extreem terrein... 2 tanden bijsteken achteraan zal wschl wel helpen.

Ik heb het niet van horen zeggen. Ik heb vorige week alle nieuwe KTM's gereden bij de officiele perspresentatie in Mattighofen. (de 125 heb ik niet gereden om eerlijk te zijn :wink: )
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Jo VdB schreef: c) is niks voor personen boven de 90 kg
(de 125 heb ik niet gereden om eerlijk te zijn :wink: )
Ik heb zo'n lichtblauw vermoeden dat de 125 ook niks voor 90+ is, Jo :lol:
(behoor zelf helaas ook tot die categorie :oops: )
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Hee Jo, dat is nu weer jammer. Ik had die 125 graag door jouw(+90) beoordeelt zien worden.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Jo VdB schreef: Ik heb het niet van horen zeggen. Ik heb vorige week alle nieuwe KTM's gereden bij de officiele perspresentatie in Mattighofen. (de 125 heb ik niet gereden om eerlijk te zijn :wink: )
Heb je ook de nieuwe dubbele nokkenas 450 en 505 kunnen rijden?
Scheelt dat veel met de enkele nokkenas uitvoering?
smurf.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

De 505 is momenteel nog niet te koop, dus was hij ook niet op de perspresentatie... Goed nieuws voor mij dus, want dan ik nog eens terug :wink:

Ook de nieuwe 300 EXC-E wordt pas in december verwacht bij de dealers.
Dit lijkt me DE ideale enduro-motor.
M.i. met electrostart om later injectie te kunnen voorzien, maar volgens de KTM ingenieurs was dit niet het geval. Wel zeiden ze dat ze ervoor zouden zorgen dat ook de 2-takten aan de Euro-3 norm zouden voldoen. Dus de toekomst van 2-takt blijft in elk geval gevrijwaard !!

Voor de rest kon ik met alles rijden, dus ook de DOHC 450. Dit op KTM's fabrieks-test-track.
FANTASTISCHE moto, zeer soepele vermogensopbouw, fantastisch chassis --> ik vond Adje F. zijn CRF 490 fijn rijden, maar de KTM 450 rijdt zeker zo fijn. Deze KTM gaat Yamaha en Honda het leven zuur maken ! Ook handig is bv. de hydraulische kettingspanner en de positie van de olie-filter. Vermogen zat, en de koeling is zeer goed verzorgd !

Jo VdB
Laatst gewijzigd door Jo VdB op di jul 04, 2006 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Jo VdB schreef:Ook handig is bv. de hydraulische kleppenstelling
Jo VdB
Als in nooit meer kleppenstellen?
smurf.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Oei !! Ik zie dat ik een fout geschreven had!

De kleppen stellen zich niet hydraulisch, maar wel de kettingspanner (die de kleppentrein aanstuurt...)

Jo VdB
Erik V
Berichten: 466
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 23:33
Locatie: Vlijtingen(Riemst)

Erik V schreef:Topsnelheid, daar ging het over. Dat je met een kleinere motor meer wendbaar bent hoef je mij niet uit te leggen. In ons wekelijks ritje zitten wel wat snelle stukken en daar rijd je met een 250 4t toch wel achter de feiten aan als het gas echt opengedraaid wordt. Idem voor de steilste klimmen : die 10 pk overschot met een 525/450 heb je tekort met de 250. En het is dan ook niet meer dan logisch dat zo'n 250 veel sneller is in de technische stukken, waar je van die 50 pk er maar de helft van kan gebruiken.
Vandaag de hele dag kunnen beschikken over een 250EXC F, model 2007, en mijn oordeel van hierboven moet ik bijstellen... Op de lange rechte stukken kan zo'n 250 nooit op tegen een 450/525, hoewel er een topsnelheid van 142/u op het tellertje verscheen, maar het duurt heel lang voor je op die topsnelheid komt en dan wordt die 250 ook heel onstabiel. Maar ik ben er ook mee gaan klimmen en tot mijn zeer grote verbazing moet ik zeggen dat deze motor alles aankan, op voorwaarde dat je zeer agressief de hellingen attakeert. Ik ben er een zeer steile helling mee opgereden waar tot hiertoe alleen een 525 de top gehaald heeft... De handelbaarheid is vergelijkbaar met een fiets denk ik, je kan altijd en overal van spoor veranderen en dat geeft je een heel zeker gevoel op een technische klim. Ook de handelbaarheid in de lucht bij een sprong is veel speelser dan mijn 525 die ik gewoon ben, alleen de vering mocht iets harder staan naar mijn gevoel. In ieder geval : het is een echte gooi en smijtfiets met een verbluffend sterke motor in de hoge toerentallen. Zou ik er mijn 525 voor inruilen ? Mijn rijstijl past meer bij de 525, maar mits de juiste ingesteldheid (aanvalleuh!!) denk ik dat ik even snel met deze brommer ben, in extreme passages zelfs sneller door het lage gewicht en het beperkte vermogen waardoor je niet verrast word. Als tweede motor zou ik hem zeker willen hebben.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Erik V schreef: alleen de vering mocht iets harder staan naar mijn gevoel.
In Moto Verte klagen ze altijd dat bij een KTM de vering juist te hard is (maar dat zijn dan ook Fransozen die liever op iets uit eigen land rijden, chauvinisme is niet voor niets een Frans woord).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Een vering kan erg "zacht" zijn, maar toch "hard" aanvoelen, bij bepaalde situaties!
De fransen bedoelen de "high speed hits", zeg maar de boomwortels met een gangetje van 50km/uur, waarbij het stuur dus bijna je polsen breekt.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

En vergeet het gewicht van de testrijder natuurlijk niet ;).
Plaats reactie