Pagina 2 van 2
Geplaatst: do nov 24, 2005 00:03
door Joop
[quote="cornepolWat is eigenlijk het verschil tussen de 400 en de 450?Doei,Corné
[/quote]
Een 400 en een 450 hebben dezelfde zuiger alleen een 450 heeft een langere slag. Een 450 heeft de slag van een 525. Een 525 heeft dus alleen een grotere zuiger t.o.v. een 450 en komt zo op 510cc en veel meer vermogen.
Geplaatst: do nov 24, 2005 10:02
door cornepol
Maakt dat dan echt zoveel uit tijdens het rijden?
Geplaatst: do nov 24, 2005 13:54
door Joop
cornepol schreef:Maakt dat dan echt zoveel uit tijdens het rijden?
Het maakt echt veel uit
Een 525 is wel een heel erg soepele motor maar door dat vele vermogen ook moelijker om te berijden. Ook door de grotere draaiende massa van de zuiger zal hij zelfs ook iets slechter sturen (meer draaiende massa wil liever rechtdoor). En dat vele vermogen sloopt het gros van de rijders. Ik wordt op mijn 450 nooit door een 525 coureur voorbijgereden op alleen vermogen of het is een veel betere rijder en dat geeft al wel aan dat een 450 echt genoeg vermogen heeft. In het kruip door sluip door werk ben ik sneller dan de meeste 525 coureurs en dat ondanks mijn leeftijd (54)
Ik denk ook dat >90 % van de rijders sneller zal rijden op een 450 dan op een 525. Er is echter een categorie rijders die geilt op veel vermogen en nemen dan de andere nadelen op de koop toe.
Voor mij is de keus echt heel gemakkelijk -> KTM EXC 450
Geplaatst: do nov 24, 2005 14:03
door erwindob
Als ik m'n Huskie had gekocht met het oog daar ook rally's mee te rijden had ik waarschijnlijk een 510 gekocht.
Kun je met wat minder toeren lange stukken op "hoge" snelheid rechtdoor rijden, en dat lijkt mij prettiger.
Bij een rally zal je m.i. nooit last hebben van wat meer draaiende massa.
Hibryde Husky: aan te passen van Enduro naar Woestijn en vv
Geplaatst: do nov 24, 2005 14:25
door Noppy
5 Litertankje voorop plus 12.5 op de hoofdtank. Leuke inventieve oplossing!
Noppy
Geplaatst: do nov 24, 2005 15:38
door TTT
Joop schreef:cornepol schreef:Maakt dat dan echt zoveel uit tijdens het rijden?
Het maakt echt veel uit
Een 525 is wel een heel erg soepele motor maar door dat vele vermogen ook moelijker om te berijden. Ook door de grotere draaiende massa van de zuiger zal hij zelfs ook iets slechter sturen (meer draaiende massa wil liever rechtdoor). En dat vele vermogen sloopt het gros van de rijders. Ik wordt op mijn 450 nooit door een 525 coureur voorbijgereden op alleen vermogen of het is een veel betere rijder en dat geeft al wel aan dat een 450 echt genoeg vermogen heeft. In het kruip door sluip door werk ben ik sneller dan de meeste 525 coureurs en dat ondanks mijn leeftijd (54)
Ik denk ook dat >90 % van de rijders sneller zal rijden op een 450 dan op een 525. Er is echter een categorie rijders die geilt op veel vermogen en nemen dan de andere nadelen op de koop toe.
Voor mij is de keus echt heel gemakkelijk -> KTM EXC 450
De zuiger is groter maar is geen draaiende massa, hij gaat slechts op en neer en dat geeft geen gyroscopisch effect.
De krukas van de 450 en 525 EXC's zijn inderdaad gelijk, de SX heeft een lichtere krukas. Ik dacht dat de krukascontragewichten op een 525 iets zwaarder zouden zijn om te compenseren voor een wellicht iets zwaardere zuiger.
Maar in de hele "ersatzteile katalog" kan ik geen verschillen vinden tussen 450 en 525 anders dan zuiger en cilinder. Zelfs de hele kop is identiek.
Dus waarom een 450 sneller zou sturen begrijp ik niet.
Dat je sneller op een 450 een rondje zou kunnen rijden dan op een 525 geloof ik wel. Daarvoor heb ik genoeg 125 cc'tjes als de brandweer door de ardennen zien gaan
De 525 sloopt mij net zo hard als ik wil. Kan me in 30 minuten leeg rijden, of op een iets lager tempo 4 uur vol maken. Zit 'm toch in de rechterhand.
Re: 450 is aal-round
Geplaatst: do nov 24, 2005 16:43
door xander
annelrob schreef:xander schreef:Kom net terug van de Trek Dial Dakar
vertel eens wat meer, wat voor rit was dat precies?
Zie
www.sudrando.com
Geplaatst: do nov 24, 2005 16:59
door Joop
TTT schreef:Dus waarom een 450 sneller zou sturen begrijp ik niet.
Een bewegende massa van richting veranderen gaat moeilijker als een een stilstaande massa (wet van de massa traagheid), dus een zwaardere bewegende massa van richting veranderen gaat moeilijker als een lichtere
Geplaatst: do nov 24, 2005 17:21
door Max_Kool
Da's een veronderstelling. Die paar gram extra die aan het heen en weer gaan is zal je motor niet voelbaar zwaarder van richting laten veranderen vrees ik. De invloed van gekozen tandwielverhouding en afstelling van de vering doet waarschijnlijk een stuk meer dan die paar grammen van die zuiger.
Misschien dat het iets meer hoogtoerige karakter van die 450 EXC de motor wat prettiger beheersbaar maakt? Ik heb als jong knulletje weleens op verschillende crossers gereden, en toen was voor mij een 125cc veel makkelijk rond te sturen dan een 250cc simpelweg omdat het vermogen er bij die 250cc er voor mij veels te bruut inkwam. Zou dat met die 525 EXC een beetje vergelijkbaar zijn?
Geplaatst: do nov 24, 2005 17:29
door Joop
Max_Kool schreef:Da's een veronderstelling. Die paar gram extra die aan het heen en weer gaan is zal je motor niet voelbaar zwaarder van richting laten veranderen vrees ik. De invloed van gekozen tandwielverhouding en afstelling van de vering doet waarschijnlijk een stuk meer dan die paar grammen van die zuiger.
Misschien dat het iets meer hoogtoerige karakter van die 450 EXC de motor wat prettiger beheersbaar maakt? Ik heb als jong knulletje weleens op verschillende crossers gereden, en toen was voor mij een 125cc veel makkelijk rond te sturen dan een 250cc simpelweg omdat het vermogen er bij die 250cc er voor mij veels te bruut inkwam. Zou dat met die 525 EXC een beetje vergelijkbaar zijn?
Natuurlijk heeft het vermogen ook veel invloed op het stuurgedrag, maar die extra grammen van de zuiger ook, want je moet dit gewichtsverschil natuurlijk zien bij bijv 5000 rpm en dan zijn de extra grammen plotseling kilo's geworden
Dat die 125 gemakkelijker stuurde heeft 3 redenen: veel minder gewicht, minder vermogen en minder draaiende massa.
Re: 450 is aal-round
Geplaatst: do nov 24, 2005 17:56
door xander
xander schreef:annelrob schreef:xander schreef:Kom net terug van de Trek Dial Dakar
vertel eens wat meer, wat voor rit was dat precies?
Zie
www.sudrando.com
Mensen die hier aanwezig waren, met Dakar ervaring vertelden dat rijden met een 660 veel weg heeft van het besturen van een truck.
Je moet een halfgod zijn om voordeel te halen uit dergelijke machiene.
Xander
Re: Hibryde Husky: aan te passen van Enduro naar Woestijn en
Geplaatst: do nov 24, 2005 18:04
door La Bomba (Can-am quad)
Noppy schreef:
5 Litertankje voorop plus 12.5 op de hoofdtank. Leuke inventieve oplossing!
Noppy
Is ook wat makkelijker om je voorwiel aan de grond te houden.
Geplaatst: do nov 24, 2005 18:07
door TTT
Joop schreef:TTT schreef:Dus waarom een 450 sneller zou sturen begrijp ik niet.
Een bewegende massa van richting veranderen gaat moeilijker als een een stilstaande massa (wet van de massa traagheid), dus een zwaardere bewegende massa van richting veranderen gaat moeilijker als een lichtere
Ja, de motor zou dan inderdaad wat moeilijker kantelen. (niet draaien want zolang de motor rechtop staat doet die beweging de richting van de verticaal op en neer gaande zuiger niet veranderen.
Dan zou bij hogere toeren een motor ook moeilijker kantelen dan bij lage toeren. Toch eens op letten.
Ik zou toch eens een 450 en een 525 naast elkaar moeten proberen.
Maar ja, als ik 2 525 probeer dan voelen ze al zo verschillend....
Geplaatst: do nov 24, 2005 20:59
door hornet911
hornet911 schreef:525 desert racing met 13L tank
Hoeveel vermogen en koppel heeft deze bike trouwens?? (525)
En komt hij MET startknopje??
Geplaatst: do nov 24, 2005 22:01
door Fr@venture
Uiteraard heeft die Desert een E-starter.
Kijk maar op de site van KTM (
www.KTM.com), daar staat alles!!!
Geplaatst: vr nov 25, 2005 10:23
door oossie
Max_Kool schreef:Da's een veronderstelling. Die paar gram extra die aan het heen en weer gaan is zal je motor niet voelbaar zwaarder van richting laten veranderen vrees ik. De invloed van gekozen tandwielverhouding en afstelling van de vering doet waarschijnlijk een stuk meer dan die paar grammen van die zuiger.
Max, dat is absoluut geen veronderstelling.
De zuiger versneld en vetraagdover een omwenteling.
Als je hier de natuurkunde oploslaat krijg je interessante gegevens vooral wat al eerder gezegd is bij toerentallen van 5000omw/min.
Ken de formules niet meer anders zou je zien dat het idd kilo's zijn die paar gram.
Geplaatst: vr nov 25, 2005 11:15
door cornepol
Volgens mij heeft die 525: 53 PK en 60 Nm bij iets van 7000 rpm (115 kg.)