Pagina 2 van 2

Geplaatst: zo sep 18, 2005 22:15
door Mario2t
Luchtschroef moet minimaal twee slagen open.

En de stelschroef ( je chokeknop) van de stationairsproeier 5 tot 6 slagen.

Altijd alles gemeten vanuit de dichte positie en dat is helemaal naar rechts.

En één tip: Blijf van de ontsteking af. Als die op de markeringen staat, dan is het goed. Elektonische ontsteking moet je niet op tijd zetten enz. enz. alleen iets aan een ontsteking doen, als je er apparatuur voor hebt.

Rechts op je carter staat de inhoud van je bak. 550 of 600 cc?
Dus helemaal leeg laten lopen en er zeker niet meer in doen.

Geplaatst: zo sep 18, 2005 22:38
door dynamike
ok,goeie tips,bedankt mario! :wink:

Geplaatst: zo sep 18, 2005 22:42
door dynamike
hee mario jij bent van die site!! handige tips en mooie motors!
dit moet ik nog even proberen,hij stond al lang stil.
Om startproblemen te voorkomen, moet je de carburateur LEEG rijden, voor je de motor langdurig wegzet. Als je de motor weer gaat gebruiken, eerst goed schudden met de benzine in de tank. Uitleg: Mengsmeering is een mengsel van benzine en olie. Benzinekan verdampen, maar olie niet. Als je de motor wegzet, met een volle carburateur, dan verdampt na verloop van tijd de benzine en blijft de olie achter. Ook verdampt er altijd wat benzine door het ontluchtingsgat in de dop en zakt de olie wat neer beneden, omdat het mengsel zich wil scheiden. Als je zo de motor wil starten, dan slaat de bougie vet. Hoe vaker je probeert te starten, hoe erger het wordt. Uiteindelijk loopt er olie uit de uitlaatpoort! Even de bougie er uit halen, schoonmaken, schone euro 95 bij het bougiegat ingooien ( een dopje is voldoende) en de motor aantrappen, of aanduwen in de 2e versnelling. Als hij loopt, dan wel even ,,schoon" laten lopen.

bij mij komt er ook olie uit de uitlaatpoort,en starten hoo maar!

Geplaatst: ma sep 19, 2005 20:09
door Mario2t
Hoi, is inderdaad mijn site.

Dat is geen olie, maar ook benzine. Hij is waarschijnlijk mega-verzopen.
Op den duur staat je carter dan vol benzine en loopt het inderdaad zelfs uit de uitlaat. Wil ie inderdaad voorlopig niet starten en bovendien zal e.e.a. wel vervuild zijn.
Haal je uitlaat er maar af en hou maar op de kop. Loopt vast prut uit.

Jammer dat je ver weg woont, anders kon je wel even langskomen.

Wat is nu wijsheid?

Stel eerst je carb. af.
Lucht 2 slagen open en stationair 5 tot 6.

Bougie eruit en uitlaat eraf en droogtrappen.
Dagje laten staan en dan morgen proberen te starten zonder gas geven.

Alleen kraan open, geen choke en trappen. Als hij na zo'n 10 keer niet loopt, de bougie bekijken. Is hij nat, dan nog even een dag wachten.

Zo moet je even een paar dagen de tijd nemen, of inderdaad de moeite nemen om hem aan te duwen, maar ook dat kan tijden duren.

In het uiterste geval zou ik de cylinder demonteren en het carter spoelen met schone euro 95, maar voorlopig zal het zo ook moeten kunnen.


P.s. carburateur leegrijden is alleen nodig bij LANGDURIG wegzetten, b.v. als je in november de motor stalt tot maart, ofzo.
Voor een weekje is er niks aan de hand, hoor!

Geplaatst: ma sep 19, 2005 20:20
door Emiel
als je hem de dag erna probeert te starten, moet je natuurlijk wel even je uitlaatje er weer op zetten.. (aangezien het er niet bij stond.. maar het wel voor zich spreekt)


anders heb je een nog grotere kans dat hij vast naait ;)


ps, dat spreekt natuurlijk voor zich.. maar er waren ooit mensen die het niet deden.. met minder plezante gevolgen :-P

Geplaatst: ma sep 19, 2005 21:31
door dynamike
hehe, ja dat zal ik zeker niet vergeten om te doen! (de uitlaat)!
en het is inderdaad jammer dat ik zover weg woon, anders zou ik zeker even langskomen,alleen al om jou motors te bekijken!
nou ik heb net alles eraf gehaald,dus nu maar even een dagje wachten en dan weer proberen! carb heb ik ook afgesteld.

bedankt mario! :D

Geplaatst: wo sep 21, 2005 22:04
door dynamike
nou,vandaag geprobeerd...maar helaas hij doet het nog steeds niet!
maar hij ging wel een paar keer aan,en toen na 3 sec weer uit.!
hij is echt verzopen!!
nog maar een dagje wachten!