Pagina 2 van 3

Geplaatst: zo jan 30, 2005 13:34
door Sjokske
xr250_1988 schreef:En dat spul is (gelukkig) niet zo duur als de olie die "Sjokske" nodig heeft. Kost maar 5,80 euro de liter (met korting bij Brezan). Een meevallertje!

Is het nu ook zo hoe meer ATF in het voorvork des de stijver het voorvork aanvoelt. Of ligt dit alleen aan de viscositeit van de olie. En op het voorvork zit een lucht-nippel. Wat kun je hiermee precies doen?
Ik gebruik nu voortaan Putoline dikte 5 van pakkumbeet € 8,= de liter.
En inderdaad, hoe meer olie hoe harder de demping, in combinatie met de dikte van de olie (verkrijgbaar in vele diktes, van 2,5 tot 15 of zoiets).
Hoe dikker de olie (oplopend getal), hoe harder de demping.

Geplaatst: zo jan 30, 2005 14:15
door xr250_1988
YZ 80 DAVID schreef:
gassen schreef:Dan behoor jij waarschijnlijk, jammer genoeg, tot de categorie waarbij de keerring kapot is.
Dus vervangen
Dat dacht ik al :( ....hoe kan ik die vervangen?? :roll:
Misschien heb je hier wat aan?
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/12318

Geplaatst: zo jan 30, 2005 16:52
door YZ 80 DAVID
xr250_1988 schreef:
YZ 80 DAVID schreef:
gassen schreef:Dan behoor jij waarschijnlijk, jammer genoeg, tot de categorie waarbij de keerring kapot is.
Dus vervangen
Dat dacht ik al :( ....hoe kan ik die vervangen?? :roll:
Misschien heb je hier wat aan?
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/12318
Daar heb ik zeker wat aan, weet iemand ook hoeveel olie er dan in mijn voorvork moet / hoe ik daar achter moet komen?

Geplaatst: zo jan 30, 2005 17:16
door gassen
Je moet beide poten opnieuw vullen , als je niet weet wat voor olie erin zit!
De poot die niet lekt maak je ook los, haal die veer eruit en laten uitlekken boven de poot.
Een paar maal op en neer trekken zodat er geen lucht meer in zit.
Druk de poot voorzichtig helemaal in.
Steek er een duimstok in ,150mm diep, en trek deze eruit.
Lees nu af tot waar de olie kwam. Je weet nu hoeveel erin moet /zat.

Schrijf dit op (igv dat je alzheimer krijgt :roll: ).

Hoeveel je nodig hebt dat kun je doen door die ene poot leeg te laten lopen en te METEN in de maatbeker van.... :twisted:

Doe de reparatie en vul beide poten met dezelfde hoeveelheid en viscositeit zoals is aangegeven met die foto's.

good luck

Geplaatst: di mar 29, 2005 14:57
door Joop
huskie schreef:Wat nou vernieuwen. Gewoon schoonmaken met een stukje tape op de voorpoot geplakt, vering erin duwen en poot ronddraaien. Komt het vuil er gewoon tussen uit. Klaar. 15 minuten werk.
Huskie, deze manier werkte bij mijn WP voorvork perfect. Staand in de schuur was de vork gaan lekken en zaterdag gereden de vork was droog :D

Geplaatst: di mar 29, 2005 21:53
door huskie
Ja Joop, sommige dingen hier op het forum besproken werken soms wel eens :lol:
Ps ik had het ook weer van een ander :wink:

Geplaatst: do mar 31, 2005 22:15
door giehonda
Voorvork goed kuisen en dan inwrijven met een klomp zeep help vaak lange tijd tegen lekkende voorvork! :idea:

Voorvork olie

Geplaatst: wo apr 06, 2005 16:28
door krijn
De olie die je hoort te gebruiken in de voorvork is eigenlijk heel speciaal,en in verschillende viscositeiten te verkrijgen :sae5 soepel sae10 iets stugger sae15 stug etc neem je nu olie van bv WP dan kun je zelfs je eigen viscositeit mengen bv sae 7.5 of 12.5 !!!! door te mengen met hetzelfde merk;half ltrtje 5 + half ltrtje 10 =sae 7,5
De olie van Bell-Ray is zeer uniek omdat deze olie de voorvork keerringen licht laat zwellen en daardoor zorgt voor een perfecte afdichting. ATF word soms voorgeschreven omdat het er standaard inzit ,vanwege de toch wel schrale smering tov bv WP olie of Bellray lijkt het mij verstandiger als je toch gaat vervangen dit meteen goed te doen en de voorvork te verwennen met deze speciale oliesoorten.
Vooral dat lichte zwellen staat mij erg aan !! :oops:
Extreem belangrijk is het natuurlijk dat na iedere dag in het zand of zware klei te hebben gereden ,de boel heel goed schoon te maken om de keerringen te ontzien. Wees wel erg voorzichtig om met scherpe dingen zoals voelermaatjes etc de keerring schoon te maken omdat de afdichtingslip heel snel beschadigd en je dan alsnog de vork kunt gaan demonteren ,als je dan gaat demonteren inspecteer dan meteen de bewegende delen op slijtage en geef vooral de geleidebusjes goed aandacht en bij twijfel meteen vervangen, hij stuurt dan weer als nieuw en voelt stabieler aan ,ook spaart het je voor hoge kosten als je op tijd onderhoud pleegt en kwaliteitsolie neemt die er speciaal voor is :wink:

Re: Voorvork olie

Geplaatst: do apr 07, 2005 12:42
door Sjokske
krijn schreef:neem je nu olie van bv WP dan kun je zelfs je eigen viscositeit mengen bv sae 7.5 of 12.5 !!!! door te mengen met hetzelfde merk;half ltrtje 5 + half ltrtje 10 =sae 7,5
Is van Putoline ook gewoon te koop als SAE 7,5 :!:

Geplaatst: di mar 21, 2006 23:21
door huskie
Ik kreeg een PB tje om die truuk met het tape wat te verduidelijken, maar ik lees hem net na, en hij is duidelijk zat(mijn mening), dus dan maar een piccie.
Afbeelding
Je ziet het plakband zitten, maar de stofkeerring dus ook, en die had ik dus eerst naar beneden moeten schuiven. Als het tape nu nog ietsje hoger plakt en als je je tape met een kurketrekker beweging rond de poot draait en je hebt je voorwiel eruit gehaalt dan kun je de poot met keerring over het tape duwen. Maak nu een draai beweging rechtsom en linksom en tada.... vuil is er tussen uit gespoelt. De extra druk die je binnenin creert door je poot over de tape te duwen zorgt er voor dat het vuil naar buiten spoelt en niet naar binnen.

Geplaatst: wo mar 22, 2006 00:03
door Fox-kid
Of je poot is beschadigd door bijvoorbeeld steenslag. Langs deze beschadiging in het oppervlak van het chroom kan de olie lekken. Controleer dit dus ook even!

Geplaatst: wo mar 22, 2006 10:27
door huskie
Helemaal gelijk Fox kid, maar de meeste lekkages, en zeker die waarbij je de volgende dag je poot ziet lekken zijn het gevolg van vuil tussen de keerring.
Bij een beschadigde poot moet je natuurlijk eerst de poot weer goed krijgen, voordat je nieuwe keerringen gaat installeren. Anders blijf je aan de gang.

Geplaatst: wo mar 22, 2006 13:29
door stimpie
huskie schreef:Ik kreeg een PB tje om die truuk met het tape wat te verduidelijken, maar ik lees hem net na, en hij is duidelijk zat(mijn mening), dus dan maar een piccie.
Afbeelding
Je ziet het plakband zitten, maar de stofkeerring dus ook, en die had ik dus eerst naar beneden moeten schuiven. Als het tape nu nog ietsje hoger plakt en als je je tape met een kurketrekker beweging rond de poot draait en je hebt je voorwiel eruit gehaalt dan kun je de poot met keerring over het tape duwen. Maak nu een draai beweging rechtsom en linksom en tada.... vuil is er tussen uit gespoelt. De extra druk die je binnenin creert door je poot over de tape te duwen zorgt er voor dat het vuil naar buiten spoelt en niet naar binnen.
huskie wat doet dat blokje hout daar op je voorvork beschermer?

Geplaatst: wo mar 22, 2006 13:39
door huskie
Die houdt de remleiding op z'n plaats :cry: Zit zo al jaren, maar ik geef toe dat ik er eens wat aan moet doen...... hoewel het werkt dus goed.

Geplaatst: wo mar 22, 2006 16:53
door Arnaud
Top, huskie!

Bedankt,
Arnaud.

Geplaatst: wo mar 22, 2006 18:26
door stimpie
huskie schreef:Die houdt de remleiding op z'n plaats :cry: Zit zo al jaren, maar ik geef toe dat ik er eens wat aan moet doen...... hoewel het werkt dus goed.
ach zolang het maar goed werkt is het toch goed

Geplaatst: do mar 23, 2006 13:25
door jeec426
thanks mannen, 'k ga het vanavond is proberen met da fotofilmke. Hopelijk lukt het.

Geplaatst: do mar 23, 2006 13:36
door stimpie
jeec426 schreef:thanks mannen, 'k ga het vanavond is proberen met da fotofilmke. Hopelijk lukt het.
bij mij heeft het in ieder geval al veel geholpen. heb het al verschillende keren zo opgelost.

Geplaatst: ma mar 27, 2006 13:26
door jeec426
tot mijn grote spijt heeft het dus ni geholpen en heb ik ne zalige zondagvoormiddag enduro gemist :cry: :cry: :cry:

Gisteren dan mijn fourche uiteen gehaald en tot het besluit gekomen dat er maar bitterweinig olie meer inzat :? :? :shock: :shock:

'k weet dat er ni echt een hoeveelheid op zit dat ge in de fourche moet doen, maar is da ongeveer 0.5L??

Geplaatst: ma mar 27, 2006 15:23
door YZ 80 DAVID
Ik heb nu alweer een lekke voorpoot :(

Ongeveer 5 maanden geleden heb ik de keerringen laten vernieuwen en sinds die tijd heb ik maar een stuk of 15 keer gecrossd...

Ik heb al geprobeerd om met plakband het vuil er tussen weg te halen, er kwam ook vuil tussenweg, maar hij lekte daarna nog.

Nu heb ik de hele poot uit elkaar, en er zat best wel veel vuil tussen de keerringen.

Wat moet ik nu doen? Alles goed schoonmaken en terugplaatsen, of nieuwe keerringen?

Geplaatst: ma mar 27, 2006 15:28
door jeec426
heb ook eigenlijk hetzelfde probleem met de yam. die gaan wel snel kapot heb ik de indruk. Plus als ik die bourages bekijk dan zie ik er echt niets aan.

kan toch moeilijk iedere keer als ik ga crossen de vering uiteen halen.

Kan ik olie die ik nog maar net vervangen heb terug gebruiken bij een swap van die bourages (keerringen)

Geplaatst: ma mar 27, 2006 16:21
door huskie
jeec426 schreef:thanks mannen, 'k ga het vanavond is proberen met da fotofilmke. Hopelijk lukt het.
Het nadeel van het fotofilmke is dat het best wel scherp is, en moeilijk er tussen te duwen is, vooral bij nieuwe keerringen, maar ook dat je geen oliedruk opbouwt waardoor het vuil er niet tussen uit wordt gespoelt.

Beidde systemen gebruik ik om en om, maar die van het tapeje vindt ik het beste.
Als je dat tape nu ook nog schuin doet, zodat als je draait het vuil naar buiten wordt getransporteerd, krijg je echt een soort van schraper, en dat met de oliedruk spoelt al het vuil weg.
Je moet natuurlijk wel het voorwiel er uit halen, want je moet de hele binnenpoot kunnen draaien. Doe dit een aantal malen met een pompende beweging en succes is bijna verzekert.

Let wel op, lekkage door kapotte keerringen en/of versleten keerringen, die gewoon op zijn, kan met deze truuk niet verholpen worden.

Geplaatst: ma mar 27, 2006 16:28
door huskie
jeec426 schreef: Kan ik olie die ik nog maar net vervangen heb terug gebruiken bij een swap van die bourages (keerringen)
Natuurlijk kun je die olie weer gebruiken, sommige mensen rijden seizoenen lang met de zelfde vorkolie door, dus kun jij je net vervangen olie gewoon hergebruiken. Let wel altijd goed op, hoe die olie er uit komt. Zie je bevoorbeeld onregelmatigheden(ik zag ooit een stuk ijzer meekomen, bleek een afgebroken shim te zijn) dan weet je dat er iets niet helemaal lekker is binnenin.

Ook keerringen kunnen mits in goede conditie hergebruikt worden, alleen is het vaak zo, dat als je ze eruit haalt ze beschadigen.

Keerringen gaan lang mee, bij een goede gladde veerpoot, ook al gaan ze af en toe door zand of iets dergelijks lekken.

Die leem in belgie is een echte killer voor je keerringen. Het lijkt wel beton, wanneer hard.
Een dagje door een leemput staat voor een lekke keerring. Dus niet vast laten koeken maar direct tapeje en draaien maar.

Geplaatst: di mar 28, 2006 08:22
door jeec426
'k zal de volgende keer dienen tape gebruiken. 'k heb eigenlijk nog een vraagje. Heb dus heel de vering uiteen gehaald en de nieuwe bourage gemonteerd. in mijn werkhandboek staat nu dat ik een speciale sleutel nodig heb om de keerring er terug in de krijgen. Heeft er iemand daarvoor een truukje. Vorige keer heb ik dat gedaan door de oude te laten zitten en daarop te duwen, maar dit lukt voor geen meter deze keer omdat het de binnenste keerring is dat ik meot vervangen en niet de buitenste

Geplaatst: di mar 28, 2006 08:59
door huskie
Jeec, je zou naar de constructiewerkplaats kunnen gaan en een pijp van de juiste diameter kunnen halen, deze doormidden laten zagen en voor 5 euro ben je klaar.
Ook heb ik het wel eens met pvc pijp geprobeerd, doormidden zagen en dan weer ty-rippen, maar deze mist de power/gewicht om goed te hameren.
Dat stuk pijp is een goede investering, en wanneer je deze met grote slangeklemmen weer om de binnenpoot heen bindt, een goede immitatie.