Dieeeeepe sporen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

ik weet niet of het al gezegt is, maar je moet je "stuur" het werk laten doen, met andere woorden spoor in rijden en het stuur lichtjes vasthouden zodat je voorwiel het spoor volgt. maar dit werkt natuurlijk alleen bij diepe sporen :D
Jan Vlietland
Berichten: 76
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41

Wat me trouwens ook opviel wat dat ik in sommige bochten (lekker een terreintje helemaal voor mezelf) na een tijdje de boel helemaal mul reed, zonder sporen dus. En in sommige bochten kreeg ik als vanzelf sporen en werd ikk er als het ware naartoe gezogen. Wanneer ontstaan er sporen? Is dit alleen met natte klei, of heeft het ook met andere factoren te maken?

En als ze er zitten, hoe help je ze wegkrijgen? Wat me namelijk opviel bij het kijken naar crosswedstrijden was dat de sporen die door minder ervaren rijders knullig waren gecreerd, door ervaren rijders na een tijdje helemaal in het voordeel van snelheid waren gereden. Hoe flikken ze dat? En werkt de groep rijders daarbij ook nog samen?
Ook een KTM heeft grenzen
Noppy
Berichten: 2987
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Een paar DRZ-rijders uit de VS hebben het antwoord en ik moet bekennen dat ik het ook wel eens gezien heb op een Ténérétreffen:

Een paar Superteneristen hebben Metzeler Tourance onder hun fietsen. We rijden achter een voorrijder aan en ineens zien we bij een T-splitsing een modderbak van zo'n driehonderd meter (uiteraard grenzend aan een sloot) met wisselend zachte en hardgeworden sporen. Zelfs met noppen zou ik nog twijfelen :) Voor de duidelijkheid, de voorrijder (met noppen) rijdt slim over het fietspad en ontwijkt die modderbak, terwijl zijn fiets 60kg lichter is!

Ik zie die gast met z'n motor van 235 kg erin verdwijnen, staand, maar met zijn kont bijna op de buddy, helm boven het stuur, schouders recht, maar zijn schouders bewegen beurtelings naar links en naar rechts en met zijn armen laat hij de fiets een beetje van links naar rechts schommelen, maar dan contra.

Zie hier waarom ze dat deden:
http://www.thumpertalk.com/forum/showth ... front+back

Noppy
P.S. Moderators, kunnen we wellicht een nieuw kopje openen onder 'rijtechnieken'??
:toost:
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Noppy schreef: Ik heb een goed boek voor je waar wat goede tips in staan: "Pro Motocross & Off-road motorcycle riding techniques" van Donnie Bales en Gary Semics.
Ik heb dit boek ook gekocht. Een echte aanrader wat mij betreft. Niet te geloven hoe gedetailleerd het is.

Ik kan niet wachten tot het weer weekend is en ik een paar dingen kan gaan proberen. Ben echt weer effetjes enthousiast geworden
Plaats reactie