Pagina 2 van 3

Garmin II III werken die ook op een motor zonder Accu?

Geplaatst: zo dec 15, 2002 16:03
door grootsmit
Ook in ben me aan kijken naar een GPS.

Nu heb ik de volgende vraag:
De Garmin II III enz werken op een externe stroombron tussen de 8en40V, maar werken ze ook goed op een XR zonder accu?

Wat gebeurt er als de motor afslaat (en de stroom dus uitvalt)
Het voltage wisselt gedurende het rijden (wat doet de GPS dan)
Als je de motor aantrapt en je kleine korte stoompjes genereerd hoe reageert de GPS?

Wie heeft er ervaring.

Groet Patrick

Geplaatst: zo dec 15, 2002 16:51
door Freek
Geen idee.

Op batterijen in combinatie met off-road gebruik voldoet slecht.

wellicht kan www.gps-garmin.nl je verder helpen.

Geplaatst: zo dec 15, 2002 21:12
door huskie
Ik heb gezien dat door het trillen de batterijtjes slecht kontakt maken. Dit is te verhelpen door de gps in schuimrubber te steken en dan in een houder te doen.
Dus je hebt geen 12v nodig van je motor.
Een andere vraag. Kan ik ook een etrexje kopen. Ik vind die II en III te duur en heb al die mogelijkheden niet nodig.
Ik moet vanaf A naar B naar C en dan weer terug naar A. That's all.
Ik zoek mijn eigen tracks wel.
Zouden die goedkope dingetje daarin voldoen???

Geplaatst: zo dec 15, 2002 21:19
door Freek
Batterijen dikker maken met een stukje tape werkt ook redelijk.

Een Etrex zal zeker voldoen. Maar hoeveel goedkoper is ie ?

Geplaatst: ma dec 16, 2002 16:57
door N!co
Etrex zag ik net voor ?235,- en de 2+ voor 390,-

Kan je die gps-bestanden ook op die etrex uploaden?

Geplaatst: ma dec 16, 2002 17:49
door Freek
Moet kunnen

Geplaatst: ma dec 16, 2002 17:58
door No Limit YFZ
Als je wat zoekt vind je zeker een III+ voor 250 € tweedehands. Ideaal met de grote knoppen. Kan je zelfs bedienen met handschoenen aan.

Nikolas

Geplaatst: ma dec 16, 2002 21:39
door N!co
Dan is dit een koopje:

3+ voor 199

Geplaatst: ma dec 16, 2002 21:41
door No Limit YFZ
Inderdaad, direct op de kop tikken, als alles werkt natuurlijk.

Geplaatst: ma dec 16, 2002 22:29
door Freek
ook op het duitse www.ebay.de kun je ze regelmatig vinden

Geplaatst: di dec 17, 2002 20:48
door huskie
Een advertentie van magellan gezien. Ze bieden nieuwe magellan gps 310 aan voor 100 euro. Die heeft weinig geheugen dus is misschien niet geschikt, maar wie kan er info geven over die magellans???

Geplaatst: wo dec 18, 2002 20:19
door Huertecilla
- Wat gebeurt er als de motor afslaat (en de stroom dus uitvalt)
Is de GPS 'uitgezet' en moet opnieuw positiezoeken, maar doet dit snel omdat alle satelieten nog op nagenoeg dezelfde plek staan.

- Het voltage wisselt gedurende het rijden (wat doet de GPS dan)
Daar heb je een stabilisator voor nodig van bijvoorbeeld Touratech.

- Als je de motor aantrapt en je kleine korte stoompjes genereerd hoe reageert de GPS?
Niet, want het is niet genoeg om op te starten.

Ik heb een Husaberg zonder accu, doch de spanning is wél geregeld. Toch heb ik geen externe stroombron en gebruik batterijen. Meestal heb ik mijn Garmin II in mijn borstzak, maar de ene keer dat ik er op navigeer zit hij in een Touratech-houder waarvan de klem een extra rubber van mij heeft gekregen. Batterijtjes inderdaad van tape voorzien én aan elkaar geplakt.

Heb inmiddels een goede scanner, kaarten, Easy-GPS, trail versie van OzE en een RS232-stekker aan mijn GPS-kabel gesoldeerd, maar mijn vaardigheid is nog niet op het niveau van deze nieuwe ontwikkelingen... :cry:
Is echter indrukwekkend speelgoed en met een beetje meer aandacht gaat het beslist lukken om mjn routes op de PC te bewerken zodat ze voor anderen rijdbaar zijn.

Als je ervaring op wil doen met een GPS lijkt me de suggestie van Freek helemaal perfect: huur zo'n ding met zijn routes er al in! Makkelijker kan niet.

Geplaatst: wo dec 18, 2002 21:57
door Freek
stroomvoorziening :idea: ;

Bij de bouwmarkt (gezien bij Hubo) kun je van die grote 6 volt batterijen kopen. Geschatte afmeting 6x6x10. knoop deze aan het voedingskabeltje en steek de batterij in je jaszak.
Bij Amerikaanse GPS off-road ritten wordt dit systeem algemeen gebruikt.

Geplaatst: wo dec 18, 2002 22:10
door Freek
huskie schreef:Een advertentie van magellan gezien. Ze bieden nieuwe magellan gps 310 aan voor 100 euro. Die heeft weinig geheugen dus is misschien niet geschikt, maar wie kan er info geven over die magellans???
Over Magelan weet ik niet veel. Zijn ze schok en tril bestendig ? De Garmin 2+,3+ en V zijn dat wel.

Een beetje geheugen is toch wel handig. Zo neemt mijn Balkbrug rit van 140 km 50% van mijn trackgeheugen(max.2500 punten) in beslag.

een 3+ kan 1900 punten aan, en een 2+ 1024.

Voor m'n 500 km rit reduceer ik het aantal punten, en zorg voor 3 oplaadpunten onderweg, zodat het met een 2+ mogelijk moet zijn.
Met minder geheugen word het dan wel een probleem.

Huertecilla Wat bedoel je met een stabilsator?

Geplaatst: do dec 19, 2002 18:25
door Gast
Wat is die stabilisator is dit een mechanisch of een electrisch apparaat.

Geplaatst: ma dec 23, 2002 10:34
door annelrob
is het mogelijk een copie te branden van de Garmin RR software, of is dat "beveiligd"??
dan kan ik het gebruiken op mijn 2+ tijdens de 500 km rit komende zomer :)

Geplaatst: ma dec 23, 2002 23:55
door Huertecilla
Een spanningsstabilisator kan zowel electrisch als electronisch zijn. Die van Touratech is electronisch. Overigens werkt een beetje behoorlijke condensator ook.

Geplaatst: ma dec 30, 2002 12:27
door reetje
Huertecilla schreef:Potentieel probleem hierbij is het gebruikte coördinatenstelsel van de kaart. Er zijn er knap wat voorgeprogrammeerd, maar bijvoorbeeld de OLV-toren in het midden van Nederland is helaas geen standaard kaartreferentie in de GPS.
In elke garmin kun je Dutch-grid instellen. Dat is het RD-grid van Nederland. Referentiepunt is niet meer de OLVtoren in amersfoort, maar een punt ergens in frankrijk, 155km naar het westen en 463km naar het zuiden tov de OLVtoren. Dit is gedaan om twee reden:
1. Geen negatieve coordinaten in Nederland.
2. Oost/west coordinaten lopen nu van 0 tot 300 en Noordzuid van 300 tot 600. Op die manier is direct duidelijk wat X of Y coordinaat is.

Als je je garmin al een tijdje hebt, kan het zijn dat Dutch-grid niet in je lijst staat. Dan kun je op de Garmin site de laatste software update van de GPS downloaden en installeren. Zowieso een aanrader om dit te doen.

Geplaatst: ma dec 30, 2002 20:54
door Huertecilla
Heb mijn Garmin al zó lang dat er geen software-update voor ís... :cry:

Maarrrr... gelukkig heb ik aan WGPS ook voldoende én hoop ik voorlopig niet naar Nederland te hoeven. Niet dat ik daarmee op Nederland wil afgeven, maar omdat ik het hier gewoon naar mijn zin heb. Alhoewel die midzomerrit van Freek wel een héél aantrekkelijke initiatief is :wink:

GPS op de enduro motor

Geplaatst: zo jan 12, 2003 23:18
door JE
Tijdens de 2-daagse van enter hebben we de Garmin GPS V uitgeprobeerd.
Zie
http://home.planet.nl/~annevelink/GPS.html

Geplaatst: ma jan 13, 2003 12:54
door huskie
JE, zeer interessant stukje.
Met belangstelling gelezen.

Geplaatst: ma jan 13, 2003 19:46
door Huertecilla
JE, met name het laatste stukje: '....met OZiexplorer op stafkaart...' is intrigerend en vast meer werk geweest dan het typen van die regel. Kun je daar wat over uitleggen?

Leuk stukje uit Enter én waar blijven de waypoints

Geplaatst: ma jan 13, 2003 21:48
door Gast
Beste Endurorijder,

het lijkt met nu zo nuttig om waypoints van mooie (redelijk legale) routes uit te wisselen. Dan kom je als offroad rijder eens in andere gebieden.

enter

Geplaatst: ma jan 13, 2003 23:00
door henk-v
JE schitterend gemaakt en een leuk stukje promotie voor de sport bovendien zeer informatief

oziexplorer

Geplaatst: di jan 14, 2003 23:44
door JE
Iets meer over oziexplorer.
Ik ben er maar net mee bezig, dus echt specialist ben ik nog niet.
Ik heb een stafkaart gekregen in digitale image vorm, in mijn geval een jpg file.
In oziexplorer kun je dan de kaart laden. (File load and calibrate map image). Het maakt niet uit in welke vorm, het mag jpg, tif, bmp, weet ik veel zijn.
Zelfs een satelliet foto is ook goed.
Maar nu komt het, oziexplorer moet natuurlijk wel weten waar dat stukje landkaart ligt.
Maw we moeten de boel calibreren.
Voor de nederlandse stafkaart is dat niet zo moeilijk, tegelijk met het laden van jpg file vraagt het programma om de calibratie uit te voeren.
Dit menuutje verschijnt aan de rechterkant.
Je kunt maximaal 4 punten nemen op de boel te calibreren.
Om even te oefenen neem je minimaal 2 punten.
Nu maakt oziexplore een *.map file aan. Deze map file hoort dan bij de betreffende kaart en je kunt de kaart later weer opgeroepen zodat niet iedere keer de calibratie uitgevoerd hoeft te worden (open recent maps)

Je neemt links boven in de hoek en rechts onder in de hoek een calibratie punt. Dit moeten dan punten zijn waarvan de coordinaten bekend zijn Latitude/Longitude.
Het probleem is dat dit op de nederlandse stafkaart niet vermeld staat.
In Nederland maakt men gebruik van de rijksdriehoeks meting, dit zijn de rode getallen op het raster van de kaart.
Nu moeten we dit omrekenen naar Latitude/Longitude.
Dit kan middels een aantal programma's.
Op de volgende pagina is zo'n berekenig simpel te doen.
http://web.inter.nl.net/hcc/Ed.Stevenha ... eo/rdx.htm
Wanneer de juiste Latitude/Longitude gevonde is en ingevuld is ligt de positie vast.
Dan kan de route worden geladen.
De meeste GPS ontvanger kunnen rechtstreeks met oziexplorer communiceren. Anders is het mogelijk om om tracks te laden, dit kan een plt, trk file zijn.
Door op de knopje boven in de menubalk te drukken (show tracks) moet de route zichtbaar worden.
Anders om is natuurlijk ook mogelijk, je tekent de route in de kaart met behulp van de muis en laad deze later in de gps ontvanger en zie daar de tourtocht is klaar.
En verder goed lezen wat er staat en als laatste redmiddel is er altijde de F1 toets met het help menu.
Veel plezier
JE