Harry,
Wat leuk! Ik ben ook begonnen op een Super Teneré, veel aan verbouwd om hem terreinwaardig te maken.
Dat ding lag als een dijk in het rulle zand. Alleen op de knippen begon de vering wat door te slaan en moest het tempo iets zakken.
In het rulle zand 50 rijden of 130 km/u ging moeiteloos. Op de weg even 180? No problema.
Toen afgedaald in gewicht naar een hagelnieuwe F650 Dakar. Leuk ding, ook wat Touratech spulletjes opgezet om hem te hardenen. Maar wegens de vele computers aan boord absoluut ongeschikt om betrouwbaar te zijn in de woestijn; het ding is al tweemaal afgesleept wegens lege accu's (door boordcomputer?)
Vermogen had hij wel, 51PK, ging als de brandweer, maar met benzine toch al weer 175kg. Wel 35 kilo lichter dan de Super.
Nu met de DRZ echt een openbaring. Het leuke van een DRZ-S(treetlegal) ten opzichte van een K(ickstart) of E(nduro) is dat je hem op diverse vlakken goedkoop kunt opkietelen. Standaard heeft hij 39PK op de krukas en kandan bijv. 100.000 km lopen. Ik heb de uitlaat met een truukje opgeboord (
www.drz.info) en de CV-carburateur behoorlijk goedkoop uit de USA besteld (credit card) en nu heeft hij al 43PK op het achterwiel en is goed off-road waardig. Verder zal je wat veiligheidsschakelaartjes moeten shortcutten, die ook op je BMW zitten.
Dit is natuurlijk nog steeds 'soft' ten opzichte van de z.g. hard enduro's, maar daar moet je dan ook verplicht elke 60 uur serieus aan sleutelen en exact weten wat je doet. Leuk voor als je nog weelies wilt maken in een drassig maaiveld, maar die ambitie deel ik niet; ik vind het al goed indien ik vooruit kom
Ik heb een leuk filmpje, waarmee ik met de DRZ echt HARD over de kop ga. Schade: één knipperlichtje en een gedeukt ego. Bij mijn BMW had dat direct 2.000 Euro gekost, mijn Super was 'total loss' geweest bij een dergelijke stuiterpartij. Ik zal hem zo eens proberen te posten.
Noppy