Suzuki verbroedert
Daar stond ik dan tussen 400 andere enduro-liefhebbers op mijn eerste echte KNMV off-road-dag, in Ruurlo met een heuze Suzuki DRZ400 uit de E-serie. De salto-mortale met mijn KTM LC4 was al weer 7 weken geleden. Het zou mijn eerste ritje worden en ik had nog geen meter hardgelopen, geen squashbal geslagen, geen meter gezwommen en nog geen snowboard gezien.
Rij-indruk Suzuki DRZ 400E door Jan Vlietland
We waren uitgenodigd door Ronald Overveld, Suzuki dealer te Halle (
www.overveldparts.nl). Een Suzuki-testdag met vier man. De opmerking van Ronald, ‘Kijk maar eens wat je vind van een Suzuki’ gonsde weer door mijn hoofd. Overveld is de enige dealer in Nederland die de Suzuki DRZ400E op Nederlands kenteken kan leveren. Na het invullen van allerlei KNMV-formulieren, die meer vragen dan antwoorden opriepen stond ik voorzien van een daglicentie en de DRZ in het Parc Fermé.
Wat me opviel was de sfeer binnen het clubje. Dat merk je. Ook als je met Suzuki-rijders praat die je niet kent. Overveld heeft hier ook zeker invloed op. Altijd gezellig en joviaal. Geen targets door z’n zelfstandigheid en import uit Duitsland, meer energie gaat naar liefhebberij. Een vriend van me op een DRZ-S, en Ronald op de DRZ-K. De DRZ400E is vooral een motor voor de enduro’s.
Gekkenhuis
Als werknemers bij Philips die vrijdagmiddag 5 voor 5 met prikkaart in de hand kwijlend voor de prikklok staan, stonden de motorrijders te wachten totdat het startsein werd gegeven.
En klokslag 11:00 ging het los. En hoe; Jezus man, moet ik daar straks tussen rijden? Nog wat onwennig ging ik met mijn DRZ-E erg rustig van start. Dit nadat de ergste kudde wilde honden, op jacht naar de voortvluchtige vos, waren vertrokken.
Goh, dat ging gemakkelijk! 115 kg is toch anders dan 160 van mijn KTM Adventure. Na 300 meter vond ik de eerste onfortuinlijke rijder, nog half hangend in de sloot (gebroken pols bleek later). Na nog 400 meter weer iemand met 5 man om zich heen (gebroken bekken bleek later) En aldus was het zondag, de 7e dag. Geen wedstrijd, gewoon gezellig een enduro-ritje.....
De motor dan
En de Suzuki DRZ-E? Nou, die deed het gewoon goed. Dertig centimeter diepe sporen, bospaadjes, glibberige passages, geen probleem. De motor voelde wel wat tam aan. Er was wel voldoende vermogen maar de gasrespons vond ik wat traag. Een week week eerder had ik op een KTM 450 exc gereden. De KTM reageerde een stuk feller. Maar goed, de 2000 euro hogere prijs is er ook naar. De vering vond ik uitstekend. Het ontbreken van een upside-down voorvork lijkt geen probleem. Dit wordt nog bevestigd door het feit dat de broer van Ronald, Jurgen, Nederlands Enduro kampioen is geworden, jawel met de Suzuki.
Even later nog even geruild met een oudere Honda XR400. Goh, dat viel toch wel tegen opeens. Na 2 km weer maar snel teruggeruild met de Suzuki DRZ-E. En toch viel het vermogen me wat tegen.
Het echte werk
Na een rondje op de Suzuki maar even zeuren tegen Overveld over het vermogen. ‘Ok, rij hier dan eens op’, zei Overveld met een grijns. ‘Deze heb ik licht gemaakt door een andere uitlaat en het verwijderen van de elektrische start’. 110 kg, schoon aan de haak: de DRZ400K met de K van Kickstart. Deze heeft ook een lichter vliegwiel in vergelijking tot de E-serie.
En van start voor het tweede rondje. En wat een start! Wow, dat was andere koek zeg. Dit (sorry Overveld) reed als een KTM. Wat heerlijk agressief op het gas. Gewoon direct vol vermogen. Zo moet het zijn!! En lekker licht. Sporen, blubber, geen enkel probleem. De vering ook perfect. Het tweede rondje was sneller afgelegd. Compleet met alle tricky stuff zoals klimmetjes en zo.
Eindoordeel
Overveld levert de DRZ-E en K met alle gewenste aanpassingen. De meeste aanpassingen zoals vering en uitlaat vind ik noodzakelijk. Je haalt voor een paar euro’s extra veel meer uit de motor. En met alle aanpassingen ben je nog ruim 1000 euro goedkoper uit dan een vergelijkbare KTM. Je hebt een fiets die zich kan meten de KTM 450 EXC of Yamaha WRF450. Omdat hij ook de motor prepareert voor zijn broer en zelf uitstekend enduro-fietsen berijdt weet hij waar hij over praat.
Maar goed, over smaak valt niet te twisten. Maak een proefrit en oordeel zelf!
Jan Vlietland
bron travelmaniacs.nl