Pagina 2 van 3
Geplaatst: do nov 21, 2002 22:26
door Gast
VTTM, bij welke total haar je die olie? Ik ben bij 2 wezen kijken. De ene had alleen 'simpele' 2-takt olie (dus niet de 'racing') en de andere had alleen wat voor scooters.
Ik meng 1 op 30 (Shell Advance, Motul 600, Castrol TTS)
Groeten!
Geplaatst: do nov 21, 2002 22:38
door huskie
Hein, zo'n wr360(daar rij jij toch op) heeft geen 1 op 35 nodig. Aan de andere kant kun je een tweetakt goed laten lopen op elke mix.
Wat een motor nodig heeft is gewoon genoeg smering en ik denk dat je tegenwoordig met die synthetische olieen makkelijker met weiniger olie toe kan. Ad rijdt 1/55 en dat is echt niet extreem. Hij rijdt waarschijnlijk stevig maar niet extreem, dus pas je smering aan aan de bedrijfsomstandigheden van je motor. ik rijd al jaren met 1/50 en elke keer als ik in het carter kijk(met zuiger verwisselen)ligt daar een poeltje olie. Genoeg om het bigend te smeren. Ik rij weinig volgas. En ik rij een jaar met een zuiger. Hoeveel uur? ik schat 50 uur daaromtrent.
Geplaatst: do nov 21, 2002 22:51
door Rudy
huskie schreef:Hein, zo'n wr360(daar rij jij toch op) heeft geen 1 op 35 nodig. Aan de andere kant kun je een tweetakt goed laten lopen op elke mix.
Wat een motor nodig heeft is gewoon genoeg smering en ik denk dat je tegenwoordig met die synthetische olieen makkelijker met weiniger olie toe kan. Ad rijdt 1/55 en dat is echt niet extreem. Hij rijdt waarschijnlijk stevig maar niet extreem, dus pas je smering aan aan de bedrijfsomstandigheden van je motor. ik rijd al jaren met 1/50 en elke keer als ik in het carter kijk(met zuiger verwisselen)ligt daar een poeltje olie. Genoeg om het bigend te smeren. Ik rij weinig volgas. En ik rij een jaar met een zuiger. Hoeveel uur? ik schat 50 uur daaromtrent.
die zooi in je carter heb je heelsnel als je 2-takt stationait laat lopen (zelfde als met bougie)
Geplaatst: do nov 21, 2002 22:58
door Hein van Buuren
huskie schreef:Hein, zo'n wr360(daar rij jij toch op) heeft geen 1 op 35 nodig. Aan de andere kant kun je een tweetakt goed laten lopen op elke mix.
Wat een motor nodig heeft is gewoon genoeg smering en ik denk dat je tegenwoordig met die synthetische olieen makkelijker met weiniger olie toe kan. Ad rijdt 1/55 en dat is echt niet extreem. Hij rijdt waarschijnlijk stevig maar niet extreem, dus pas je smering aan aan de bedrijfsomstandigheden van je motor. ik rijd al jaren met 1/50 en elke keer als ik in het carter kijk(met zuiger verwisselen)ligt daar een poeltje olie. Genoeg om het bigend te smeren. Ik rij weinig volgas. En ik rij een jaar met een zuiger. Hoeveel uur? ik schat 50 uur daaromtrent.
Ja ik mix 1:35 op advies van diverse experts.
Ik had niet zo veel ervaring met het smeren van een tweetakt (behalve een Zundapp GTS 50...................).
Heb dit advies maar aangenomen.
Op zich wel nuttig om eens schraler te gaan smeren.
Moet eerlijk zeggen dat de WR wel aardig rookt met 1:35, maar loopt verder als een raket erop
Geplaatst: vr nov 22, 2002 18:43
door huskie
Hein als je minder olie in je bezine zou stoppenkan je motor slechter gaan lopen.
Hij gaat dan wat rijker staan.
Geplaatst: vr nov 22, 2002 19:18
door Hein van Buuren
Hoi Huskie,
Ja daar had ik ook al over zitten brainstormen, als de hoeveelheid olie wordt aangepast de verbranding verandert.
En de WR loopt nu zo fantastisch lekker (met 1:35) dat veranderen ook weer experimenteren wordt denk ik.
Dus ik laat het er even bij zo.
Kom jij zondag nog naar Hengelo??
Geplaatst: vr nov 22, 2002 22:31
door Ad Ketelaars
Het lijkt wel of die Huskie mij kent. Hij heeft het nl. helemaal bij het rechte eind. Ik meen dat ze op de Castroll TTS 1:40 adviseren. Dit is dan wel de meeste veilige verhouding. D.w.z. dat ze ervan uitgaan dat Giovanni Sala in een enduroproef eerste moet worden en dan de boel nog heel moet houden voor de volgende proef. Ik rijd ook een MZ wegmotortje. Veel eigenaars halen een nok van de oliepomp weg zodat hij (met TTS) 1;100 afgesteld staat. Zonder problemen.!!!
Geplaatst: vr nov 22, 2002 23:38
door huskie
Op de TTS staat 1/50 gegarandeerd, of zoiets.
Hein, nee ik zal er niet zijn. Ik heb crossbanden onder. Maar in de toekomst zal ik zeker een keer een enduro meerijden. Waarschijnlijk op een eendagslicentie, als ik die enduro-clausule ooit neem.
Dus tot dan, maar roadboek ritje doe ik wel mee. Vind ik leuk om te doen.
Alleen die keuringen, hè, dat blijft moeilijk bij Ad.
Geplaatst: za nov 23, 2002 00:00
door Hein van Buuren
Ik zal het eens gaan proberen om iets schraler te gaan smeren.
Geplaatst: za nov 23, 2002 10:35
door Kees
Hein,
één op vijftig smeren met een goede olie is total geen probleem.
En ja je motor komt inder
daat iets rijker te staan,maar dat komt mooi uit want het word iets kouder ook.
Bijkomd voordeel is dat je motor iets beter loopt want olie brand slecht dus voor het vermogen hoe minder hoe beter.
Geplaatst: do nov 28, 2002 12:25
door vttm
De mengverhouding is sterk afhankelijk van wat je rijd. Cross of enduro Een enduro moet minder olie hebben omdat hij minder in toeren wordt gejaagd dan een cross! Ik zelf mix 1:32 (Rm250 '91) Voor enduro zou ik 1:50 Mixen. In elk geval is iets te veel olie beter dan iets te weinig niet waar?
.
Geplaatst: do nov 28, 2002 16:53
door Hein van Buuren
Als je te schraal smeert heb je (denk ik )binnen de kortste keren de hoofdprijs te pakken en dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt me.
Beter iets te rijk kan nooit geen kwaad hoewel hij dan wel stevig rookt en zijn PK niet lekker aan het achterwiel aflevert.
Geplaatst: do nov 28, 2002 17:42
door huskie
Dat roken hoeft weinig met smering te maken te hebben. Kan ook zijn dat de motor gewoon te rijk staat. Dus brandstof/lucht... en niet olie/brandstof.
Dus bij veel roken met hete motor, naald wat armer zetten en kijken wat gebeurt.
Een motor die goed verbrandt hoeft niet te roken, ook niet met 1/32.
ps-wel natuurlijk als ie koud/lauw is, of nadat je 10 minuten met dichtgas hebt gereden(dan heeft ie genoeg brandstof verzamelt om daarna, met volgas, te roken).
Geplaatst: vr nov 29, 2002 10:57
door john b
ik heb de nieuwste olie van AGIP een synteeth volgens de berichten uit de race wereld beter als de huidige castrol
Gast
Geplaatst: ma dec 02, 2002 15:25
door Gast
Ik heb nog nooooit ergens 100% synthetische Total 2T gezien!
Groeten.
Geplaatst: di dec 03, 2002 18:30
door huskie-rookie
heb daarnet op aanraden van de dealer Agip full synthetic racing gekocht.
prijs 14 euro voor een fles (ong 1.1 liter in
k ga deze mengen aan 1/35 voor mijn nieuw beestje.
Geplaatst: di dec 03, 2002 19:41
door Rudy
john b schreef:ik heb de nieuwste olie van AGIP een synteeth volgens de berichten uit de race wereld beter als de huidige castrol
als het spul 14€ kost ook aardig wat duurder
mengsmering
Geplaatst: wo dec 04, 2002 23:33
door krijn
Bijna alle bekende merken synthetische 2takt olie smeren tot 1:40 zeer goed, maar pas op met benzinesoorten met loodvervanger want die vreet de olie langzaam op ,als je geen octaan98 zonder loodvervanger kunt kopen neem dan liever een gewone octaan 95 dan weet je zeker dat de olie blijft doen waar hij voor is.ook de menging van de olie schijnt niet optimaal te zijn met benzine met daarin een loodvervanger er zitten additieven in die de oliemoleculen afstoten linke soep dus !
mijn cr250 draait goed op euro95 met gastrol tts en de laatse tijd met bellray sythetisch (allebei 1:40) en bij een controle van de zuiger kortgeleden zag de boel er lekker vet uit.
Krijn
Geplaatst: vr okt 15, 2004 21:00
door Gast
huskie schreef:Hein, zo'n wr360(daar rij jij toch op) heeft geen 1 op 35 nodig. Aan de andere kant kun je een tweetakt goed laten lopen op elke mix.
Wat een motor nodig heeft is gewoon genoeg smering en ik denk dat je tegenwoordig met die synthetische olieen makkelijker met weiniger olie toe kan. Ad rijdt 1/55 en dat is echt niet extreem. Hij rijdt waarschijnlijk stevig maar niet extreem, dus pas je smering aan aan de bedrijfsomstandigheden van je motor. ik rijd al jaren met 1/50 en elke keer als ik in het carter kijk(met zuiger verwisselen)ligt daar een poeltje olie. Genoeg om het bigend te smeren. Ik rij weinig volgas. En ik rij een jaar met een zuiger. Hoeveel uur? ik schat 50 uur daaromtrent.
Fiew, 50 uur!!! Das toch veel hé, moet je niet veel de cilinder vervangen?
Ik heb nu denicol 10/15 laten aansmeren door een dealer (goed voor recente bakken volgens hem), maar m'n vaste dealer vertelt me dat ik er gewone 10W40 half-synthetische mag opgooien (versnellingsbalolie volgens handleiding te vervangen NA 6 uren) en die regelmatig moet verversen.
Welke doen jullie erop? En na hoeveel uren gooien jullie ze eraf??
Ik ga nu mengen met '98, verschilt het als men z'n olie (de mijne Q8 RS extreme volS.) met '95 mengt??
Geplaatst: vr okt 15, 2004 21:37
door Rudy
hornet911 schreef:huskie schreef:Hein, zo'n wr360(daar rij jij toch op) heeft geen 1 op 35 nodig. Aan de andere kant kun je een tweetakt goed laten lopen op elke mix.
Wat een motor nodig heeft is gewoon genoeg smering en ik denk dat je tegenwoordig met die synthetische olieen makkelijker met weiniger olie toe kan. Ad rijdt 1/55 en dat is echt niet extreem. Hij rijdt waarschijnlijk stevig maar niet extreem, dus pas je smering aan aan de bedrijfsomstandigheden van je motor. ik rijd al jaren met 1/50 en elke keer als ik in het carter kijk(met zuiger verwisselen)ligt daar een poeltje olie. Genoeg om het bigend te smeren. Ik rij weinig volgas. En ik rij een jaar met een zuiger. Hoeveel uur? ik schat 50 uur daaromtrent.
Fiew, 50 uur!!! Das toch veel hé, moet je niet veel de cilinder vervangen?
Ik heb nu denicol 10/15 laten aansmeren door een dealer (goed voor recente bakken volgens hem), maar m'n vaste dealer vertelt me dat ik er gewone 10W40 half-synthetische mag opgooien (versnellingsbalolie volgens handleiding te vervangen NA 6 uren) en die regelmatig moet verversen.
Welke doen jullie erop? En na hoeveel uren gooien jullie ze eraf??
Ik ga nu mengen met '98, verschilt het als men z'n olie (de mijne Q8 RS extreme volS.) met '95 mengt??
wazig verhaal van je maargoed.... , topic is ook 2 jaar oud
. 50uur met een 360cc enduro motor is best normaal... Je rij er heel anders mee als met een crosser.
Je hoef niet anders te mengen met 98 of 95, maakt niets uit.. 98 heeft zowizo geen zin als je motor goed loopt op octaan 95
. Het levert namelijk GEEN vermogen.
Met een 250 crosser kan je op wat hardere banen de 30-40 uur met een zuiger ook best halen volgens mij, zeker als hobby rijder
. Cilindersvervangen is inprincipe niet nodig als je de zuiger optijd vervang.
Geplaatst: vr okt 15, 2004 22:04
door Gast
Rudy schreef:wazig verhaal van je maargoed.... , topic is ook 2 jaar oud
. 50uur met een 360cc enduro motor is best normaal... Je rij er heel anders mee als met een crosser.
Je hoef niet anders te mengen met 98 of 95, maakt niets uit.. 98 heeft zowizo geen zin als je motor goed loopt op octaan 95
. Het levert namelijk GEEN vermogen.
Met een 250 crosser kan je op wat hardere banen de 30-40 uur met een zuiger ook best halen volgens mij, zeker als hobby rijder
. Cilindersvervangen is inprincipe niet nodig als je de zuiger optijd vervang.
Geeft het dat de topic 2 jaar oud is?? verslijt die ofzo??
En de versnellingsbakolie? De mijne plakt wat als hij koud staat (is nog van de vorige eigenaar, ik weet niet dewelke er nu op is)..
Geplaatst: vr okt 15, 2004 22:21
door huskie
Hornett schreef
Ik heb nu denicol 10/15 laten aansmeren door een dealer (goed voor recente bakken volgens hem), maar m'n vaste dealer vertelt me dat ik er gewone 10W40 half-synthetische mag opgooien (versnellingsbalolie volgens handleiding te vervangen NA 6 uren) en die regelmatig moet verversen.
Hornett, dat topic gaat over 2takt mengsmering hè, niet over versnellingsbakjes! Goed lezen graag. Anders wordt het inderdaad een beetje "wazig" zoals Rudy ook al vertelde.
Re: Wat beste olie voor 2 takt?
Geplaatst: vr okt 15, 2004 22:34
door Gast
Even verduidelijken
Gast schreef:Wat is de beste 2-takt mengolie (voor een crosser) en waar is ie het goedkoopst??
Wat is het best in de versnellingsbak? Ik heb gehoord dat versnellingsbakolie (75W) beter is dan bijvoorbeeld een multigrade (10W40)
Groeten!
Husky, dit is de allereerste vraag in deze topic. Ik wil nu niet moeilijk doen (maar doe het misschien toch
), maar daar wordt toch ook een vraag over boite olie gesteld...??
Voor mij duidelijk genoeg....
Geplaatst: za okt 16, 2004 02:51
door Rudy
hornet911 schreef:Rudy schreef:wazig verhaal van je maargoed.... , topic is ook 2 jaar oud
. 50uur met een 360cc enduro motor is best normaal... Je rij er heel anders mee als met een crosser.
Je hoef niet anders te mengen met 98 of 95, maakt niets uit.. 98 heeft zowizo geen zin als je motor goed loopt op octaan 95
. Het levert namelijk GEEN vermogen.
Met een 250 crosser kan je op wat hardere banen de 30-40 uur met een zuiger ook best halen volgens mij, zeker als hobby rijder
. Cilindersvervangen is inprincipe niet nodig als je de zuiger optijd vervang.
Geeft het dat de topic 2 jaar oud is?? verslijt die ofzo??
En de versnellingsbakolie? De mijne plakt wat als hij koud staat (is nog van de vorige eigenaar, ik weet niet dewelke er nu op is)..
Dunnere olie erin gooien , in plaats van b.v. 15w40 10w40 (plakken doet ie alleen als hij koud is normaal gesproken...)
Geplaatst: za okt 16, 2004 03:46
door Gast
wordt net weer wakker
Castroll TT +/- 1:40 (KTM 250 -85)
Geen enkel probleem mee gehad.
+/-10 jaren met Valvoline 2T comp gereden maar hierbij bleef mijn gasschuif zo nu en dan plakken als ik door waterpassages reed (kan dit op mijn huidige leeftijd wat minder hebben).
Met de castroll geen probleem.
In plm 14 jaar slechts 3 zuigers versleten (zegt nog niets over het aantal uren ) en slechts 1 klemmer gehad.
Maar dat lag idd aan de loodvervanger in de octaan 98.