Elektrisch Off-roaden: Redding van de sport of compleet kansloos?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Dat is natuurlijk wel waar. 24MX geeft wel een flinke slagkracht. En je hebt meteen je eigen potentiële doelgroep ook in een ander bedrijf zitten. Tegelijkertijd vraag ik me af of hij zich daar nog bezighoudt met het dagelijks reilen en zeilen. Waarschijnlijk al lang niet meer. Dat zal hier waarschijnlijk ook wel gebeuren. Leiderschap door passie, management door anderen. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 205
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Daar is hij inderdaad uitgestapt omdat dat gewoon dozen schuiven is. Dit was meer een passie project.

Ik denk dat dit uiteindelijk ook geleid gaat worden door managers. Ik hoop alleen zo dat zo iemand een veto houdt in de besluitvorming.
Er mag best (grof) geld verdiend worden door bedrijven. Maar het zou toch mooi zijn als dat hier niet gepaard gaat met zielloze en matige producten.
In een interview kwam ter sprake dat een complete motor zo'n €700 aan ruwe materialen kost. Dan nog fabricage enz enz, maar het klinkt mij als een gezonde marge op 13 a 14 duizend euro per stuk. In datzelfde interview gaf hij aan nog meer premium en duurder te willen gaan in een toprange. In het voorbeeld had hij het over trapfietsen met titanium en carbon frames waar zo even 20K voor neergeteld wordt, waarom bestaat zoiets niet in de MX...? Er wordt altijd gezanikt over gewicht, nou dan maak je toch een titanium frame, carbon plaatwerk enz enz. Laat die crosser dan maar met de fietsen mee gaan in prijs.

Zelf trouwens gister een 2 uurs Cross Country wedstrijd gereden (DXCS) en na 2:01 uur in totaal 89% gebruikt.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik denk dat je dat rekensommetje wel goed moet maken.

€700 in ruwe materialen, maar die moeten dan bewerkt worden in een fabriek (hal) met machines (afschrijving), mensen (salaris), stroom, water, verpakking, hulpmiddelen etc. Dat loopt behoorlijk op. Als je dan direct naar de consument verkoopt, dan moet je vooral nog reserves opnemen voor garantie, retourneren, terugroepacties, klantenservice etc. Als je niet direct verkoopt, dan moet er nog marge naar importeurs en dan naar dealers. Alles bij elkaar telt dat echt wel heel snel op.

Dat verhaal van de duurdere machines ben ik wel met hem eens. Wat dat betreft is de motorbranche in zijn algemeenheid best conservatief. Aan de andere kant maken ze met die conservatieve materialen al genoeg winst. 30K Ducati of BMW? ;) Maar wat als je gaat werken met een soort carbon monocoque-achtig frame waar je dan mee aan de gang gaat? Mountainbikes hebben tegenwoordig ook carbon wielen, dus dat moet op de motor ook kunnen etc.
Dat geeft te denken…
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Plaats reactie