Mijn DR800

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

@ BIG88: Ik bedoelde eigenlijk die achterlichten die je liet zien. Dubbele koplamp vind ik ook wel tof er uit zien ja maar minder belangrijk dan dat achterlicht.
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Ooh, maar nee ik heb er een led lamp opgezet met rem en kenteken verlichting.
have BIG fun

D.F.M.T.
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Maar jij stuurde toch twee foto's van die achterlichten? Heb je die niet zelf liggen dan?

Ik zit trouwens te kijken naar banden.. Had eerder voor mijn XT600 al de Mitas mt-09 banden en bevielen mij toen prima. Ik wil ze misschien ook hebben voor de Dr voor de vakantie van de zomer in de Pyreneeën, veel offroad maar ook zeker af en toe verhard. Is dit te agressief voor zo'n grote motor of gaat dit prima?
Hebben jullie nog bandenadvies?

Frame ligt btw klaar voor de straler/poedercoater donderdag wil ik daar werk van maken. Van de week ook maar Is het eea bestellen en dan kan ik weer gaan opbouwen.

Wat ik nodig heb Is oa:
Naks veertje
Koppelingsplaten + veren (misschien stalen tussenplaten ook?)
Pakkingen blok
Progressieve voorvorkveren + Keerringen
Revisieset carbs
Keerringen remmen (voor + achter)
stalen remleidingen
De nodige bouten voor het frame
Lagers voor achterbrug en linkages (waar vind ik die?)
Oliën remmen, voorvork (welke viscositeit?), motorblok + oliefilter
K&N luchtfilter + aanzuigbuis (Ouwe Reus?)
Valbeugels, middenbok en Alu carterbeschermer zijn onderweg

Achterveer lekt volgens mij en wil ik later aan passen. Budget (gelukkig niet echt vastgesteld, gaat erg hard.. :cry:)
Stap voor stap... Ik neem de tijd
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Commuter schreef:Stap voor stap... Ik neem de tijd
Niet zo snel jij. Meestal gaan de projecten m.a.a.n.d.e.n. duren. Jij gaat als de gesmeerde bliksem :toost:

Tussenplaten zijn volgens mij niet echt nodig. Zeker niet met jouw 30k op te teller.
Zou ook zeker een set klepseals bestellen en de oliekeerring van de krukas (koppelingsdeksel).
Haal bij nakijken van het blok, de cilinder in principe niet van het onderblok!
Revisieset carbs moet ook zeker voorzien zijn van vlotternaalden (en de O-ring voor het gasschuifhuis).
Hoe zien jouw gasnaalden er uit?
Geleidingsrubber achtervork nog goed?
Lagerset voor achterbrug levert Hebster compleet en goedkoper dan OEM.
Zijn de remzuigers nog gangbaar? Remschijf achter was bijna een schotelveer :roll:
Voorvork olie 10W, daar heeft Zappa een mooi draadje van opgesteld.
Hoop dat je de carterplaat voor een betere prijs hebt gescoord dan de prijs die mij per meel werd medegedeeld!
Zijn de koppelings-, decompresseur- en gaskabels nog OK?
Benzinefilter
Staat van de NAK/ BAK en NA+tuimerlaars en cilinder/zuiger?
Achterveer heeft Rammelbak bij JD Shocks laten doen, is bij jou in de buurt. StoeiSoeS heeft een nieuwe, maar kost je een rib.

Ben benieuwd naar de eerstvolgende plaatjes :)
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Koppeling gaat bij een normaal blok rustig 60 tot 80.000km mee..
Cilinder idd lekker laten zitten..

En heb je het werkplaatshandboek al gedownload? en heb een goede achterdemper met een Hessler veer er op liggen, kan weg voor e75.
en die e-09 band kan ie makkelijk hebben, neem alleen niet de Dakar uitvoering, voegt niks toe en is erg stug dus wordt een stuiterbal.

Als je cilinder er afhaalt laat de zuiger er dan inzitten en zorg dat ie niet verdraaid!en de pakkingen van de cilinder en voet kan je evt hergebruiken.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

De plaatjes van achterlichten waren van het net gepikt ter illustratie van de mogelijkheden.

Om het naks veertje te vervangen moet de cilinder er af.
En zoals al gezegd is, de krukaskeerring in de koppelingsdeksel is erg belangrijk.
have BIG fun

D.F.M.T.
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Top, bedankt voor de aanvullingen. Gaskabels e.d. kan ik altijd nog vervangen. koppelingskabel is niet gek idd.
Werkplaatshandboek had ik daar inderdaad al gevonden maar dat is geen mooie printbare PDF, zou heel graag een origineel (pdf) willen hebben.

Koppeling wil ik vervangen omdat deze flink slipte bij warme motor (niet bij koud, gek he).

Waarom mag de zuiger er niet uit? Waarom niet verdraaien? Om de NAKS veer te vervangen MOET de cilinder er toch helemaal van af? Of kom je er ook nog bij met de zuiger er nog tot de zuigerveren in?

Zijn de klepseals makkelijk te vervangen?

Staat van NAK, BAK is gewoon te meten met een schuifmaat? Ik heb geen meetgereedschap om de staat van de zuiger, cilinder, NA+tuimelaars te meten.

Ik zal t.z.t even langs die JD shocks rijden.. maar ga dat denk ik doen met de DR als die weer in elkaar zit.. komt later dus wel.

Gister het frame en alles bij de poedercoater gebracht! Frame, valbeugels en vorkpoten + klein spul wordt antraciet(grijs). Achterbrug, zijstandaar en accubak worden zwart.

Ik zit nu ook even te zoeken naar die krukaskeerring maar kan 'm niet echt vinden geloof ik, hebben ze hem bij Hessler?
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Commuter schreef: Waarom mag de zuiger er niet uit? Waarom niet verdraaien? Om de NAKS veer te vervangen MOET de cilinder er toch helemaal van af? Of kom je er ook nog bij met de zuiger er nog tot de zuigerveren in?
De zuigerveren (compressieveer + 3-delige olieschraapveer + gecombineerde veer) worden bij montage allemaal op een specifieke oriëntatie geplaatst. Ongetwijfeld zullen ze nog wel iets draaien, maar in de zuigerveren raken met die oriëntatie de cilinderwand. De zuigerveren zullen als het ware inlopen op de cilinder. En de oriëntatie van de zuigerveren krijg je nooit meer hetzelfde na demontage. Ga je de boel met een andere oriëntatie weer in elkaar zetten, betekent dit waarschijnlijk olieverbruik en compressieverlies. Maar zoals Zappa aangeeft, kan je de cilinder mét zuiger wel optillen en in het BDP in de versnelling zetten, een paar blokjes hout eronder en evt wat tiewraps. Dan kan je iig de NAKS losgooien. Ik weet zeker dat ik de NAKS verwijderd heb zonder dat de cilinder en zuiger te verwijderen (Kinky Gold heeft namelijk de upgrade van René op de NAKS)
Commuter schreef: Zijn de klepseals makkelijk te vervangen?
Kop moet eraf en de kleppen eruit. Vervangen is een eitje.
Commuter schreef: Staat van NAK, BAK is gewoon te meten met een schuifmaat? Ik heb geen meetgereedschap om de staat van de zuiger, cilinder, NA+tuimelaars te meten.
Kettingen eruit en meen 20 schakels opmeten. Staat in WPHB. Staat van cilinder, NA en tuimelaars kan je vaak met oog al beoordelen. Te grote speling tussen zuiger en cilinder kan je op het oog ook al aardig zien wanneer de kop eraf is.
Commuter schreef: Ik zit nu ook even te zoeken naar die krukaskeerring maar kan 'm niet echt vinden geloof ik, hebben ze hem bij Hessler?
Oliekeerring 16x30x3. Staat op de exploded view bij de krukas.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Zuiger helemaal omhoog, dan de zuiger omhoog en steun er onder, voorzichtig de zuiger naar benden tot je de zuigerpen ziet en de borgveer los kan halen aan de niet NAKS kant [ rechts] , pen er rustig uit halen.
Dan kan je de cilinder er af halen met de zuiger er nog in.

Een slippende koppeling merk je het meest bij een warme motor in een hoge versnelling, vreemd dat ie slipt, is niet normaal bij 30.000km.
Kabel bleef niet hangen?

NAK en BAK ketting zijn bij hard gebruik versleten rond de 6 a 70.000km, bij normaal gebruik gaan ze langer mee.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Zo, na meer dan een maand maar weer even een update... Onderdelen zijn terug van de poedercoater! Het ziet er echt spectaculair uit.

Vanwege aankomende tentamens nu even geen tijd om aan de motor te werken dus dat ik de onderdelen nog niet besteld heb is niet heel erg.
Vandaag was ik met een vriend mee kijken naar een KTM990 adventure S en nu gaat het bij mij ook weer jeuken dus morgen maar even de onderdelen bestellen zodat ik na mijn tentamens meteen door kan.

Is dit de juiste keerring?: http://www.dr-big-shop.de/BIG_MotorReparatur_1124.html

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

:woow: Ziet er mooi uit man! Krijg ook weer zin om weer wat te rommelen aan m'n oude hok.

Korte reactie op jouw begroting
1X NAKS (de 4X slaat vast ergens anders op)
Vlotternaalden zou ik zeker doen. Gewoon universeel hoor, geen OEM.
Let erop dat je carb revisiekit ook een O-ring heeft voor het gasschuifhuis.
Heb zelf een nieuw aluminium shock van YSS, en werkt perfect. Voor de helft van jouw schatting.
Gasnaalden: 2x€12, doe maar gewoon, anders neem ik ze wel over :wink:
Oliekeerring krukas hoeft echt geen 15,50 te kosten
Geleidingsrubber achtervork kost 4 tientjes.
NAK/ BAK oke?
Balhoofdlagers?
Schijfje achter was bijna een schotelveer.

En ga je het blok ook opentrekken?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Ik heb alles voor het blok en het frame besteld, dan kan dat dalijk in ieder geval weer in elkaar en dan heb ik wat minder losse rommel liggen. Carburateurs en remmen doe ik dan wel als laatst. Beschermrubber voor achterbrug was ik bijna vergeten ja.

Was er hier nou iemand die een stuggere achterveer had liggen? Ik denk inderdaad dat ik dat enorme bedrag niet aan een nieuwe demper uit ga geven.
Laatst gewijzigd door Commuter op do apr 05, 2018 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Commuter schreef: Was er hier nou iemand die een stuggere achterveer had liggen? Ik denk inderdaad niet dat ik dat enorme bedrag niet aan een nieuwe demper uit ga geven.
Dat ben ik.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Top, ik heb je een pm gestuurd.

Ik krijg net bericht van Hessler met de volgende info over mijn voorvoork:
Setup:
negative suspension 45mm
air camber 160 mm
oil HPX10

Wat wordt bedoeld met de 45mm Nigative Suspension?
Afbeelding
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Air chambre 160 mm:

Neem aan dat je de vork uit elkaar hebt gehad en nieuwe bussen en keerringen hebt gemonteerd.

Veer eruit, ---------------------------------, edit ZAPPA: vork helemaal in, olie vullen tot 160 mm onder de vuldop, kun je met een lasdraadje of stukje slang meten,

HPX10 = Olie met een viscositeit van SAE 10, met SAE 5 is ie iets soepeler, op asfalt niet nodig, OTR wel.



negative suspension 45mm

zodra je de motor helemaal in elkaar hebt en met een halve tank benzine:

lengte voorvork opmeten onbelast = .... mm (A)
dan de brommer op zn wielen zetten en een paar keer inveren en uitveren, vorklengte moet dan zijn A -/- 45 mm, dit heet ook static sag.

Dit kun je veranderen door de bus op de veer in te korten of een langere te monteren.

Suc6
Laatst gewijzigd door dhc6 op vr apr 06, 2018 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Wat wordt bedoeld met de 45mm Nigative Suspension?
Tja gok pre-load os static sag, dat betekent hoeveel de motor in de vering staat als ie op zn wielen staat met /zonder berijder er op, vering moet niet alleen kunnen in veren bij een bobbel maar ook kunnen uit veren bij een kuil.

Je hebt een pb terug.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

René was me voor :D

Maar die 160mm luchtkamer is met de binnenpoot helemaal in :wink:
En gok dat er geen bus op de nieuwe veren moet, je kan de voorspanning dan regelen met wat passende ringen, maar lees maar de sleuteltips, die zijn gemaakt om het niet steeds opnieuw te hoeven tikken :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Yep, heb het net veranderd, teveel zand in mn oren.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ai, hoe krijg je dat er uit?
Hmmm denk ff lekker hobbellen en schudden.... pak de Beta :D Sterkte!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Ga toch ff inhaken op de luchtkamer, gewoon omdat ik het niet helemaal kan volgen.

Berend heeft een SR42, dus volgens het WPHB moet de luchtkamer 175mm zijn.
Ga je een luchtkamer hanteren van 160mm, zit er dus meer olie in de voorvorkpoten en dus minder lucht en dus een stuggere vering.
De berijder is geen zwaargewicht, dus waarom een stuggere vering? Zie ik iets over het hoofd?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Ah ja static sag was inderdaad het eerste wat in mij op kwam maar ik vond 45mm zo weinig dus dacht dat het wat anders zou zijn. Hessler heeft het inderdaad bevestigd al, inclusief berijder dus.

Ja, die luchtkamer zal fabrieksaf wel te groot zijn dan voor het mooie, misschien ook gewoon omdat de karakteristiek van de vering sowieso al veranderd door de andere veer, of simpelweg omdat Europeanen toch wat zwaarder zijn dan de Japanners :p

Zometeen bestel ik de laatste onderdelen en dan kan ik komende week weer volop aan de slag, zeker met dit weer kan ik echt niet wachten om de DR weer rijdend te hebben! Zodra alles af is wil ik wel eens expirimenteren met de viscositeit van de vorkolie.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Begin met minder olie in de poot, dan meten en rijden, te soft, beide een scheutje olie erbij. Maar je moet wel weten wat je voor demping zoekt,
anders gewoon uit het boek. :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ouwe Reus schreef:Ga toch ff inhaken op de luchtkamer, gewoon omdat ik het niet helemaal kan volgen.

Berend heeft een SR42, dus volgens het WPHB moet de luchtkamer 175mm zijn.
Ga je een luchtkamer hanteren van 160mm, zit er dus meer olie in de voorvorkpoten en dus minder lucht en dus een stuggere vering.
De berijder is geen zwaargewicht, dus waarom een stuggere vering? Zie ik iets over het hoofd?
a er komen andere veren in en de fabrikant van die veren geeft een advies voor de luchtkamer voor een bepaalt type motor, die kan afwijken van de originele set-up

b de set-up voor op de weg is meer op comfort gericht, een te slappe vering [ of te stug] houd niet voldoende contact met de grond tijdens offroad rijden, je wil het wiel zo veel mogelijk op de grond met voldoende druk om grip te houden.
Stel je gaat door een bocht en een hobbel drukt je voorwiel omhoog, bij een slappe vering ben je je contact met de grond daarna langer kwijt en schuift je voorwiel weg, zelfde gebeurd met een te stugge en dus stuiterend voorwiel.

Nu maakt vering zeker uit en een pro zal elk verschil merken maar wij?
Spelen meer dingen mee zoals banden, de banden druk en de soepelheid van de band, ook lichaams positie, zittend en staand maakt uit maar vooral ook ervaring en gewenning aan de brommer waarmee je rijd.

Valt me op dat mn gemiddelde snelheid op 300 km offroad in NL op de KTM die in alles beter is dan de Big maar marginaal hoger is en dan moet ik ook echt mn best doen.

Pas als het echt lastig/zwaar/technisch wordt dan wordt het verschil groot.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Is de kettingset van een sr43 het zelfde als voor mijn sr42?
Ik heb dit besteld:
voortandwiel : 15 tands
achtertandwiel : 47 tands
ketting : 520, 116 schakels

Ergens las ik dat de SR42 fabrieksaf achter 48 tandjes heeft... Kon bij deze verkoper (Jossmit) daar alleen niet voor kiezen.

Ik wil ook een handmatige klepslijper bestellen, is het geld niet en als ik het nodig heb is het ideaal maar weet niet welke diameter de kleppen zijn.
https://www.toolspecial.com/revisie-ger ... jper/16902
Welke kan ik het best kopen?
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

De set past maar jij hebt origineel idd een 48 achter, rijd net wat pittiger, ook op een SR43 rijd dat net wat lekkerder.
Hoewel die van jou misschien nog de korte primaire overbrenging heeft, dan maakt dat niet veel uit.

Voor het slijpen van de kleppen zou ik zo iets nemen https://www.tools2go.nl/8723615/klepafd ... XgQAvD_BwE gaat in je boormachine
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie