Past een SR43b cilinder op een SR42 motorblok?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

@ Edwin,
in het blok waar ik nu mee rijd zitten nieuwe zuigerveren in en die heb ik gewoon bij mijn locale Suzuki only dealer besteld.
futurist
ps zoek van de week het doosje op en het nummer hier posten, was een gemodificeerd nummer.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

zappa.suzuki schreef:1 van de cilinders die ik heb zit waarschijnlijk binnen de slijtage grens, honen en nieuwe zuigerveren en klaar :wink:

Slijtage kan je meten met je voelermaatjes set :wink:

Dat klinkt eigenlijk niet gek Zappa. Misschien wacht ik dat wondermiddel niet af. Ik geef je binnenkort even een bel :wink: Ik vind de Big namelijk de investering van een nieuwe zuiger niet waard. Dat ding van mij heeft ondertussen al een dikke 90.000 op de klok staan 8)

Op de website van het middel staat overigens ook duidelijk dat het normale slijtage binnen bepaalde grenzen opheft. Echte krassen is het niet geschikt voor...
:zwaaien:
eRDeeWee
Berichten: 228
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 21:05
Locatie: Brasschaat

Niet dat ik echt in mirakels geloof... maar ik heb het "wondermiddel" toch maar besteld. Ik denk soms dat ik met een tweetakt rondrijd, dus slechter zal het er wel niet van worden zeker!?
Binnen ±10 dagen + 1000 km breng ik mijn ervaring.
Grtn,
Rudi
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Ik ben benieuwd Rudi! Ik heb het uiteindelijk ook besteld, maar dan voor mijn autotje. Een dieseltje met bijna 3 ton op de teller waarvan ik weet dat hij gewoon gelijkmatige slijtage heeft. Misschien kunnen we een leuk vergelijkend warenonderzoek houden :wink:
:zwaaien:
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Cilinder en zuiger zijn binnen. Ziet er hartstikke goed uit, geen krasje of wat. Ik laat hem misschien nog even honen om de wand weer wat ruwer te maken. Er staat een stempel op de cilinder met 92 12, december 1992? of werkt dat niet zo.

OJ
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

DR-Big schreef:Cilinder en zuiger zijn binnen. Ziet er hartstikke goed uit, geen krasje of wat. Ik laat hem misschien nog even honen om de wand weer wat ruwer te maken. Er staat een stempel op de cilinder met 92 12, december 1992? of werkt dat niet zo.

OJ
Wel nieuwe zuigerveren plaatsen na het honen hè. Maar dat wist je vast al wel.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

en ook nieuwe circlips van de zuigerpen.

@Edwin;
jeu de segments (zuigerveren) 12140-44B10-000
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Thx Cor :toost:
Assumption is the mother of all fuck ups
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

futurist schreef:jeu de segments (zuigerveren) 12140-44B10-000
voor de beeldvorming, is dat std of een overmaat
have BIG fun

D.F.M.T.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

volgens mij is dat standaard.
ik heb gisteren avond het andere blok open gehad en daar zaten facturen bij van een revisie, de kop is helemaal gaar wat de kleppen (nokkenas en slepers echt helemaal ok incl lagers dus wel jammer dat de kop klote is) aan gaat dus dat stuk van de revisie is toen in Duitsland niet helemaal gelukt maar er staat in de zuiger .05 dus ik vermoed dat ik daar overmaat zuigerveren voor nodig heb.
weet iemand hoe dat zit met de markering voor overmaat en zo, zijn de controle manieren voor de zuigerveren uit het boek ook betrouwbaar? ik heb aardig wat ervaring met revisie maar aan deze zuigerveren kan ik eigenlijk niet zo goed de staat "af lezen" , ze lijken me nog ok maar ja??
nog zo een vraag, weet iemand of er in de kop van een SR41 succesvol nieuwe zittingen gezet kunnen worden?
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

in autoland is het heel normaal om er nieuwe zittingen in te ploppen, zal dan in de big toch ook wel kunnen :roll:
have BIG fun

D.F.M.T.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

vind geen zittingen op cmsnl.com
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

da word het navragen bij een revisie bedrijf denk ik :roll:
have BIG fun

D.F.M.T.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

betekent die 05 nu wel of niet "overmaat".

de cilinder van de 750 SR41 is 155 a 156 mm hoog
lijkt me weinig verschil met de cilinder van @dwin.

misschien dat ik de cilinder van de 800 er ook aftrek van het weekend, blok is helemaal ok maar heeft nog het "oude" veertje in de nokkenaskettingspanner.

dus als iemand bij Hessler gaat bestellen PB me aub zodat je een veertje voor me mee kan bestellen, dan zitten er in alle drie mijn nmog werkende blokken iig nieuwe veertjes.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

@Futurist,

Dat is O(ver)S(ize) 0.5

Vond dit nog in een oud topic van ons:
door JanL » di nov 24, 2009 17:11

Ik kreeg een link doorgestuurd naar dit topic omwille van een vraag naar zuigers.

Wiseco heeft inderdaad geen zuigers die direct passen. maar als je nog een model hebt, dan kunnen we hier vergelijken met hetgeen we hebben liggen ( dat is een grote hoop, wees gerust )

we hebben deze vraag nog al eens gehad voor de DR big 800 en we hebben die persoon toen ook kunnen helpen. maar aangezien dit al een tijdje geleden is, weet ik niet meer zeker welke zuiger we toen gebruikt hebben.

wij kunnen ook alle zuigers op maat laten maken, dit kost zeker geen 300 euro hoor

als je wil, mag je altijd contact opnemen met ons: wiseco@wiseco.be
je zal wel de grens moeten oversteken naar ons belgen landje. maar we wonen niet ver van de nederlandse grens, dus dat zal geen probleem mogen zijn.

wat ik al wel veel heb gedaan, is het herstellen van de wielen van de DR big. nieuwe spaken en velgen, deze vraag krijg ik geregeld binnen.

hopelijk kan ik jullie helpen met uw zoektocht.

groeten

Jan
http://www.luytenimport.be
http://www.wiseco.be
JanL

Berichten: 1
Geregistreerd: di nov 24, 2009 09:41
Woonplaats: Oud - Turnhout
Misschien handig als groep zoiets te bestellen?
Assumption is the mother of all fuck ups
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ben naar Johan Boot geweest, het revisie bedrijf waar ik al 25 jaar kom. hij heeft de spullen bekeken. het blok met goede bak enzo (die heb ik al eens open gehad) had een gare kop. wist ik maar er zat dus een overmaat zuiger in met nog hele goeie zuigerveren. maar de cilinder waar ie in zit was dus ooit geboord maar daar waren de sporen (waarschijnlijk roest van lang stil staan) niet mee weg. die cilinder is dus naar de klote. de nokkenas en slepers zijn nog redelijk maar niet fantastich, jammer want die heb ik niet meer (op reserve). de cilinder met kop die er nog van mij lagen hebben we toen gemeten, gelukkig nog een erg mooie zuiger en cilinder beide nog dik binnen de nieuw tolerantie. nieuwe zuigerveren erop (heb ik ook nog nieuw liggen) en hopen dat hij de kop van de week af krijgt (zittingen even opnieuw fresen en kleppen in slijpen) zodat het blok over kan in de rode off road big. kan ik misschien de 23e mee op sjoko rit.
dan kan het blok met kapotte as open om de bak te maken en dan kan dat blok mee op alpen tour.
betekent wel dat ik hieronder de 4e big wel kan verwijderen want er zijn zoveel blokdelen nu al gebruikt dat die wel als geslacht te boek kan.
als iemand nog een originele maat cilinder wil gaan weg gooien dan houd ik me aanbevolen zodat ik die kan laten boren voor de nog goede overmaat zuiger met zuigerveren die ik nu over heb, altijd handig om te hebben liggen.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Denk dat ik er nog wel 1 heb die naar 1e overmaat kan
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Is 05 dan eerste overmaat.?
Dat is war er op staat namelijk.
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Zal hem morgen ff bekijken
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

futurist schreef:........als iemand nog een originele maat cilinder wil gaan weg gooien dan houd ik me aanbevolen .....
Mocht Zappa er geen meer hebben liggen probeer Spgoesdakar eens.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

het moet wel een SR41 cilinder zijn want informeren bij het revisie berdijf bevestigde mijn vermoedden dat de slag anders is en dus de cilinder niet uitgewissled kan
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Die van mij is een SR43 cilinder
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Toch nog even over het verschil. Ik lees in het wphb dat de boring van alle type cilinders altijd 105mm is.

Van een SR41 is de slag 84mm.
Van een SR42 is de slag 90mm.
Van een SR43 is de slag 90mm.

Zit dat verschil in slag in de lengte van de drijfstang? Die is bij een SR41 blijkbaar korter. Is daarmee ook de compressie minder of is de hele cilinder 6mm korter? Ik dacht eigenlijk dat de boring verschilde tussen de 41 en 42/43. Waar zit nou die 50cc verschil?

OJ
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

je geeft egenlijk zelf al het antwoord,
de slag is langer, dus niet de drijfstang. een langere drijfstang op dezelfde krukas geeft nog steeds dezelfde slag. de slag is de lengte die het big end oog van de drijfstang aflegt van het odp naar het bdp, dus is dit ook de lengte die de zuiger aflegt van odp naar bdp, cilinder inhoud heet ook wel slagvolume, door een langere slag krijg je dus meer "volume" dus meer inhoud, dus die 50 cc erbij.
meestal wordt het volume vergroot door de boring te vergroten, Suzuki heeft daar dus niet voor gekozen, zij hebben een andere krukas gemaakt (die dus een beetje grotere omtrekcirkel maakt gezien uit het oogpunt van het big end lager. dit geeft dus 50 cc meer en daarom zijn de cilinders dus niet uitwisselbaar. als je een SR41 cilinder op een SR42/43 zet dan botst de zuiger tegen de kop en als je het andersom doet dan is er niet genoeg compressie om de motor (goed) te laten loppen.
futurist

PS IK ZOEK DUS EEN SR41 CILINDER IN DE ORIGINELE BORING DIE SLECHT IS EN NOG WEL GESCHIKT OM EEN OVERMAAT VAN TE MAKEN.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Plaats reactie