Pagina 2 van 2
Geplaatst: vr aug 26, 2011 11:50
door Sven
Ik weet het het is niet te vergelijken... maar mijn DRZ'je heeft er reeds 27000 offroad km opzitten... dat moet ongeveer 750 uur zijn.
Olie blijft waar ze moet zitten, geen gerammel... heerlijk !
Geplaatst: do sep 01, 2011 22:58
door barry!
-!
Geplaatst: ma sep 05, 2011 22:45
door barry!
-
Geplaatst: di sep 06, 2011 15:12
door silbertanne
Hoi Barry,
Bedankt voor de pics! Is leuk om te zien. Mooie opstelling ook gemaakt.
Ik zal mij hier niet aan wagen, maar ik vind het leuk om mee te kijken.
Ben benieuwd naar de verdere voortgang!
Grt Marcel
Geplaatst: di sep 06, 2011 21:51
door barry!
-
Geplaatst: di sep 06, 2011 23:16
door zappa.suzuki
mooi werk!
Leuk om een blokje te spitsen hé
Geplaatst: wo sep 07, 2011 09:28
door folie
barry! schreef:Mijn conclusie is dat het motorblok na 183uur nog steeds in perfecte conditie is en zeker nog vele uren had meegekund.
I told you so...
nb
Dat tandwiel bij de startmotor hoort zo. Is het vrijloopmechanisme voor de startmotor.
Geplaatst: wo sep 07, 2011 17:28
door klaas tt350
Ik zou toch de drijfstang (origineel) plus bigend + smalend vervangen en distributie ketting, deze krijgen toch veel te verduren en je hebt hem nu toch uitelkaar.
Geplaatst: wo sep 07, 2011 18:35
door barry!
@zappa, absoluut! ik vind het al leuk om te doen, maar heb nog nooit aan een 'nieuw' cq ongeopend motorblok gesleuteld. En kan je zeggen, dat is leuk
@klaas, dat is ook de reden dat ie losgaat
Geplaatst: do sep 08, 2011 11:19
door Boerr
Mooie foto's! Altijd interessant een bloksplitsing. Heb mijn 2-takt 250 net gedaan, dat scheelt toch de helft aan onderdelen haha
Hoe zijn de krukaslagers er aan toe? Ik neem aan dat die er als eerste de brui aan geven bij zo'n 4takt.
Geplaatst: do sep 08, 2011 20:18
door barry!
nope, die zijn nog perfect.
Juist bij de 2takt gaan die er 10x sneller aan dat bij 4takt!
Geplaatst: do sep 08, 2011 20:40
door silbertanne
Dat gaat mijn pet allemaal te boven, maar mooi om te zien!
Ik ben benieuwd naar de cijfers op je kenteken want de eerste 4 letter van jouw kenteken zijn hetzelfde als de mijne...
Geplaatst: ma sep 12, 2011 14:08
door Nosco
Nice!!!
Erg leuk om te zien..
Geplaatst: ma sep 12, 2011 18:46
door jack888
Zeker mooi
heey barry je woond vlak bij mij in de buurt ja oke ook al is glanerbrug niet zo heel groot haha
zeg barry sleutel je vaak aan motoren ?
(zo te zien wel)
en doe je ook een beetje beunen ?
groetje
Re: KTM 450 EXC 08 revisie
Geplaatst: di sep 13, 2011 16:34
door mouser
Er is maar 1 manier om je big end te checken: laat de speling opmeten, in drijfstangrichting. Moet een beetje speling hebben ( ik geloof max 0.012) anders wil er geen oliefilm tussen.
Re: KTM 450 EXC 08 revisie
Geplaatst: vr sep 16, 2011 23:10
door barry!
Daar ben ik het niet mee eens.
(helaas) heb ik al vaak genoeg meegemaakt dat een cruciaal onderdeel als een big-end lager niet aan de 'buitenkant' te controleren is.
In dit geval is de drijfstang van mijn KTM een mooi voorbeeld. De speling tolleranties waren ruim voldoende, maar bij demontage van de big-end zie je pas de kooi constructie.
In dit geval was de kooi van de naaldlager dusdanig ingesleten dat deze met nog eens 50uur best discutabel kan worden.
Ik heb zelfs al eens gehad dat de drijfstang van een XR geen speling vertoonde, maar bij demontage viel de hele kooiconstructie in 3 stukken.
Dat had niet 1 uur door moeten lopen! Donders veel geluk gehad toen.
No offence verder, maaer voor iedereen die denkt dat je een big-end op slijtage aan de buitenkant kan controleren door enkel met voelerplaatjes wat speling op te meten....DIT IS NIET WAAR!
Neem met een big-end geen risico's
Re: KTM 450 EXC 08 revisie
Geplaatst: za sep 17, 2011 00:30
door speedphreax
Wat Barry zegt!
Ik heb eens gehad dat er geen speling voelbaar was maar na demontage van het bigend bleek de pen op 1 plek behoorlijk ingelopen. Precies zodat de uiterste randen van de naalden nog op goed materiaal liepen. Dus dan voel je ook niets maar in feite is hij goed versleten.
Re: KTM 450 EXC 08 revisie
Geplaatst: za sep 17, 2011 09:22
door mouser
Tja daar zit ook wel weer wat in. Iig geen risico nemen, na een ruim aantal km's zou ik ook het zekere voor het onzekere neen.
Wat ik ook zeker weet: de nominale speling is zo klein, die kun je niet voelen, alleen met een micrometer kun je erachter komen. Ook een ingelopen kooi kun je daarmee meten, omdat de rolletjes verder van elkaar komen en dus de speling in drijfstang richting groter wordt.
Heheh, 525 na 10.000 km nog steeds 1e zuigertje en bigend...eigenlijk onvoorstelbaar dat het zolang heel blijft.
Re: KTM 450 EXC 08 revisie
Geplaatst: di sep 20, 2011 17:24
door folie
mouser schreef:Er is maar 1 manier om je big end te checken: laat de speling opmeten, in drijfstangrichting. Moet een beetje speling hebben ( ik geloof max 0.012) anders wil er geen oliefilm tussen.
Op z'n Jan Boerefluitjes: hou de drijfstang met 1 hand vast en laat de krukas naar beneden hangen. Geef nu met je andere hand met de vuist een klap bovenop de drijfstang. Als het bigend versleten is hoor je daarbij een duidelijke 'klik' als ie door de speling gaat. Is een behoorlijk betrouwbare methode, vooral als je eenmaal een goede en een slechte gevoeld hebt.
Re:
Geplaatst: ma dec 22, 2014 16:31
door barry!
-
Re:
Geplaatst: ma dec 22, 2014 16:33
door barry!
-
Re: -
Geplaatst: wo dec 24, 2014 10:48
door JoeBaR
laat me raden ... die ktm 450 staat nu te koop en dit draadje komt de verkoop niet ten goede ?