Ketting klappert

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Ehick
Berichten: 38
Lid geworden op: ma okt 26, 2009 22:07
Locatie: Bollenstreek

Bij half gas, middeltoeren heb je vaak datie klappert. Dan wordt de ketting niet continue belast, maar krijgt hij maar de helft van de tijd een ruk van het blok. Daardoor krijg je een soort onbalans in je ketting: klapperen. Bij hoge toeren staat ie continue strak en heeft geen tijd om te klapperen.

Gebeurt ook als je na een langzame bocht in een net te hoge versnelling uitrijdt (asfalt merk je dit goed). Onderin klappertie en op hoge toeren is het over.

Ietsie strakker zetten zal helpen, al zul je dit bij lage toeren altijd enigzins wel zal houden. Bij KTM inderdaad iets van 2 a 3 vingers op het voorste kettinggeleidingsblok houden
KTM 250 EXC 2012
X KTM 250 EXC 2007
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Inderdaad, de ketting klappert bijna altijd wanneer deze niet trekken of 'afremmend' wordt belast.
Hoe je het kunt voorkomen? Motor altijd laten trekken 8)
verstand op nul en nadenken
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

barry! schreef:Inderdaad, de ketting klappert bijna altijd wanneer deze niet trekken of 'afremmend' wordt belast.
Hoe je het kunt voorkomen? Motor altijd laten trekken 8)
Toch ben ik het eens met de topicstarter. Is het niet raadselachtig waarom mijn hagelnieuwe motor de eerste 1.000 km niet klapperde en nu wel?

Zou het kunnen dat zodra je wisselt van een originele smalle crossketting naar een dikke vette X-ringketting dat hij bij de achterste kettinggeleider vibraties oploopt?
:toost:
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

hmm heb je een goed punt :!:
Ik kan je er ook geen antwoord op geven.

Mogelijkheid is inderdaad de wissel van simpele crossketting naar een o/x-ring ketting en dat daardoor de weerstand van de gehele combinatie anders is. En daardoor klaperen ontstaat?
Vreemd genoeg heb ik een nieuwe crossketting op mijn ktm liggen en die klappert ook bij cruize snelheid :!:

Zou het kunnen dat na 1000km je spiebaan op de voortandwielas meer speling heeft gekregen en daardoor een soort onbelans ontstaat en klapperen ontstaat?
verstand op nul en nadenken
Ehick
Berichten: 38
Lid geworden op: ma okt 26, 2009 22:07
Locatie: Bollenstreek

heb je hem in die 1000km wel gespannen? Anders zou een stukje opspannen wellicht je probleem kunnen verhelpen.

Er zit geen slag in je wiel of achtertandwiel die half los zit? (zou kunnen!)

Verder is het aan te raden (heb ik met laten vertellen) om orginele KTM voortandwielen te gebruiken, en geen Renthall of koopie koopie spul. De passing tenopzichte van de uitgaande as is beter.
KTM 250 EXC 2012
X KTM 250 EXC 2007
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

klapperen is een 'eigenfrequentie' fenomeen, als je deze harder opspant zal deze een hogere frequentie hebben (sneller klapperen) en als je deze minder opspant zal deze een lagere frequentie hebben (trager klapperen)

ik denk dus niet dat bij het aanspannen of lossen het klapperen zal vergaan (tenzij deze getriggerd wordt door een ander onderdeel zijn eigenfrequentie, maar waarschijnlijk doorloop je bij het optrekken het volledige frequentiegebied wel).
misschien moet je eerder naar een demper oplossing zoeken...voorste kettinggeleider bijvoorbeeld...

genoeg geklapperd, nu tijd voor...
Afbeelding
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik vind de oplossing op mijn GG trial motortje erg mooi, complete geveerde kettingspanner; die klappert niet.

Is dit te gevoelig om op een enduro te monteren?
:toost:
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

toevallig geen andere helm gekocht? :?
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

dubbele post... :wink:
Laatst gewijzigd door Gery400 op vr aug 26, 2011 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Nee;-)
:toost:
Ehick
Berichten: 38
Lid geworden op: ma okt 26, 2009 22:07
Locatie: Bollenstreek

Noppy schreef:Ik vind de oplossing op mijn GG trial motortje erg mooi, complete geveerde kettingspanner; die klappert niet.

Is dit te gevoelig om op een enduro te monteren?
Zo'n kettingspannertje als op een trial motortje wil ik al een tijdje op m'n enduro maken. Dat moet ook slijtage schelen aan je tandwielen en ketting.

Denk inderdaad dat het wel kwetsbaar is. Zo'n spannertje pakken van een trialmotor gaat denkik niet werken. Zelf eentje ontwerpen en uitwerken zal denkik het beste zijn.
KTM 250 EXC 2012
X KTM 250 EXC 2007
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

het amerikaanse merk ATK had een mooi systeem zonder veren en verdere bewegende delen , een strip haaks op de achtervork , met boven en onder een geleide wieltje . wel wordt de omspannen boog van het voortandwiel kleiner waardoor ik vermoed dat het voortandwieltje minder lang mee gaat.

Afbeelding

verder zou ik me niet storen aan een klapperende ketting , je rijdt immers op een wedstrijd klare enduro fiets , waarbij bezuinigd is op comfort voor optimale prestaties .
4 strokes only !!
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Het probleem is inmiddels al opgelost, na het uitlijnen van de achterbrug en achterwiel had ik preventief ook al alle lagers vervangen. PDS lager/swingarm lagers en wiellagers. Het klapperen bleef.

Nu heb ik een 'voorraad' voortandwielen van ktm, de originele. Maar heb desondanks een aftermarket geprobeerd via een andere motorzaak, deze heeft de spoed van de tanden wat groter: Wat scherpere tanden zegmaar, hierdoor is er wat meer ruimte om de ketting mee te pakken.

Het geklapper is voorbij! Of het nu een productiefout van de originele tandwielen betreft weet ik nog niet. Hij is in ieder geval weer muisstil (de aandrijflijn dan :wink: ) en de ketting loopt nu rustig
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

Ehick schreef: Verder is het aan te raden (heb ik met laten vertellen) om orginele KTM voortandwielen te gebruiken, en geen Renthall of koopie koopie spul. De passing tenopzichte van de uitgaande as is beter.

hmmm....... koopie koopie?
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

haha nee geen hangtang koopie koopie rommel. Er zijn heel veel aftermarket merken die sublieme kwaliteit leveren, ktm origineel is bepaald niet heilig...
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

nee, dat bedoel ik ook. renthal, talon en die andere bekende merken zijn gewoon goed!
Ehick
Berichten: 38
Lid geworden op: ma okt 26, 2009 22:07
Locatie: Bollenstreek

roen schreef:nee, dat bedoel ik ook. renthal, talon en die andere bekende merken zijn gewoon goed!
Met koopie koopie bedoel ik niet Renthal enzo hoor
KTM 250 EXC 2012
X KTM 250 EXC 2007
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Ehick , donderdag noordwijkerhout crossen?
4 strokes only !!
Ehick
Berichten: 38
Lid geworden op: ma okt 26, 2009 22:07
Locatie: Bollenstreek

JoeBaR schreef:Ehick , donderdag noordwijkerhout crossen?
Haha hoe raad je het? Wie ben je? Gaje ook rijden?
KTM 250 EXC 2012
X KTM 250 EXC 2007
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

zeker weten !! ik ben Barry #22 suzuki rmz450 uit Hillegom , of eerst nieuw vennep.

zie je daar vast wel 8)
4 strokes only !!
Plaats reactie