Pagina 2 van 2

Geplaatst: vr dec 17, 2010 19:05
door Mario2t
mouser schreef:Oh wat zonde. Ga maar uit van nieuw zuiger, big end en krukaslagers.
Mogelijk nieuwe nicasil...

Speling op een big end kun je praktisch niet voelen. Alleen meten, fabikant toleranties zijn daarbij leidend.

Over HeJa te Assen: zeker een vakman, en over prijs heb ik nooit te klagen gehad. Volgens mij onterecht dit soort opmerkingen, wellicht dat het bij hem duur wordt als hij gaat tunen maar dat is een heel ander verhaal. Hij kan ook de toleranties opmeten en een gedegen advies geven.

Om nog maar te zwijgen hoe andere mensen een krukas uitklokken....
Ik zou naar een prof gaan. Spul is te duur voor knoeiwerk.
Beun = Knoeiwerk? Ok...dank je!

Jij zult het vast weten

Ik heb btw geen kwaad woord voor He-Ja over, want dat zijn vakmensen. Maar 50 euro per uur is wel gewoon geld, toch?

@ Topicstarter: Schade is m.i. mogelijk ontstaan door foute afstelling.
Kan detonatie zijn geweest, maar gelet op de huidge buitentemp. ook een gevolg van te arme afstelling.

Sowieso opnieuw afstellen na revisie :)

Succes!

Geplaatst: vr dec 17, 2010 23:29
door CrazyWezel
binnen werktijd kost ik ca. 90euro excl per uur, buiten werktijd een heel stuk minder, maar dat wil niet zeggen dat ik dan in eens overschakel naar knoeiwerk nee.. :P

om daar nog even op terug te komen..

Geplaatst: za dec 18, 2010 18:41
door PATR-1
nou oorzaak is bekend.... big end lagers liggen eruit en deze hebben veel schade aangericht.
zuiger en cilinder zijn naar de maan en de krukas moet gereviseerd worden.....!!
gaat weer een hoop euries kosten voor pappa....!!
denk dat ik de cilinder en kruk bij powerseal laat doen.
iemand ervaring met hen??.........
daarna een nieuw wiseco zuigertje erin en hopelijk kan ze dan een tijdje mee!

zou dit idd een gevolg zijn van een verkeerde afstelling of gewoon bad luck??
bougie zag er donker uit dus lijkt mij niet te arm......

Geplaatst: za dec 18, 2010 19:31
door roen

Geplaatst: za dec 18, 2010 19:38
door mouser
Oeps nou sorry hoor. Ik zal nooit zeggen dat een beun knoeiwerk levert. Ik heb wel mensen (motorzaken) krukassen zien uitklokken zoals het niet hoort. IK vind een vakman als te duur bestempelen ook niet helemaal ok...

Het hoort op een vlakplaat met V-blokken en micrometers...zo is mij geleerd. Kun je ook zien of de krukas zelf gericht moet. (kan krom worden!)

Ik weet wel zeker dat genoemde vakman het doet zoals het hoort. Mijn keus: vakman of een beun waarvan je weet dat het goed komt. Feitelijk vallen de kosten van het uitklokken wel mee tov de kosten van de onderdelen.

Maarrrr, ik ben wel beetje pietje precies, ik zou nooit een imitatie drijfstang in mijn 525 zetten. En waarom ook, origineel zit er al 220 uur in en is dus goed wat mij betreft.

Topic: gezien bovenkant zuiger is er sprake van mechanische schade. Heeft niets met detonatie te maken, ik denk dat een stukje lagerkooi van het krukaslager deze schade heeft veroorzaakt? Uitgebroken stukje zuigerveer geven dezelfde schade.

Nu ik toch mijn mening aan het geven ben: versleten krukaslagers kun je horen als je er gevoel voor hebt. Twijfel je; pak een schroevendraaier, dikke kant tegen je oor, stift bij lager houden, met uiteraard draaiende motor. Klinkt onwaarschijnlijk maar werkt als een stethoscoop.

Geplaatst: wo jan 26, 2011 19:59
door PATR-1
Na bijna twee maanden afzien is m`n brommer bijna weer klaar voor inzet!! :twisted:
Wachten duurt lang!!

Iemand nog tips mbt inrijden??............
Wachten op warmer weer??................ :? :

Geplaatst: wo jan 26, 2011 21:42
door Boerr
wat is er uiteindelijk allemaal nieuw ingekomen? Big-end/zuiger/cilinder?

Voor het inrijden hoef je iig niet te wachten op warm weer :wink:

Mijn inrijden na een revisie:
1. Rustig warm draaien en flink stukje rijden (niet te lomp, bouw het een beetje op) ca een 1 รก 2 uur, zodat ie goed heet is.
2. Wanneer thuis en afgekoeld alles nog even nadraaien op moment en controleren op lekkages e.d.
3. Als alles goed is, lekker verder gaan rijden op je normale niveau..

Veel mensen willen bij het inrijden de smering verhogen door extra mengolie door de brandstof te doen, maar daar loopt ie alleen maar armer door.. Dus je normale ratio gebruiken en niks bijzonders uithalen ;)

Geplaatst: wo jan 26, 2011 21:57
door PATR-1
Kijk daar heb ik wat aan!! :wink:
Dit is mn eerste 2takt vandaar...............................

Wat is er niet nieuw ingekomen........ :oops:

wiseco zuigerkit ,prox drijfstangkit ,big-end lagers ,krukas lagers , membraamplaatjes , pakkingset etc., en gezien de aangerichte schade door het uitgelopen big end, is de cilinder op sommige punten opgelast en voorzien van een nieuwe coating door powerseal. Vakwerk trouwens!!

Moet ie eerst niet een aantal minuutjes stationair draaien??................

Ben erg benieuwd of en hoe ie loopt!!??................. :roll:

Geplaatst: do jan 27, 2011 14:48
door Boerr
Als je tijdens de revisie niks hebt verandert aan de afstelling van de carburateur zou hij net zo moeten lopen als hij vooraf deed, een kleine bijstelling van de luchtschroef zou misschien kunnen..

En inderdaad, even een minuutje stationair laten lopen, kun je ondertussen even stationair toerental bijstellen, luisteren of er geen rare geluidjes in zitten.. En dan gewoon rustig opbouwend rondkarren :wink:

Denk eraan, er zijn ook hopen mensen die opstappen, warmrijden, en direct met volle belasting jagen.. En ook dat gaat vaak goed

Geeft altijd voldoening, zo'n mooi lopend blokje na een complete revisie.. (Vooral als je alles zelf doet ;))

Geplaatst: vr jan 28, 2011 01:20
door CrazyWezel
wat mij is geleerd:

-motor warm laten draaien (controle op lekkages)
-motor volledig af laten koelen (krukaslagers zetten zich nog een beetje)
-pet natrekken op moment
-2tanken rustig rijden (niet onder toeren rijden! maar ook niet gaan liggen janken)
-und dan vlammen !

maargoed, overal waar je leest lees je weer wat anders..