Pagina 2 van 2

Geplaatst: vr nov 12, 2010 08:07
door barry!
Na veel op internet informatie te hebben opgezet en enkele specialisten te hebben opgebeld kom ik tot de conclusie dat dit een forse km stand is voor een ongeopend blok, maar niet extreem.
De verhalen zijn heel uit een lopend qua uren/km's. Ik heb mensen gesproken die na 90uur al aan de beurt waren, maar ook sommigen die er 300u op zetten...

Wat mij is opgevallen dat over het algemeen naar voren komt dat tussen de 150 a 200u het wel verstandig is om het blok los te trekken om alles te controleren en zonodig te vervangen.
Dit kan alleen zuigerveren zijn, maar het kan ook betekenen zuiger/drijfstang/kleppen etc.

Ik ga dus waarschijnlijk wel voor deze KTM met in het achterhoofd dat een mogelijke revisie er aan zit te komen voor max 1000,-.
Daar moet de prijs dan ook naar zijn ;-).

Mocht het zo ver zijn dan post ik wel een mooi plaatje :)

Geplaatst: vr nov 12, 2010 20:32
door Boerr
Ik denk dat je altijd een marge voor jezelf aan moet houden bij aanschaf van een gebruikte enduro.. Hou dus bij je besteding rekening met het feit dat er reparaties acheraan komen, is dan toch niet zo, dan mooi meegenomen. Over het algemeen weet je bij een enduro toch nooit wat je technisch koopt...

Geplaatst: zo nov 14, 2010 17:04
door Wortel
Wat mij opgevallen is dat veel dealers graag willen verdienen aan revisies en inspelen op je gevoel.
Toen ik voor de eerste keer het blok open had na plm. 150u had ik al ingecalculeerd om de zuiger te vervangen "omdat dat nou eenmaal gebruikelijk was" er werd mij toen ook gezegd door dezelfde dealer "dat als de zuiger vervangen was er weer meer druk op de krukas zou komen" en dat het bigend dan ook vervangen moest worden omdat "die er gauw achteraan zou komen".

Die zuiger heb ik nog liggen en zelfs het teflon op de skirts is nog nauwelijks beschadigd en ook de draai groeven kun je nog zien..

Ik was dus eigenwijs.. oa 3 woestijn rallies en vele trips en off-roads later zit dezelfde big-end er nog in.. (nu pas verdenk ik hem wel..)
maar het ding loopt nog als de brandweer..

Het heeft gewoon te maken hebt met hoe je onderhoud pleegt. Als iets goed werkt en geen olie verbruikt gewoon dicht laten, je beschadigt meer met sleutelen ook al zegt de instructie manual anders (bijv. controleren zuiger na 90 uur)... KTM wil blijkbaar ook onderdelenen pakking setjes verkopen..

Bij een vreemde motor weet je dat natuurlijk niet dus moet je altijd rekening houden met minimaal een inspectie (zelf doen of door een betrouwbare dealer!), al is het maar voor je gevoel.

Geplaatst: ma nov 15, 2010 10:47
door barry!
Zoveel meningen en zoveel ervaringen, dat er eigenlijk geen algemeen antwoord is.

Ik ga morgen naar onderstaande motor kijken cq kopen.

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat 5700km/165u met een ongeopend motorblok fors is, maar niet onacceptabel.
Dit kan nog tientallen uren doorlopen, maar volgens sommigen ook weer niet.
Ik ga dan bij de koop van deze motor ook uit van een revisie. Lostrekken gaat sowieso gebeuren en dan kan ik geluk hebben of pech, maar die pech is financieel al ingecalculeerd dus eigenlijk is het win win situatie ;).

Ik ben erg benieuwd!

Geplaatst: ma nov 15, 2010 10:56
door Noppy
Als je 'm hebt, doe dan even een olieanalyse. Zo'n laborant kan je precies vertellen hoe de staat van de diverse lagers is, aan de hand van de eventuele zwevende zware metalen. Je kunt dat bijv. laten doen bij Kendal in Nijmegen, meestal gratis...

http://www.kendall.nl/default.php?item=klas

Geplaatst: di nov 16, 2010 09:19
door Frank!
Mooi ding, ben benieuwd :)

Geplaatst: di nov 16, 2010 10:02
door gassen
Eerst lostrekken? If it ain't broke, don't fix it. ;) .
Evt een lektest laten doen; ok= gaaaaan. Dan olieverbruik checken/in de gaten houden wat kan duiden op een olietransfer ,Nokkenasketttingspanner in de gaten houden. thats all.

Geplaatst: di nov 16, 2010 11:52
door Wortel
Mooi ding, zo op eerste gezicht lijkt ie van een oud vrouwtje geweest?

Als ie goed start en loopt, geen rare geluiden maakt en niet rookt laat hem dan dicht en karren ermee!

Geplaatst: wo nov 17, 2010 07:23
door barry!
Hij staat bij mij in de schuur :D .
Ik ben de 2e eigenaar nu .

De 1e eigenaar was zo precies dat hij elke boutje met een moment sleutel aandraaide.
Ook elke verandering aan de motor met bijbehorende km stand/uren heeft hij uitvoerig opgeschreven.
B.V.: luchtschroef van 1 1/4 naar 1 3/4 gedraaid bij 80,3u.
of
Kleppen bij xx aantal uur gecontroleerd met volgende resultaten...

Klinkt allemaal goed, nu maar hopen dat het bij mij ook zo is :)

Geplaatst: wo nov 17, 2010 09:58
door Frank!
Hey, gefeliciteerd kerel!
Wanneer krijg ik nu eens die uitnodiging voor bier?! Wordt nu dus écht tijd 8)

Geplaatst: wo nov 17, 2010 22:11
door barry!
Hey heb toen ook met Niels gebeld en die zou samen met jou wat afspreken, maar daar komt ook niksd van terrecht.

Ik denk nu met zwangere Dyane dat het ook niet wat wordt. Dus jullie tweeen moeten maar ff op de koffie komen door deweeks oid :).

Kun je het oranje monster aanschouwen :wink:

Geplaatst: do nov 18, 2010 19:32
door CrazyWezel
ziet er netjes uit! gefeliciteerd met de aanwinst!

Geplaatst: vr nov 19, 2010 10:02
door Rolando
Mijn motor (Honda CRF450X) loopt nu al 2,5 jaar zonder problemen.
Voor Marokko Raid zuiger vervangen en kleppen gesteld. Geen problemen.
Blok zelf is nog niet open geweest!!

Motul 7100 olie regelmatig verversen.

Geplaatst: vr nov 19, 2010 12:06
door barry!
Bedankt voor de reacties, ik ben er tot nu toe erg blij mee, elke dag even in de schuur kijken :D .

Ik weet overigens dat de vorige eigenaar er vol syntheet in heeft zitten.
Ikzelf heb nog lieters half syntheet staan. Kan ik hier zo op overgaan of raden jullie dat af?

Om een discussie van welk merk het beste is te voorkomen...
Dat vraag ik dan ook niet ;)

Geplaatst: vr nov 19, 2010 20:20
door silbertanne
barry! schreef: Ikzelf heb nog lieters half syntheet staan. Kan ik hier zo op overgaan of raden jullie dat af?
Ik had hetzelfde, maar o.a. Brouwer Motors adviseert om toch echt vol-synthetische olie te gebruiken. Er gaat maar max 600 ml in, dus dat valt ook wel weer mee qua kosten.