Pagina 2 van 3
Geplaatst: za apr 03, 2010 15:57
door Donnie
Sjokske schreef:Donnie schreef:Maar die crossman zei ook dat een enduro een omgebouwde crosser is. Dus dat een enduro ook om de 30 uur dat ook allemaal nodig heeft. Maar een enduro motor is toch gemaakt om langer stukken mee te rijden. Bijv. een yamaha wr en yamaha YZ Luchtfilters en olie moet gewoon vaak vervangen worden dat begrijp ik. Maar nieuwe zuigers en kleppen ect. dat hoeft toch niet om de zoveel uur daar kan je toch redelijk wat kilometers mee. Ik begrijp best dat na een seizoen je er een nieuwe zuiger in zet en het het soort gelijke onderhoud meeneemt. Maar toch niet om de zoveel uur dat hele blok open?
Je hebt helemaal gelijk, als iedereen om de 30 uur het hele spul zou vervangen werden de dealers slapend rijk (en wij weinig rijdend snel arm
).
Tenzij je op heel hoog niveau wedstrijden gaat draaien
Ëén zuiger (en eventueel nokkenasketting) per jaar is al heel wat, kleppen heb ik (onderhoudstechnisch gezien dan, tussentijdse problemen even niet meegerekend
) nog nooit vervangen (heb tot op heden wel elke twee jaar nieuw gekocht).
En ik rij niet iedere week, maar toch wel drie keer in de maand (en dan gemiddeld zo'n 150 km. per zaterdagmiddag).
Ja daar dacht ik ook al aan. Dan werd ik ook cross specialist:P Maar wat voor een motor heb jij dan?
Geplaatst: za apr 03, 2010 16:20
door jwrtuning
Ik denk inderdaad ook dat die onderhoudskosten wel een beetje overdreven worden.
Maar hoe dan ook klopt het naar mijn mening wel dat je met een 2takt qua onderhoud voordeliger uit bent dan met een 4takt.
Zelf vervang ik van mijn 2takt meestal 1 keer per jaar de zuiger. Zo'n zuigertje kost ongeveer 150 euro, plus nog een paar tientjes aan pakkingen enzo.
Verder heb ik over een heel jaar kosten aan ketting en tandwielen, om de paar keer rijden nieuwe blokolie en eens per jaar een paar remblokjes. Ik gebruik altijd stalen tandwielen en een o-ring ketting. Dit gaat bij mij makkelijk een jaar mee. Nu rijd ik ook niet elke week, maar doe er naar mijn idee best lang mee.
Voor de rest is het gewoon een kwestie van optijd alles bijhouden. Dus na elke keer rijden een schoon luchtfiltertje, alles mooi schoon maken, ketting invetten, eventueel spannen en je kunt weer rijden.
Opzich valt het qua kosten best mee. Daarentegen met een 4takt.. Ik denk dat je wel wat duurder uit bent als je denkt aan een zuigertje vervangen, kleppen, nokkenasketting.. Het is ook nog wel wat meer sleutelwerk dan met een 2takt..
Geplaatst: za apr 03, 2010 16:29
door Sjokske
Donnie schreef:Maar wat voor een motor heb jij dan?
Sinds afgelopen januari Husaberg FE570 (na drie stuks TM 530 en éénmaal Yamaha 426).
Een zwaardere viertakt hoeft ook minder toeren te draaien om net zo hard te gaan als met een lichtere, dus minder slijtage
Geplaatst: za apr 03, 2010 16:53
door Donnie
Maar als je hobby matig wilt rijden zoals ik. Dan heb ik het over zondag een bosrit(je) en afgelegen bouwtereinen bijv. en af en toe een wedstrijd meepakken(zo'n enduro tijdrit). Is dit 4-takt werk of 2-takt, of ligt het er maar aan wat jezelf fijn vindt?
En als je nou echt een motor koopt die echt voor enduro gemaakt is. Die hebben toch niet zoveel onderhoud nodig( zuigers, lagers, kleppen, big end onderhoud bedoel ik hiermee) . Bijv. weer die yamaha wr 250 of 450 in vergelijking met de yz versie.
Ik vond die specialist wel een oprechte man en had niet het gevoel dat hij mij een oor wou aanpraten, maar toch vind ik die onderhoudskosten zoals hij het zei bij een enduro motor te overdreven.
Geplaatst: za apr 03, 2010 23:52
door silbertanne
jwrtuning schreef:.. Zondag ga ik hier in de buurt nog even crossen op een klein aangelegd baantje op een maisveld...
Goed verhaal JW. Mag ook wel, want over twee weken vertrekken we naar Tsjechië!!
Geplaatst: zo apr 04, 2010 09:03
door jwrtuning
Ha Marcel!
Ja de tijd begint al te dringen!
Ik kom volgende week zaterdag met Roy even langs je aanhanger te prepareren..
Vandaag maar weer eens lekker knallen. Hoop dat het niet teveel gaat regenen..
Geplaatst: di apr 06, 2010 13:15
door Bartuz
jwrtuning schreef:Hé Donnie!
Kom je uit Hengelo? Dan zou je misschien eens kunnen kijken bij René Satink. Hij verkoopt trouwens geen Honda, maar je kunt altijd ff proberen. Of bij Crosshop Hengelo. En die hebben nog wel eens een leuk 2dehandsje te koop.
Ik woon zelf in Haaksbergen. Dat is niet al te ver van jou. Zondag ga ik hier in de buurt nog even crossen op een klein aangelegd baantje op een maisveld. Als je zin hebt kom je ff kijken, eventueel een rondje rijden?
Groeten Jan Willem
Toevallig dat baantje kort bij de zandafgraving??
Waar vorige week zondag de politie nog op bezoek kwam?
Geplaatst: di apr 06, 2010 13:18
door Bartuz
Ik ben begonnen op een ktm 2 takt (gekocht bij wpm in lochem)
Rij der nog steeds mee.
Lochem hengelo is ook nog wel te doen.
Woon zelf in delden en hier zijn zat stukjes waar je goed kunt rijden.
Alleen twickel moet je niet komen.
Als je een keer hier wilt rijden met wat meer laat het maar weten.
Groeten
Geplaatst: di apr 06, 2010 13:21
door Bartuz
Donnie schreef:Maar als je hobby matig wilt rijden zoals ik. Dan heb ik het over zondag een bosrit(je) en afgelegen bouwtereinen bijv. en af en toe een wedstrijd meepakken(zo'n enduro tijdrit). Is dit 4-takt werk of 2-takt, of ligt het er maar aan wat jezelf fijn vindt?
En als je nou echt een motor koopt die echt voor enduro gemaakt is. Die hebben toch niet zoveel onderhoud nodig( zuigers, lagers, kleppen, big end onderhoud bedoel ik hiermee) . Bijv. weer die yamaha wr 250 of 450 in vergelijking met de yz versie.
Ik vond die specialist wel een oprechte man en had niet het gevoel dat hij mij een oor wou aanpraten, maar toch vind ik die onderhoudskosten zoals hij het zei bij een enduro motor te overdreven.
Ligt er aan wat je zelf fijn vind.
Ik heb voor 2 takt gekozen omdat ik het veel mooier vind klinken.
En elke 30 uur zuiger vervangen is nergens voor nodig als je voor de hobby rijd.
Ik heb in 4 jaar 2 zuigers vervangen.
Verder olie en filters wel vaak maar ja motorrijden is een dure hobby..
Geplaatst: di apr 06, 2010 13:48
door CrazyWezel
Bartuz schreef:maar ja motorrijden is een dure hobby..
mijn vriendin is het 100% met jou eens
Geplaatst: di apr 06, 2010 16:02
door Donnie
hej bartuz,
delden is wel in de buurt ja! Eerst even mijn motor rijbewijs halen binnenkort, dan een motor kopen. Ga waarschijnlijk voor een 250 cc tweetakt.
PS. Een hobby mag wat kosten;-)
Geplaatst: di apr 06, 2010 17:43
door Bartuz
250 2 takt is een mooie machine!!
Laat het maar weten als je der 1 hebt.
Geplaatst: di apr 06, 2010 23:24
door Herr DRénérZéele
CrazyWezel schreef:Bartuz schreef:maar ja motorrijden is een dure hobby..
mijn vriendin is het 100% met jou eens
Hebben wij dezelfde vriendin ofzo...?
Geplaatst: di apr 06, 2010 23:59
door zappa.suzuki
dat zou zo maar kunnen..
Geplaatst: wo apr 07, 2010 00:13
door Joop
CrazyWezel schreef:Bartuz schreef:maar ja motorrijden is een dure hobby..
mijn vriendin is het 100% met jou eens
Een vriendin is duurder
Geplaatst: wo apr 07, 2010 08:12
door CrazyWezel
daar is ze het dan weer niet mee eens.. raar mens
@Herr DRénérZéele
ik hoop het niet voor je, want als ze dan haar rijbewijs heeft kun je je KTM inleveren
Geplaatst: wo apr 07, 2010 10:09
door jwrtuning
Hey Bartuz,
dat baantje is idd vlakbij de zandafgraving..
Maar ik heb er nog nooit politie gezien!
Meestal ben ik er wel lekker optijd, zo tussen 9 en 10
Geplaatst: wo apr 07, 2010 12:49
door Bartuz
lui van de camping hadden geklaagt...
Toen kwam er dus politie langs maar waren hele schappelijke agenten.
ze gingen uitzoeken of het mocht daar en dan zouden ze contackt op zoeken met 1 van de jongens wat ook aan het rijden waren.
Weet niet wie het was...
Geplaatst: wo apr 07, 2010 13:33
door jwrtuning
Ja die camping zit ook wel heel dicht bij
Maar dat stuk maisland is van een boer die daar zelf dat baantje heeft aangelegd, en daar zelf ook wel eens rijd heb ik gehoord..
Maar gezien de geluidsoverlast heeft de politie volgens mij reden genoeg om het te verbieden neem ik aan..
Nouja, lang duurt het toch niet meer want de boer zal binnenkort wel het mais gaan inzaaien en dan is het weer voorbij met de pret..
Geplaatst: do aug 26, 2010 17:16
door Donnie
yes:D Motorrijbewijs is binnen. ALles netjes in 1 keer gehaald. Het regende vandaag wel keihard zeg niet normaal gewoon. Bij de universiteit enschede stond wel 20 cm water.
Nu hard opzoek naar een leuke motor om mee te beginnen! Een 250 cc twee-takt
Geplaatst: do aug 26, 2010 20:30
door Boerr
Wat is je budget ongeveer? Ik kan je de ktm 250's in ieder geval aanraden
bijna bulletproof en prima om op te beginnen..
op marktplaats zag ik er al een paar in de bouwjaren 2000-2005, alleen zijn ze behoorlijk aan de prijs geworden in de laatste jaren
En onderhoud van zo'n ding: 1x per jaar het blokje uit elkaar voor groot onderhoud en je kunt probleemloos elk weekend los.. (vooral in de maanden okt/nov is er elk weekend wel een rit, soms moet je zelfs kiezen
) succes!
Geplaatst: do aug 26, 2010 22:50
door Donnie
Ik zal alle adviezen in me opnemen en kijken hoe en wat!
Vandaag in ieder geval ook al laarzen gekregen van een kennis die ook offroad reed en een broek, handschoenen, bril met zo'n rolletje en knieprotectors enz. Alleen nog een jas, helm en motor en dan ben ik er klaar voor:P
Geplaatst: do aug 26, 2010 23:37
door Bartuz
gefeliciteerd.
Mooi op tijd voor de ritjes.
Geplaatst: vr aug 27, 2010 16:24
door Donnie
ja inderdaad:)
Geplaatst: za aug 28, 2010 16:19
door Donnie
net een mooie husqvarna wr 250 gezien. Waarschijnlijk wordt dat hem!
Maar klopt het dat er voor husqvarna weinig imitatie onderdelen zijn? Scheelt wel in prijs en kwalitatief zal het toch echt niet veel minder zijn?