Pagina 2 van 3

Geplaatst: ma mei 10, 2010 20:36
door gilbert100
dus de moer van het primair tandwiel in de krukas draaien en daarop tikken... Kan ik dan nog steeds de versnellingsbak in 1 geheel eruit halen?

Geplaatst: di mei 11, 2010 22:04
door Mario2t
Ja, als er eenmaal 2 cm. ruimte is pak je de carters zo van elkaar. Moet je voor dat je dat doet het blok op zijn rechterzijde leggen op twee klosjes. Dan haal je het linker carter er af en blijft de bak in het rechter carter zitten.

Wel uitkijken bij een Honda bak. Zowel bij op de uitgaande as als bij het rechter carter ziten ringetjes die door de olie wel eens aan het carter blijven plakken en dan later alsnog weg vallen.
Zonder die ringetjes overleeft je bak de revisie net goed.

Geplaatst: do mei 13, 2010 22:09
door gilbert100
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!

Ondertussen heb ik de carters kunnen splitsen volgens jullie advies en dat ging vrij goed. Maar ik heb toch nog enkele vragen.
De krukas zit nu nog in het linkercarter vast, mag ik deze ook uittikken met de moer op de krukas ( vliegwielzijde ) ?
Tweede vraagje, sommige lagers kan je met een dop eruit slaat maar hoe verwijder je de ander lagers waar dat niet mogelijk is?

Ik ben toch van plan alle lagers te vervangen maar hoe zie je waneer een lager versleten is? De revisie gebeurt net omdat ik een geluid in het blok hoorde dat er niet moest zijn dus ik zou dan ook graag weten welke lager de dader is/was.

De zijdelingse speling van de drijfstang op de krukas hoeveel mag deze zijn? bij mij zit er toch enkele mm op, is dat normaal?

Geplaatst: vr mei 14, 2010 08:57
door klaas tt350
Alle lagers uitspoelen met benzine ,dan hoor je snel genoeg welke lagers rauw lopen.

Geplaatst: vr mei 14, 2010 19:29
door Mario2t
Kun je er in principe op die manier ook uit tikken.
Moet wel na 3 tot 5 ferme tikken beweging in komen.
En....carter warm stoken voor die tijd is altijd goed!
Eventueel komt hij er dan met lager en al uit, maar ook die kan op dezelfde wijze weer verwijderd worden.

Geplaatst: vr mei 14, 2010 19:31
door Mario2t
Klein lagertje van de waterpomp en naaldlager van je voorste versnellingsbak as zitten er blin in. Rest niet.

Zijn beide lagers die je op de manier zoals Klaas hierboven zegt wel kunt checken.

Zijn ook beide lagers die het minst van alle slijten.

Geplaatst: di jun 01, 2010 22:50
door gilbert100
Ondertussen is de nieuwe drijfstang op de krukas geperst, van het oude big end lager stond ik wel te kijken...
Korf waar die naaldlagertjes inliggen half doorgeschuurt net zoals de naaldjes zelf... Denk dat deze lager de oorzaak was van de herrie in het blok.
Verder heb ik de lagers gecontroleerd zoals beschreven door Klaas. Lagers zijn gewoon goed.
Verder de nieuwe zuiger gemonteerd en alle onderdelen terug in het blok gemonteerd. ( heb geen onderdelen over, tot zover gaat het dus goed :D )

Als het blok nu terug volledig in elkaar zit, kan je dan op één of andere manier testen of alles wel juist zit voordat je het blok terug in het frame zet en gaat starten? Met name dan de versnellingsbak?

Iedereen alvast bedankt voor de hulp!!

Geplaatst: di jun 01, 2010 23:09
door zappa.suzuki
Yip, als je het blok gewoon los in elkaar zet dus zonder schroefjes er in de bak in de 1 zetten en aan het voortandwiel/uitgaande as draaien, dan in 2, dan 3 enz..
Je voelt dan en ziet de drijfstang dan steeds sneller draaien, als alle versnellingen goed zijn bak vast schroefen en cillinder en zuiger er op..

dan kleppen stellen en rotor rond draaien om te kijken of de zuiger gewoon rond draait..

Inrijden zo..
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Geplaatst: wo jun 02, 2010 13:25
door gassen
Versnellingsbak kun in 1 helft opbouwen en controleren. Niet te wild met de schakelwals draaien en de tandwielen van de bak een beetje meehelpen met draaien.

Geplaatst: wo jun 02, 2010 21:32
door Mario2t
Moeilijk te geloven dat als je big-end kats versleten is, dat je lager van de uitgaande as dan gewoon goed is.

Geplaatst: wo jun 02, 2010 22:18
door gilbert100
Tja, ik heb de lagers toch uit voorzorg ook laten controleren door de honda dealer.

Misschien heeft de vorige eigenaar alleen maar het lager vervangen en niet het big-end?

Feit is dat het big-end rot was en de lagers niet.

Zat tijdens het demonteren van het blok ook nergens speling op,behalve op het big-end dan.

Geplaatst: do jun 10, 2010 19:25
door gilbert100
Motor is ondertussen weer in elkaar en vandaag even voor de eerste keer gestart. Na een trap of 5 was hij aan de praat. Geen schuurende geluiden meer, blok draait verder netjes.
Iedereen dus bedankt voor het advies!

Enkel aan de aansluiting tussen uitlaatbocht en demper lijkt het hele zaakje niet erg goed dicht te zitten.

Zijn hier dichtingen voor of hoe los je dit op?

Geplaatst: vr jun 11, 2010 15:47
door CrazyWezel
dat zit bij mij in elkaar geschoven met een rubberen buisje, idee van tuin slang, als het uitlubberd sluit het niet meer af.
misschien slangklemmetje er om?

Geplaatst: zo jun 13, 2010 15:49
door Mario2t
gilbert100 schreef:Motor is ondertussen weer in elkaar en vandaag even voor de eerste keer gestart. Na een trap of 5 was hij aan de praat. Geen schuurende geluiden meer, blok draait verder netjes.
Iedereen dus bedankt voor het advies!

Enkel aan de aansluiting tussen uitlaatbocht en demper lijkt het hele zaakje niet erg goed dicht te zitten.

Zijn hier dichtingen voor of hoe los je dit op?
Als het uitgelubberd is, dan is de originele pakking, of O-ring, of blikje ( allemaal afhankelijk van het model) niet voldoende. Met siliconenkit kom je dan een heel eind, maar bbij een Honda doet een stukje binnenband van een fiets ( 1 cm. lang ) ook wonderen ;)

Geplaatst: zo jun 20, 2010 22:31
door gilbert100
Vandaag voor de eerste keer nog eens gaan rijden met de motor.
Had verwacht dat het na de rivisie allemaal supergoed zou gaan, helaas viel dat even tegen...

Als de motor vermogen moet leveren in het zand of bij een helling omhoog rijden of eender wat dan valt hij gewoon stil. Net alsof hij dan geen benzine meer krijgt. Uitlaat is open, luchtfilter is proper en ingeolied, bougie vonkt goed, en benzine toevoer is ok. Zit ook geen vod of prop papier in de inlaat.
Starten doet hij goed ook net na het stilvallen,ontsteking lijkt mij dus in orde.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Misschien de uitlaatklep?
( als de motor loopt dan kan je aan de linkerzijde van het nlok het asje zien bewegen als je gas geeft, van L naar H )

Kan er inwendig toch wat mis zijn met de klep of zit ik helemaal op het verkeerde spoor?

Geplaatst: ma jun 21, 2010 20:58
door gassen
Ik denk dat je gedachte goed is. kijk onderstaande link even na ivm afstellingen aan de pv.
http://www.allthingsmoto.com/forums/f-3 ... 8-a-46258/

Geplaatst: ma jun 21, 2010 21:21
door gilbert100
Dank je, hier kan ik wat mee.

Maar kan bij een slecht werkende power valve de motor dan ook stilvallen zoals bij mij?

Geplaatst: wo jun 23, 2010 21:17
door gilbert100
Ondertussen de uitlaatklep gekontroleerd en die werkt naar behoren, dit is dus niet de oorzaak van het euvel...

Nog iemand iedeën van de mogelijke oorzaak? Ben nu een beetje ten einde raad.

Geplaatst: wo jun 23, 2010 23:37
door gassen
Hoe ziet je bougie eruit na het stilvallen?

Geplaatst: zo jun 27, 2010 00:56
door mx jake
carb even schoon maken
de sproeiers / kanaaltjes willen wel eens dicht gaan zitten als hij lang droog staat

Geplaatst: wo jul 07, 2010 21:36
door gilbert100
@ gassen, bougie heeft koffie met melk kleur, lijkt mij goed. Bougie is van NGK, type B9es volgens mij het type dat erin moet.

Zuigertje heb ik ook even nagekeken, zit er op de juiste manier in, met de pijl aan de uitlaat zijde.

@ MX Jake, Carbu zal ik even propermaken en doorblazen met perslucht.

Nog iemand een idee mocht het propermaken van de carurator niet helpen?

Geplaatst: wo jul 07, 2010 22:55
door Herr DRénérZéele
Ik ben er van overtuigd dat je geen ander idee nodig hebt.
Als je je carburateur schoon hebt loopt hij weer als een zonnetje.

Geplaatst: vr aug 27, 2010 22:04
door gilbert100
na een goede en weldoende vakantie weer eens aan mijn cr250 beginnen prutsen...

Zoals eerder aangegeven door Herr DRénérZéele de carbu schoon gemaakt en doorgeblazen met perslucht. Het type carbu van mijn CR is een Keihin PJ28.

Nu heeft een maat van me ook een Keihin carbu maar dan het type PJ38 ( komt dacht ik uit een CR500 ).

In mijn maat zijn carbu zit daar waar de hoofdsproeier zit ook een soort naaldje in de sproeier. Dit is met mijn carbu niet het geval. Is dit omdat het een ander type is of hoort dit naaldje ook in mijn carbu te zitten?

Weet iemand of ik de carburator van mijn maat ook in mijn motor zou passen? En zoja, moet ik dan de sproeiermaten plaatsen zoals voorgeschreven voor de CR250? ( aangezien het toch een ander type carbu is?? )

Als iemand het weet hoor ik het graag!!

Geplaatst: do sep 09, 2010 13:44
door gilbert100
Het euvel bleek inderdaad in de carbu te zitten... Carbu gereinigd, en nieuwe dichtingen opgezet, motor loopt weer zoals het hoort!! :D

Gisteren in Bilstain gaan rijden, was plezant tot ik een onverwachte tussenstop had ingelast :oops: . Motor lag op een helling met het stuur naar beneden en heeft zo een 30 tal seconden blijven draaien. Toen ik weer bij de motor was, die draaide nog, koppeling gepakt en de helling naar beneden gereden. Daar beneden de motor stilgezet om even te bekomen van de ongeplande tuimeling.

Sindsdien niet meer aan de praat te krijgen,starte wel enkele seconden maar verder niets. heb ter plaatse een nieuwe bougie geprobeerd maar zonder resultaat. motor plofte wel eens maar verder niets...

Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken? Kan dit komen omdat de motor zowat op zen kop heeft gelegen??

Geplaatst: di sep 14, 2010 12:30
door mouser
Klinkt alsof de motor geen benzine krijgt?